Vliegbakens omgeving Schiphol.
Forum rules
Vliegbakens omgeving Schiphol.
Luisterend naar de luchtvaartradio freq 119-055 EHAM App/Dep TMA East wordt er regelmatig een direct to (baken) PEVOS of PEFOS verwezen voor een nadering naar baan 18R.
Weet iemand waar dit baken is gelegen.
Helaas niets kunnen terugvinden in de documentatie.
grt, Ger
Weet iemand waar dit baken is gelegen.
Helaas niets kunnen terugvinden in de documentatie.
grt, Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.
leuke google-uitdaging....
Heb er geen verstand van, maar op
https://www.platinumairways.org/files/D ... Charts.pdf
vond ik hem wel... ( control+ F en dan pevos intikken)
Heb er geen verstand van, maar op
https://www.platinumairways.org/files/D ... Charts.pdf
vond ik hem wel... ( control+ F en dan pevos intikken)
I have never drunk milk, and I never will . . . .
- eudokia
- Scramble Master
- Posts: 7591
- Joined: 04 Feb 2006, 21:21
- Subscriber Scramble: eudokia
- Location: earth
Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.
en dit zijn de coördinaten:
https://opennav.com/waypoint/NL/PEVOS
https://opennav.com/waypoint/NL/PEVOS
Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.
Als ik de approach charts van SPL bekijk, lijkt het mij dat bijv PEVOS de "opvolger" is van de zgn locator NDB welke vroeger op zo'n 10 nm recht voor de baan stonden. Nou denk ik niet dat 18R ooit een locater gehad heeft, maar bijv rwy 27 had vroeger WP als locator. Nu lijkt dat waypoint TIDVO te zijn. RWY06 had vroeger CH als locater, en nu lijkt dat OSRON te zijn. Nogmaals, ik weet het niet zeker maar zo komt het op mij iig over.
Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.
Klopt... al die oude bakens met 2 of 3 letters hebben tegenwoordig een 5-letter naam.
Zou allemaal in de AIS Netherlands terug te vinden moeten zijn.
Zou allemaal in de AIS Netherlands terug te vinden moeten zijn.
-
- Scramble Newbie
- Posts: 41
- Joined: 14 Jan 2015, 16:02
- Subscriber Scramble: Y
Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.
Dat heb je aardig goed hoor. Alle locators zijn vorig jaar verdwenen. In de plaats zijn verschillende RNAV waypoints gekomen. Ik heb de oude kaartjes niet meer dus of ze op precies dezelfde plek liggen weet ik niet, maar hier is een globaal overzichtje:Michel wrote: ↑27 Jan 2022, 14:53 Als ik de approach charts van SPL bekijk, lijkt het mij dat bijv PEVOS de "opvolger" is van de zgn locator NDB welke vroeger op zo'n 10 nm recht voor de baan stonden. Nou denk ik niet dat 18R ooit een locater gehad heeft, maar bijv rwy 27 had vroeger WP als locator. Nu lijkt dat waypoint TIDVO te zijn. RWY06 had vroeger CH als locater, en nu lijkt dat OSRON te zijn. Nogmaals, ik weet het niet zeker maar zo komt het op mij iig over.
06: waypoint OSRON (voorheen CH, frequentie 388,5)
18C: waypoint SIDNI (voorheen OA, frequentie 395,0); iets verder voor de baan ligt ALINA
18R: waypoint PEVOS (deze bestond al eerder, want 18R heeft idd nooit een locator gehad); iets verder voor de baan ligt DIBRU
22: waypoint LANSU (ook 22 heeft geen locator gehad)
27: waypoint TIDVO (voorheen WP, frequentie 376,0)
36C: waypoint OLGAX (ook deze bestond al eerder want ook 36C had nooit een locator)
36R: waypoint NEWCO (voorheen NV, frequentie 332,0; heette in een grijs verleden SNV); iets verder voor de baan ligt KAROF
Groeten, Ditch
Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.
Inderdaad NDB is eruit en RNAV is er nu voor in de plek(stuk betrouwbaarder en makkelijker), van een paar piloten begreep ik dat ook het ILS principe eruit gaat op de lange termijn en RNP(RNVA) approaches de vervanger gaan worden vanwege de betrouwbaarheid en foutmarges.Captain Ditch wrote: ↑27 Jan 2022, 15:52Dat heb je aardig goed hoor. Alle locators zijn vorig jaar verdwenen. In de plaats zijn verschillende RNAV waypoints gekomen. Ik heb de oude kaartjes niet meer dus of ze op precies dezelfde plek liggen weet ik niet, maar hier is een globaal overzichtje:Michel wrote: ↑27 Jan 2022, 14:53 Als ik de approach charts van SPL bekijk, lijkt het mij dat bijv PEVOS de "opvolger" is van de zgn locator NDB welke vroeger op zo'n 10 nm recht voor de baan stonden. Nou denk ik niet dat 18R ooit een locater gehad heeft, maar bijv rwy 27 had vroeger WP als locator. Nu lijkt dat waypoint TIDVO te zijn. RWY06 had vroeger CH als locater, en nu lijkt dat OSRON te zijn. Nogmaals, ik weet het niet zeker maar zo komt het op mij iig over.
06: waypoint OSRON (voorheen CH, frequentie 388,5)
18C: waypoint SIDNI (voorheen OA, frequentie 395,0); iets verder voor de baan ligt ALINA
18R: waypoint PEVOS (deze bestond al eerder, want 18R heeft idd nooit een locator gehad); iets verder voor de baan ligt DIBRU
22: waypoint LANSU (ook 22 heeft geen locator gehad)
27: waypoint TIDVO (voorheen WP, frequentie 376,0)
36C: waypoint OLGAX (ook deze bestond al eerder want ook 36C had nooit een locator)
36R: waypoint NEWCO (voorheen NV, frequentie 332,0; heette in een grijs verleden SNV); iets verder voor de baan ligt KAROF
Groeten, Ditch
Aanvullend nog wat banen die amper gebruikt worden maar nu ook in theorie gevlogen kunnen worden als RNP approach.
04: waypoint NELFE
09: waypoint IFTAZ
24: waypoint ARWIN
PS: als je de locaties wil weten kijk even op het AIP hier is alles te vinden over procedures en routes etc. .
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.
Saillant detail: B787s hebben standaard geen ADF.... en kunnen dus sowieso geen NDBs vinden!Avgeek wrote: ↑27 Jan 2022, 19:29Inderdaad NDB is eruit en RNAV is er nu voor in de plek(stuk betrouwbaarder en makkelijker), van een paar piloten begreep ik dat ook het ILS principe eruit gaat op de lange termijn en RNP(RNVA) approaches de vervanger gaan worden vanwege de betrouwbaarheid en foutmarges.Captain Ditch wrote: ↑27 Jan 2022, 15:52Dat heb je aardig goed hoor. Alle locators zijn vorig jaar verdwenen. In de plaats zijn verschillende RNAV waypoints gekomen. Ik heb de oude kaartjes niet meer dus of ze op precies dezelfde plek liggen weet ik niet, maar hier is een globaal overzichtje:Michel wrote: ↑27 Jan 2022, 14:53 Als ik de approach charts van SPL bekijk, lijkt het mij dat bijv PEVOS de "opvolger" is van de zgn locator NDB welke vroeger op zo'n 10 nm recht voor de baan stonden. Nou denk ik niet dat 18R ooit een locater gehad heeft, maar bijv rwy 27 had vroeger WP als locator. Nu lijkt dat waypoint TIDVO te zijn. RWY06 had vroeger CH als locater, en nu lijkt dat OSRON te zijn. Nogmaals, ik weet het niet zeker maar zo komt het op mij iig over.
06: waypoint OSRON (voorheen CH, frequentie 388,5)
18C: waypoint SIDNI (voorheen OA, frequentie 395,0); iets verder voor de baan ligt ALINA
18R: waypoint PEVOS (deze bestond al eerder, want 18R heeft idd nooit een locator gehad); iets verder voor de baan ligt DIBRU
22: waypoint LANSU (ook 22 heeft geen locator gehad)
27: waypoint TIDVO (voorheen WP, frequentie 376,0)
36C: waypoint OLGAX (ook deze bestond al eerder want ook 36C had nooit een locator)
36R: waypoint NEWCO (voorheen NV, frequentie 332,0; heette in een grijs verleden SNV); iets verder voor de baan ligt KAROF
Groeten, Ditch
Aanvullend nog wat banen die amper gebruikt worden maar nu ook in theorie gevlogen kunnen worden als RNP approach.
04: waypoint NELFE
09: waypoint IFTAZ
24: waypoint ARWIN
PS: als je de locaties wil weten kijk even op het AIP hier is alles te vinden over procedures en routes etc. .
En of RNP(RNVA) of RNP(AR) nederingen in de toekomst geen last hebben van 5G antenne's is nog maar de vraag.........
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.
Dank voor alle antwoorden. In deze tijd luister ik wat vaker naar de luchtvaartradio, wat nu via het internet kan en goed om te weten dat deze waypoints codes worden gebruikt. Gisteren met baan 27 in gebruik werd ook TIDVO gehoord. WP stond nog in mijn geheugen. De nieuwe waypoints hebben namen, die geen relatie meer hebben met de omgeving waar ze staan, zoals BERGI, ANDIK etc. etc.
Grt, Ger
Grt, Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.
De ILS gaat er alleen uit als je via een ander systeem een Autoland kan doen, dit kan niet met een RNAV/RNP approach.... van een paar piloten begreep ik dat ook het ILS principe eruit gaat op de lange termijn en RNP(RNVA) approaches de vervanger gaan worden vanwege de betrouwbaarheid en foutmarges.
Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.
WP was al een tijdje weg. Die is gesneuveld tijdens de werkzaamheden aan de A1 en A9. Bakens zijn duur in onderhoud en energie te zijn dan is GPS natuurlijk een uitkomst. Nu nog even een autoland kunnen maken zonder ILS. Tot die tijd zal de ILS de primaire manier zijn.
Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.
Nee klopt RNP is ook Non precision dus dat lukt inderdaad niet meteen. Maar RNP is GPS based en heeft daardoor minder foutmarges dan de bakens en is betrouwbaarder, in de toekomst zal dit ook wellicht als basis kunnen dienen voor het ‘nieuwe’ autolanden op de GPS (bijv. met de coordinaten van de threshold een glijpad maken die je zo op de baan zet). Alleen dit is wel verre toekomst (denk 20+ jaar) voor hier echt stappen in zijn gemaakt en het ILS vervangen zal worden.wingview wrote: ↑28 Jan 2022, 18:44De ILS gaat er alleen uit als je via een ander systeem een Autoland kan doen, dit kan niet met een RNAV/RNP approach.... van een paar piloten begreep ik dat ook het ILS principe eruit gaat op de lange termijn en RNP(RNVA) approaches de vervanger gaan worden vanwege de betrouwbaarheid en foutmarges.