Waarom zijn mijn RAW-files zo klein/groot ?
Forum rules
- Iwan Bogels
- Scramble Addict
- Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Waarom zijn mijn RAW-files zo klein/groot ?
Hallo allemaal,
Gisteren zat ik even met wat verschillende camera's te spelen, en toen viel mijn oog op het verschil in grootte van de RAW-files.
Mijn 8,2 megapixel camera levert CR2-bestanden van tussen de 6 Mb en 9 Mb. De CR2-files uit de 10,1 megapixels camera van mijn vriendin zijn daarentegen gemiddeld 11 Mb tot 17 Mb. Da's bijna een verdubbeling van het aantal Mb per foto, terwijl het aantal pixels slechts 25% meer is.
Weet iemand het hoe en waarom hiervan ?
Benieuwde groet,
Iwan
Gisteren zat ik even met wat verschillende camera's te spelen, en toen viel mijn oog op het verschil in grootte van de RAW-files.
Mijn 8,2 megapixel camera levert CR2-bestanden van tussen de 6 Mb en 9 Mb. De CR2-files uit de 10,1 megapixels camera van mijn vriendin zijn daarentegen gemiddeld 11 Mb tot 17 Mb. Da's bijna een verdubbeling van het aantal Mb per foto, terwijl het aantal pixels slechts 25% meer is.
Weet iemand het hoe en waarom hiervan ?
Benieuwde groet,
Iwan
- Iwan Bogels
- Scramble Addict
Hi Walter,
Goeie vraag ! Had er zelf nog niet bij stilgestaan......
Maar in mijn vergelijking is de ene camera een EOS-1D Mark II en de andere een EOS-400D. Volgens mij zijn beide camera´s 12-bits, dus dat zou geen verschil mogen maken.
Maar heb ik wellicht nog andere zaken over het hoofd gezien, of zijn er factoren die het aantal Mb niet relatief maar exponentieel doen toenemen ?
Wie denkt er mee ?
Doej,
Iwan
Goeie vraag ! Had er zelf nog niet bij stilgestaan......
Maar in mijn vergelijking is de ene camera een EOS-1D Mark II en de andere een EOS-400D. Volgens mij zijn beide camera´s 12-bits, dus dat zou geen verschil mogen maken.
Maar heb ik wellicht nog andere zaken over het hoofd gezien, of zijn er factoren die het aantal Mb niet relatief maar exponentieel doen toenemen ?
Wie denkt er mee ?
Doej,
Iwan
- wvanbel
- Scramble Senior
- Type of spotter: F4, mostly military stuff...
- Subscriber Scramble: Yes
In de veronderstelling dat je vriendin ook RAW+JPEG schiet, zou het dit wel eens kunnen zijn...D.R. wrote:Laat maar, gaat om de CR2 files en zat aan de RAW+JPG instelling te denken.
Ik vond dit op dpreview:
3888 x 2592 RAW + JPEG * 15,260 KB
3888 x 2592 RAW 9,300 KB
3888 x 2592 JPEG Fine 3,100 KB
3888 x 2592 JPEG Standard 1,500 KB
*1 File size reported here is the size of the RAW and JPEG files added together. Oddly when you shoot RAW+JPEG the RAW (.CR2) file is approximately the size of the JPEG larger than it would be if you shoot just RAW (12,100 KB vs 9,300 KB) this clearly hints that as well as writing a separate Large / Fine JPEG the 400D is also embedding this image within the RAW (.CR2) file.
Bij de 400D is het dus blijkbaar zo dat als je RAW+JPEG schiet, deze file ook de originele RAW-file ook groter maakt...
Met vriendelijke groeten,
Walter
- Iwan Bogels
- Scramble Addict
Hi Walter, bedankt voor het meezoeken !
Ik ben verbijsterd om te lezen dat de 400D op deze manier te werk gaat. Zie hier de data uit de camera:
Als je de waarde van de JPG van de CR2 aftrekt, dan krijg je files van tussen de 8 - 11 Mb. En die waarden kloppen helemaal met het grotere aantal megapixels van de 400D ten opzichte van de 1D Mk II. Ga me nu eens verdiepen wat ik daarmee aan moet, want de capaciteit van je CF-kaarten nemen door dit geintje op slag met 25% af.
Thanks,
Iwan
Ik ben verbijsterd om te lezen dat de 400D op deze manier te werk gaat. Zie hier de data uit de camera:
Als je de waarde van de JPG van de CR2 aftrekt, dan krijg je files van tussen de 8 - 11 Mb. En die waarden kloppen helemaal met het grotere aantal megapixels van de 400D ten opzichte van de 1D Mk II. Ga me nu eens verdiepen wat ik daarmee aan moet, want de capaciteit van je CF-kaarten nemen door dit geintje op slag met 25% af.
Thanks,
Iwan
Gewoon je vriendin trainen in het efficient gebruik van Lightroom en Photoshop, dan heb je de JPGjes niet eens nodigIwan Bogels wrote:Ga me nu eens verdiepen wat ik daarmee aan moet, want de capaciteit van je CF-kaarten nemen door dit geintje op slag met 25% af.
== All is well, as long as we keep spinning ==
- Wildpicture
- Scramble Die-Hard
- Type of spotter: F5 Military
Gewoon in RAW schieten en die JPG helemaal weglaten. Overigens verandert de grootte van RAW's ook als je de ISO instelling verandert.Iwan Bogels wrote:Als je de waarde van de JPG van de CR2 aftrekt, dan krijg je files van tussen de 8 - 11 Mb. En die waarden kloppen helemaal met het grotere aantal megapixels van de 400D ten opzichte van de 1D Mk II. Ga me nu eens verdiepen wat ik daarmee aan moet, want de capaciteit van je CF-kaarten nemen door dit geintje op slag met 25% af.
Wat CF kaartjes betreft, die kosten tegenwoordig vrijwel niks meer.
http://www.geheugen-online.com/search.p ... rie_id=270" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik eraan terugdenk dat ik bijna 300 euro betaald heb voor het eerste 4GB CF kaartje in mijn 1D2 destijds (4 jaar geleden), dan is het nu bijna gratis.
Last edited by Wildpicture on 24 May 2008, 12:50, edited 1 time in total.
-
- Scramble Addict
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
Huh??Bassa wrote:Volgens mij is het ook zo, dat als je foto's van de camera af haalt, dus niet via een kaartlezer, dat je dan alleen maar jpeg's er vanaf kan halen, ook al heb je raw geschoten.
Dan zou ik dus nooit foto's van mijn camera kunnen halen, ik schiet alleen maar RAW. Sorry hoor, maar dit is echt een bakerpraatje
Het maakt voor een operating system echt niet uit wat voor files er worden gekopieerd. Een file is een file.
Hans.
- Wildpicture
- Scramble Die-Hard
- Type of spotter: F5 Military
Als je daar problemen mee hebt, moet je even de driver van de kamera installeren die op de CD staat die bij de kamera zat. Dan is dat probleem opgelost.Bassa wrote:Volgens mij is het ook zo, dat als je foto's van de camera af haalt, dus niet via een kaartlezer, dat je dan alleen maar jpeg's er vanaf kan halen, ook al heb je raw geschoten.