Is voor onderhoud KLM heeft het airbus onderhoud uitbesteed.
KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 576
- Joined: 03 Nov 2014, 13:06
- Type of spotter: Civiel
- Subscriber Scramble: nee
- Location: EHGG/GRQ
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
@ beiden; thanks!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Pas geleden heeft de E195-E2 goedkeuring gekregen on van/naar London City te vliegen. KLM heeft (naast Helvetic Airways) als enige gebruiker van LCY de E195-E2 in zijn vloot, en omdat zowel LCY als Schiphol beperkt zijn in slots, klinkt het best logisch om met dit toestel naar LCY te vliegen. Zijn er bij KLM op dit moment plannen om de E2 naar London City in te zetten?
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Die zijn er hoorde ik van een KL-C vlieger.
- T7
- Scramble Master
- Posts: 16043
- Joined: 11 Aug 2004, 15:26
- Type of spotter: S5/SBS
- Location: EHAM/Hoofddorp
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
PH-BQH voor modificatie in hangar 14 tussen 22apr-7 mei.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Erg vreemd. Alle 777-300's behalve PH-BVU zijn gereed sinds BVV sinds 19 april gereed is. Voor de verkoop van Premium Economy stoelen is een aircraft change op laatste moment naar PH-BVU erg nadelig. Teleurgestelde Premium Economy passagiers die worden ge-downgrade. Andersom, dus op het laatste moment een wissel van PH-BVU (34 x C class stoelen) naar alle overige 777-300's (33 x C class stoelen), is het ook nadelig aangezien er een business calss passagier moet worden ge-downgrade. Ik vraag me daarom af waarom er sinds 22 april (of 15 april) is gestart met een 777-200 modificatie ipv BVU.
-
- Posts: 4
- Joined: 30 Aug 2022, 23:05
- Subscriber Scramble: Stefan
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Waarschijnlijk omdat het nog wel enige tijd duurt voordat de certificering rond is na afronding van de werkzaamheden. In die tussentijd kunnen ze dan weer de PH-BVU aanpassen.nemaco wrote: ↑24 Apr 2024, 14:27 Erg vreemd. Alle 777-300's behalve PH-BVU zijn gereed sinds BVV sinds 19 april gereed is. Voor de verkoop van Premium Economy stoelen is een aircraft change op laatste moment naar PH-BVU erg nadelig. Teleurgestelde Premium Economy passagiers die worden ge-downgrade. Andersom, dus op het laatste moment een wissel van PH-BVU (34 x C class stoelen) naar alle overige 777-300's (33 x C class stoelen), is het ook nadelig aangezien er een business calss passagier moet worden ge-downgrade. Ik vraag me daarom af waarom er sinds 22 april (of 15 april) is gestart met een 777-200 modificatie ipv BVU.
-
- Scramble Newbie
- Posts: 42
- Joined: 18 Mar 2013, 11:17
- Type of spotter: Civil aviation
- Location: Amsterdam
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
PH-BVU vliegt nu met regelmaat naar Seoul en dat lijkt planmatig te zijn. Want toen ik een paar weken geleden een dummyboeking deed rond deze periode was er geen Premium Comfort te boeken en was de stoelenindeling bij World Business 2-2-2. Dit gold in ieder geval voor de data dat de PH-BVU afgelopen week naar ICN vloog.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Dank voor jouw antwoord maar ook in jouw verklaring zie ik geen voordeel te behalen. De statijd van BVU blijft circa 14 dagen of je de modificatie nou vóór of na BQH uitvoert.
stefanlu92 wrote: ↑24 Apr 2024, 19:42Waarschijnlijk omdat het nog wel enige tijd duurt voordat de certificering rond is na afronding van de werkzaamheden. In die tussentijd kunnen ze dan weer de PH-BVU aanpassen.nemaco wrote: ↑24 Apr 2024, 14:27 Erg vreemd. Alle 777-300's behalve PH-BVU zijn gereed sinds BVV sinds 19 april gereed is. Voor de verkoop van Premium Economy stoelen is een aircraft change op laatste moment naar PH-BVU erg nadelig. Teleurgestelde Premium Economy passagiers die worden ge-downgrade. Andersom, dus op het laatste moment een wissel van PH-BVU (34 x C class stoelen) naar alle overige 777-300's (33 x C class stoelen), is het ook nadelig aangezien er een business calss passagier moet worden ge-downgrade. Ik vraag me daarom af waarom er sinds 22 april (of 15 april) is gestart met een 777-200 modificatie ipv BVU.
Last edited by nemaco on 26 Apr 2024, 15:50, edited 1 time in total.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De verdeling wat betreft A350-900 en A350-1000 voor KLM:
11 x A350-900, levering tussen april 2026 en Q2 2029
11 x A350-1000, levering tussen Q1 2028 en Q2 2030
Deze 22 toestellen inclusief 5 x 787-10 (levering juni 2024 tm januari 2025) vervangen 11 x A330 en 15 x 777-200. Per saldo groeit de ICA vloot dus met 1 toestel maar wel een grote toename van het totaal aantal stoelen. Het verbaast me echter dat met de eventuele krimp van SPL, niet veel meer A350-1000 worden besteld en minder A350-900.
De verdeling wat betreft A320neo en A321neo voor KLM:
6 x A320neo, levering tussen Q4 2027 en Q4 2028
29 x A321neo, levering tussen mei 2024 en Q3 2027
Deze 35 toestellen vervangen 31 x 737-800 en 5 x 737-900. Per saldo krimpt KLM Europa vloot met 1 toestel maar veel meer stoelen door het grote aantal A321neo.
KLC zal nog 7 x E195-E2 toestellen ontvangen tussen september 2024 en september 2025 ter vervanging van 6 x 737-700. Per saldo dus 1 toestel groei. De oudste E190 is van november 2008. Deze toestellen zijn eerder afgeschreven dan Boeing of Airbus toestellen. Ik verwacht dan ook op korte termijn een nieuwe order. Met het oog op het krimpscenario van SPL, verwacht ik meer E195-E2 bestellingen dan de kleinere E190-E2. De oudste E175 is van maart 2016. Ondanks de lage leeftijd verwacht ik dat deze toestellen vroegtijdig zullen worden vervangen door grotere toestellen met het oog op krimp of geen groei meer mogelijk van het aantal vliegbewegingen op SPL.
11 x A350-900, levering tussen april 2026 en Q2 2029
11 x A350-1000, levering tussen Q1 2028 en Q2 2030
Deze 22 toestellen inclusief 5 x 787-10 (levering juni 2024 tm januari 2025) vervangen 11 x A330 en 15 x 777-200. Per saldo groeit de ICA vloot dus met 1 toestel maar wel een grote toename van het totaal aantal stoelen. Het verbaast me echter dat met de eventuele krimp van SPL, niet veel meer A350-1000 worden besteld en minder A350-900.
De verdeling wat betreft A320neo en A321neo voor KLM:
6 x A320neo, levering tussen Q4 2027 en Q4 2028
29 x A321neo, levering tussen mei 2024 en Q3 2027
Deze 35 toestellen vervangen 31 x 737-800 en 5 x 737-900. Per saldo krimpt KLM Europa vloot met 1 toestel maar veel meer stoelen door het grote aantal A321neo.
KLC zal nog 7 x E195-E2 toestellen ontvangen tussen september 2024 en september 2025 ter vervanging van 6 x 737-700. Per saldo dus 1 toestel groei. De oudste E190 is van november 2008. Deze toestellen zijn eerder afgeschreven dan Boeing of Airbus toestellen. Ik verwacht dan ook op korte termijn een nieuwe order. Met het oog op het krimpscenario van SPL, verwacht ik meer E195-E2 bestellingen dan de kleinere E190-E2. De oudste E175 is van maart 2016. Ondanks de lage leeftijd verwacht ik dat deze toestellen vroegtijdig zullen worden vervangen door grotere toestellen met het oog op krimp of geen groei meer mogelijk van het aantal vliegbewegingen op SPL.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Leveringen 4 x A350 Freighter tussen Q3 2026 en Q2 2027 ter vervanging van 4 x 747-400
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Hoezo komen er eigenlijk maar zo weinig A320neos? Dat de voorkeur vanwege de mogelijke krimp uitgaat naar de A321neo snap ik, maar zou het dan niet logischer zijn om alleen te A321neos nemen? Vooral aangezien KLM in tegenstelling tot Transavia nauwelijks naar kleine vliegvelden vliegt waar de A320neo praktischer is qua baanlengte, etc.
-
- Scramble Newbie
- Posts: 42
- Joined: 18 Mar 2013, 11:17
- Type of spotter: Civil aviation
- Location: Amsterdam
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Dank voor deze info nemaco, schept een hoop duidelijkheid! Aangezien ze de 777-200ERs nu van nieuwe stoelen gaan voorzien, mogen we aannemen dat de 5 787-10s allereerst een paar A330s vervangen? Of gaan er toch al een paar 77Es uit?
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Helemaal eens. Het zou me niet verbazen indien de bestelling op een later tijdstip nog zal worden gewiijzigd van 320 naar 321.
flyer11_ wrote: ↑27 Apr 2024, 00:28Hoezo komen er eigenlijk maar zo weinig A320neos? Dat de voorkeur vanwege de mogelijke krimp uitgaat naar de A321neo snap ik, maar zou het dan niet logischer zijn om alleen te A321neos nemen? Vooral aangezien KLM in tegenstelling tot Transavia nauwelijks naar kleine vliegvelden vliegt waar de A320neo praktischer is qua baanlengte, etc.