Ja, maar die kreet had hij al herroepen...Richard from Rotterdam wrote:En dan alsnog de vraag wat je als individu perfect licht vind.
---
Forum rules
- Iwan Bogels
- Scramble Addict
- Posts: 2385
- Joined: 06 Sep 2002, 06:59
- Subscriber Scramble: Iwan Bogels
- Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
- Contact:
Nee, het plannen van kisten op een bepaald tijdstip is vooral gegeven aan verkeersleiders. Maar aan de hand van Frank's verkennende berekeningen kun je wèl plannen tot of vanaf hoe laat je als fotograaf op een bepaalde plek bij een veld terecht kunt.Richard from Rotterdam wrote:Want daar je met bewegende vliegtuigen nooit exact zult weten op welke tijd je iets voorbij ziet komen, wordt dat natuurlijk een stuk lastiger...
Nu weten de meeste Nederlandse fotografen wel dat je op Volkel het grootste deel van de dag met tegenlicht langs de taxibaan staat, en dat je op Leeuwarden tot een uur of 3 met de zon aan "de goede kant van de baan" staat.
Maar wat als je in op Nyutabaru plaatjes van agressor Eagles op de taxibaan wilt maken, of op Akeno de hoverende Cobra's met 70mm voor je langs wilt zien komen met de zon in je rug. Dan zijn Google Earth en de zonnestanden een mooi middel om de juiste tijdstippen van je bezoek te plannen.
And last but not least: Voorpret is een groot goed, dus waarom zou je je niet een beetje extra gaan verheugen door je bestemmingen vooraf te verkennen ?
Groetjes,
Iwan
- Richard from Rotterdam
- Scramble Master
- Posts: 2690
- Joined: 09 Aug 2004, 12:38
-
- Scramble Newbie
- Posts: 30
- Joined: 05 Jul 2004, 13:49
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: FMori
- Contact:
Hi!
very interesting topic...!
You might find this http://cgi.stadtklima-stuttgart.de/mirror/sonneint.exe" onclick="window.open(this.href);return false; website useful. I always use it to find out, at what time i should be at which position, when I visit a new airport.
Moritz
very interesting topic...!
You might find this http://cgi.stadtklima-stuttgart.de/mirror/sonneint.exe" onclick="window.open(this.href);return false; website useful. I always use it to find out, at what time i should be at which position, when I visit a new airport.
Moritz
-
- Scramble Junior
- Posts: 134
- Joined: 31 Oct 2003, 21:10
- Iwan Bogels
- Scramble Addict
- Posts: 2385
- Joined: 06 Sep 2002, 06:59
- Subscriber Scramble: Iwan Bogels
- Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
- Contact:
Hi Frank,
Eigenlijk moeten we uitgaan van UTC. De UTC is een afkorting voor de universele tijd (ook wel Zulu tijd genoemd binnen de luchtvaart), en is in de plaats gekomen voor GMT (Greenwich Mean Time).
UTC is nooit onderhevig aan zomertijd, en wordt wereldwijd gebruikt om bij tijdszone overschrijdende gebeurtenissen één standaard te hebben. Dit is juist in de luchtvaart erg belangrijk, want soms passeert een vliegtuig in één vlucht wel negen verschillende tijdzones. Sommigen met wintertijd, sommigen met zomertijd, en sommigen zelfs met afwijkingen van halve uren. Je kun je voorstellen dat een universele tijd dan erg makkelijk is.
Het westelijkste puntje van Nederland ligt op 3'21 graden van het 0-punt, terwijl het oostelijkste puntje van Nederland op 7'12 graden oosterlengte ligt. In Oost-Groningen valt het midden van de astrologische dag daarmee 15 minuten en 24 seconden eerder dan in het uiterste westen van Zeeuws-Vlaanderen. In de wintertijd is de Engelse tijd (WET - West European Time) gelijk aan UTC. Bijna heel Europa maakt gebruik van CET (Central European Time), hetgeen een uur voor loopt op UTC. De landen die een zomertijd hanteren zetten hun klok nog eens een uur vooruit. De klok in Nederland loopt in de zomer dus twee uur voor op UTC, terwijl het astrologische verschil op Volkel (51'39"33 N 5'41"27 E) eigenlijk maar 22 minuten en 45 seconden is.
In de zomermaanden valt het daadwerkelijke midden van de dag op Volkel dus om 13:37"15 uur, en op dat moment staat de zon dus exact in het zuiden.
Is het nog een beetje te volgen ?
Groetjes,
Iwan
PS: In China zijn de verschillen het grootst, want héél China gebruikt één tijdzone. In het uiterste oosten valt het astrologische midden van de dag daar ruim 4 uur eerder dan in het uiterste westen.
Eigenlijk moeten we uitgaan van UTC. De UTC is een afkorting voor de universele tijd (ook wel Zulu tijd genoemd binnen de luchtvaart), en is in de plaats gekomen voor GMT (Greenwich Mean Time).
UTC is nooit onderhevig aan zomertijd, en wordt wereldwijd gebruikt om bij tijdszone overschrijdende gebeurtenissen één standaard te hebben. Dit is juist in de luchtvaart erg belangrijk, want soms passeert een vliegtuig in één vlucht wel negen verschillende tijdzones. Sommigen met wintertijd, sommigen met zomertijd, en sommigen zelfs met afwijkingen van halve uren. Je kun je voorstellen dat een universele tijd dan erg makkelijk is.
Het westelijkste puntje van Nederland ligt op 3'21 graden van het 0-punt, terwijl het oostelijkste puntje van Nederland op 7'12 graden oosterlengte ligt. In Oost-Groningen valt het midden van de astrologische dag daarmee 15 minuten en 24 seconden eerder dan in het uiterste westen van Zeeuws-Vlaanderen. In de wintertijd is de Engelse tijd (WET - West European Time) gelijk aan UTC. Bijna heel Europa maakt gebruik van CET (Central European Time), hetgeen een uur voor loopt op UTC. De landen die een zomertijd hanteren zetten hun klok nog eens een uur vooruit. De klok in Nederland loopt in de zomer dus twee uur voor op UTC, terwijl het astrologische verschil op Volkel (51'39"33 N 5'41"27 E) eigenlijk maar 22 minuten en 45 seconden is.
In de zomermaanden valt het daadwerkelijke midden van de dag op Volkel dus om 13:37"15 uur, en op dat moment staat de zon dus exact in het zuiden.
Is het nog een beetje te volgen ?
Groetjes,
Iwan
PS: In China zijn de verschillen het grootst, want héél China gebruikt één tijdzone. In het uiterste oosten valt het astrologische midden van de dag daar ruim 4 uur eerder dan in het uiterste westen.
-
- Scramble Junior
- Posts: 134
- Joined: 31 Oct 2003, 21:10
- adz
- Scramble Addict
- Posts: 2315
- Joined: 01 Dec 2003, 21:23
- Type of spotter: S2
- Subscriber Scramble: ja
- Location: Delft
Niet voor Volkel, maar voor een aantal velden in NL kun je de 'niet afgeronde' richting vinden via http://www.ais-netherlands.nl" onclick="window.open(this.href);return false; --> AIS Publications --> Integrated Package --> Aerodromes --> Veld naar keuze --> Runway Physical Characteristics .wright flyer wrote:Weet iemand of er een site is die nauwkeuriger de codes aangeeft of is dit altijd in twee cijfers?.
Bijvoorbeeld directe link naar die van EIN: http://www.ais-netherlands.nl/aim/07091 ... eh-ad-2.12" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr.
Ard