KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 748
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Ik snap dat het maar 7 dagen is.. Van B777 naar B787 is ook maar een paar dagen, maar het moet wel gebeuren.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Er staan 7 A330-203’s (een van de twee KLM types) stored en geen één A330-303’s. Air France heeft ook nog 15 A330-203’s - de spoeling met ‘passende’ en makkelijk en snel te verkrijgen tweedehands A330’s is dus niet zo dik, zonder je zustermaatschappij een arm uit te draaien…
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Voor KLM is een ICA mix van (772), 773, 789, 78X (en toekomstig 779) goedkoper.
De EASA "common 777/787 type rating" zal hoogst waarschijnlijk worden uitgebreid met de 779 (en later de 778F)
Bij uitval van een 787 kan een inval 777 (of anders om) de rotatie overnemen, zonder cockpit opstuur voor de terugvlucht.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
FredvZ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 105
Joined: 07 Apr 2015, 01:13
Subscriber Scramble: Fred van Zet

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by FredvZ »

Dat zou inderdaad goedkoper kunnen zijn, áls Boeing ooit een 779 kan leveren.... en net zoals met de 737MAX-10 is het nog maar de vraag of dat ooit gaat gebeuren. Voor de vervanging van de 737NG's heeft KLM al de "duurdere" keuze gemaakt om over te stappen naar het A320 platform, met als een van de redenen onderzekerheid over de levering van de 737MAX-10.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de widebodies: er komt een moment dat er toch écht een bestelling gedaan moet worden en wordt het überhaupt geleverd krijgen van vliegtuigen wellicht belangrijker dan common type rating en opleidingskosten.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 748
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Het zou me verbazen als de KLM deze 779 besteld. KLM is niet zo happig om nieuwe modellen te installeren gezien de mogelijke kinderziektes. Ik heb wel eens vernomen dat ze aardig genezen waren van de 744.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

De vertraging bij de introductie van de KLM 744 kwam vooral door het tegelijkertijd aanbieden van 3 motor opties en ontelbare individuele cabine opties door Boeing en de discussie over de sterkte van de upperdeck vloer bij een decompressie door de Europese certificatie instanties (lees : RLD)
En inderdaad als "launching customer" loop je risico's.
Echter, KLM is zeker geen "Launching customer" voor een eventuele 779 order.
Gezien de onvermijdelijke beperking van het aantal vliegbewegingen op AMS lijkt me het een logische keuze voor verdere KLM ICA uitbreiding met behoud van de (pax) capaciteit.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 554
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

PH-NXR, de nieuwste KL-C E295 is afgeleverd en nu op weg naar TFS.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Ik neem aan dat de PH-BVC nu binnen staat voor de cabin upgrade?

Weet iemand of elke A330-300 nog de oude economy stoelen heeft of dat er een paar wel nieuwere stoelen heeft zoals de A330-200?
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 24250
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

Biem wrote: 13 Aug 2023, 23:15 Ik neem aan dat de PH-BVC nu binnen staat voor de cabin upgrade?

Staat nu in 11,zou morgen weer de lijn op moeten.
Rgds,Martin.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 748
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Inkjet wrote: 12 Aug 2023, 17:13 PH-NXR, de nieuwste KL-C E295 is afgeleverd en nu op weg naar TFS.
Vandaag eerste PAX vlucht naar Stavanger.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 554
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

patrick@tediek.com wrote: 15 Aug 2023, 14:51
Inkjet wrote: 12 Aug 2023, 17:13 PH-NXR, de nieuwste KL-C E295 is afgeleverd en nu op weg naar TFS.
Vandaag eerste PAX vlucht naar Stavanger.
En PH-NXM, die niet gevlogen heeft sinds voor kerstmis, is na een testvlucht naar Berlijn vertrokken (KL1833).
Opvallend is dat de NXH/I/J/K vandaag niet vlogen. Misschien is het onderhoud nog wel een ding.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 283
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Iemand91 wrote: 01 Aug 2023, 00:08 777-200 PH-BQP heeft gisteren bij Paris XCR wat rondgevlogen.
En vandaag 787-9 PH-BHH.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Circuitraining
wingview
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 152
Joined: 01 Oct 2009, 17:30

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by wingview »

Hebben ze sims tekort?
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 748
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Misschien een SO naar FO functie omscholing?
Post Reply

Return to “'t Praethuys”