Schoonmaken van Filters
Forum rules
- sfeyenoord1
- Scramble Addict
- Type of spotter: An enjoying one
Schoonmaken van Filters
Goedendag iedereen! Ga bijna op vakantie en was mijn lenzen eens aan het schoonmaken, en ik merkte toen een vette vingerafdruk midden op mijn uv filter op. Mijn vraag was hierbij dus hoe kan je het beste filters (zoals UV Filter, Polarisatie Filter, Sterrenfilter) schoonmaken?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
- Alpha Kilo One
- Scramble Master
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: Jein 😉
De laatste keer dat ik schuurpapier gebruikte, beviel me slecht ........
De bekende "adem" doet wonderen.
Een keertje uitademen, zodat je filter vochtig wordt ( niet nat ... ! ), en vervolgens met een niet krassend doekje, in ronddraaiende beweging voorzichtig schoonmaken.
De achterkant van een afgedankte, schone, zijden stropdas voldoet prima.
Het belangrijkste: voorzichtig zijn.
Ronald
De bekende "adem" doet wonderen.
Een keertje uitademen, zodat je filter vochtig wordt ( niet nat ... ! ), en vervolgens met een niet krassend doekje, in ronddraaiende beweging voorzichtig schoonmaken.
De achterkant van een afgedankte, schone, zijden stropdas voldoet prima.
Het belangrijkste: voorzichtig zijn.
Ronald
"Nix bliev wie it es"
- sfeyenoord1
- Scramble Addict
Okee bedankt! vorige keer m'n lenzenschoonmaakspul gebruikt en dat lukte niet erg Mn sensor had ik toen ook net schoongemaakt en het daarmee gedaan, wat ook volstond, maar een beetje zonde om dat elke keer te doen.... Maar het beste is dan dus de bekende adem? Onder de kraan schoonmaken of iets dergelijks is niet slim dus? Of met een brilpoetsmiddel of iets dergelijks. En schuurpapiertje? Wil ik wel eens weten hoe je daarna nog foto's met dat filter kan maken!.
- Venz
- Scramble Senior
- Type of spotter: Retired type of spotter, but mostly photos.
Ohh ohhh.... Een vingerafdruk!!
Gewoon voor een knaak en en bounty een microfibre doekje halen bij de foto-toko op de hoek!?! Niet ter beschikking?!?
T-shirt? WCpapiertje? Zakdoek? Lenzendoekje? Be creative!!!
In ieder geval niet met ali-chemicali aan de slag. Kan misschien de coating aantasten van je filter.
Wat een mooie vraag voor de vraagbaak...
Gewoon voor een knaak en en bounty een microfibre doekje halen bij de foto-toko op de hoek!?! Niet ter beschikking?!?
T-shirt? WCpapiertje? Zakdoek? Lenzendoekje? Be creative!!!
In ieder geval niet met ali-chemicali aan de slag. Kan misschien de coating aantasten van je filter.
Wat een mooie vraag voor de vraagbaak...
- Flyboy
- Scramble Master
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
Of het de juiste methode is weet ik niet, maar ik gebruik hem ook voor een vette bril: lauwwarm water en een druppeltje Afwasmiddel... goed afspoelen en met een zachte zoek afdrogen. Als ik in een restaurant ben gebruik ik vaak de handendroger (warme lucht) om te drogen.
Met de filters heb ik dat nog niet geprobeert, het uitgangsmateriaal is wel het zelfde (glas of plastic).
Met de filters heb ik dat nog niet geprobeert, het uitgangsmateriaal is wel het zelfde (glas of plastic).
- sfeyenoord1
- Scramble Addict
Micro-fibre doekje als in bijvoorbeeld een brillendoekje? En mn lenzenschoonmaakvloeistof werkt er niet op, dan word het juist weer slechter, bij m'n lenzen niet bij filter wel. (Hama lenzenschoonmaakset (leuk woord voor scrabble ) Maar wat ik dus hier allemaal uit begrijp is met een micro fiberdoekje proberen, en als dat niet lukt eens proberen met een vochtig doekje? En janos.. schuurpapier? Creatief filter? volgens mij maak je dan echt van je uv filter een sterrenfilter hoor!
- sfeyenoord1
- Scramble Addict