KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1883
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Ger »

nemaco wrote: 12 May 2023, 13:48 Iemand binnen KLM die het zou kunnen weten
Ger wrote: 12 May 2023, 11:07
nemaco wrote: 12 May 2023, 06:15 Uit zeer betrouwbare bron vernomen dat KLM op korte termijn 16 x A350’s bestelt ter vervanging van de 777-200’s.
En wie mag die zeer betrouwbare bron dan wel zijn?
Een quote uit een interview dat KLM CEO Marjan Rintel vandaag had met Luchtvaartnieuws.
“Waar nog wel een zuinige opvolger voor gevonden moet worden, zijn de Boeing 777-200’s, die gemiddeld al achttien jaar oud zijn. Er gaan daar verschillende geruchten over rond, zoals dat KLM in gesprek zou zijn met Airbus over vervanging door A350’s, maar Rintel ontkent dat stellig.

Volgens de topvrouw lopen er geen onderhandelingen over en wordt er ook niet op korte termijn een besluit genomen. Te zijner tijd zal er wel met Airbus en Boeing over gesproken gaan worden, maar “dat is nu niet aan de orde.” Ook over hoe lang de laatste A330’s blijven is er nog geen zekerheid.”

Vraag mij of ik “nemaco” of de KLM CEO moet geloven. Ik ga voor de tweede.
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 371
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

Ger wrote: 12 May 2023, 19:58
nemaco wrote: 12 May 2023, 13:48 Iemand binnen KLM die het zou kunnen weten
Ger wrote: 12 May 2023, 11:07

En wie mag die zeer betrouwbare bron dan wel zijn?
Een quote uit een interview dat KLM CEO Marjan Rintel vandaag had met Luchtvaartnieuws.
“Waar nog wel een zuinige opvolger voor gevonden moet worden, zijn de Boeing 777-200’s, die gemiddeld al achttien jaar oud zijn. Er gaan daar verschillende geruchten over rond, zoals dat KLM in gesprek zou zijn met Airbus over vervanging door A350’s, maar Rintel ontkent dat stellig.

Volgens de topvrouw lopen er geen onderhandelingen over en wordt er ook niet op korte termijn een besluit genomen. Te zijner tijd zal er wel met Airbus en Boeing over gesproken gaan worden, maar “dat is nu niet aan de orde.” Ook over hoe lang de laatste A330’s blijven is er nog geen zekerheid.”

Vraag mij of ik “nemaco” of de KLM CEO moet geloven. Ik ga voor de tweede.
Ik zou mijn geld inzetten op nemaco (en mijzelf), de CEO gaat natuurlijk niet rondbazuinen dat zij met Airbus aan het onderhandelen is voor een order van A350s en wanneer zij deze wel/niet gaat kopen en hoeveel etc., dat schaad het vertrouwen van beide partijen en geeft meestal meer problemen dan een betere deal.

En er is binnenkort een aandeelhoudersvergadering, je begrijpt toch wel dat een aankondiging dan wel voorzetje op een aankondiging eerst hier word gemeld voor er een order publiekelijk word aangekondigd. Het toeval wil dat deze voor de Paris Airshow is.
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1883
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Ger »

Avgeek wrote: 12 May 2023, 20:20
Ger wrote: 12 May 2023, 19:58
nemaco wrote: 12 May 2023, 13:48 Iemand binnen KLM die het zou kunnen weten

Een quote uit een interview dat KLM CEO Marjan Rintel vandaag had met Luchtvaartnieuws.
“Waar nog wel een zuinige opvolger voor gevonden moet worden, zijn de Boeing 777-200’s, die gemiddeld al achttien jaar oud zijn. Er gaan daar verschillende geruchten over rond, zoals dat KLM in gesprek zou zijn met Airbus over vervanging door A350’s, maar Rintel ontkent dat stellig.

Volgens de topvrouw lopen er geen onderhandelingen over en wordt er ook niet op korte termijn een besluit genomen. Te zijner tijd zal er wel met Airbus en Boeing over gesproken gaan worden, maar “dat is nu niet aan de orde.” Ook over hoe lang de laatste A330’s blijven is er nog geen zekerheid.”

Vraag mij of ik “nemaco” of de KLM CEO moet geloven. Ik ga voor de tweede.
Ik zou mijn geld inzetten op nemaco (en mijzelf), de CEO gaat natuurlijk niet rondbazuinen dat zij met Airbus aan het onderhandelen is voor een order van A350s en wanneer zij deze wel/niet gaat kopen en hoeveel etc., dat schaad het vertrouwen van beide partijen en geeft meestal meer problemen dan een betere deal.

En er is binnenkort een aandeelhoudersvergadering, je begrijpt toch wel dat een aankondiging dan wel voorzetje op een aankondiging eerst hier word gemeld voor er een order publiekelijk word aangekondigd. Het toeval wil dat deze voor de Paris Airshow is.
Vreemd dat je meer vertrouwen heb in een flapuit, die maar wat rond bazuint op dit forum. En zich in mistige uitspraken hult, zoals “ iemand binnen klm die het zou kunnen weten” Noem dan gewoon man en paard en strooi niet met dit soort uitspraken. Schijnbaar vinden personen het stoer als ze zogenaamd iets horen het dan ook als feit op het forum plaatsen.
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Heeft niets met stoer te maken maar het betreft een dringend verzoek van diegene om geen namen te melden.
Ger wrote: 12 May 2023, 23:42
Avgeek wrote: 12 May 2023, 20:20
Ger wrote: 12 May 2023, 19:58
Een quote uit een interview dat KLM CEO Marjan Rintel vandaag had met Luchtvaartnieuws.
“Waar nog wel een zuinige opvolger voor gevonden moet worden, zijn de Boeing 777-200’s, die gemiddeld al achttien jaar oud zijn. Er gaan daar verschillende geruchten over rond, zoals dat KLM in gesprek zou zijn met Airbus over vervanging door A350’s, maar Rintel ontkent dat stellig.

Volgens de topvrouw lopen er geen onderhandelingen over en wordt er ook niet op korte termijn een besluit genomen. Te zijner tijd zal er wel met Airbus en Boeing over gesproken gaan worden, maar “dat is nu niet aan de orde.” Ook over hoe lang de laatste A330’s blijven is er nog geen zekerheid.”

Vraag mij of ik “nemaco” of de KLM CEO moet geloven. Ik ga voor de tweede.
Ik zou mijn geld inzetten op nemaco (en mijzelf), de CEO gaat natuurlijk niet rondbazuinen dat zij met Airbus aan het onderhandelen is voor een order van A350s en wanneer zij deze wel/niet gaat kopen en hoeveel etc., dat schaad het vertrouwen van beide partijen en geeft meestal meer problemen dan een betere deal.

En er is binnenkort een aandeelhoudersvergadering, je begrijpt toch wel dat een aankondiging dan wel voorzetje op een aankondiging eerst hier word gemeld voor er een order publiekelijk word aangekondigd. Het toeval wil dat deze voor de Paris Airshow is.
Vreemd dat je meer vertrouwen heb in een flapuit, die maar wat rond bazuint op dit forum. En zich in mistige uitspraken hult, zoals “ iemand binnen klm die het zou kunnen weten” Noem dan gewoon man en paard en strooi niet met dit soort uitspraken. Schijnbaar vinden personen het stoer als ze zogenaamd iets horen het dan ook als feit op het forum plaatsen.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

A350's.....waren die niet eerder besteld? Al te koop in KLM-kleuren bij de Aviationmegastore. Als de eerste landt op Schiphol zal het wel waar zijn.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 554
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Persoonlijk denk ik dat wachten op de 777-9 (met een grotere capaciteit dan A350-1000) een betere keuze zou zijn, mede gezien het huidige ICA 787-777 cockpitcrew concept, uit te breiden met de 777-9. (bijna geen omscholing nodig, alleen een verschillencursus.)
Maar KLM kan de druk vanuit Parijs niet meer weerstaan en de toekomst zal wel " heel veel Airbus " zijn, natuurlijk ook mede veroorzaakt door het slechte presteren van Boeing met de huidige 787, 737, 777-9 problemen.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 90
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

Ger wrote: 12 May 2023, 19:58
nemaco wrote: 12 May 2023, 13:48 Iemand binnen KLM die het zou kunnen weten
Ger wrote: 12 May 2023, 11:07

En wie mag die zeer betrouwbare bron dan wel zijn?
Een quote uit een interview dat KLM CEO Marjan Rintel vandaag had met Luchtvaartnieuws.
“Waar nog wel een zuinige opvolger voor gevonden moet worden, zijn de Boeing 777-200’s, die gemiddeld al achttien jaar oud zijn. Er gaan daar verschillende geruchten over rond, zoals dat KLM in gesprek zou zijn met Airbus over vervanging door A350’s, maar Rintel ontkent dat stellig.

Volgens de topvrouw lopen er geen onderhandelingen over en wordt er ook niet op korte termijn een besluit genomen. Te zijner tijd zal er wel met Airbus en Boeing over gesproken gaan worden, maar “dat is nu niet aan de orde.” Ook over hoe lang de laatste A330’s blijven is er nog geen zekerheid.”

Vraag mij of ik “nemaco” of de KLM CEO moet geloven. Ik ga voor de tweede.
Er wordt van alles gespeculeerd wat het betreft vervanging van Boeing 777-200ER's. Ze hebben de cabine al geüpgraded met nieuwe World Business Class en sinds kort Economy Premium, dus ze kunnen best paar jaren langer door vliegen lijkt me.
In het verleden ging de KLM wel 7 A350 bestellen bij Airbus, maar die 7 Airbussen A350-900 gingen naar Air France in ruil dat KLM meer Boeing 787-9 van Air France kreeg. Het is niet gek dat KLM alsnog Airbus A350 gaat krijgen via KLM-AF voor vervanging van Boeing 777-200's.

Wat je over KLM CEO zegt, het is ook zelfde riedeltje waar ook andere CEO's van andere bedrijven vaak liegt tegen de pers om zijn of haar positie te beschermen. Je moet niet alles geloven wat een CEO zegt.
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 90
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

747classic wrote: 13 May 2023, 11:38 Persoonlijk denk ik dat wachten op de 777-9 (met een grotere capaciteit dan A350-1000) een betere keuze zou zijn, mede gezien het huidige ICA 787-777 cockpitcrew concept, uit te breiden met de 777-9. (bijna geen omscholing nodig, alleen een verschillencursus.)
Maar KLM kan de druk vanuit Parijs niet meer weerstaan en de toekomst zal wel " heel veel Airbus " zijn, natuurlijk ook mede veroorzaakt door het slechte presteren van Boeing met de huidige 787, 737, 777-9 problemen.
Lijkt mij ook de voorkeur dat Boeing 777-9 echt iets voor de KLM is, dan heb je ook betere capaciteit met 4 klassen World Business Class, Economy Premium, Economy Comfort en Economy Class, rondom 425/430 passagiers. Wat je ook over druk vanuit Parijs zegt dat KLM meer Airbussen moeten aanschaffen in plaats van Boeing kan ook reden zijn dat ze liefst een grote vloot van 1 grote vliegtuigbouwer willen hebben vanuit efficiëntie, kostenbeheersing, vlootbeheersing en andere zaken die grote rol kunnen spelen.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

NL1972 wrote: 13 May 2023, 12:07

Wat je ook over druk vanuit Parijs zegt dat KLM meer Airbussen moeten aanschaffen in plaats van Boeing kan ook reden zijn dat ze liefst een grote vloot van 1 grote vliegtuigbouwer willen hebben vanuit efficiëntie, kostenbeheersing, vlootbeheersing en andere zaken die grote rol kunnen spelen.
In de KLM ICA-vloot zullen nog 10+ jaar de 787-9 (gem. 6,5 jaar oud), 787-10 (gem 3 jaar oud + nog enkele af te leveren) en de 777-300ER ( gem. 9,4 jaar oud, laatste 2 slechts 2 jaar oud) aanwezig zijn.
Een algehele Airbus ICA vloot is natuurlijk altijd mogelijk , maar zal een enorme investering vragen, plus een enorm verlies aan boekwaarde op de te verkopen ICA Boeings.

De KLM / Transavia 737NG vloot vervangen met de A320/A321NEO lijkt me overigens een uitstekend plan.

Tenslotte, een les uit het verleden : nooit afhankelijk zijn van slechts 1 leverancier, zowel voor vliegtuigen als motoren.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 371
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

Dat interview van Rintel vind ik niet erg interessant.

Zelf geloof ik geen enkel woord van de CEO, maar stel ik trek een roze bril aan en geloof wel wat zij zou zeggen, dan zou ik mij als KLM zijnde enorm veel zorgen gaan maken. De B772 is best oud aan het worden, de eerste worden dit jaar 20 jaar oud en over de A330's die 'tijdelijk' dienst zou doen bij de Koninklijke zie ik ze nog altijd vliegen en zover ik weet zijn er komende jaren geen plannen om ze weg te doen (tot er in ieder geval voldoende 787s zijn wat nog wel even gaat duren).

Zoals ik al eerder vorige maand zei is het onverwachte plan van Schiphol om maar zelf een krimp door te voeren vrij hard binnen gekomen bij AF-KLM en word dit op hoog niveau ook uitgewerkt om hard terug te kunnen slaan tegen de 'linkse' maatschappelijke koers die de luchthaven wil volgen. Als de luchthaven het juridisch voor elkaar krijgt om geluidsnormen aan te scherpen en ook een nachtregime dan is de 777 vloot ten dode geschreven omdat die ver boven de geluidsnormen uitkomt waardoor het maar net de vraag is wat Schiphol ermee gaat doen. Worden er meer kosten gerekend of mag de 777 niet meer landen/opstijgen tussen 23u en 7u?

Waar veel buitenlandse airlines in onderhandeling zijn met Airbus en/of Boeing voor een nieuwe vloot (en Turkish Airlines grote plannen) gaan de orderboeken bij de bouwers vol raken, dus stel dat de CEO gelijk heeft en er lopen helemaal geen gesprekken en er komen geen nieuwe orders voor de KLM dit jaar dan zou het management voor een eigen doodsvonnis tekenen van de KLM. Airbus en Boeing zijn al druk en als er te lang gewacht word met orders dan zouden de eerste leveringen over 8-12 jaar gaan plaatsvinden afhankelijk van de capaciteit en slots bij de vliegtuigbouwers, terwijl een deel van de 777 vloot nu al met pensioen zou willen als het kon. Nog grofweg tien jaar doorvliegen zal alleen maar meer onderhoud gaan vereisen en de operatie onzeker maken bij de KLM.

Daarom verwacht ik een Airbus A350 order sneller dan velen denken om zo de vloot stabieler te maken en flexibeler te zijn in de toekomst voor de koers die de luchthaven wil voeren qua uitstoot en geluidshinder. Ook zijn die A350s zeer welkom om een deel van de 777 vloot met pensioen te kunnen sturen over 5-10 jaar.

Het meest logische scenario voor de ICA vloot is een combinatie van A350s en B787s om zo een relatie te houden bij beide bouwers wat de KLM van pas kan komen. Een order voor de 777X is niet logisch omdat die veelte onzeker is en nog niet gecertificeerd is, ik zie het nog gebeuren dat Airbus een A350Neo aankondigt en deze tegelijk uitrolt met de B777x.

Maar goed als je dus gelooft wat Rintel zegt, dan besef je ook dat de toekomst van KLM somber is en ze zou inzetten op onzekerheid voor haar airline wat Smith waarschijnlijk niet zal laten gebeuren (tenzij hij de KLM los wilt laten).
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 554
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

NL1972 wrote: 13 May 2023, 12:01

Er wordt van alles gespeculeerd wat het betreft vervanging van Boeing 777-200ER's. Ze hebben de cabine al geüpgraded met nieuwe World Business Class en sinds kort Economy Premium, dus ze kunnen best paar jaren langer door vliegen lijkt me.
Je moet je ook niet vergissen in de levertijd van nieuwe toestellen. De productielijnen van A en B zijn nogal druk bezet. Als je dus 'nu' een bestelling plaatst moet je nog jaren wachten op aflevering. De fabrikanten willen de capaciteit uitbreiden, maar de levering van materialen is al enige tijd problematisch.
Als je te lang wacht met bestellen sluit je dadelijk achteraan bij diverse andere klanten, die honderden toestellen hebben besteld (in India bijvoorbeeld) of waarvan een bestelling wordt verwacht (zoals Turkish).

Als je overigens objectief kijkt naar een toestel wat nu te koop is om de 772 te vervangen, komt je al snel op de A359 uit. Voor kortere afstanden is de 787-10 aantrekkelijker, maar die is er al (met nog zes in bestelling). Een A359 bestelling kun je ook tot enige tijd voor levering upgraden naar haar grote zuster.
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 90
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

Avgeek wrote: 13 May 2023, 15:23 Dat interview van Rintel vind ik niet erg interessant.

Zelf geloof ik geen enkel woord van de CEO, maar stel ik trek een roze bril aan en geloof wel wat zij zou zeggen, dan zou ik mij als KLM zijnde enorm veel zorgen gaan maken. De B772 is best oud aan het worden, de eerste worden dit jaar 20 jaar oud en over de A330's die 'tijdelijk' dienst zou doen bij de Koninklijke zie ik ze nog altijd vliegen en zover ik weet zijn er komende jaren geen plannen om ze weg te doen (tot er in ieder geval voldoende 787s zijn wat nog wel even gaat duren).

Zoals ik al eerder vorige maand zei is het onverwachte plan van Schiphol om maar zelf een krimp door te voeren vrij hard binnen gekomen bij AF-KLM en word dit op hoog niveau ook uitgewerkt om hard terug te kunnen slaan tegen de 'linkse' maatschappelijke koers die de luchthaven wil volgen. Als de luchthaven het juridisch voor elkaar krijgt om geluidsnormen aan te scherpen en ook een nachtregime dan is de 777 vloot ten dode geschreven omdat die ver boven de geluidsnormen uitkomt waardoor het maar net de vraag is wat Schiphol ermee gaat doen. Worden er meer kosten gerekend of mag de 777 niet meer landen/opstijgen tussen 23u en 7u?

Waar veel buitenlandse airlines in onderhandeling zijn met Airbus en/of Boeing voor een nieuwe vloot (en Turkish Airlines grote plannen) gaan de orderboeken bij de bouwers vol raken, dus stel dat de CEO gelijk heeft en er lopen helemaal geen gesprekken en er komen geen nieuwe orders voor de KLM dit jaar dan zou het management voor een eigen doodsvonnis tekenen van de KLM. Airbus en Boeing zijn al druk en als er te lang gewacht word met orders dan zouden de eerste leveringen over 8-12 jaar gaan plaatsvinden afhankelijk van de capaciteit en slots bij de vliegtuigbouwers, terwijl een deel van de 777 vloot nu al met pensioen zou willen als het kon. Nog grofweg tien jaar doorvliegen zal alleen maar meer onderhoud gaan vereisen en de operatie onzeker maken bij de KLM.

Daarom verwacht ik een Airbus A350 order sneller dan velen denken om zo de vloot stabieler te maken en flexibeler te zijn in de toekomst voor de koers die de luchthaven wil voeren qua uitstoot en geluidshinder. Ook zijn die A350s zeer welkom om een deel van de 777 vloot met pensioen te kunnen sturen over 5-10 jaar.

Het meest logische scenario voor de ICA vloot is een combinatie van A350s en B787s om zo een relatie te houden bij beide bouwers wat de KLM van pas kan komen. Een order voor de 777X is niet logisch omdat die veelte onzeker is en nog niet gecertificeerd is, ik zie het nog gebeuren dat Airbus een A350Neo aankondigt en deze tegelijk uitrolt met de B777x.

Maar goed als je dus gelooft wat Rintel zegt, dan besef je ook dat de toekomst van KLM somber is en ze zou inzetten op onzekerheid voor haar airline wat Smith waarschijnlijk niet zal laten gebeuren (tenzij hij de KLM los wilt laten).
Mee eens, RIntel blijft hoe dan ook niet zo lang CEO van KLM meer, zij heeft ook NS kapot gemanaged heeft. Ze is ook niet echt te vertrouwen eigenlijk, echter is zij bezig om KLM kapot te maken met wat ze graag wil. Ze is volgens mij altijd op meer geld te verdienen, hoe hoger salaris en hoe betere baan zij heeft.

Over A350 gesproken ben ik met jou eens! KLM kan best ook wel paar tientallen Airbus A350 leasen van een leasemaatschappij, is ook een goede oplossing. Ik denk dat mix van 787's, Airbus A350-900 en Airbus A350-1000 de ICA vloot wordt, evenals ook Airbus ook in de toekomst nieuwe modellen vliegtuigen zal aankondigen. A330's zal ook in komende jaren wel uit de vloot gaan. Alles is afhankelijk wat KLM-AF wil en ook hoe dan ook Schiphol gaat aanpakken met nachtregime, waar ook grote gevolgen kan hebben voor 777-vloot.
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 90
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

Inkjet wrote: 13 May 2023, 15:31
NL1972 wrote: 13 May 2023, 12:01

Er wordt van alles gespeculeerd wat het betreft vervanging van Boeing 777-200ER's. Ze hebben de cabine al geüpgraded met nieuwe World Business Class en sinds kort Economy Premium, dus ze kunnen best paar jaren langer door vliegen lijkt me.
Je moet je ook niet vergissen in de levertijd van nieuwe toestellen. De productielijnen van A en B zijn nogal druk bezet. Als je dus 'nu' een bestelling plaatst moet je nog jaren wachten op aflevering. De fabrikanten willen de capaciteit uitbreiden, maar de levering van materialen is al enige tijd problematisch.
Als je te lang wacht met bestellen sluit je dadelijk achteraan bij diverse andere klanten, die honderden toestellen hebben besteld (in India bijvoorbeeld) of waarvan een bestelling wordt verwacht (zoals Turkish).

Als je overigens objectief kijkt naar een toestel wat nu te koop is om de 772 te vervangen, komt je al snel op de A359 uit. Voor kortere afstanden is de 787-10 aantrekkelijker, maar die is er al (met nog zes in bestelling). Een A359 bestelling kun je ook tot enige tijd voor levering upgraden naar haar grote zuster.
Mee eens, voor mij persoonlijk vind ik Airbus A350-900 beste om 772 te vervangen bij KLM, maar dan kan men ook eerder geleased van leasemaatschappij, die kan op betrekkelijk korte tijd geleverd worden dan langere wachttijd van levering van nieuwe toestellen. Ik denk echter dat KLM te lang wacht met order bekend te maken voor Airbus A350 bij Airbus. Is wel een groot risico wat KLM nu neemt. zowel doorvliegen met oudere toestellen die meer lawaai maken dan zuiniger en nieuwere toestellen. Juist, over levering van materialen gesproken is ook veel mis zowel leveranciers door andere toeleveranciers erg gebrekkig is met toeleveringen.
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 90
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

747classic wrote: 13 May 2023, 14:17
NL1972 wrote: 13 May 2023, 12:07

Wat je ook over druk vanuit Parijs zegt dat KLM meer Airbussen moeten aanschaffen in plaats van Boeing kan ook reden zijn dat ze liefst een grote vloot van 1 grote vliegtuigbouwer willen hebben vanuit efficiëntie, kostenbeheersing, vlootbeheersing en andere zaken die grote rol kunnen spelen.
In de KLM ICA-vloot zullen nog 10+ jaar de 787-9 (gem. 6,5 jaar oud), 787-10 (gem 3 jaar oud + nog enkele af te leveren) en de 777-300ER ( gem. 9,4 jaar oud, laatste 2 slechts 2 jaar oud) aanwezig zijn.
Een algehele Airbus ICA vloot is natuurlijk altijd mogelijk , maar zal een enorme investering vragen, plus een enorm verlies aan boekwaarde op de te verkopen ICA Boeings.

De KLM / Transavia 737NG vloot vervangen met de A320/A321NEO lijkt me overigens een uitstekend plan.

Tenslotte, een les uit het verleden : nooit afhankelijk zijn van slechts 1 leverancier, zowel voor vliegtuigen als motoren.
Inderdaad, de toekomst zal het leren of dit juiste keus is gemaakt door KLM-AF om alles te bestellen bij Airbus in plaats van Boeing. Afhankelijk van 1 leverancier is wel een groot bedrijfsrisico wat ook te maken heeft met goede reputatie die leverancier heeft. Op gegeven moment heb je ook het idee dat in het verleden dat KLM soms wel veranderd van leverancier wat het beste paste voor bedrijf zelf, maar heb je ook te maken met enorme investering die rendabel moet zijn. Enkel jaren was KLM zeer afhankelijk van Boeing waar ook hele Europese en ICA vloot van dezelfde Amerikaanse vliegtuigbouwer was, dat is ook enorm risico.

Gemixte vloot van Boeing en Airbus is een zeer goed voor een maatschappij als KLM zowel ook in jaren kunnen veranderen, zowel brengt dit ook veel financieel voordelen op zowel onderhoud, investering en onderdelenbeheer. Vooral heeft KLM ook in het verleden niet zo veel Airbussen in vloot gehad, alleen Airbus A310-200.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”