Hallo allen,
Laatst naar Luxemburg-Findel geweest met m'n D70 en 80-200. Leuke kisten geplaat, maar zeker de helft van de foto's in de landing was niet goed scherp (wat opsteeg van de baan was ook al niet goed: heatwaves). Sluitertijd en diafragma waren wel goed. Ik had de AF-C aanstaan op enkel veld.
Mijn vraag is: is het beter om dat op dynamisch veld te zetten bij landingsshots?
En dan nog een opmerking. Als je per ongeluk op de 4puntsdruktoets drukt verspringt het "scherpstelvakje" [ ] (bijv. naar links of rechts). Is dat niet vast te zetten? Het is namelijk erg hinderlijk als het steeds verspringt en dan niet op het centrum staat.
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Gr.
vraagje Nikon AF
Forum rules
-
- Scramble Addict
- Posts: 1568
- Joined: 07 Sep 2002, 22:53
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
- Location: The North of the Netherlands
- Contact:
Re: vraagje Nikon AF
Dag Joost,
twee vragen, twee antwoorden.
1. De AF-C kan inderdaad de boosdoener geweest zijn. Met AF-C heeft de sluiter prioriteit over de scherpstelling en kan het voorkomen dat je opnames krijgt die net niet helemaal scherp zijn. Probeer AF-S eens, dan is de prioriteit andersom. Verder, wat voor sluitertijd had je, wat voor diafragma, wat voor lens. Aan heatwaves is helaas niets te doen. Is mijn grootste probleem van de afgelopen jaren...
Dynamisch veld is wel beter, vooral als je een kleinere kist niet helemaal goed in beeld kunt houden tijdens het meetrekken voor het afdrukken.
2. de scherpstelvlakken. Ik denk dat je de lock knop vlak boven de vier standen knop achter op de camera niet op "L" hebt staan. Zet hem daar eens op, dan moet alles goed zijn.
Moi,
Hans.
twee vragen, twee antwoorden.
1. De AF-C kan inderdaad de boosdoener geweest zijn. Met AF-C heeft de sluiter prioriteit over de scherpstelling en kan het voorkomen dat je opnames krijgt die net niet helemaal scherp zijn. Probeer AF-S eens, dan is de prioriteit andersom. Verder, wat voor sluitertijd had je, wat voor diafragma, wat voor lens. Aan heatwaves is helaas niets te doen. Is mijn grootste probleem van de afgelopen jaren...
Dynamisch veld is wel beter, vooral als je een kleinere kist niet helemaal goed in beeld kunt houden tijdens het meetrekken voor het afdrukken.
2. de scherpstelvlakken. Ik denk dat je de lock knop vlak boven de vier standen knop achter op de camera niet op "L" hebt staan. Zet hem daar eens op, dan moet alles goed zijn.
Moi,
Hans.
- Key
- Site Admin
- Posts: 11288
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Nikon AF is vrij complex, wellicht andere merken ook.
Wist je bv. dat AF-S de focus ook blijft aanpassen bij veranderende afstand van een bewegend onderwerp, maar daarmee stopt wanneer die afstand gelijk begint te blijven? Dat maakt in mijn ervaring AF-S ongeschikt voor snelle passes (afstand neemt snel af en daarna weer toe), dat is wat voor AF-C. Bij langzamere (airliners en/of meer afstand tot onderwerp) kies ik meestal wel voor AF-S wegens de 'garantie' op scherpe platen.
Dat staat echter los van Dynamic AF. Ik heb dat een tijdje gebruikt voor luchtvaart maar ben er vanaf gestapt. Ik bepaal liever zelf bewust op welk vlakje ik de focus richt, iets wat heel sterk gaat tellen bij het fotograferen van formaties. Dat bepalen doe ik dus met die disc, die bij mij beslist niet gelockt is maar waar ik dus wel op moet letten.
Daarnaast moet je al een vrij klein onderwerp hebben èn dat redelijk door je zoeker laten 'zwalken' om bij vliegtuigen nut te hebben van dynamic AF. Een risico is er wel, misschien ziet de AF iets anders dan jij wilt als onderwerp, en daar is geen feedback op in de zoeker (hightlight vakje gaat niet mee)!
Met Hans' tip om het te proberen op AF-S ga ik zeker mee.
Erik
Wist je bv. dat AF-S de focus ook blijft aanpassen bij veranderende afstand van een bewegend onderwerp, maar daarmee stopt wanneer die afstand gelijk begint te blijven? Dat maakt in mijn ervaring AF-S ongeschikt voor snelle passes (afstand neemt snel af en daarna weer toe), dat is wat voor AF-C. Bij langzamere (airliners en/of meer afstand tot onderwerp) kies ik meestal wel voor AF-S wegens de 'garantie' op scherpe platen.
Dat staat echter los van Dynamic AF. Ik heb dat een tijdje gebruikt voor luchtvaart maar ben er vanaf gestapt. Ik bepaal liever zelf bewust op welk vlakje ik de focus richt, iets wat heel sterk gaat tellen bij het fotograferen van formaties. Dat bepalen doe ik dus met die disc, die bij mij beslist niet gelockt is maar waar ik dus wel op moet letten.
Daarnaast moet je al een vrij klein onderwerp hebben èn dat redelijk door je zoeker laten 'zwalken' om bij vliegtuigen nut te hebben van dynamic AF. Een risico is er wel, misschien ziet de AF iets anders dan jij wilt als onderwerp, en daar is geen feedback op in de zoeker (hightlight vakje gaat niet mee)!
Met Hans' tip om het te proberen op AF-S ga ik zeker mee.
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail