Gisteren eens mijn nieuwe lens en camera (Nikon D80) uitgeprobeerd op Leeuwarden. Daar flink wat F-16's geschoten en als extraatje ook nog een KDC-10 en twee Apaches.
Echter toen ik thuis kwam en min foto's op de pc had gezet, bleek ongeveer de helft (als het niet meer is) gewoon niet goed scherp
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
En dan baal je, hoewel ik vrijwel elke kist ook minstens 1x wel goed scherp heb. Het percentage scherpe foto's is echter absoluut te laag voor zo'n lens. En aangezien niet alles onscherp is, moet er een oplossing voor zijn zonder hem in te ruilen voor de 2.8 versie.
De meeste plaatjes (scherp en onscherp) zijn gemaakt op een sluitertijd van ongeveer 1/1250 op F5.6 en alles op 100 ISO.
Welke sluitertijd gebruiken jullie voor F-16's in de landing? Gebruik ik misschien een te langzamere sluitertijd?
Dan heb je ook nog zoiets als een AF-veld. Ik had m'n camera staan op enkelveld, maar is dynamisch veld misschien beter voor landende F-16's?
Tot slot is er ook nog een instelling genaand centrale AF-veld. Dit kan je instellen op normaal en op breed. Ik had 'm op normaal, maar moet ik hem misschien op breed zetten?
En dan nog iets, hoe zit het met scherptediepte? Als je de kist van voor tot achter scherp wilt, moet je dan een laag getal (F4) of een hoog getal (F22) nemen?
Alvast bedankt voor alle hulp.