KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 552
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

mac wrote: 22 Aug 2022, 20:31 Mee eens. Maar nu de 330 langer blijft moet ook de crewsterkte op peil blijven. Simpeler kan ik het niet maken.
Klopt. Eerder in dit topic werd geschreven dat de lease van een aantal A333's was verlengd omdat de 787's later bleken te komen. De A332's zijn eigendom.
Als je toestellen langer in dienst houdt betekent dat dat je ze ook langer van bemanning moet voorzien....
Er staan trouwens 5 787's in de VS die voor KLM bestemd lijken te zijn: BKH/I/K/L/M (die laatste was eerder voor EVA bestemd en is jonger dan BKL). Van de resterende 5 noemt de AF/KLM pdf van enkele postings geleden er 3.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 748
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

De PH-BKI is zojuist opgestegen en op weg naar Charleston.
Eug14
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 40
Joined: 30 Jan 2015, 23:36

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Eug14 »

Zojuist gekeken op de Boeing website bij orders en deliveries. Daar staat dat er 5 787-10 geleverd zijn en nog 9 on order
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

patrick@tediek.com wrote: 23 Aug 2022, 19:21 De PH-BKI is zojuist opgestegen en op weg naar Charleston.
En de BKH maakt nu een testvlucht vanaf CHS. Overmorgen nog eentje en dan komt ze 31/8 naar huis.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 552
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Bennie wrote: 26 Aug 2022, 21:31
patrick@tediek.com wrote: 23 Aug 2022, 19:21 De PH-BKI is zojuist opgestegen en op weg naar Charleston.
En de BKH maakt nu een testvlucht vanaf CHS. Overmorgen nog eentje en dan komt ze 31/8 naar huis.
Het is KL9851 dus idd een customer acceptance flight. Dat geeft hoop. Eerst nog een ombouw naar de nieuwe premium economy dan.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 283
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Daarover gesproken, morgenmiddag (zaterdag dus) de eerste premium economy vlucht met de PH-BKA naar New York JFK?
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1880
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Ger »

Bennie wrote: 26 Aug 2022, 21:31
patrick@tediek.com wrote: 23 Aug 2022, 19:21 De PH-BKI is zojuist opgestegen en op weg naar Charleston.
En de BKH maakt nu een testvlucht vanaf CHS. Overmorgen nog eentje en dan komt ze 31/8 naar huis.
Is 31 augustus de vertrekdatum uit CHS? Dus 1 september op Schiphol?

Grt Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 24246
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

Ger wrote: 27 Aug 2022, 11:29
Bennie wrote: 26 Aug 2022, 21:31
patrick@tediek.com wrote: 23 Aug 2022, 19:21 De PH-BKI is zojuist opgestegen en op weg naar Charleston.
En de BKH maakt nu een testvlucht vanaf CHS. Overmorgen nog eentje en dan komt ze 31/8 naar huis.
Is 31 augustus de vertrekdatum uit CHS? Dus 1 september op Schiphol?

Grt Ger
0830-xxxx PH-BKH B787-10 KLM,KL9872,ex CHS (planning 31/8)
Rgds,Martin.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 748
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Volgens Flightradar24 is de vlucht van de BKH (30 aug/KL9872) cancelled.
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 24246
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

patrick@tediek.com wrote: 30 Aug 2022, 23:48 Volgens Flightradar24 is de vlucht van de BKH (30 aug/KL9872) cancelled.
Nu geplanned voor 1/9, 0830lt
Rgds,Martin.
stefanlu92
Posts: 4
Joined: 30 Aug 2022, 23:05
Subscriber Scramble: Stefan

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by stefanlu92 »

Ik lees op Airliners.net dat de A350 toch weer intern (sterk) wordt overwogen bij KLM. Enig idee wat de oorzaak kan zijn van deze ommezwaai en is dit reëel?
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 371
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

stefanlu92 wrote: 31 Aug 2022, 14:22 Ik lees op Airliners.net dat de A350 toch weer intern (sterk) wordt overwogen bij KLM. Enig idee wat de oorzaak kan zijn van deze ommezwaai en is dit reëel?
Politieke druk zou bijvoorbeeld kunnen dat Brussel wil dat Europese airlines liever hun vliegtuigen bij Airbus bestellen om zo het geld binnen de EU te houden en Airbus rekent af in Euros.
Boeing rekent af in Dollars en als we kijken naar de koers is de Euro flink omlaag gegaan afgelopen maanden tov de Dollar(sommige momenten was de Euro minder waard) je kan dus stellen dat door inflatie en dergelijke het wellicht aantrekkelijker is om bestellingen in Euros af te rekenen om niet nog duurder uit te komen.

Maar ook voor een vloot die meer uniform is kan je beter de A350 bestellen voor KLM want dan hebben beide airlines dezelfde kisten wat weer meer voordelen bied in crew of vloot uitwisselen.


Hoewel velen het hier niet mee eens zullen zijn, verwacht ik toch echt dat KLM bij de volgende widebody order de A350 gaat kiezen als nieuwe vervanger voor hun vloot(al dan niet onder druk vanuit Brussel of Parijs). Die A330's zijn er bijv ook nog niet uit en die zie ik ook nergens heen gaan voorlopig.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 552
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Bij de keuze voor de A321 in plaats van de 737 werd al gezegd dat de situatie rondom de aflevering van Dreamliners hier mede een rol heeft gespeeld. Dat zou ook hier kunnen gelden. Wel jammer dat er dan toch een pilot pool meer nodig is.

De A333's blijven langer in verband met het gebrek aan afgeleverde Dreamliners, zie eerder in dit onderwerp. Verder zie je dat de bestelling voor de vervanging van de overige 330's nog niet heeft plaatsgevonden.
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 371
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

Inkjet wrote: 31 Aug 2022, 16:26 Bij de keuze voor de A321 in plaats van de 737 werd al gezegd dat de situatie rondom de aflevering van Dreamliners hier mede een rol heeft gespeeld. Dat zou ook hier kunnen gelden. Wel jammer dat er dan toch een pilot pool meer nodig is.

De A333's blijven langer in verband met het gebrek aan afgeleverde Dreamliners, zie eerder in dit onderwerp. Verder zie je dat de bestelling voor de vervanging van de overige 330's nog niet heeft plaatsgevonden.
Is dat gebrek aan Dreamliners niet nog een reden om volledig voor Airbus te kiezen met wat meer 'betrouwbaarheid' dan Boeing bied. Ik zou niet gek op kijken als de huidige A330 vloot vervangen word door de A330Neo serie en zo AF-KLM een goeie deal kan krijgen bij Airbus voor de levering van A330 Neo kisten en A350s.

Dat de A350 mogelijk weer op tafel ligt doet me denken dat AF-KLM misschien wel de hele widebody vloot omruilt naar Airbussen. En de huidige 777/787s die ze nog in eigendom hebben kunnen ze makkelijk verkopen. Schijnt dat Qatar Airways niet welkom is bij Airbus en Boeing geen capaciteit heeft voor ze. :wink:
LJ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 151
Joined: 29 Oct 2003, 19:22
Location: Heiloo, The Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by LJ »

Avgeek wrote: 31 Aug 2022, 14:54Politieke druk zou bijvoorbeeld kunnen dat Brussel wil dat Europese airlines liever hun vliegtuigen bij Airbus bestellen om zo het geld binnen de EU te houden en Airbus rekent af in Euros.
Boeing rekent af in Dollars en als we kijken naar de koers is de Euro flink omlaag gegaan afgelopen maanden tov de Dollar(sommige momenten was de Euro minder waard) je kan dus stellen dat door inflatie en dergelijke het wellicht aantrekkelijker is om bestellingen in Euros af te rekenen om niet nog duurder uit te komen.
Sinds wanneer rekent Airbus af in Euro? Airbussen worden volgens mij nog steeds bijna altijd in USD afgerekend (of als basisprijs wordt gebruikt), net als dat de kerosineprijs toch echt in USD wordt gequote. Voor Airbus is dit geen probleem omdat rond de 50% ook weer in USD wordt betaald aan haar leveranciers.
Avgeek wrote: 31 Aug 2022, 18:48 Schijnt dat Qatar Airways niet welkom is bij Airbus en Boeing geen capaciteit heeft voor ze
Die A350s schijnen al voor een nieuwe (of beter oude bekende) klant gebruikt te worden, als dat doorgaat.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”