Martinair praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
LATAM Cargo gaat een deel inpikken. Ze hebben recent aangekondigd uit te breiden op Brussel.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Oprichter van Martinair Martin Schorder is overreden op 93 jarige leeftijd: https://www.ad.nl/binnenland/luchtvaar ... ~a5a9cdc0/
Martin Schorder heeft heel veel betekend voor Martinair, toen hij Martinair heeft opgericht. Martinair begon eerste vakantievlucht met passagiers naar Mallorca vanaf Amsterdam in jaren ‘60 van vorige eeuw. Hij heeft Martinair groot gemaakt zowel een charter(pax) en vrachtmaatschappij werd. Martinair onder Schorder vloog met McDonnelDouglas toestellen, DC-8, DC-9 en DC-10-30CF. naar zonvakantiebestemmingen rond Middelandse Zee en Amerika. Martinair vloog ook met Airbus A310-200, één toestel die als vracht en passagiersvliegtuig kon opereren. In jaren ‘80 van vorige eeuw kwam Boeing-toestellen de vloot van Martinair te versterken, 6 Boeing 767-300ER’s en Boeing 2 747-200Convertible(pax en vracht) en Boeing 747-200Freighter. In jaren ‘90 verving Martinair DC-10-30’s met 4 Boeing MD-11CF’s, en schafte ook MD-11Freighters. Martinair bouwde vaak DC-10-30’s, MD-11CF’s en Boeing 747-200C om voor in de zomermaanden om passagiers te vervoeren en in de wintermaanden vlogen die toestellen vracht. Dus Martinair was een flexibele dynamische bedrijf onder Martin Schorder.
Martin Schorder heeft heel veel betekend voor Martinair, toen hij Martinair heeft opgericht. Martinair begon eerste vakantievlucht met passagiers naar Mallorca vanaf Amsterdam in jaren ‘60 van vorige eeuw. Hij heeft Martinair groot gemaakt zowel een charter(pax) en vrachtmaatschappij werd. Martinair onder Schorder vloog met McDonnelDouglas toestellen, DC-8, DC-9 en DC-10-30CF. naar zonvakantiebestemmingen rond Middelandse Zee en Amerika. Martinair vloog ook met Airbus A310-200, één toestel die als vracht en passagiersvliegtuig kon opereren. In jaren ‘80 van vorige eeuw kwam Boeing-toestellen de vloot van Martinair te versterken, 6 Boeing 767-300ER’s en Boeing 2 747-200Convertible(pax en vracht) en Boeing 747-200Freighter. In jaren ‘90 verving Martinair DC-10-30’s met 4 Boeing MD-11CF’s, en schafte ook MD-11Freighters. Martinair bouwde vaak DC-10-30’s, MD-11CF’s en Boeing 747-200C om voor in de zomermaanden om passagiers te vervoeren en in de wintermaanden vlogen die toestellen vracht. Dus Martinair was een flexibele dynamische bedrijf onder Martin Schorder.
- Rene Klok
- Scramble Senior
- Posts: 486
- Joined: 04 May 2006, 10:49
- Subscriber Scramble: Ja
- Location: In a galaxy far far away
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Het is een mooi verhaal alleen was zijn naam Schröder en niet Schorder.
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22202
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
https://www.nt.nl/luchtvracht/2024/10/1 ... e-cijfers/
Martinair Cargo vliegt weer in de rode cijfers
Oude vrachtvloot speelt KLM-dochter parten
Martinair schreef vorig jaar voor het eerst sinds 2015 weer verliescijfers.
In totaal was er een negatief resultaat van ruim 9 miljoen euro,
na een comfortabele winst van 16,3 miljoen euro in 2022.
De slechte cijfers wijt topman Adriaan den Heijer aan ‘operationele problemen’,
tekorten bij het onderhoud en een mysterieuze eenmalige kostenpost.
17 oktober 2024 10:33
November 2024 update at FokkerNews.nl....
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
MPS staat sinds 27 Oktober stil op AMS zie ik nu, Gewoon voor regulier onderhoud hoop ik?
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
MPS staat nog steeds aan de grond, nu voor H14 gesleept zag ik... Bijna een maand ground time nu. Iemand een idee wat ermee aan de hand is?