SquAdmin wrote:
Die berekening klopt economisch gezien niet. Je schrijft namelijk ook af op je apparatuur. Bij kwaliteitslenzen gaat dat niet zo heel snel, maar je body is - zeker in het digitale tijdperk - na een jaar of vijf nog maar weinig waard. Om nog maar te zwijgen over imagetanks, geheugenkaarten, etc. die al na twee jaar niks meer waard zijn.
Dat kan wel zijn maar ik run hier geen bedrijf en daarbij is de economische waarde van mijn spullen ondergeschikt aan de bruikbaarheid daarvan. Met andere woorden, mijn Imagetank en geheugenkaarten zouden na 2 jaar niets meer waard zijn - maar waarom zou ik die dan ineens na 2 jaar moeten vervangen? Zowiezo zijn een stel CF kaartjes en een image tank wel mijn laatste zorg als mijn tas gestolen wordt.
Mijn 1D MkII's zijn nu ook 4 jaar oud (komen uit 2004) - maar twee "nieuwe" goede 1D MkII's ben je toch ook weer zo'n 3800 tot 4000 euro kwijt. Een goede 1D MkII uit betrouwbare bron (dus niet een compleet afgebeuld ding van een pers fotograaf) kost toch zeker nog 1800 tot 1900 euro. Een 1D MkIIN is nogaltijd 2200 euro - veelal omdat dit veel jongere bodies zijn.
En de afschrijvingen van bodies gaan steeds langzamer - de technologische vooruitgang is een stuk minder dan een paar jaar geleden.
Een goed voorbeeld is de 1D en de 1D MkII - het verschil tussen beide camera's was heel groot. Na 4 jaar "on the top" werd de 1D gewoon helemaal weggeblazen door de 1D MkII ... 2x zoveel megapixels, tot ISO1600 zeer bruikbaar (bij de 1D was ISO 400 al problematisch.. althans wel voor mijn smaak). Daarbij valt op dat er aan de AF weinig te verbeteren viel - de DIGIC II CPU was wel wat sneller maar de AF van de 1D doet niet veel onder voor die van de MkII.
Maar nu zijn mijn MkII's 4 jaar oud.... en de MkIII komt .. Ja, de MkIII is beter maar de vooruitgang tussen de MkII en MkIII is lang niet zo groot als dat tussen de MkI en de MkII. De MkII en MkIIN blijven nog zeer geliefde bodies en er zijn behoorlijk wat professionele (sport) fotografen die de MkII blijven gebruiken - als hoofd camera of als secondaire body naast de MkIII.
Dit alles heeft een uitwerking op de restwaarde - een MkI was na 4 jaar voor 1000 euro wel te koop. De tweedehands waarde van de MkII hangt nog op 1750 - 1900 euro en zal volgens mij ook zo snel niet zakken. De MkII blijft een hele bruikbare body welke technologisch nogaltijd niet verouderd is.
En dit alles heeft weer een uitwerking op de afschrijving van dergelijke bodies. Ik denk zelf dat de "battle for the pro body" zo'n beetje voorbij is. Je ziet ook dat men meer op kleine verbeteringen speelt dan grote sprongen vooruit. En daarmee zal het tijdperk "wat je vandaag koopt is morgen niet meer de helft waard"wel voorbij.
Dat neemt niet weg dat je goed verzekerd moet zijn, maar om nou de volle mep aan premie te betalen is niet geheel realistisch. 't Blijft toch het product van risico x verlies.
Als je met meer dan 10.000 euro in je foto-tas naar de meest wazige landen afreist op de Balkan, in Zuid Amerika of Afrika, dan is het wel een erg fijne gedachte dat het hele zooitje goed verzekerd is. Ik betaal "graag" 260 euro per jaar, wetende dat ik niet met een financieel verlies moet rekenen van 6000 - 8000 euro wanneer al mijn spullen gestolen worden.
Daarbij kan het stelen vanuit een hotel kamer overal gebeuren - ook gewoon in Frankrijk, Duitsland, Spanje etc. En ik ben d'r heel makkelijk in.. als iemand mij een blaffer in het gezicht houdt, dan mogen ze alles mee nemen.