Transavia praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
robin27198
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 579
Joined: 03 Nov 2014, 13:06
Type of spotter: Civiel
Subscriber Scramble: nee
Location: EHGG/GRQ

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by robin27198 »

patric wrote: 02 Jul 2024, 17:32
nick777 wrote: 02 Jul 2024, 16:01
Inkjet wrote: 01 Jul 2024, 06:30 Verwar de problemen in de luchtvaart als geheel niet met problemen in een bedrijf. Of problemen in de samenleving, zoals een tekort van meer dan 60.000 technici.

https://www.telegraaf.nl/financieel/162 ... e-situatie
schrijft de telegraaf dat zegt al gelijk genoeg

Het is echt wel onrustig binnen HV er schijnen dit jaar nog een fiks aantal man over te stappen naar de KLM. Dit gaat voor een co piloten tekort zorgen op termijn. TD zijn ook veel te veel tekorten wordt racen als het zomerseizoen in volle gang is.
flyer11_
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 40
Joined: 07 Dec 2023, 17:14

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by flyer11_ »

Ik denk dat tekorten aan piloten voor de A321neo wel (deels) te voorkomen waren. Wat Transavia had kunnen doen is direct na de order van de neo’s een aantal A321ceo’s aanschaffen (of leasen), en die gebruiken om de piloten om te scholen, wat ook extra capaciteit zou hebben geleverd. Ze hadden dan 2 jaar de tijd om voldoende piloten om te scholen, en dan had je deze problemen nu niet gehad. Jet2 heeft ook enkele A321’s in dienst gehad voordat zij hun A321neo’s in ontvangst namen.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 749
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

flyer11_ wrote: 02 Jul 2024, 23:23 Ik denk dat tekorten aan piloten voor de A321neo wel (deels) te voorkomen waren. Wat Transavia had kunnen doen is direct na de order van de neo’s een aantal A321ceo’s aanschaffen (of leasen), en die gebruiken om de piloten om te scholen, wat ook extra capaciteit zou hebben geleverd. Ze hadden dan 2 jaar de tijd om voldoende piloten om te scholen, en dan had je deze problemen nu niet gehad. Jet2 heeft ook enkele A321’s in dienst gehad voordat zij hun A321neo’s in ontvangst namen.
Ik denk het niet. De vliegers willen graag naar de KLM en dat doen ze ook. Als het nieuwe toestel de vliegers in huis houden gehouden dan had dit wel zijn uitwerking gehad. Vergeet niet dat het geen horizontale instroming is bij de KLM als je van HV komt. Het is gewoon onderaan beginnen.
nick777
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 361
Joined: 27 Jan 2008, 16:50
Subscriber Scramble: nick777

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by nick777 »

patric wrote: 02 Jul 2024, 17:32
nick777 wrote: 02 Jul 2024, 16:01
Inkjet wrote: 01 Jul 2024, 06:30 Verwar de problemen in de luchtvaart als geheel niet met problemen in een bedrijf. Of problemen in de samenleving, zoals een tekort van meer dan 60.000 technici.

https://www.telegraaf.nl/financieel/162 ... e-situatie
schrijft de telegraaf dat zegt al gelijk genoeg

https://www.upinthesky.nl/2024/06/30/pi ... realiteit/
nick777
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 361
Joined: 27 Jan 2008, 16:50
Subscriber Scramble: nick777

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by nick777 »

patrick@tediek.com wrote: 02 Jul 2024, 23:35
flyer11_ wrote: 02 Jul 2024, 23:23 Ik denk dat tekorten aan piloten voor de A321neo wel (deels) te voorkomen waren. Wat Transavia had kunnen doen is direct na de order van de neo’s een aantal A321ceo’s aanschaffen (of leasen), en die gebruiken om de piloten om te scholen, wat ook extra capaciteit zou hebben geleverd. Ze hadden dan 2 jaar de tijd om voldoende piloten om te scholen, en dan had je deze problemen nu niet gehad. Jet2 heeft ook enkele A321’s in dienst gehad voordat zij hun A321neo’s in ontvangst namen.
Ik denk het niet. De vliegers willen graag naar de KLM en dat doen ze ook. Als het nieuwe toestel de vliegers in huis houden gehouden dan had dit wel zijn uitwerking gehad. Vergeet niet dat het geen horizontale instroming is bij de KLM als je van HV komt. Het is gewoon onderaan beginnen.

En de rede dat ze willen overstappen?

Wellicht betere arbeidsvoorwaarde, betere prive/ werk balans? Meer van de wereld zien dan alleen een platform? Wellicht een verbeterpunt voor Transavia dan?
LJ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 151
Joined: 29 Oct 2003, 19:22
Location: Heiloo, The Netherlands

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by LJ »

patric wrote: 01 Jul 2024, 03:47
nick777 wrote: 01 Jul 2024, 00:17 Klopt het dat het een chaos is bij dit bedrijf op het moment?
Nee dat klopt niet
Aangezien ze lukraak vluchten annuleren voor hartje zomer (helaas zelf moeten ondervinden) kan je niet aan de indruk ontrekken dat ze komende zomerperiode problemen hebben om hun schema te vliegen. Gelukkig hebben ze capabele mensen bij het Service Center die precies doen wat je zegt wat ze moeten doen (helpt als je vriendelijk blijft). Misschien geen chaos, maar vloeiend gaat het deze zomer bij Transavia niet zijn. Nu hopen dat onze vervangende vlucht wel gaat.....
Last edited by LJ on 03 Jul 2024, 19:09, edited 1 time in total.
LJ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 151
Joined: 29 Oct 2003, 19:22
Location: Heiloo, The Netherlands

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by LJ »

nick777 wrote: 03 Jul 2024, 14:30 Wellicht betere arbeidsvoorwaarde, betere prive/ werk balans? Meer van de wereld zien dan alleen een platform? Wellicht een verbeterpunt voor Transavia dan?
Juist bij Transavia heb je een betere privé/werk balans dan bij KLM aangezien je altijd 's avonds thuis kan zijn (in ieder geval ion de nacht). Met uitzondering van de zomerperiode ben je vaker thuis. Was ook de reden dat een kennis van mij nooit naar de KLM is gegaan. Kern van het probleem is dat er overal een tekort is aan arbeid, iets wat alleen nog maar erger gaat worden.
jet380
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 244
Joined: 09 Apr 2009, 16:18
Type of spotter: f4 civille luchtvaart
Subscriber Scramble: jet380

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by jet380 »

Hoi allemaal.
Is er el bekend wel toestel op 16/7 de hv 5887 gaat doen?
AMS-CHQ?
flyer11_
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 40
Joined: 07 Dec 2023, 17:14

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by flyer11_ »

jet380 wrote: 09 Jul 2024, 16:42 Hoi allemaal.
Is er el bekend wel toestel op 16/7 de hv 5887 gaat doen?
AMS-CHQ?
De Schiphol app geeft PH-YHA aan, maar de kans is groot dat dit nog veranderd. Meestal is de registratie ongeveer 24 uur voor vertrek in Flightradar24 te zien.
robin27198
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 579
Joined: 03 Nov 2014, 13:06
Type of spotter: Civiel
Subscriber Scramble: nee
Location: EHGG/GRQ

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by robin27198 »

flyer11_ wrote: 10 Jul 2024, 09:05
jet380 wrote: 09 Jul 2024, 16:42 Hoi allemaal.
Is er el bekend wel toestel op 16/7 de hv 5887 gaat doen?
AMS-CHQ?
De Schiphol app geeft PH-YHA aan, maar de kans is groot dat dit nog veranderd. Meestal is de registratie ongeveer 24 uur voor vertrek in Flightradar24 te zien.
Meestal staat het 3 dagen van te voren wel redelijk vast welke kist het wordt. Er kan natuurlijk last minute wat veranderen.
flyer11_
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 40
Joined: 07 Dec 2023, 17:14

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by flyer11_ »

PH-HXF staat met stormschade vast in Brussel.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... door-storm
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 749
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

LJ wrote: 03 Jul 2024, 19:06
nick777 wrote: 03 Jul 2024, 14:30 Wellicht betere arbeidsvoorwaarde, betere prive/ werk balans? Meer van de wereld zien dan alleen een platform? Wellicht een verbeterpunt voor Transavia dan?
Juist bij Transavia heb je een betere privé/werk balans dan bij KLM aangezien je altijd 's avonds thuis kan zijn (in ieder geval ion de nacht). Met uitzondering van de zomerperiode ben je vaker thuis. Was ook de reden dat een kennis van mij nooit naar de KLM is gegaan. Kern van het probleem is dat er overal een tekort is aan arbeid, iets wat alleen nog maar erger gaat worden.
Ik denk dat dit een persoonlijke keuze is.. Iedere dag heen en weer rijden is ook wel een ding... Super vroeg op, en dit te combineren met slapen en opstaan. Ik ken een paar gezinnen waarbij de vlieger in de logeerkamer slaapt in deze periode omdat het anders geen doen is... Ik vraag me persoonlijk af of dit fijn is... Als je voor de KLM vliegt ben je een paar dagen van huis en zit je in een ritme.. Ik denk dat je meer rust hebt, maar goed het blijft persoonlijk.

Ik denk dat ze overstappen omdat het werk anders is, andere bestemmingen, je kan ook ICA vliegen etc. Ik ken de arbeidsvoorwaarden van Transavia niet, dus ik kan daar niet over oordelen.
patric
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 916
Joined: 28 Nov 2004, 11:21
Type of spotter: civiel
Subscriber Scramble: patric
Location: EHEH,EHAM

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by patric »

patrick@tediek.com wrote: 13 Jul 2024, 11:21
LJ wrote: 03 Jul 2024, 19:06
nick777 wrote: 03 Jul 2024, 14:30 Wellicht betere arbeidsvoorwaarde, betere prive/ werk balans? Meer van de wereld zien dan alleen een platform? Wellicht een verbeterpunt voor Transavia dan?
Juist bij Transavia heb je een betere privé/werk balans dan bij KLM aangezien je altijd 's avonds thuis kan zijn (in ieder geval ion de nacht). Met uitzondering van de zomerperiode ben je vaker thuis. Was ook de reden dat een kennis van mij nooit naar de KLM is gegaan. Kern van het probleem is dat er overal een tekort is aan arbeid, iets wat alleen nog maar erger gaat worden.
Ik denk dat dit een persoonlijke keuze is.. Iedere dag heen en weer rijden is ook wel een ding... Super vroeg op, en dit te combineren met slapen en opstaan. Ik ken een paar gezinnen waarbij de vlieger in de logeerkamer slaapt in deze periode omdat het anders geen doen is... Ik vraag me persoonlijk af of dit fijn is... Als je voor de KLM vliegt ben je een paar dagen van huis en zit je in een ritme.. Ik denk dat je meer rust hebt, maar goed het blijft persoonlijk.

Ik denk dat ze overstappen omdat het werk anders is, andere bestemmingen, je kan ook ICA vliegen etc. Ik ken de arbeidsvoorwaarden van Transavia niet, dus ik kan daar niet over oordelen.
Bij klm city hopper ben je ook vaak in de avond thuis
Verder kan je als tranavis piloot ook in eindhoven je dienst beginnen mocht je in het donkere zuiden wonen
Image
nick777
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 361
Joined: 27 Jan 2008, 16:50
Subscriber Scramble: nick777

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by nick777 »

patric wrote: 13 Jul 2024, 19:23
patrick@tediek.com wrote: 13 Jul 2024, 11:21
LJ wrote: 03 Jul 2024, 19:06

Juist bij Transavia heb je een betere privé/werk balans dan bij KLM aangezien je altijd 's avonds thuis kan zijn (in ieder geval ion de nacht). Met uitzondering van de zomerperiode ben je vaker thuis. Was ook de reden dat een kennis van mij nooit naar de KLM is gegaan. Kern van het probleem is dat er overal een tekort is aan arbeid, iets wat alleen nog maar erger gaat worden.
Ik denk dat dit een persoonlijke keuze is.. Iedere dag heen en weer rijden is ook wel een ding... Super vroeg op, en dit te combineren met slapen en opstaan. Ik ken een paar gezinnen waarbij de vlieger in de logeerkamer slaapt in deze periode omdat het anders geen doen is... Ik vraag me persoonlijk af of dit fijn is... Als je voor de KLM vliegt ben je een paar dagen van huis en zit je in een ritme.. Ik denk dat je meer rust hebt, maar goed het blijft persoonlijk.

Ik denk dat ze overstappen omdat het werk anders is, andere bestemmingen, je kan ook ICA vliegen etc. Ik ken de arbeidsvoorwaarden van Transavia niet, dus ik kan daar niet over oordelen.
Bij klm city hopper ben je ook vaak in de avond thuis
Verder kan je als tranavis piloot ook in eindhoven je dienst beginnen mocht je in het donkere zuiden wonen

Maar volgens mij kun je niet volwaardig base worden op Eindhoven en moet je altijd x procent vanaf Amsterdam vliegen...geld volgens mij ook voor base Rotterdam. Dus zit je altijd nog uber vroeg in de auto met een flinke rit voor de boeg, voordat überhaupt je werkdag begint.
robin27198
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 579
Joined: 03 Nov 2014, 13:06
Type of spotter: Civiel
Subscriber Scramble: nee
Location: EHGG/GRQ

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by robin27198 »

nick777 wrote: 18 Jul 2024, 10:42
patric wrote: 13 Jul 2024, 19:23
patrick@tediek.com wrote: 13 Jul 2024, 11:21

Ik denk dat dit een persoonlijke keuze is.. Iedere dag heen en weer rijden is ook wel een ding... Super vroeg op, en dit te combineren met slapen en opstaan. Ik ken een paar gezinnen waarbij de vlieger in de logeerkamer slaapt in deze periode omdat het anders geen doen is... Ik vraag me persoonlijk af of dit fijn is... Als je voor de KLM vliegt ben je een paar dagen van huis en zit je in een ritme.. Ik denk dat je meer rust hebt, maar goed het blijft persoonlijk.

Ik denk dat ze overstappen omdat het werk anders is, andere bestemmingen, je kan ook ICA vliegen etc. Ik ken de arbeidsvoorwaarden van Transavia niet, dus ik kan daar niet over oordelen.
Bij klm city hopper ben je ook vaak in de avond thuis
Verder kan je als tranavis piloot ook in eindhoven je dienst beginnen mocht je in het donkere zuiden wonen

Maar volgens mij kun je niet volwaardig base worden op Eindhoven en moet je altijd x procent vanaf Amsterdam vliegen...geld volgens mij ook voor base Rotterdam. Dus zit je altijd nog uber vroeg in de auto met een flinke rit voor de boeg, voordat überhaupt je werkdag begint.

Er wordt wel zo gepland dat je soms je dienst op AMS begint en dan de avond weer eindigt op EIN of RTM om de kisten te kunnen wisselen. Zelfde geldt voor AMS crew die soms op EIN of RTM starten om een kist op AMS te krijgen.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”