Procedure uitleg experimenteel baangebruik
Moderator: gatso76
Forum rules
- The Traveller
- Scramble Die-Hard
- Posts: 538
- Joined: 18 Feb 2006, 13:19
Procedure uitleg experimenteel baangebruik
Wellicht van belang voor velen onder ons liefhebbers.
Info opgevraagd door Edward van Altena / aviationphotos.org.
Momenteel wordt de Zwanenburgbaan inderdaad meer gebruikt voor zowel
starts, als landingen.
Dit baangebruik is een direct gevolg van de experimenten die 13 maart
j.l. van kracht zijn gegaan.
Hierover kan ik u het volgende mede delen:
Zoals u weet kent het gebruik van het banenstelsel van Schiphol het
gelijktijdig gebruik van de parallel liggende Polderbaan (36L) en
Zwanenburgbaan (36C) voor startende vliegtuigen in noordelijke richting.
De procedure voor ‘parallel starten’ voorzag in het gebruik van
vaste vertrekroutes, SID’s. In november 2003 werd deze procedure het
eerst in praktijk gebracht.
Vrijwel direct werd duidelijk dat deze procedure niet het gewenste
niveau van veiligheid bood. Vanaf dat moment werkt LVNL met zogenoemde
tijdelijke beheersmaatregelen.
Dit houdt in dat de vaste vertrekroutes bij ‘parallel starten’ niet
worden gebruikt. In plaats daarvan geven verkeersleiders vertrekkende
vliegtuigen koersinstructies.
Deze zijn zo gekozen dat de vliegtuigen direct na de start van elkaar
weg draaien. Deze beheersmaatregel waarborgt de veiligheid en biedt de
gevraagde startcapaciteit.
Deze verhoudt zich echter niet met de milieuregels voor het gebruik van
Schiphol. Onder leiding van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is
door de luchtvaartpartijen gezocht naar een oplossing.
Hiervoor zijn nieuwe vaste vertrekroutes ontworpen voor vliegtuigen die
van de Zwanenburgbaan (36C) starten.
Deze nieuwe routes zijn opgenomen in het Milieu Effect Rapport (MER)
voor het gebruik van Schiphol voor de korte termijn, tot 2010. De
milieueffecten voor de omgeving van het gebruik ervan zijn opgenomen in
de berekeningen voor de vaststelling van de grenswaarden.Voor het
gebruik ervan moeten de nieuwe routes eerst in de praktijk worden getest
op veiligheidsaspecten.
Hiervoor is een speciale maatregel, maatregel 23, getroffen. Hiervoor
is artikel 8.23a van de Wet luchtvaart, ook wel het
‘experimenteerartikel’ genoemd, van toepassing.
Met de toepassing van de nieuwe vaste vertrekroutes vanaf de
Zwanenburgbaan zal een aanzienlijke vermindering van geluidhinder door
startende vliegtuigen overdag in gebieden ten westen van de Polderbaan
en ten oosten van de Zwanenburgbaan worden bereikt. Deze milieueffecten
zijn:
• minder starts vanaf de Buitenveldertbaan (baan 09),
• minder landingen op de Buitenveldertbaan (baan 27),
• minder starts van de Kaagbaan (baan 24),
• minder spreiding in de vliegpaden van vertrekkende vliegtuigen,
• betere voorspelbaarheid van de vluchtpaden van vertrekkende
vliegtuigen,
• op termijn optimalisatie van de nieuwe vaste vertrekroutes.
Om deze doelen te bereiken moet de nieuwe route in de praktijk op alle
operationele aspecten worden getest, deze zijn ingegaan op 13 maart
jongstleden.
De maatregel behelst de proef om de nieuwe vertrekroutes in de praktijk
te kunnen testen. Verkeersleiders en vliegers moeten in alle
omstandigheden een veilige toepassing kunnen waarborgen.
Zij moeten ook met de nieuwe routes ervaring kunnen opdoen zonder dat
daarbij veiligheidsrisico’s kunnen ontstaan.
De proef wordt in drie fasen uitgevoerd:
Fase I
Met ingang van 13 maart 2008 wordt de Zwanenburgbaan ingezet als
startbaan in noordelijke richting tussen circa 10.30 en 21.30 uur
(lokale tijd).
Dit baangebruik wordt toegepast tijdens de pieken in het binnenkomende
verkeer, wanneer één startbaan in gebruik is, en buiten de piekperioden.
Het verkeer naar het oosten, noorden en zuiden volgt de nieuwe vaste
vertrekroute. Het verkeer naar het noordwesten en zuidwesten volgt de
opgedragen uitvliegrichting.
Voor een geslaagde proef moeten minimaal 10.000 vluchten de nieuwe
vaste vertrekroute hebben gevolgd. Dit gaat gepaard met circa 4000
starts in westelijke richting.
Tijdens de pieken in het uitgaande verkeer, waarbij van zowel de
Zwanenburgbaan en de Polderbaan naar het noorden wordt gestart, blijft
de huidige beheersmaatregel van kracht.
Fase II
Na een succesvolle afronding van fase I.
Toepassing van de nieuwe vaste vertrekroutes bij parallel starten bij
goed zicht.
Dit in combinatie met de bestaande vaste vertrekroutes van de
Polderbaan.
Uiteindelijk toepassen alle vaste vertrekroutes tijdens parallel
starten, ook bij slecht zicht omstandigheden.
Fase III
Optimalisatie van de nieuwe vaste vertrekroutes.
Aan de hand van de evaluatie van de vliegpaden zal worden bekeken hoe
de nieuwe routes
kunnen worden bijgesteld om tot het vliegpad te komen dat de minste
hinder veroorzaakt.
Looptijd
Fase I
Start op 13 maart 2008. Geschatte duur minimaal zes tot mogelijk twaalf
maanden.
De periode die nodig is om minimaal 10.000 starts via de nieuwe vaste
vertrekroute vanaf de Zwanenburgbaan te realiseren hangt af van de
weersomstandigheden.
Er moet in noordelijke richting gestart kunnen worden tijdens
piekperioden in het binnenkomende verkeer. Wanneer dat het geval is,
wordt tussen circa 10.30 en 20.30 uur de Zwanenburgbaan ingezet.
Voor deze fase heeft de minister van Verkeer en Waterstaat artikel
8.23a van de Wet luchtvaart van toepassing verklaard, ook wel het
‘experimenteerartikel’ genoemd.
Fase II
Afhankelijk van de afronding van fase I en voldoende omstandigheden met
slecht zicht.
Fase III
Afhankelijk van de afronding van fase II. Waarschijnlijk niet voor
2010.
Effect
De proef leidt tot een tijdelijke toename van hinder in de gebieden die
worden belast door startend verkeer vanaf de Zwanenburgbaan. Dit in
oostelijk en in westelijke richting.
Deze gebieden zijn: Lijnden en (delen van) Badhoevedorp. De toename
van de hinder is hier het gevolg van het veelvuldiger inzetten van de
Zwanenburgbaan voor startend verkeer.
Amsterdam-West, Zuideramstel, (een deel van) Amstelveen. Deze locaties
worden belast door vliegtuigen die van de Zwanenburgbaan in oostelijke
richting uitvliegen en naar het zuiden draaien.
Luchtverkeersleiding Nederland en Amsterdam Airport Schiphol maken
maandrapportages voor de leden van de CROS (Commissie Regionaal Overleg
Schiphol).
Deze zullen op de websites van de CROS en van BAS worden gepubliceerd.
Deze maandrapportages vermelden aantallen vluchten, types vliegtuigen en
een beeld van de omstandigheden.
Het besluit voor deze proef is genomen door het ministerie van Verkeer
en Waterstaat in nauwe samenspraak met de Inspectie Verkeer en
Waterstaat, Luchtverkeersleiding Nederland, Amsterdam Airport Schiphol
en de KLM.
Voor de proef zal een Ministeriële regeling gelden als bedoeld in
artikel 8.23a van de Wet luchtvaart na een uitspraak van de leden van de
CROS.
Info opgevraagd door Edward van Altena / aviationphotos.org.
Momenteel wordt de Zwanenburgbaan inderdaad meer gebruikt voor zowel
starts, als landingen.
Dit baangebruik is een direct gevolg van de experimenten die 13 maart
j.l. van kracht zijn gegaan.
Hierover kan ik u het volgende mede delen:
Zoals u weet kent het gebruik van het banenstelsel van Schiphol het
gelijktijdig gebruik van de parallel liggende Polderbaan (36L) en
Zwanenburgbaan (36C) voor startende vliegtuigen in noordelijke richting.
De procedure voor ‘parallel starten’ voorzag in het gebruik van
vaste vertrekroutes, SID’s. In november 2003 werd deze procedure het
eerst in praktijk gebracht.
Vrijwel direct werd duidelijk dat deze procedure niet het gewenste
niveau van veiligheid bood. Vanaf dat moment werkt LVNL met zogenoemde
tijdelijke beheersmaatregelen.
Dit houdt in dat de vaste vertrekroutes bij ‘parallel starten’ niet
worden gebruikt. In plaats daarvan geven verkeersleiders vertrekkende
vliegtuigen koersinstructies.
Deze zijn zo gekozen dat de vliegtuigen direct na de start van elkaar
weg draaien. Deze beheersmaatregel waarborgt de veiligheid en biedt de
gevraagde startcapaciteit.
Deze verhoudt zich echter niet met de milieuregels voor het gebruik van
Schiphol. Onder leiding van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is
door de luchtvaartpartijen gezocht naar een oplossing.
Hiervoor zijn nieuwe vaste vertrekroutes ontworpen voor vliegtuigen die
van de Zwanenburgbaan (36C) starten.
Deze nieuwe routes zijn opgenomen in het Milieu Effect Rapport (MER)
voor het gebruik van Schiphol voor de korte termijn, tot 2010. De
milieueffecten voor de omgeving van het gebruik ervan zijn opgenomen in
de berekeningen voor de vaststelling van de grenswaarden.Voor het
gebruik ervan moeten de nieuwe routes eerst in de praktijk worden getest
op veiligheidsaspecten.
Hiervoor is een speciale maatregel, maatregel 23, getroffen. Hiervoor
is artikel 8.23a van de Wet luchtvaart, ook wel het
‘experimenteerartikel’ genoemd, van toepassing.
Met de toepassing van de nieuwe vaste vertrekroutes vanaf de
Zwanenburgbaan zal een aanzienlijke vermindering van geluidhinder door
startende vliegtuigen overdag in gebieden ten westen van de Polderbaan
en ten oosten van de Zwanenburgbaan worden bereikt. Deze milieueffecten
zijn:
• minder starts vanaf de Buitenveldertbaan (baan 09),
• minder landingen op de Buitenveldertbaan (baan 27),
• minder starts van de Kaagbaan (baan 24),
• minder spreiding in de vliegpaden van vertrekkende vliegtuigen,
• betere voorspelbaarheid van de vluchtpaden van vertrekkende
vliegtuigen,
• op termijn optimalisatie van de nieuwe vaste vertrekroutes.
Om deze doelen te bereiken moet de nieuwe route in de praktijk op alle
operationele aspecten worden getest, deze zijn ingegaan op 13 maart
jongstleden.
De maatregel behelst de proef om de nieuwe vertrekroutes in de praktijk
te kunnen testen. Verkeersleiders en vliegers moeten in alle
omstandigheden een veilige toepassing kunnen waarborgen.
Zij moeten ook met de nieuwe routes ervaring kunnen opdoen zonder dat
daarbij veiligheidsrisico’s kunnen ontstaan.
De proef wordt in drie fasen uitgevoerd:
Fase I
Met ingang van 13 maart 2008 wordt de Zwanenburgbaan ingezet als
startbaan in noordelijke richting tussen circa 10.30 en 21.30 uur
(lokale tijd).
Dit baangebruik wordt toegepast tijdens de pieken in het binnenkomende
verkeer, wanneer één startbaan in gebruik is, en buiten de piekperioden.
Het verkeer naar het oosten, noorden en zuiden volgt de nieuwe vaste
vertrekroute. Het verkeer naar het noordwesten en zuidwesten volgt de
opgedragen uitvliegrichting.
Voor een geslaagde proef moeten minimaal 10.000 vluchten de nieuwe
vaste vertrekroute hebben gevolgd. Dit gaat gepaard met circa 4000
starts in westelijke richting.
Tijdens de pieken in het uitgaande verkeer, waarbij van zowel de
Zwanenburgbaan en de Polderbaan naar het noorden wordt gestart, blijft
de huidige beheersmaatregel van kracht.
Fase II
Na een succesvolle afronding van fase I.
Toepassing van de nieuwe vaste vertrekroutes bij parallel starten bij
goed zicht.
Dit in combinatie met de bestaande vaste vertrekroutes van de
Polderbaan.
Uiteindelijk toepassen alle vaste vertrekroutes tijdens parallel
starten, ook bij slecht zicht omstandigheden.
Fase III
Optimalisatie van de nieuwe vaste vertrekroutes.
Aan de hand van de evaluatie van de vliegpaden zal worden bekeken hoe
de nieuwe routes
kunnen worden bijgesteld om tot het vliegpad te komen dat de minste
hinder veroorzaakt.
Looptijd
Fase I
Start op 13 maart 2008. Geschatte duur minimaal zes tot mogelijk twaalf
maanden.
De periode die nodig is om minimaal 10.000 starts via de nieuwe vaste
vertrekroute vanaf de Zwanenburgbaan te realiseren hangt af van de
weersomstandigheden.
Er moet in noordelijke richting gestart kunnen worden tijdens
piekperioden in het binnenkomende verkeer. Wanneer dat het geval is,
wordt tussen circa 10.30 en 20.30 uur de Zwanenburgbaan ingezet.
Voor deze fase heeft de minister van Verkeer en Waterstaat artikel
8.23a van de Wet luchtvaart van toepassing verklaard, ook wel het
‘experimenteerartikel’ genoemd.
Fase II
Afhankelijk van de afronding van fase I en voldoende omstandigheden met
slecht zicht.
Fase III
Afhankelijk van de afronding van fase II. Waarschijnlijk niet voor
2010.
Effect
De proef leidt tot een tijdelijke toename van hinder in de gebieden die
worden belast door startend verkeer vanaf de Zwanenburgbaan. Dit in
oostelijk en in westelijke richting.
Deze gebieden zijn: Lijnden en (delen van) Badhoevedorp. De toename
van de hinder is hier het gevolg van het veelvuldiger inzetten van de
Zwanenburgbaan voor startend verkeer.
Amsterdam-West, Zuideramstel, (een deel van) Amstelveen. Deze locaties
worden belast door vliegtuigen die van de Zwanenburgbaan in oostelijke
richting uitvliegen en naar het zuiden draaien.
Luchtverkeersleiding Nederland en Amsterdam Airport Schiphol maken
maandrapportages voor de leden van de CROS (Commissie Regionaal Overleg
Schiphol).
Deze zullen op de websites van de CROS en van BAS worden gepubliceerd.
Deze maandrapportages vermelden aantallen vluchten, types vliegtuigen en
een beeld van de omstandigheden.
Het besluit voor deze proef is genomen door het ministerie van Verkeer
en Waterstaat in nauwe samenspraak met de Inspectie Verkeer en
Waterstaat, Luchtverkeersleiding Nederland, Amsterdam Airport Schiphol
en de KLM.
Voor de proef zal een Ministeriële regeling gelden als bedoeld in
artikel 8.23a van de Wet luchtvaart na een uitspraak van de leden van de
CROS.
- tonjochems
- Scramble Master
- Posts: 2570
- Joined: 06 Apr 2005, 12:34
- Type of spotter: civil
- Subscriber Scramble: tonjochems
- Location: Voorhout
- adz
- Scramble Addict
- Posts: 2315
- Joined: 01 Dec 2003, 21:23
- Type of spotter: S2
- Subscriber Scramble: ja
- Location: Delft
Laten we even duidelijk wezen en het verband tussen de nieuwe spottersplek en deze testfase er vanaf halen. Dat is er namelijk niet.
De nieuwe spottersplaats staat volkomen los van Luchtverkeersleiding Nederland, maar is een initiatief geweest van oa de luchthaven zelf.
De luchthaven is er echt niet op uit om spottertjes te pesten.
Verder is dit tijdelijk, dus als deze periode voorbij is, kan je weer rustig, bij een noordelijke combinatie, de hele dag het verkeer bij de polderbaan zien vertrekken.
Gr.
Ard
De nieuwe spottersplaats staat volkomen los van Luchtverkeersleiding Nederland, maar is een initiatief geweest van oa de luchthaven zelf.
De luchthaven is er echt niet op uit om spottertjes te pesten.
Verder is dit tijdelijk, dus als deze periode voorbij is, kan je weer rustig, bij een noordelijke combinatie, de hele dag het verkeer bij de polderbaan zien vertrekken.
Meer geland op de Centerbaan dan voorheen wordt er niet door deze proefperiode, dit geldt alleen voor starten. Waar dit vandaan komt weet ik niet.tonjochems wrote:je ziet een stuk minder verkeer landen en starten op de polderbaan en veel meer op de center.
Gr.
Ard
- Vinz
- Scramble Junior
- Posts: 205
- Joined: 03 Aug 2005, 22:39
- Subscriber Scramble: ja
- Location: Papa Sierra
- Contact:
Tja...gedane zaken nemen geen keer.
AAS heeft ooit zijn jarenlang betwiste Polderbaan uiteindelijk gekregen. Eenmaal goed en wel in gebruik heeft LVLN er "ineens" een probleem mee vanwege uitvliegroutes...komt mij in dergelijke projecten een beetje amateuristisch over, vindt je ook niet?
Zoiets moet toch tot in den treure doorgerekend zijn zou je denken?
De link naar het spottertje pesten komt mij al helemaal vreemd over, aangezien ikzelf altijd al gezegd heb dat we blij moeten zijn met het aantal plaatsen waar spotters/fotograven gedoogd worden. Hoor je mij niet over klagen hoor.
Nee wat mij wel vreemd overkomt is hetgeen ik beschrijf in de eerste alinea...je bouwt wat en het blijkt niet te voldoen...en om nou te zeggen dat dat een klein verbouwinkje thuis was...
AAS heeft ooit zijn jarenlang betwiste Polderbaan uiteindelijk gekregen. Eenmaal goed en wel in gebruik heeft LVLN er "ineens" een probleem mee vanwege uitvliegroutes...komt mij in dergelijke projecten een beetje amateuristisch over, vindt je ook niet?
Zoiets moet toch tot in den treure doorgerekend zijn zou je denken?
De link naar het spottertje pesten komt mij al helemaal vreemd over, aangezien ikzelf altijd al gezegd heb dat we blij moeten zijn met het aantal plaatsen waar spotters/fotograven gedoogd worden. Hoor je mij niet over klagen hoor.
Nee wat mij wel vreemd overkomt is hetgeen ik beschrijf in de eerste alinea...je bouwt wat en het blijkt niet te voldoen...en om nou te zeggen dat dat een klein verbouwinkje thuis was...
- tonjochems
- Scramble Master
- Posts: 2570
- Joined: 06 Apr 2005, 12:34
- Type of spotter: civil
- Subscriber Scramble: tonjochems
- Location: Voorhout
Ik denk dat je vergeet wat een proefperiode kan inhouden.adz wrote: Verder is dit tijdelijk, dus als deze periode voorbij is, kan je weer rustig, bij een noordelijke combinatie, de hele dag het verkeer bij de polderbaan zien vertrekken.
Waarom denk je dat er een proefperiode is ??
Indien deze positief is kan de proefperiode ook definitief worden
Toevallig afgelopen week en bijvoorbeeld afgelopen zaterdag nog op Schiphol geweest. Beide dagen was de 18C main en de 18R secondary.adz wrote: Meer geland op de Centerbaan dan voorheen wordt er niet door deze proefperiode, dit geldt alleen voor starten. Waar dit vandaan komt weet ik niet.
Kan los staan van de proef maar het is wel een feit. We hebben het dan nog niet eens over het gebruik van 27
En nu maar hopen dat er deze zomer veel Zuidelijke wind is.
Maar waarom wordt de Zwanenburg dan hoofdstartbaan in
noordelijke richting.
Nu worden ook beide banen gebruikt in de outboundpiek.
Of ligt de Polderbaan achteraf gezien economisch gezien toch een
een beetje te ver weg van de terminals.
En wat nu als de proef slaagt.
Maar waarom wordt de Zwanenburg dan hoofdstartbaan in
noordelijke richting.
Nu worden ook beide banen gebruikt in de outboundpiek.
Of ligt de Polderbaan achteraf gezien economisch gezien toch een
een beetje te ver weg van de terminals.
En wat nu als de proef slaagt.
- adz
- Scramble Addict
- Posts: 2315
- Joined: 01 Dec 2003, 21:23
- Type of spotter: S2
- Subscriber Scramble: ja
- Location: Delft
Hoe dat gelopen is, weet ik niet. Maar het gaat hier om de huidige situatie van proeffasen. Niet over het evt algehele Polder/Zwanenburg-'probleem'.Vinz wrote:Zoiets moet toch tot in den treure doorgerekend zijn zou je denken?
Dat spottertje pesten proefde ik een beetje in het volgende zinnetje:Vinz wrote: De link naar het spottertje pesten komt mij al helemaal vreemd over, aangezien ikzelf altijd al gezegd heb dat we blij moeten zijn met het aantal plaatsen waar spotters/fotograven gedoogd worden. Hoor je mij niet over klagen hoor.
En was niet gericht op jouw opmerking, sorry als dat verkeerd begrepen is.tonjochems wrote:Toch leuk zo'n spottersplek naast de polderbaan... goed over nagedacht..........
Maar er zijn inmiddels al 3 topics hierover, deze, gebruik Zwanenburg baan en Schiphol experimenteert met nieuwe vliegroutes.
Dat lijkt me wat overdreven. Zullen we verdergaan in het Praethuis?
Gr.
Ard
Het is wel zo dat deze proef meer overlast oplevert voor bewoners. Dat is ook een reden geweest om de Polderbaan er neer te leggen, het vermindert de overlast. Je kan er dus gevoeglijk vanuit gaan dat aan het eind van de proef de Polderbaan weer als main runway gebruikt zal worden.tonjochems wrote:Ik denk dat je vergeet wat een proefperiode kan inhouden.
Waarom denk je dat er een proefperiode is ??
Indien deze positief is kan de proefperiode ook definitief worden
- tonjochems
- Scramble Master
- Posts: 2570
- Joined: 06 Apr 2005, 12:34
- Type of spotter: civil
- Subscriber Scramble: tonjochems
- Location: Voorhout
air-bus wrote:Het is wel zo dat deze proef meer overlast oplevert voor bewoners. Dat is ook een reden geweest om de Polderbaan er neer te leggen, het vermindert de overlast. Je kan er dus gevoeglijk vanuit gaan dat aan het eind van de proef de Polderbaan weer als main runway gebruikt zal worden.tonjochems wrote:Ik denk dat je vergeet wat een proefperiode kan inhouden.
Waarom denk je dat er een proefperiode is ??
Indien deze positief is kan de proefperiode ook definitief worden
Niemand weet wat de gevolgen zijn van deze proef. Ik niet en jullie niet. Afwachten. Let wel het is geen test periode maar een PROEF periode.
- adz
- Scramble Addict
- Posts: 2315
- Joined: 01 Dec 2003, 21:23
- Type of spotter: S2
- Subscriber Scramble: ja
- Location: Delft
Ho, tijdens het typen weer wat posts erbij.
Hopelijk kan ik de boel een beetje verduidelijken.
Dat proefzaken soms definitief kunnen worden, mee eens. Maar deze proefperiode is er niet om te kijken of we straks lekker de hele dag van de zwanenburgbaan kunnen starten, maar om te kijken of de nieuwe vertrekroutes van deze baan straks geschikt zijn om te gebruiken in outbound-peaks richting het noorden icm de Polderbaan.
Momenteel worden er in deze peaks additionele instructies gegeven aan de vlieger, om tijdig een bocht naar rechts in te zetten vanaf de Zwanenburgbaan, om er voor te zorgen dat je niet evt te dicht bij het verkeer van de Polderbaan in de buurt komt. Dit levert veel extra werk voor verkeersleiders en piloten op. Als deze proef slaagt, en daar gaat het denk ik wel op lijken, zullen naar alle waarschijnlijkheid deze nieuwe vertrekroutes standaard gevlogen worden in eerder genoemde outbound-peaks naar het noorden.
Met het feit dat de baan verder weg ligt van de terminals heeft het niets te maken.
Stel dat deze proef niet geslaagd blijkt te zijn na afloop, zullen we naar de oude situatie teruggaan tot er een andere oplossing bedacht is. Mijn inschatting is dat dat niet waarschijnlijk is.
Wat in ieder geval zeker is, is dat de zwanenburgbaan na deze proefperiode minder gebruikt zal worden dan nu.
Groeten,
Ard
Hopelijk kan ik de boel een beetje verduidelijken.
Dat proefzaken soms definitief kunnen worden, mee eens. Maar deze proefperiode is er niet om te kijken of we straks lekker de hele dag van de zwanenburgbaan kunnen starten, maar om te kijken of de nieuwe vertrekroutes van deze baan straks geschikt zijn om te gebruiken in outbound-peaks richting het noorden icm de Polderbaan.
Momenteel worden er in deze peaks additionele instructies gegeven aan de vlieger, om tijdig een bocht naar rechts in te zetten vanaf de Zwanenburgbaan, om er voor te zorgen dat je niet evt te dicht bij het verkeer van de Polderbaan in de buurt komt. Dit levert veel extra werk voor verkeersleiders en piloten op. Als deze proef slaagt, en daar gaat het denk ik wel op lijken, zullen naar alle waarschijnlijkheid deze nieuwe vertrekroutes standaard gevlogen worden in eerder genoemde outbound-peaks naar het noorden.
Wat in ieder geval vast staat is dat als deze proefperiode voorbij is, 36L (polderbaan) tijdens inbound-peaks en off-peak als enige startbaan gebruikt zal worden in noordelijke combinaties (even afgezien van natuurlijk onderhoudsperiodes en evt verkeer van de kleine oost-baan, bijv.)tonjochems wrote:Ik denk dat je vergeet wat een proefperiode kan inhouden.
Waarom denk je dat er een proefperiode is ??
Indien deze positief is kan de proefperiode ook definitief worden
Dit zal best zo geweest kunnen zijn, maar dat heeft echt NIETS met deze proef te maken. Dat kan ik je verzekeren. Dit zal te maken gehad hebben met wind, zicht, onderhoud, of een combinatie hiervan.tonjochems wrote:Toevallig afgelopen week en bijvoorbeeld afgelopen zaterdag nog op Schiphol geweest. Beide dagen was de 18C main en de 18R secondary.
Kan los staan van de proef maar het is wel een feit. We hebben het dan nog niet eens over het gebruik van 27
Ik hoop dat mijn uitleg hierboven duidelijk genoeg is. Zo nee, meldt me even wat verduidelijkt moet worden.Triple wrote:Maar waarom wordt de Zwanenburg dan hoofdstartbaan in
noordelijke richting.
Nu worden ook beide banen gebruikt in de outboundpiek.
Of ligt de Polderbaan achteraf gezien economisch gezien toch een
een beetje te ver weg van de terminals.
En wat nu als de proef slaagt.
Met het feit dat de baan verder weg ligt van de terminals heeft het niets te maken.
Stel dat deze proef niet geslaagd blijkt te zijn na afloop, zullen we naar de oude situatie teruggaan tot er een andere oplossing bedacht is. Mijn inschatting is dat dat niet waarschijnlijk is.
Wat in ieder geval zeker is, is dat de zwanenburgbaan na deze proefperiode minder gebruikt zal worden dan nu.
Groeten,
Ard
Last edited by adz on 15 Apr 2008, 21:05, edited 1 time in total.
het doel van deze periode is het testen van de nieuwe instrument procedures.
voor deze proef werd er onefficient parallel gestart.
namelijk: één baan kreeg vectors (levert extra workload op voor de verkeersleiding) de andere baan vloog een sid.
nu zijn er andere sids gemaakt voor de center waardoor met het gebruik van de sid de benodigde extra clearance tussen de bannen wordt ingebouwd.
deze proef gaat dus over de nieuwe sids.
zodra blijkt dat deze sids dus voldoen
dan wordt de polderbaan weer main runway
en wordt de center secundary maar zonder extra workload en minder overlast.
waarom mensen uit deze proef denken te kunnen opmaken dat de center mainrunway blijft snap ik niet, dan is het doel van deze proef niet goed over gekomen.
groet,
Lars
vlieger vanaf EHAM.
voor deze proef werd er onefficient parallel gestart.
namelijk: één baan kreeg vectors (levert extra workload op voor de verkeersleiding) de andere baan vloog een sid.
nu zijn er andere sids gemaakt voor de center waardoor met het gebruik van de sid de benodigde extra clearance tussen de bannen wordt ingebouwd.
deze proef gaat dus over de nieuwe sids.
zodra blijkt dat deze sids dus voldoen
dan wordt de polderbaan weer main runway
en wordt de center secundary maar zonder extra workload en minder overlast.
waarom mensen uit deze proef denken te kunnen opmaken dat de center mainrunway blijft snap ik niet, dan is het doel van deze proef niet goed over gekomen.
groet,
Lars
vlieger vanaf EHAM.
- adz
- Scramble Addict
- Posts: 2315
- Joined: 01 Dec 2003, 21:23
- Type of spotter: S2
- Subscriber Scramble: ja
- Location: Delft
Dank je voor je heldere formulering, klein puntje van verbetering:Lars wrote: voor deze proef werd er onefficient parallel gestart.
namelijk: één baan kreeg vectors (levert extra workload op voor de verkeersleiding) de andere baan vloog een sid.
groet,
Lars
vlieger vanaf EHAM.
Bij de huidige parallele operaties starten beide banen op heading, ook de 36L. Alleen is dit bijna altijd runway-heading, en wordt er nauwelijks van de SID afgeweken.
Groeten,
Ard
verkeersleider op EHAM.