KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Dus KLM krijgt toch Airbus A350-900 en Airbus A350-1000's en meer Boeing 787-10's?
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
voorlopige planning voor aflevering 27 Juni 2023747classic wrote: ↑16 Jun 2023, 10:56Zie : https://nl.flightaware.com/live/flight/ ... /KCHS/KCHS
PH-BKM, CHS, 15 Juni 2023
Zie Devin op twitter : https://twitter.com/BoeingSCSpotter/sta ... 8653995008
Rgds,Martin.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
787-10's en A350-1000's als vervanging van de A330's en 777-200ER's, klinkt logisch.Avgeek wrote: ↑16 Jun 2023, 18:02 Van een zeer betrouwbare bron vernomen dat Air France-KLM volgende week een order gaat aankondigen/bevestigen voor Airbus A350s én Boeing 787s voor het vervangen van de huidige A330 en B777 vloot.
De 777x is genoemd maar geen serieuze optie, vanuit Frankrijk willen ze liever de A350 zien en de 787s gaan een aanvulling worden op de huidige 787s die KLM al heeft.
Maar je zou denken - weliswaar op de lange termijn - zo'n A350-1000 te klein is om ooit de 777-300ER's te vervangen.
Juist nu KLM hun toestellen flink meer premium-heavy heeft gemaakt en in de toekomst op hun thuishaven grotere toestellen aantrekkelijker worden.
Of ze gokken erop dat over een aantal jaar Airbus wél de A350 nog wat langer gaat maken (deze week juist bekend gemaakt dat ze voorlopig geen A350-stretch zullen gaan ontwikkelen) en dus tegen de tijd dat de -300ER's vervangen moeten worden er een langere A350 bijgekomen is.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Iemand91 wrote: ↑17 Jun 2023, 00:07787-10's en A350-1000's als vervanging van de A330's en 777-200ER's, klinkt logisch.Avgeek wrote: ↑16 Jun 2023, 18:02 Van een zeer betrouwbare bron vernomen dat Air France-KLM volgende week een order gaat aankondigen/bevestigen voor Airbus A350s én Boeing 787s voor het vervangen van de huidige A330 en B777 vloot.
De 777x is genoemd maar geen serieuze optie, vanuit Frankrijk willen ze liever de A350 zien en de 787s gaan een aanvulling worden op de huidige 787s die KLM al heeft.
Maar je zou denken - weliswaar op de lange termijn - zo'n A350-1000 te klein is om ooit de 777-300ER's te vervangen.
Juist nu KLM hun toestellen flink meer premium-heavy heeft gemaakt en in de toekomst op hun thuishaven grotere toestellen aantrekkelijker worden.
Of ze gokken erop dat over een aantal jaar Airbus wél de A350 nog wat langer gaat maken (deze week juist bekend gemaakt dat ze voorlopig geen A350-stretch zullen gaan ontwikkelen) en dus tegen de tijd dat de -300ER's vervangen moeten worden er een langere A350 bijgekomen is.
Denk dat het nu vooral zaak is om asap die vloot te vervangen voor stillere en zuinigere vliegtuigen ivm de politieke discussie over Schiphol natuurlijk, dat ze dan met minder stoelen kunnen opereren is wellicht een probleem voor de lange termijn al kan de airline ook kiezen voor minder stoelen en hogere frequenties. Maar denk dat dat de komende jaren duidelijk gaat worden.
Wat ik wel weet is dat ze er in Parijs bovenop zitten en dit heel goed in de gaten houden en het nieuws volgen.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De eerst volgende KLM 78X PH-BKR (ZC291) staat in de planning voor een roll-out begin Mei 2024 met L/N 1212.Inkjet wrote: ↑25 Feb 2023, 11:43Nieuws over 42494: die staat nu op 'parts arriving' in de bekende 787 tables. Zelfs met slechts twee toestellen per maand zou die dit jaar klaar moeten zijn. Het huidige (nieuwe) oponthoud zou volgens Boeing geen invloed hebben op het eerder geplande aantal leveringen in 2023.
De PH-BKS zie ik echter nog niet in de planning staan !
Zie Matt Cawby's Paine Field blog : http://kpae.blogspot.com/2023/06/paine- ... ne-16.html
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Plus de 777X moet zich eerst nog bewijzen, beetje zelfde als het 737 MAX 10 verhaal voor KLM.Avgeek wrote: ↑17 Jun 2023, 08:32Iemand91 wrote: ↑17 Jun 2023, 00:07787-10's en A350-1000's als vervanging van de A330's en 777-200ER's, klinkt logisch.Avgeek wrote: ↑16 Jun 2023, 18:02 Van een zeer betrouwbare bron vernomen dat Air France-KLM volgende week een order gaat aankondigen/bevestigen voor Airbus A350s én Boeing 787s voor het vervangen van de huidige A330 en B777 vloot.
De 777x is genoemd maar geen serieuze optie, vanuit Frankrijk willen ze liever de A350 zien en de 787s gaan een aanvulling worden op de huidige 787s die KLM al heeft.
Maar je zou denken - weliswaar op de lange termijn - zo'n A350-1000 te klein is om ooit de 777-300ER's te vervangen.
Juist nu KLM hun toestellen flink meer premium-heavy heeft gemaakt en in de toekomst op hun thuishaven grotere toestellen aantrekkelijker worden.
Of ze gokken erop dat over een aantal jaar Airbus wél de A350 nog wat langer gaat maken (deze week juist bekend gemaakt dat ze voorlopig geen A350-stretch zullen gaan ontwikkelen) en dus tegen de tijd dat de -300ER's vervangen moeten worden er een langere A350 bijgekomen is.
Denk dat het nu vooral zaak is om asap die vloot te vervangen voor stillere en zuinigere vliegtuigen ivm de politieke discussie over Schiphol natuurlijk, dat ze dan met minder stoelen kunnen opereren is wellicht een probleem voor de lange termijn al kan de airline ook kiezen voor minder stoelen en hogere frequenties. Maar denk dat dat de komende jaren duidelijk gaat worden.
Wat ik wel weet is dat ze er in Parijs bovenop zitten en dit heel goed in de gaten houden en het nieuws volgen.
Maar ja, we zullen wel zien.
-
- Posts: 4
- Joined: 30 Aug 2022, 23:05
- Subscriber Scramble: Stefan
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Het is denk ik ook niet onmogelijk dat KLM zou kiezen voor een 3-4-3 configuratie in Economy. Scheelt toch weer een aantal plaatsen.Iemand91 wrote: ↑17 Jun 2023, 00:07787-10's en A350-1000's als vervanging van de A330's en 777-200ER's, klinkt logisch.Avgeek wrote: ↑16 Jun 2023, 18:02 Van een zeer betrouwbare bron vernomen dat Air France-KLM volgende week een order gaat aankondigen/bevestigen voor Airbus A350s én Boeing 787s voor het vervangen van de huidige A330 en B777 vloot.
De 777x is genoemd maar geen serieuze optie, vanuit Frankrijk willen ze liever de A350 zien en de 787s gaan een aanvulling worden op de huidige 787s die KLM al heeft.
Maar je zou denken - weliswaar op de lange termijn - zo'n A350-1000 te klein is om ooit de 777-300ER's te vervangen.
Juist nu KLM hun toestellen flink meer premium-heavy heeft gemaakt en in de toekomst op hun thuishaven grotere toestellen aantrekkelijker worden.
Of ze gokken erop dat over een aantal jaar Airbus wél de A350 nog wat langer gaat maken (deze week juist bekend gemaakt dat ze voorlopig geen A350-stretch zullen gaan ontwikkelen) en dus tegen de tijd dat de -300ER's vervangen moeten worden er een langere A350 bijgekomen is.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Met minder slots is het verhogen van de frequentie geen optie.Avgeek wrote: ↑17 Jun 2023, 08:32
Denk dat het nu vooral zaak is om asap die vloot te vervangen voor stillere en zuinigere vliegtuigen ivm de politieke discussie over Schiphol natuurlijk, dat ze dan met minder stoelen kunnen opereren is wellicht een probleem voor de lange termijn al kan de airline ook kiezen voor minder stoelen en hogere frequenties. Maar denk dat dat de komende jaren duidelijk gaat worden.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Het is maar afwachten wat de registraties worden. De registraties PH-BKB/E/N/R/T waren een paar jaar geleden niet beschikbaar. Maar de regels zijn veranderd: ze mogen nu twintig jaar na het laatste gebruik opnieuw worden uitgegeven. BKO was gepland voor dit jaar maar is naar volgend jaar verschoven omdat de BKM erbij is gekomen (lease). Een eerdere BKM was gecanceld tijdens Covid. Het zou dus zomaar kunnen dat de volgende de BKO wordt, mogelijk zelfs BKN als die registratie meer dan twintig jaar geleden is vervallen. De -Q registratie is nog maar een keer ingezet (BGQ). We gaan het zien.747classic wrote: ↑17 Jun 2023, 08:44De eerst volgende KLM 78X PH-BKR (ZC291) staat in de planning voor een roll-out begin Mei 2024 met L/N 1212.Inkjet wrote: ↑25 Feb 2023, 11:43Nieuws over 42494: die staat nu op 'parts arriving' in de bekende 787 tables. Zelfs met slechts twee toestellen per maand zou die dit jaar klaar moeten zijn. Het huidige (nieuwe) oponthoud zou volgens Boeing geen invloed hebben op het eerder geplande aantal leveringen in 2023.
De PH-BKS zie ik echter nog niet in de planning staan !
Zie Matt Cawby's Paine Field blog : http://kpae.blogspot.com/2023/06/paine- ... ne-16.html
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Betreffende de exacte registraties : dat zal dan afwachten worden . (de Q werd in het verleden nooit gebruikt, maar vaak gebruikt voor simulators.)
Echter in de 787 productielijst staat maar 1 KLM 78X vermeld, de tweede machine (ZC292 ?) staat er niet op, terwijl de roll-out data zijn gepubliceerd t/m eind Juli 2024 (t/m L/N 1229)
De tweede KLM 78X in 2024 zal dus op zijn vroegst pas in Augustus/ September 2024. worden geleverd.
Echter in de 787 productielijst staat maar 1 KLM 78X vermeld, de tweede machine (ZC292 ?) staat er niet op, terwijl de roll-out data zijn gepubliceerd t/m eind Juli 2024 (t/m L/N 1229)
De tweede KLM 78X in 2024 zal dus op zijn vroegst pas in Augustus/ September 2024. worden geleverd.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Stel dat Airbus besluit om geen langere Airbus 350 te lanceren dan zou KLM voor Boeing 777-9 gaan, in deze geval zou Boeing 777-300ER nog langer bij KLM blijven, is nog onzeker vanwege regels rondom geluidshinder op Schiphol. Helaas denk ik voor KLM beste is om Boeing 777-9 te bestellen voor vervanging van Boeing 777-300ER, op lange termijn. Omdat KLM Premium Comfort heeft gelanceerd denk ik dat je gelijk hebt dat KLM nog grotere toestellen nodig heeft dan Airbus A350-1000, terwijl die nog niet op de markt zijn en nog niet in ontwikkeling is. Op deze manier heb je wel VLA bij KLM nodig wat meer passagiers per vlucht mee kan, dus is Airbus A380 of Boeing 747-8 echt een gemiste kans voor KLM om meer Premium Comfort te hebben. Maar dat is helaas wel achteraf praten.Iemand91 wrote: ↑17 Jun 2023, 00:07787-10's en A350-1000's als vervanging van de A330's en 777-200ER's, klinkt logisch.Avgeek wrote: ↑16 Jun 2023, 18:02 Van een zeer betrouwbare bron vernomen dat Air France-KLM volgende week een order gaat aankondigen/bevestigen voor Airbus A350s én Boeing 787s voor het vervangen van de huidige A330 en B777 vloot.
De 777x is genoemd maar geen serieuze optie, vanuit Frankrijk willen ze liever de A350 zien en de 787s gaan een aanvulling worden op de huidige 787s die KLM al heeft.
Maar je zou denken - weliswaar op de lange termijn - zo'n A350-1000 te klein is om ooit de 777-300ER's te vervangen.
Juist nu KLM hun toestellen flink meer premium-heavy heeft gemaakt en in de toekomst op hun thuishaven grotere toestellen aantrekkelijker worden.
Of ze gokken erop dat over een aantal jaar Airbus wél de A350 nog wat langer gaat maken (deze week juist bekend gemaakt dat ze voorlopig geen A350-stretch zullen gaan ontwikkelen) en dus tegen de tijd dat de -300ER's vervangen moeten worden er een langere A350 bijgekomen is.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
KLM lijkt juist voor te sorteren op een plan waarbij het aantal slots gelijk blijft en mogelijk zelfs kan stijgen.Inkjet wrote: ↑17 Jun 2023, 15:19Met minder slots is het verhogen van de frequentie geen optie.Avgeek wrote: ↑17 Jun 2023, 08:32
Denk dat het nu vooral zaak is om asap die vloot te vervangen voor stillere en zuinigere vliegtuigen ivm de politieke discussie over Schiphol natuurlijk, dat ze dan met minder stoelen kunnen opereren is wellicht een probleem voor de lange termijn al kan de airline ook kiezen voor minder stoelen en hogere frequenties. Maar denk dat dat de komende jaren duidelijk gaat worden.
Het belangrijkste argument dat ze (samen met BARIN) voeren is dat nieuwe toestellen 50% minder geluid maken dan de toestellen die ze vervangen. Als ze het ministerie daar in mee krijgen, dan is het maar een kleine stap om argumenten aan te voeren dat de vakantievluchten naar Lelystad kunnen. En dat levert dan weer meer vrije sloten op voor KLM op Schiphol.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Naast EC-NLJ, D-APRI EN D-AZFA vliegt nu ook D-AGMP voor KL-C.