Martinair praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
LATAM Cargo gaat een deel inpikken. Ze hebben recent aangekondigd uit te breiden op Brussel.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Oprichter van Martinair Martin Schorder is overreden op 93 jarige leeftijd: https://www.ad.nl/binnenland/luchtvaar ... ~a5a9cdc0/
Martin Schorder heeft heel veel betekend voor Martinair, toen hij Martinair heeft opgericht. Martinair begon eerste vakantievlucht met passagiers naar Mallorca vanaf Amsterdam in jaren ‘60 van vorige eeuw. Hij heeft Martinair groot gemaakt zowel een charter(pax) en vrachtmaatschappij werd. Martinair onder Schorder vloog met McDonnelDouglas toestellen, DC-8, DC-9 en DC-10-30CF. naar zonvakantiebestemmingen rond Middelandse Zee en Amerika. Martinair vloog ook met Airbus A310-200, één toestel die als vracht en passagiersvliegtuig kon opereren. In jaren ‘80 van vorige eeuw kwam Boeing-toestellen de vloot van Martinair te versterken, 6 Boeing 767-300ER’s en Boeing 2 747-200Convertible(pax en vracht) en Boeing 747-200Freighter. In jaren ‘90 verving Martinair DC-10-30’s met 4 Boeing MD-11CF’s, en schafte ook MD-11Freighters. Martinair bouwde vaak DC-10-30’s, MD-11CF’s en Boeing 747-200C om voor in de zomermaanden om passagiers te vervoeren en in de wintermaanden vlogen die toestellen vracht. Dus Martinair was een flexibele dynamische bedrijf onder Martin Schorder.
Martin Schorder heeft heel veel betekend voor Martinair, toen hij Martinair heeft opgericht. Martinair begon eerste vakantievlucht met passagiers naar Mallorca vanaf Amsterdam in jaren ‘60 van vorige eeuw. Hij heeft Martinair groot gemaakt zowel een charter(pax) en vrachtmaatschappij werd. Martinair onder Schorder vloog met McDonnelDouglas toestellen, DC-8, DC-9 en DC-10-30CF. naar zonvakantiebestemmingen rond Middelandse Zee en Amerika. Martinair vloog ook met Airbus A310-200, één toestel die als vracht en passagiersvliegtuig kon opereren. In jaren ‘80 van vorige eeuw kwam Boeing-toestellen de vloot van Martinair te versterken, 6 Boeing 767-300ER’s en Boeing 2 747-200Convertible(pax en vracht) en Boeing 747-200Freighter. In jaren ‘90 verving Martinair DC-10-30’s met 4 Boeing MD-11CF’s, en schafte ook MD-11Freighters. Martinair bouwde vaak DC-10-30’s, MD-11CF’s en Boeing 747-200C om voor in de zomermaanden om passagiers te vervoeren en in de wintermaanden vlogen die toestellen vracht. Dus Martinair was een flexibele dynamische bedrijf onder Martin Schorder.
- Rene Klok
- Scramble Senior
- Posts: 486
- Joined: 04 May 2006, 10:49
- Subscriber Scramble: Ja
- Location: In a galaxy far far away
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Het is een mooi verhaal alleen was zijn naam Schröder en niet Schorder.
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22307
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
https://www.nt.nl/luchtvracht/2024/10/1 ... e-cijfers/
Martinair Cargo vliegt weer in de rode cijfers
Oude vrachtvloot speelt KLM-dochter parten
Martinair schreef vorig jaar voor het eerst sinds 2015 weer verliescijfers.
In totaal was er een negatief resultaat van ruim 9 miljoen euro,
na een comfortabele winst van 16,3 miljoen euro in 2022.
De slechte cijfers wijt topman Adriaan den Heijer aan ‘operationele problemen’,
tekorten bij het onderhoud en een mysterieuze eenmalige kostenpost.
17 oktober 2024 10:33
FokkerNews.nl in 2025...
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
MPS staat sinds 27 Oktober stil op AMS zie ik nu, Gewoon voor regulier onderhoud hoop ik?
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
MPS staat nog steeds aan de grond, nu voor H14 gesleept zag ik... Bijna een maand ground time nu. Iemand een idee wat ermee aan de hand is?
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 385
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
PH-MPS heeft vanaf 27 Oktober t/m 07 December niet gevlogen en was geparkeerd op AMS ??
Vanaf 8 December weer actief. na een paar rotaties op 15 December naar FRA voor onderhoud.
Lijkt mij geen optimale vlootinzet, vlieger tekorten ?
Vanaf 8 December weer actief. na een paar rotaties op 15 December naar FRA voor onderhoud.
Lijkt mij geen optimale vlootinzet, vlieger tekorten ?
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Hmm. PH-MPS is wel een oude omgebouwde Boeing 747-400F wat ook veel onderhouden moet worden. is. PH-CKA, PH-CKB en PH-CKC zijn dus jonger dan de PH-MPS, Als alles goed gaat krijgen ze in 2027 4 gloednieuwe Airbus A350-1000 Freighters, dat zou ook veel onderhoud schelen dan die oude 747's. Dir kost Martinair onnodig veel geld als ze nog paar jaren doorvliegen met 4 Boeings 747 Freighters.747classic wrote: ↑16 Dec 2024, 14:04 PH-MPS heeft vanaf 27 Oktober t/m 07 December niet gevlogen en was geparkeerd op AMS ??
Vanaf 8 December weer actief. na een paar rotaties op 15 December naar FRA voor onderhoud.
Lijkt mij geen optimale vlootinzet, vlieger tekorten ?
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Naar horen zeggen is er een hydrolische leiding gesprongen in de electronic compartment bay, hierdoor moesten ze opzoek naar een hoop nieuwe printplaten en een rek om alles in zetten.
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 753
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Dat is nogal wat.. Gelukkig staan er een hoop 744 in de desert met onderdelen.. Zal wel een enorme taak zijn geweest.. Wat doet de MPS nu in Hahn? ABC check?