Martinair praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Na een 744 (phased ) C-check kan weer 6000 hrs en/of 18 maanden worden gevlogen (what ever comes first)
Dus de MPS kan na deze check tot eind 2024, begin 2025 doorvliegen.
Dus de MPS kan na deze check tot eind 2024, begin 2025 doorvliegen.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Na wat rondvragen binnen KL/MP blijkt het inderdaad om een volledige D-check te gaan.
Morgen staat de MPS gepland voor een ferryvlucht naar CGK (GMF AeroAsia)
Boeing schijnt ook geinteresseerd te zijn in de bevindingen, vooral omdat PH-MPS een omgebouwd -BCF sub-type is.
De "wear and tear" van een omgebouwde machine is immers hoger dan van een in de fabriek gebouwd vrachtvliegtuig !
Verwachte downtime 2 maanden + !
Vervangende capaciteit wordt door Atlas Air geleverd (Miami rotatie) tot eind Juli (CKC gaat na MPS voor een C-check)
Morgen staat de MPS gepland voor een ferryvlucht naar CGK (GMF AeroAsia)
Boeing schijnt ook geinteresseerd te zijn in de bevindingen, vooral omdat PH-MPS een omgebouwd -BCF sub-type is.
De "wear and tear" van een omgebouwde machine is immers hoger dan van een in de fabriek gebouwd vrachtvliegtuig !
Verwachte downtime 2 maanden + !
Vervangende capaciteit wordt door Atlas Air geleverd (Miami rotatie) tot eind Juli (CKC gaat na MPS voor een C-check)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Atlas Air , N476MC, is momenteel de vervangende 744F op de rotatie AMS-MIA-AMS, zie : https://www.flightradar24.com/data/aircraft/n476mc747classic wrote: ↑07 Apr 2023, 15:44 Na wat rondvragen binnen KL/MP blijkt het inderdaad om een volledige D-check te gaan.
Morgen staat de MPS gepland voor een ferryvlucht naar CGK (GMF AeroAsia)
Boeing schijnt ook geinteresseerd te zijn in de bevindingen, vooral omdat PH-MPS een omgebouwd -BCF sub-type is.
De "wear and tear" van een omgebouwde machine is immers hoger dan van een in de fabriek gebouwd vrachtvliegtuig !
Verwachte downtime 2 maanden + !
Vervangende capaciteit wordt door Atlas Air geleverd (Miami rotatie) tot eind Juli (CKC gaat na MPS voor een C-check)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ter info : vlieguren van MPS op 8 feb 2023: 113854, de " aging aircraft " 20.000 cycles check is uitgevoerd in Augustus 2020.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
heeft Iemand een update op de status van de MPS? Hij staat natuurlijk midden in de D-Check, maar gaan ze bij GMF ook nog het toestel opnieuw spuiten?
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Nog geen info over een eventuele nieuwe decoratie.
De kans op een volledige verfbeurt wordt wel iets groter, aangezien de in-service datum voor de opvolger van de PH-MPS, de A350F inmiddels is achteruitgeschoven van 2025 naar 2026.
"On the A350F, the first components were recently produced by Airbus Atlantic in Nantes. As the first milestones are reached, the industrial planning for this variant is being slightly adjusted with the entry-into-service now slipping into 2026."
Zie de Airbus 1e kwartaal 2023 resultaten : https://www.airbus.com/en/newsroom/pres ... 23-results
De kans op een volledige verfbeurt wordt wel iets groter, aangezien de in-service datum voor de opvolger van de PH-MPS, de A350F inmiddels is achteruitgeschoven van 2025 naar 2026.
"On the A350F, the first components were recently produced by Airbus Atlantic in Nantes. As the first milestones are reached, the industrial planning for this variant is being slightly adjusted with the entry-into-service now slipping into 2026."
Zie de Airbus 1e kwartaal 2023 resultaten : https://www.airbus.com/en/newsroom/pres ... 23-results
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Inmiddels staat de MPS al meer dan 2 maanden in Jakarta, Heeft iemand een update over de status van de D-Check?
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Wat is er met PH-CKC aan de hand ?
Staat sinds 20Juni op Marana (MZJ )
zie : https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-ckc
Onderhoud bij Evergreen Maintenance Center (EMC) op MZJ ?
Staat sinds 20Juni op Marana (MZJ )
zie : https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-ckc
Onderhoud bij Evergreen Maintenance Center (EMC) op MZJ ?
Last edited by 747classic on 26 Jun 2023, 22:15, edited 1 time in total.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
-
- Scramble Addict
- Posts: 1103
- Joined: 19 Oct 2007, 20:46
- Subscriber Scramble: Miguel van der Loos
- Location: Hendrik-ido-Ambacht
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Hij is nu zichtbaar op FR24 (20.21) als MP6911.747classic wrote: ↑26 Jun 2023, 16:40 Wat is er met PH-CKC aan de hand ?
Staat sinds 20Juni op Marana (MZJ )
zie : https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-ckc
Onderhoud bij Evergreen Maintenace Center (EMC) op MZJ ?
Dat kan een testvlucht zijn of de terugvlucht naar Schiphol.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Staat sinds 20 Juni in Pinal Airpark, Marana, MZJMiguel van der Loos wrote: ↑26 Jun 2023, 20:30Hij is nu zichtbaar op FR24 (20.21) als MP6911.747classic wrote: ↑26 Jun 2023, 16:40 Wat is er met PH-CKC aan de hand ?
Staat sinds 20Juni op Marana (MZJ )
zie : https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-ckc
Onderhoud bij Evergreen Maintenace Center (EMC) op MZJ ?
Dat kan een testvlucht zijn of de terugvlucht naar Schiphol.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
PH-CKC op MZJ, 25 juni 2023: https://www.flickr.com/photos/146108410 ... st-2oKARVE
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Is deze C-check verplaatst naar MZJ omdat de D-check van PH-MPS in CGK (GMF AeroAsia) is uitgelopen (al langer dan 2 maanden)?Iemand91 wrote: ↑27 Jun 2023, 23:35 PH-CKC op MZJ, 25 juni 2023: https://www.flickr.com/photos/146108410 ... st-2oKARVE
Zie net op FR24 dat PH-MPS is ingedeeld op AMS-JNB op 29/6 !
Lijkt me vrij onwaarschijnlijk : na een D-check moet eerst een test vlucht worden gevlogen, gevolgd door de terugvlucht CGK-AMS, als er geen problemen zijn geconstateerd tijdens deze test vlucht.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- niekkie
- Scramble Master
- Posts: 6467
- Joined: 26 Apr 2018, 21:39
- Type of spotter: Civiel/Regi
- Location: AMS/MST/CGN/LGG
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Terugvlucht staat voor alsnog gepland voor 29-06 1955LT MP9162 CGK-AMS747classic wrote: ↑28 Jun 2023, 09:05Is deze C-check verplaatst naar MZJ omdat de D-check van PH-MPS in CGK (GMF AeroAsia) is uitgelopen (al langer dan 2 maanden)?Iemand91 wrote: ↑27 Jun 2023, 23:35 PH-CKC op MZJ, 25 juni 2023: https://www.flickr.com/photos/146108410 ... st-2oKARVE
Zie net op FR24 dat PH-MPS is ingedeeld op AMS-JNB op 29/6 !
Lijkt me vrij onwaarschijnlijk : na een D-check moet eerst een test vlucht worden gevlogen, gevolgd door de terugvlucht CGK-AMS, als er geen problemen zijn geconstateerd tijdens deze test vlucht.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Volgens FR24 is de terugvlucht via JNB. Martinair kennende geen raar idee.Terugvlucht staat voor alsnog gepland voor 29-06 1955LT MP9162 CGK-AMS