Transavia praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 553
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Avgeek wrote: 28 Apr 2023, 14:41
pjotrtje wrote: 28 Apr 2023, 14:10 Is het recent redelijk massaal cancellen van vluchten door TRA alleen te wijten aan het traag beschikbaar komen van de ‘Roemeense’ 737’s?
Eerder mismanagement bij Operations...

Het zal wel goedkoper zijn om te annuleren dan dure charters in te zetten zo last minute.
Ik begrijp dat er ook problemen zijn met het verkrijgen van onderdelen. Uitzonderlijk om drie toestellen in onderhoud te hebben rond deze tijd van het jaar (HZO, HZL, XRC) en de HXJ staat nog altijd in Woensdrecht met schade.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 748
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Je zou toch denken dat er genoeg onderdelen van gesloopte toestellen te krijgen zijn? Of zijn er gewoon geen mensen voor de reparaties?
User avatar
HV757
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 224
Joined: 13 Feb 2003, 11:00
Location: TRA A321 & B737

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by HV757 »

Eerder mismanagement bij Operations...
Ah, iets met stuurlui en wal.
Leg deze even uit alsjeblieft?
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Hoe zit het dan wel, HV757?
== All is well, as long as we keep spinning ==
vrieswj
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 108
Joined: 29 Apr 2011, 19:50

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by vrieswj »

pjotrtje wrote: 01 May 2023, 11:23 Hoe zit het dan wel, HV757?
Binnen het forum zitten genoeg mensen die weten hoe de vork in de steel zit. In het verleden werd van deze informatie misbruik gemaakt en daardoor word er minder gedeeld.

In dit geval is het een combinatie van verschillende factoren, kisten die voor langere tijd AOG staan, onderdelen en mensen die moeilijker beschikbaar zijn en de late oplevering van de 5x Blue air kisten.

De afgelopen periode zijn er een aantal schades veroorzaakt tijdens de afhandeling van kisten, wat tot uitval van vliegtuigen lijd.
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 371
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

vrieswj wrote: 01 May 2023, 20:00
pjotrtje wrote: 01 May 2023, 11:23 Hoe zit het dan wel, HV757?
Binnen het forum zitten genoeg mensen die weten hoe de vork in de steel zit. In het verleden werd van deze informatie misbruik gemaakt en daardoor word er minder gedeeld.

In dit geval is het een combinatie van verschillende factoren, kisten die voor langere tijd AOG staan, onderdelen en mensen die moeilijker beschikbaar zijn en de late oplevering van de 5x Blue air kisten.

De afgelopen periode zijn er een aantal schades veroorzaakt tijdens de afhandeling van kisten, wat tot uitval van vliegtuigen lijd.
Het is maar hoe je erin staat, je kan het zien als pech (wat voor een deel ook het geval is) of als mismanagement door gebrek aan inzicht en vooruitdenken en opties open houden.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Als men ook voor deze perfect storm had willen incalculeren, waren er mogelijk teveel kisten gehuurd met als gevolg hogere kosten en dus hogere ticketprijzen. En dezelfde mensen die nu denken dat het beter kan zouden dan krijsen “kunnen ze dan ook helemaal niks!”
== All is well, as long as we keep spinning ==
jet380
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 244
Joined: 09 Apr 2009, 16:18
Type of spotter: f4 civille luchtvaart
Subscriber Scramble: jet380

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by jet380 »

Denk dat de problemen er sinds gisteren niet minder op geworden zijn. De ph hzx had een bird strike op rtm gisteren. Of is die snel gerepareerd?
Eert
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 125
Joined: 30 Jul 2019, 22:55

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Eert »

jet380 wrote: 05 May 2023, 16:00 Denk dat de problemen er sinds gisteren niet minder op geworden zijn. De ph hzx had een bird strike op rtm gisteren. Of is die snel gerepareerd?
Staat gepland om 1655 te vetrekken naar Heraklion (HV1407) dus het lijkt me van wel.
Marcelb
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 927
Joined: 05 Apr 2004, 21:22
Subscriber Scramble: Marcelb

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Marcelb »

Weet iemand wat de oorzaak is van het papierwerk waardoor de ex BlueAir (3 stuks) nog steeds niet voor HV vliegen? Heeft dat met techniek te maken? Heeft dat met juridische zaken te maken? BlueAir is failliet. Heeft dat er iets mee te maken?
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 90
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

Weten jullie welke PH-registratie voor Airbussen A320/A321NEO die Transavia in najaar krijgt? Hoeveel Airbussen A321NEO en A320NEO krijgen ze dan? Ik denk dat Transavia meer Airbussen A321NEO krijgen dan kleinere Airbussen A320NEO. Dan gaan de oudste Boeing 737-800 de vloot verlaten?
User avatar
n5205e00421
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 665
Joined: 08 Nov 2003, 23:45
Type of spotter: S3 & Mode-S
Subscriber Scramble: Y
Location: n5223e00593
Contact:

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by n5205e00421 »

PH-YHA, B, C etc oplopend voor "eigen" kisten, en YHZ, Y, X etc aflopend voor kisted die geleased worden. YHZ zou de eerste moeten zijn, c/n 11702.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 553
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Marcelb wrote: 12 May 2023, 16:05 Weet iemand wat de oorzaak is van het papierwerk waardoor de ex BlueAir (3 stuks) nog steeds niet voor HV vliegen? Heeft dat met techniek te maken? Heeft dat met juridische zaken te maken? BlueAir is failliet. Heeft dat er iets mee te maken?
Voorzover ik weet was er een 'papieren' probleem maar is dat opgelost voor de levering van de eerste. Inmiddels is de ombouw van de derde aan de gang, op Schiphol. De andere twee zullen volgen als er capaciteit is voor de ombouw.
Eug14
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 40
Joined: 30 Jan 2015, 23:36

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Eug14 »

n5205e00421 wrote: 13 May 2023, 13:39 PH-YHA, B, C etc oplopend voor "eigen" kisten, en YHZ, Y, X etc aflopend voor kisted die geleased worden. YHZ zou de eerste moeten zijn, c/n 11702.
De volgende nummers zijn:
C/n 11818
C/n 11891
C/n 11905
C/n 11919

Subject to change
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 90
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

Als ik goed begrijp komen de eerste lease toestellen in de vloot, vooral later nieuwe Airbussen die vanaf Toulouse wordt geleverd?
Post Reply

Return to “'t Praethuys”