Key wrote:SpotterNL wrote:Jpg's daarentegen zijn altijd 8-bit
Ja, natuurlijk, dat vergat ik ook nog eens een keer. Anders gezegd: een 21MP jpg gaat het toch afleggen tegen een 6MP RAW wat betreft de mogelijkheden om schaduwdetail weer te geven!
Nee Erik, je had wel gelijk in je originele opmerking, Een JPG maakt in de camera al de selectie welke kleur, licht en doortekening het gaat gebruiken. De rest van de info wordt door de camera weggegooid en kun je nooit meer terugkrijgen. Als je een RAW gaat bewerken dan heb je de beschikking over ALLE kleurtonen. Je kunt er dan voor kiezen om bij extreem contrast beter gebruik te maken van de beschikbare info die door JPG's uit de camera standaard wordt weggegooid..
Om te visualiseren (in fictieve getallen) : Je sensor "ziet" bijvoorbeeld 10 tinten tussen zwart en donker grijs. Een contrastrijke JPG uit de camera gebruikt er van deze tonen misschien maar drie. Je kunt je voorstellen dat als je in drie stappen van zwart naar donker grijs gaat, je duidelijke grenzen gaat zien omdat het in grote stappen gaat. Als je 10 kleine stapjes maakt dan worden de overgangen minder bruut en krijg je veel meer kleurnuances. En die nuances zijn hetzelfde als doortekening.
Een JPG is 8 bits. Dat betekent dat iedere kleur (RGB) in 2x2x2x2x2x2x2x2 gradaties kan worden weergegeven. Dat is precies 256 gradaties. Sommige camera's schieten in 10 bits, 12 bits of zelfs 14 bits zoals jouw nieuwe D300. Jouw camera ziet alle drie de kleuren (RGB) dus in 2x2x2x2x2x2x2x2x2x2x2x2x2x2 gradaties. Dat is 16.384 stapjes in plaats van de 256 gradaties van andere Erik's mega grote JPG's.
Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat je uit 16384 mogelijkheden een mooiere selectie kan maken dan uit het exacte aantal van 256.
Als je nou je RAW hebt bewerkt en er een JPG van gaat maken (wat je uiteindelijk allemaal doet), dan gooi je 16128 van de 16384 kleurtonen weg om er uiteindelijk 256 te bewaren. Maar ja, dat zijn dan wel de kleurtonen die JIJ hebt uitgekozen, en niet de enige 256 tintjes die je van je camera hebt gekregen als je alleen in JPG schiet. JIJ kunt met je RAW's dus schaduwen laten doortekenen ! Oh ja, en hetzelfde verhaal gaat op voor de extreem lichte partijen in glans en wolken.....
Leuk hè ?!
Groetjes,
Iwan
PS: Ga je dan toch meedoen aan die Lightroom cursus op 22 maart ? Er is nog precies één plaatsje vrij ! Als jij niet gaat wil er vast wel iemand anders hier.