Problemen met mijn lens

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard

Problemen met mijn lens

Post by Gonzo »

Ik was vandaag de hele dag op Brussel en van de 200 foto's zijn er hoogstens een 80 scherp. Het lijkt erop of mijn lens alleen nog maar scherp stelt op het rechtse gedeelte van mijn object, dat ziet er echt scherp uit maar links is gewoon duidelijk onscherper.

Ik heb een Tamron 28-300 1:3.5-6.3 lens en ik ontdek dat dit probleem zich sinds kort voordoet. Ook zijn de foto's alleen scherp bij een sluiter vanaf 1/1600sec met het meest open diafragma.

Wie heeft ook zo'n probleem gehad en kan mij helpen. Ik heb de lens gecontroleerd en deze is niet vuil. Wel valt mij op dat ik wat speling heb in de ring waarmee scherp gesteld wordt.
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
Key
Site Admin
Site Admin
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet

Post by Key »

Oeps, dat zou wel eens mechanische schade aan je lens of body-vatting kunnen zijn... Heb ik ook eens gehad, ASAP repareren als het zo is. Misschien een plaat als voorbeeld zodat we mee kunnen kijken?

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard

Post by Gonzo »

Erik,

Zouhet graag willen maar op een of andere manier heb ik weer eens ruzie met de site van imageshake, zal het straks nog een keer proberen anders doe ik het morgen.

Zit me niet echt mee vandaag gggrrrrrr :evil:
Gonzo

Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard

Post by Gonzo »

Oke het is dan uiteindelijk gelukt, als je goed kijkt dan zie je links een onscherper gedeelte dan rechts. Verder als je meer wil weten ik heb zelfs gewoon totaal onscherpe foto's met een sluitertijd van 1/1200sec dat lijkt mij echt niet normaal meer.

Image
Foto genomen op 25R met 120mm - 1/1250sec - F6

Image
Foto genomen op 25R met 110mm - 1/1250sec - F5.6

Wie o wie kan mij helpen want het is echt balen gewoon, of ligt het gewoon aan mij en is het tijd voor een bril.
Gonzo

Stafhunter
Scramble Addict
Scramble Addict
Subscriber Scramble: Stafhunter

Post by Stafhunter »

dit probleem heb ik ook met de foto's van Ramstein die ik laatst op deze forum had staan(immiddels verwijderd) deze waren gemaakt met een Tamron 18-200

ik denk dat het toch te maken heeft met de lichtinval, zo te zien had je de zon linksachter.
hoe zijn de foto's als het vliegtuig nog verder van de landing zit(schuin van voren zodat de zon meer op de neus staat) is dan de staart ook scherper t.o.v. de neus??
F-104 Starfighter patch website http://threshold.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

flown in:
F27-300M C-5

better a spotter with stepladder behind me than a spotter with 50mm in front off me
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard

Post by Gonzo »

Schuin van voren is helemaal een probleem en ik heb dit echt pas sinds een paar weken daarvoor waren mijn foto's gewoon scherp, zelfs in zwaar bewolkt weer.

Ik had ook het gevoel dat de autofocus niet lekker liep aangezien het 's ochtends erg koud was
Gonzo

ivo de groot

Post by ivo de groot »

in de ochtend op 25R komt de zon rechts op,dus de vroege ochtend donkere neus..

hoop dat de schade meevalt..

groet ivo
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Subscriber Scramble: Iwan Bogels

Post by Iwan Bogels »

[FUN MODE ON]

Je weet toch wel dat je Tamron lenzen moet voorgloeien ?! ;-)

[FUN MODE OFF]

Succes met de reparatie. In Leiden zit een toko die het snel en goedkoop voor je doen: Danilo's Camera Service. Daar het ik in een noodgeval zelfs op de reparatie kunnen wachten, maar dat is al weer heel wat jaartjes geleden.

Groetjes,
Iwan
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard

Post by Gonzo »

Heren,

Sorry deze foto's waren op 25L gemaakt heb ik wel vaker een probleem mee! :oops:

Hier een foto op 25R

Image
Foto genomen met 78mm - 1/1600 sec - F5

En van deze baal ik echt!!! :evil:
Gonzo

SpotterNL
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard

Post by SpotterNL »

ziet eruit als een licht verschoven lenselement (iets schuin gaan staan)
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard

Post by Gonzo »

SpoterNL, is het mogelijk dat je dan toch ook scherpe foto's krijgt?
Wat jij zegt had ik zelf ook in gedachte.
Gonzo

SpotterNL
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard

Post by SpotterNL »

philbrands wrote:SpoterNL, is het mogelijk dat je dan toch ook scherpe foto's krijgt?
Wat jij zegt had ik zelf ook in gedachte.
Als een van je lenzen iets scheef staat gaat ook je scherptevlak scheef staan. Het is theoretisch dus mogelijk om scherpe foto's te krijgen.
Redskin301
Scramble Addict
Scramble Addict
Type of spotter: Graphical
Subscriber Scramble: nee

Post by Redskin301 »

heb je ook een andere lens, maak daar dan eens plaatjes mee dan kun je in elk geval je body of lens uitsluiten en het probleem isoleren :!: Als je geen tweede lens hebt, vraag het dan aan iemand die er wel een heeft en maak wat proef foto's van bijvoorbeeld voorbij rijdende auto's :!:
Regards Alex van Noye,

http://www.runway28.nl
SpotterNL
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard

Post by SpotterNL »

Redskin301 wrote:heb je ook een andere lens, maak daar dan eens plaatjes mee dan kun je in elk geval je body of lens uitsluiten en het probleem isoleren :!: Als je geen tweede lens hebt, vraag het dan aan iemand die er wel een heeft en maak wat proef foto's van bijvoorbeeld voorbij rijdende auto's :!:
Doe maar met stilstaande auto's. Om te testen kan je beter een statief pakken en een stilstaand object nemen. Dan sluit je de factor 'mens' uit.
Key
Site Admin
Site Admin
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet

Post by Key »

Goede tips allemaal. Om het nog één stapje verder te tillen:
- zoek een bakstenen muur uit
- statief nemen, of iets anders om camera stabiel op te plaatsen
- onder 90° op de muur richten
- testopnames maken met verschillende objectieven.

Focus op midden/links/rechts/onder/boven. AF en handmatig. Noteer wat je doet. Daarna zul je een redelijke analyse van de storing kunnen maken, en daarmee kun je naar de reparateur voor een diagnose en oplossing. Succes!

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Post Reply

Return to “Photography”