ik meng me even in de discussie:
3 jaar geleden zat ik in het zelfde schuitje als jou (16 jaar). Ik ben toen voor een 300D gegaan met een kitlens. Daar heb ik eerst een hele poos meer rondgelopen (+/- 1 jaar) en toen een telelens erbij gekocht. Vergeet niet, fotograferen met een telelens is heel anders dan een 18-55mm lens. Hier heb ik nooit spijt van gehad, dus ook mijn tip aan jou: leer eerst je camera goed kennen, kijk dan verder.
Een andere tip: besteed meer geld aan je lens dan aan je body. Een body veranderd toch veels te snel om bij te houden en een lens is een betere investering in mijn ogen. Wat heb je aan een goede body met een slechte lens? De meeste body's zijn gewoon goed, alleen andere kunnen net wat meer. Ik ben nog steeds harstikke tevreden met mijn 300D en die hou ik ook nog wel even een tijdje. Ik heb dan weer geen 2,5inch schermpje... so what? geef je geld uit aan een lens!
Glidepath wrote:Laat je niet gek maken door de 'pro's' met veel geld, maar luister wel en denk er over na. Als je rommel koopt, maak je minder knappe plaatjes. Maar eerlijk gezegd, zoveelechte rommel is er tegenwoordig niet meer in de spiegelreflexmarkt.
Laat je WEL gek maken door de pro's met veel geld! Ik heb 2 jaar geleden een Sigma 50-500 gekocht als uitbreiding. Een redelijke prijs voor veel milimeters. Je kon er veel mee. Maar je kon er ook veel van weggooien na een trip. Vanmiddag wordt hij verkocht 2e hands (althans, hoop ik). Ook ik heb me laten verleiden door Canon's L kwaliteit.
Let wel op, er zit veel verschillen tussen fotografen. Ik ben iemand die zeer kritisch is naar zijn foto's. Ik ken ook veel mensen die heel tevreden zijn met hun Sigma 50-500. En zo zijn er nog tig voorbeelden waarmee ik niet voldoe aan de standaard spotter/fotograaf. Iwan weet wat ik bedoel
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
.
In dat jaar dat je alleen je body hebt is het misschien ook raadzaam even te kijken wat je nu echt interessant vind. Wil jij voor de actie platen gaan op een vliegshow, of lig je liever langs een roller. Dat speelt allemaal mee in je lens keuze...
eind conclusie: koop een body met een kitlens (ook altijd handig voor op vakanties), leer hem van binnen en buiten en kijk daarna naar een goede lens die specifiek bij jou past.
hopelijk heb je er wat aan, gr Frank