KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6461
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

Morgen weer nieuwe E295 verwacht
31-01
1720-xxxx PH-NXO ERJ195E2 KLM Cityhopper (KL9966 ex TFS)
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

niekkie wrote: 30 Jan 2023, 17:45 Morgen weer nieuwe E295 verwacht
31-01
1720-xxxx PH-NXO ERJ195E2 KLM Cityhopper (KL9966 ex TFS)
Cancelled according the same thread, has not departed from the factory as of yet.
User avatar
T7
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16053
Joined: 11 Aug 2004, 15:26
Type of spotter: S5/SBS
Location: EHAM/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by T7 »

Biem wrote: 30 Jan 2023, 21:23
niekkie wrote: 30 Jan 2023, 17:45 Morgen weer nieuwe E295 verwacht
31-01
1720-xxxx PH-NXO ERJ195E2 KLM Cityhopper (KL9966 ex TFS)
Cancelled according the same thread, has not departed from the factory as of yet.
Is wel (te laat) vertrokken, was airborne om 1958utc (KLM9966). Recife aankomst is 2143utc
Dan Recife vertrek is 31jan 1030utc, aankomst Tenerife 1615utc, eruit als KLM9968 daar om 1700utc en aankomst AMS 2115utc.
User avatar
T7
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16053
Joined: 11 Aug 2004, 15:26
Type of spotter: S5/SBS
Location: EHAM/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by T7 »

Inkjet wrote: 09 Jan 2023, 17:10
T7 wrote: 09 Jan 2023, 09:55 PH-BKR jun24 cn 42504
PH-BKS jul24 cn 42505
PH-BKO aug24 cn 42494
PH-BKQ sep24 cn 42507
Plus PH-BKP for jan25 with cn 42502
Big question is what is going to happen with cn 60297 (the supposed-to-be PH-BKM). No word about that one..and as KLM states it will receive 2 787-10's this year, I guess (BKM) is not coming at all.
This has been discussed on this thread a few pages back.
By the way: the registrations BKN/R/T are not available and KL does nog use the -Q with one exception.
The original BKM was cancelled and then 60297 became available. Status of this frame is not clear.
Another frame for KL (42494) is supposed to be build in a few months time. Why would it take more than another two months to be delivered?
PH-BKM cn 60297 staat weer op de KLM Fleet list! Aflevering verwacht mei 2023.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Op de KLM website wordt vermeld dat de gehele KLM 787 en 777 vloot in Januari 2024 is voorzien van Premium Comfort Class.
Net terugkomend uit Curacao, probeerde ik echter om in Januari 2024 een Premium Comfort seat te boeken naar CUR (777-300ER), dit is niet mogelijk.

Vragen :
- is het KLM Premium Comfort seat ombouw programma op schema ?
- klopt het dat allereerst de 787 vloot wordt omgebouwd en daarna de 777 vloot ?
- Is er al een "seat plan" van de 777-200ER/-300ER met premium Comfort ? Hopelijk wordt Business Class rij 6 (achter de pantry) dan meteen verwijderd, mijns inziens een business class onwaardig product.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 554
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

747classic wrote: 03 Feb 2023, 14:40 Vragen :
- is het KLM Premium Comfort seat ombouw programma op schema ?
- klopt het dat allereerst de 787 vloot wordt omgebouwd en daarna de 777 vloot ?
- Is er al een "seat plan" van de 777-200ER/-300ER met premium Comfort ? Hopelijk wordt Business Class rij 6 (achter de pantry) dan meteen verwijderd, mijns inziens een business class onwaardig product.
- nee, de levering van materialen is een probleem. De BHA ombouw/certificering duurt al bijna twee maanden nu.
- ja
- heb ik niet gezien.
Last edited by Inkjet on 03 Feb 2023, 15:14, edited 2 times in total.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 554
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

T7 wrote: 03 Feb 2023, 10:17
PH-BKM cn 60297 staat weer op de KLM Fleet list! Aflevering verwacht mei 2023.
Mooi! De mededeling dat de oude Seat-configuratie erin zat als reden voor afwijzing vond ik al een taalgebruik dat betekent: niet voor deze prijs ;)
Gezien de leveringsproblemen van de verder in bestelling staande kisten is dit wel een buitenkans.
Ik ben ook wel benieuwd naar LN 42494. Die staat nummer vier op de wachtlijst voor productie.
Last edited by Inkjet on 03 Feb 2023, 15:46, edited 1 time in total.
User avatar
T7
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16053
Joined: 11 Aug 2004, 15:26
Type of spotter: S5/SBS
Location: EHAM/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by T7 »

Inkjet wrote: 03 Feb 2023, 15:09 - nee, de levering van materialen is een probleem. De BHA ombouw/certificering duurt al bijna twee maanden nu.
PHBHA staat morgen (4feb) ingepland naar Austin (KLM667) met de nieuwe configuratie 30/21/224. Komt 0900 uit hg14 morgenochtend.
godsbeloved
Posts: 21
Joined: 10 Dec 2015, 00:10

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by godsbeloved »

747classic wrote: 03 Feb 2023, 14:40 - Is er al een "seat plan" van de 777-200ER/-300ER met premium Comfort ? Hopelijk wordt Business Class rij 6 (achter de pantry) dan meteen verwijderd, mijns inziens een business class onwaardig product.
Ik ben niet zo handig, dus ik weet niet hoe ik een screenshot kan toevoegen aan mijn post, maar ik heb een boeking op 25 dec. Te zien is dat rij 1 t/m 7 voor deur 2 en rij 8 en 9 achter deur 2 liggen, met 4 stoelen per rij. Rij 6 vind ik zelf overigens heerlijk, extra privacy lijkt het en veel aandacht van de crew
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

T7 wrote: 03 Feb 2023, 15:23
Inkjet wrote: 03 Feb 2023, 15:09 - nee, de levering van materialen is een probleem. De BHA ombouw/certificering duurt al bijna twee maanden nu.
PHBHA staat morgen (4feb) ingepland naar Austin (KLM667) met de nieuwe configuratie 30/21/224. Komt 0900 uit hg14 morgenochtend.
Is de PH-BHC de volgende die de ombouw krijgt?
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 554
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Biem wrote: 07 Feb 2023, 00:03
Is de PH-BHC de volgende die de ombouw krijgt?
Het is de enige 787 die niet actief is de laatste twee dagen.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

PH-NXL doet testvluchten als KL9971 en is daarbij al 2x geland op GRQ.
nick777
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 361
Joined: 27 Jan 2008, 16:50
Subscriber Scramble: nick777

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nick777 »

Biem wrote: 07 Feb 2023, 14:37 PH-NXL doet testvluchten als KL9971 en is daarbij al 2x geland op GRQ.
Wat is nu precies het probleem bij deze kisten? Zijn er problemen met de motoren en wat dan precies?
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22201
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

nick777 wrote: 10 Feb 2023, 11:24
Biem wrote: 07 Feb 2023, 14:37 PH-NXL doet testvluchten als KL9971 en is daarbij al 2x geland op GRQ.
Wat is nu precies het probleem bij deze kisten? Zijn er problemen met de motoren en wat dan precies?
https://airinsight.com/pw1500-needs-sof ... -shutdown/
/
https://www.airdatanews.com/most-of-klm ... ot-flying/
The cause of the long inactivity of the Dutch E195-E2 is the need for lengthy inspections on Pratt & Whitney’s PW1900 engines. The problem is the same as that affecting the Airbus A220, equipped with the PW1500 version.

The advanced turbofan of the GTF series has an impressive performance in reducing emissions and fuel consumption, but has experienced worrying situations such as sudden in-flight shutdowns.
...en
https://airinsight.com/pw1500-needs-sof ... -shutdown/
heeft een wat technischer verhaal...
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 24254
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

17-02-2023
1200-xxxx PH-BGL B737-700 VIRGIN AUSTRALIA,KL9868 ex NWI (planning)
Rgds,Martin.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”