EHAM 04-06-2022 verstoringen
Forum rules
- tonjochems
- Scramble Master
- Posts: 2566
- Joined: 06 Apr 2005, 12:34
- Type of spotter: civil
- Subscriber Scramble: tonjochems
- Location: Voorhout
EHAM 04-06-2022 verstoringen
Wat een puinzooi vandaag.. slots tot 4 uur….reden single rwy ops door te hoge tailwind component voor gebruik 27
Re: EHAM 04-06-2022 verstoringen
... in combinatie met de 36R in onderhoud met deze wind dat helpt niet.
Last edited by Inkjet on 04 Jun 2022, 22:11, edited 1 time in total.
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 645
- Joined: 07 Mar 2014, 17:25
Re: EHAM 04-06-2022 verstoringen
Zucht, Nederland lijkt steeds meer een soort van ontwikkelingsland te worden...
Even puur uit belangstelling; hoe lossen ze dit op op Heathrow waar ze alleen maar een 09/27 hebben? Worden daar ook om de haverklap zomaar 40 vluchten gecanceld?
Even puur uit belangstelling; hoe lossen ze dit op op Heathrow waar ze alleen maar een 09/27 hebben? Worden daar ook om de haverklap zomaar 40 vluchten gecanceld?
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: EHAM 04-06-2022 verstoringen
Nee, daar is het hele schema erop ingesteld. Schiphol en met name KLM werkt met een 'blokkensysteem' van afwisselend in- en outboundbpieken. Met zes banen kan je dat bijna altijd accomoderen, behalve bij heel slecht weer. Als je langdurig ongeveer anderhalve baan moet missen en de wind is ongunstig dan past het gewoon niet. Tel daarbij op de reeds uitvoerig belichte problemen in de terminals en het is bal...
Edit: Schiphol heeft een uurcapaciteit van ca. 120 starts en landingen per uur, als alles beschikbaar is. Dat is op Heathrow onmogelijk. Het gaat daar alleen veel langer gestaag door op zo'n baan.
Erik
Edit: Schiphol heeft een uurcapaciteit van ca. 120 starts en landingen per uur, als alles beschikbaar is. Dat is op Heathrow onmogelijk. Het gaat daar alleen veel langer gestaag door op zo'n baan.
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Re: EHAM 04-06-2022 verstoringen
Op Heathrow kunnen ze ook beide banen vanuit beide richtingen gebruiken. Dat kan op Schiphol alleen op de 18C/36C. Dat brengt iets meer flexibiliteit.
Overigens was het commentaar van de voorzitter(?) FNV Schiphol weer om te janken. Hij zat de hele middag in de tuin met dit mooie weer. Dus de weersomstandigheden konden niet de reden zijn volgens hem. Heerlijk die goed onderbouwde statements.
Overigens was het commentaar van de voorzitter(?) FNV Schiphol weer om te janken. Hij zat de hele middag in de tuin met dit mooie weer. Dus de weersomstandigheden konden niet de reden zijn volgens hem. Heerlijk die goed onderbouwde statements.
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: EHAM 04-06-2022 verstoringen
Dat eerste is maar hoe je het bekijkt. AMS kan, als er niets dicht is, vrijwel altijd twee banen landen en één starten, of omgekeerd. Heel vaak kan 2+2 zelfs, alleen mag het maar voor een korte periode. Heathrow komt toch echt nooit verder dan 1+1.
En tja, die meneer zegt daarmee vooral iets over zijn eigen inzicht in de materie.
En tja, die meneer zegt daarmee vooral iets over zijn eigen inzicht in de materie.
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Re: EHAM 04-06-2022 verstoringen
De keren dat ik op Heathrow geweest ben gebruiken ze toch regelmatig 1 puur voor landen en 1 voor landen en starten.
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: EHAM 04-06-2022 verstoringen
Edit: sorry, las het niet goed.
Ook zij doen dus alles wat ze kunnen voor max. capaciteit waar die gevraagd wordt. Maar het blijven twee banen, meer niet. En dan moeten ze halverwege de dag wisselen, is mij uitgelegd, voor gelijkmatige geluidsbelasing in de omgeving.
Schiphol doet in principe de hele dag 1 puur starten en 1 puur landen, plus (pre-COVID i.i.g...) een groot deel van de dag nog een 2e puur starten of een 2e puur landen of allebei (dus 2 en 2). De hele dag 2+2 mag niet van de geluidsregels, dus is (was) het een keer of acht per dag aanpassen, en door het aparte banenstelsel komt daar nog het nodige gewissel bij o.i.v. het weer. Wat je hierboven beschrijft voor LHR is eigenlijk waar AMS op terugvalt als het niet anders kan (ZW-storm bijvoorbeeld).
Maar back to topic: een doorgaans zeer grote capaciteit voor in- en outboundpieken op Schiphol, waar de schema's dus ook vanuitgaan. Vandaag was die capaciteit er dus niet. Dan loopt het uit vanaf de eerste piek en met vakantieverkeer erbij en nog steeds een moeizame terminaloperatie (= nog meer verstoringen in gatebezetting e.d.) haal je dat ook niet meer in.
Erik
Ook zij doen dus alles wat ze kunnen voor max. capaciteit waar die gevraagd wordt. Maar het blijven twee banen, meer niet. En dan moeten ze halverwege de dag wisselen, is mij uitgelegd, voor gelijkmatige geluidsbelasing in de omgeving.
Schiphol doet in principe de hele dag 1 puur starten en 1 puur landen, plus (pre-COVID i.i.g...) een groot deel van de dag nog een 2e puur starten of een 2e puur landen of allebei (dus 2 en 2). De hele dag 2+2 mag niet van de geluidsregels, dus is (was) het een keer of acht per dag aanpassen, en door het aparte banenstelsel komt daar nog het nodige gewissel bij o.i.v. het weer. Wat je hierboven beschrijft voor LHR is eigenlijk waar AMS op terugvalt als het niet anders kan (ZW-storm bijvoorbeeld).
Maar back to topic: een doorgaans zeer grote capaciteit voor in- en outboundpieken op Schiphol, waar de schema's dus ook vanuitgaan. Vandaag was die capaciteit er dus niet. Dan loopt het uit vanaf de eerste piek en met vakantieverkeer erbij en nog steeds een moeizame terminaloperatie (= nog meer verstoringen in gatebezetting e.d.) haal je dat ook niet meer in.
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Re: EHAM 04-06-2022 verstoringen
Schiphol en Heathrow kunnen in principe hetzelfde bieden in tijden van normale weersomstandigheden en geen baanonderhoud. Echter het baanonderhoud nu met de ongunstige wind maakt dat je dus maar 1 baan kan gebruiken om te starten en 1 om te landen. Op dit moment blijven ook veel mensen staan op Schiphol omdat ze niet op tijd door de security heen komen. Ik begreep zelfs, maar wellicht heeft iemand anders meer info, dat er hierdoor zoveel mensen hun vlucht missen dat het omboeken etc tot vertragingen van 3-4 reisdagen leiden omdat er simpelweg niet eerder een vrije stoel is voor deze reizigers.
Re: EHAM 04-06-2022 verstoringen
En dan moeten de zomervakanties nog beginnen. Misschien dat het kabinet onder leiding van alpha male Rutte in kan grijpen. Goed leiderschap is toch wel essentieel in deze fase.
Re: EHAM 04-06-2022 verstoringen
Wat kan hij doen wat het SPL management niet kan? Uiteindelijk is het hele probleem in de Terminal van Schiphol volledig te wijten aan personeelstekorten bij de afhandeling en Security. Tenzij Rutte ff een paar 1000 man kan toveren die meteen los zijn bij beide diensten voor het begin van de zomervakantie en binnen drie weken een VGB hebben van de AIVD om te mogen werken achter security.
Daarnaast is de runway capaciteit beperkt maar zie ik ook dat sommige airlines nog wel eens willen wachten op pax die vast staat in de security lane, waardoor je gates hebt die langer bezet zijn en dat zorgt al gauw voor een domino effect wat hele vliegschema's sloopt omdat de kleine vloot doorgaans meerdere turns heeft op een dag.
Als het goed is zal de 'hinder' vandaag en morgen meevallen maar zal het ri eind juni weer chaos gaan worden, vooral omdat airlines niet echt happig zijn om 30% minder te gaan vliegen en Schiphol dit niet echt kan gaan afdwingen.
Re: EHAM 04-06-2022 verstoringen
Op de korte termijn kan de overheid cq Rutte niet veel doen. Echter is de overheid voor 70% aandeelhouder van de luchthaven en heeft daarmee in flinke vinger in de pap mbt het gevoerde beleid. Mochten de huidige problemen direct of indirect veroorzaakt zijn door een beleid dat vanuit de aandeelhouders is opgelegd aan de luchthaven dan is het management van Schiphol niets meer dan uitvoerder van dit beleid. Het management kan hier niet zomaar tegenin gaan en dan is de overheid dus toch aan zet om verandering teweeg te brengen. Helaas heb je daar bar weinig aan als je nu of over een een paar weken buiten in de rij staat.
Re: EHAM 04-06-2022 verstoringen
Een managementteam met een goede visie voor de lange termijn had deze problemen in principe al moeten zien aankomen. De personeelstekorten lopen al een tijdje. Baanonderhoud wordt lang van te voren gepland. Dat veel mensen weer zouden gaan reizen na corona lag in de lijn der verwachtingen.
Lijkt me dat je dan tijdig gaat schakelen. Opgelegde druk door enkele aandeelhouders, zoals mac aangeeft kan wel een issue zijn. Lijkt mij dat de overheid dan aan zet is.
Lijkt me dat je dan tijdig gaat schakelen. Opgelegde druk door enkele aandeelhouders, zoals mac aangeeft kan wel een issue zijn. Lijkt mij dat de overheid dan aan zet is.
Re: EHAM 04-06-2022 verstoringen
mac wrote: ↑05 Jun 2022, 11:58 Op de korte termijn kan de overheid cq Rutte niet veel doen. Echter is de overheid voor 70% aandeelhouder van de luchthaven en heeft daarmee in flinke vinger in de pap mbt het gevoerde beleid. Mochten de huidige problemen direct of indirect veroorzaakt zijn door een beleid dat vanuit de aandeelhouders is opgelegd aan de luchthaven dan is het management van Schiphol niets meer dan uitvoerder van dit beleid. Het management kan hier niet zomaar tegenin gaan en dan is de overheid dus toch aan zet om verandering teweeg te brengen. Helaas heb je daar bar weinig aan als je nu of over een een paar weken buiten in de rij staat.
Dit is het grootste probleem geweest van afgelopen jaren waardoor we nu zitten in hetgeen we nu dagelijks zien gebeuren. Het was de overheid oa. die meer efficiëntie wilde en lagere kosten. De centrale security en het meer focussen op hub netwerk om meer passagiers te trekken hebben mede geleid tot de huidige drukte op Schiphol.Jovel wrote: ↑05 Jun 2022, 12:21 Een managementteam met een goede visie voor de lange termijn had deze problemen in principe al moeten zien aankomen. De personeelstekorten lopen al een tijdje. Baanonderhoud wordt lang van te voren gepland. Dat veel mensen weer zouden gaan reizen na corona lag in de lijn der verwachtingen.
Lijkt me dat je dan tijdig gaat schakelen. Opgelegde druk door enkele aandeelhouders, zoals mac aangeeft kan wel een issue zijn. Lijkt mij dat de overheid dan aan zet is.
Bij de afhandelaren zou je je kunnen afvragen hoe het zover kon komen dat er 8! van zijn, want die zitten bijna in een oorlog onderling over het blijven aantrekken van grote carriers maar hadden voor corona de nodige tekorten wat alleen is toegenomen. En met slechte arbeidsvoorwaarden liepen er regelmatig mensen weg bij de bedrijven omdat ze het niet trokken of raakten overspannen.
Verder is het ook wel een stukje arrogantie van zowel de afhandelaren/security en Schiphol. Aan het begin van corona werden alle flexkrachten weggestuurd omdat er geen werk was en men dacht altijd dat die mensen toch wel terugkeren naar hun oude werk zodra ze nodig zijn, iets wat gelukkig niet is gebeurd omdat veel van deze mensen elders werk vonden met lagere werkdruk en (meestal) betere voorwaarden.
Wat je ook vind van de chaotische toestanden op Schiphol momenteel, het personeel kan nu eindelijk meer waardering en erkenning krijgen voor hun werk en dit zal komende weken/maanden centraal staan met het uitwerken van het akkoord met de FNV. Een mogelijk nadeel voor Schiphol en de Staat is dat de passagierscijfers gaan teruglopen omdat vliegen vanaf Schiphol veel duurder gaat worden en dit ook meteen gevoeld zal worden in de ticketprijzen en het netwerk vanaf SPL.
En wat betreft het lopende baanonderhoud, dat is gewoon operationeel heel dom ingepland wat in het kopje mismanagement valt. En na het onderhoud gaat de ILS een update/vervanging krijgen wat flink druk gaat zetten op de baancapaciteit van SPL, dus die slots blijven er nog wel voorlopig omdat de zomerdrukte altijd gepaard ging met slots.
Re: EHAM 04-06-2022 verstoringen
Op dit moment kan de ILS 06 ook niet gebruikt worden en is het standaard een RNP approach. Dat zou op de 36R ook moeten kunnen. Volgens mij levert dit niet een lager aantal landingen op maar wellicht heeft iemand dit beter in beeld.
Denk dat de schade voor het goedkoper willen werken en meer winst maken nu behoorlijk back-fired. Nog even en de schade is groter dan de winst. Het is te hopen dat de voorwaarden snel zullen verbeteren en dat er ook weer meer mensen beschikbaar zijn om te gaan werken. Zo alle steun ivm corona zijn er een historisch laag aantal faillissementen en komen er dus geen mensen op straat te staan die andere banen zouden kunnen invullen.
Denk dat de schade voor het goedkoper willen werken en meer winst maken nu behoorlijk back-fired. Nog even en de schade is groter dan de winst. Het is te hopen dat de voorwaarden snel zullen verbeteren en dat er ook weer meer mensen beschikbaar zijn om te gaan werken. Zo alle steun ivm corona zijn er een historisch laag aantal faillissementen en komen er dus geen mensen op straat te staan die andere banen zouden kunnen invullen.