Transavia praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 748
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Zit het misschien in de kosten? Een goede lease deal met een hogere trust setting?
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Kan zomaar dat de leasemaatschappij de meest breed te verhuren (dus hoogste thrust) kisten afneemt: je wil immers niet dat je toestellen niet effectief in Chili of zoiets verhuurd kunnen worden.
Maar goed, dit is speculeren van mijn kant.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 748
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Zijn de motoren heel anders? Of wordt de max trust getest dmv software?
flyer11_
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 40
Joined: 07 Dec 2023, 17:14

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by flyer11_ »

pjotrtje wrote: 16 May 2024, 20:58 Kan zomaar dat de leasemaatschappij de meest breed te verhuren (dus hoogste thrust) kisten afneemt: je wil immers niet dat je toestellen niet effectief in Chili of zoiets verhuurd kunnen worden.
Maar goed, dit is speculeren van mijn kant.
Aan de andere kant hebben de leasetoestellen in Frankrijk de minder krachtige motoren (A320-252N), terwijl de -251N versie veruit het meest populair is :lol:
FredvZ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 105
Joined: 07 Apr 2015, 01:13
Subscriber Scramble: Fred van Zet

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by FredvZ »

Volgens de EASA hebben de LEAP-1A30, LEAP-1A32, LEAP-1A33, LEAP-1A33B2 en LEAP-1A35A allemaal dezelfde max. take off thrust rating:
143.05 kN /32,160 lbf

Met de aantekening dat onder bepaalde omstandigheden verschillende typen anders kunnen presteren.
Bron: https://www.easa.europa.eu/en/downloads/20086/en

Het verschil in type motor hoeft natuurlijk niet technisch van aard zijn. Het kan best zijn dat beschikbaarheid en prijs doorslaggevend zijn geweest.
User avatar
Aircolours
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2946
Joined: 04 Mar 2004, 13:39
Subscriber Scramble: Aircolours
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Aircolours »

PH-YHA -> MTOW 92.500 Thrust 30K
PH-YHW/X/Y/Z -> MTOW 89.000 Thrust 32K

Verschil heeft inderdaad te maken met afspraken met lease maatschappijen en financien.
User avatar
Aircolours
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2946
Joined: 04 Mar 2004, 13:39
Subscriber Scramble: Aircolours
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Aircolours »

Aircolours wrote: 16 May 2024, 12:51 25/05/2024 PH-YHW A321Neo XFW-AMS 12:00-13:00LT HV052 planned delivery
And number six: 28/06/2024 PH-YHB A321Neo XFW-AMS 20:00-21:00LT HV052 planned delivery
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 553
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Aircolours wrote: 21 May 2024, 09:05 PH-YHA -> MTOW 92.500 Thrust 30K
PH-YHW/X/Y/Z -> MTOW 89.000 Thrust 32K
Een hogere MTOW en een lagere Thrust rating voor YHA? Mogelijk een vergissing?
User avatar
MainPower
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2004, 18:50
Location: Zaanstad
Contact:

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by MainPower »

Aircolours wrote: 16 May 2024, 12:51 25/05/2024 PH-YHW A321Neo XFW-AMS 12:00-13:00LT HV052 planned delivery
Aflevering op een zaterdag? Dacht dat er niet gewerkt werd bij Airbus Finkenwerden. Ben er toevallig t/m weekend in Hamburg. Dus nog steeds in de planning?

Thanks
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 24250
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

MainPower wrote: 23 May 2024, 20:16
Aircolours wrote: 16 May 2024, 12:51 25/05/2024 PH-YHW A321Neo XFW-AMS 12:00-13:00LT HV052 planned delivery
Aflevering op een zaterdag? Dacht dat er niet gewerkt werd bij Airbus Finkenwerden. Ben er toevallig t/m weekend in Hamburg. Dus nog steeds in de planning?

Thanks
25-05-2024
1300- xxxx als HV0052
Rgds,Martin.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 553
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Heeft iemand een idee waarom de HV A321's zo weinig worden ingezet?
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 748
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Inkjet wrote: 25 May 2024, 10:07 Heeft iemand een idee waarom de HV A321's zo weinig worden ingezet?
Op een enkele “rustdag” na vliegen ze rond de 10 uur per dag. Ik weet niet wat ideaal en haalbaar is.
robin27198
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 576
Joined: 03 Nov 2014, 13:06
Type of spotter: Civiel
Subscriber Scramble: nee
Location: EHGG/GRQ

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by robin27198 »

Inkjet wrote: 25 May 2024, 10:07 Heeft iemand een idee waarom de HV A321's zo weinig worden ingezet?
Er is een tekort aan co piloten op de airbus dit zijn ze nu aan het aanpakken met nieuwe vacatures.
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 90
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

robin27198 wrote: 25 May 2024, 10:58
Inkjet wrote: 25 May 2024, 10:07 Heeft iemand een idee waarom de HV A321's zo weinig worden ingezet?
Er is een tekort aan co piloten op de airbus dit zijn ze nu aan het aanpakken met nieuwe vacatures.
Het is toch de bedoeling dat piloten van Boeing 737 omgeschoold worden voor op Airbussen ingezet worden?
robin27198
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 576
Joined: 03 Nov 2014, 13:06
Type of spotter: Civiel
Subscriber Scramble: nee
Location: EHGG/GRQ

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by robin27198 »

NL1972 wrote: 25 May 2024, 14:05
robin27198 wrote: 25 May 2024, 10:58
Inkjet wrote: 25 May 2024, 10:07 Heeft iemand een idee waarom de HV A321's zo weinig worden ingezet?
Er is een tekort aan co piloten op de airbus dit zijn ze nu aan het aanpakken met nieuwe vacatures.
Het is toch de bedoeling dat piloten van Boeing 737 omgeschoold worden voor op Airbussen ingezet worden?
Ja dat klopt maar daar is het ook fout gegaan er zijn te weinig mensen omgeschoold voor de machines die er nu zijn.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”