D-66 tegen verharding Vliegveld Hilversum

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

D-66 tegen verharding Vliegveld Hilversum

Post by ssb-spotting »

Aldus de Gooi & Eemlander op http://www.gooieneemlander.nl/regionaal ... ?lref=vpat

HILVERSUM - Collegepartij D66 heeft zich tegen de verharding van Vliegveld Hilversum gekeerd.
Daarmee ontstaat in de gemeenteraad een meerderheid tegen het omstreden plan.

De Hilversumse raadscommissie praat dinsdagavond over het verleggen en asfalteren - ter wille
van het Loosdrechtse bouwplan Ter Sype - van een start- en landingsbaan. Tegenstanders vrezen
een forse toename van de geluidsoverlast voor omwonenden en omringende natuur.

VVD-wethouder Lon Jooren-van der Booren verwees donderdagmorgen, in een brief aan de raad,
deze bezwaren naar het land der fabelen. Enkele uren later kwam D66 echter met een persbericht,
waarin de partij zich tegen de baanverharding keert.

D66 kiest voor het behoud van de grasbanen. Hiervoor worden vijf redenen aangevoerd. De eerste en
belangrijkste is, dat de bouw van Ter Sype ook mogelijk is met twee parallelle grasbanen.

De partij neemt voor lief dat er op Ter Sype wat minder woningen dan de geplande 600 kunnen verrijzen.
Aanvankelijk zouden er maar 200 komen. En minder woningen betekent ook minder verkeersoverlast.

Een ander argument is, dat Hilversum in de toekomst - wanneer het vliegveld wordt teruggeven aan de natuur
- mogelijk in de buidel moet tasten voor het weghalen van het asfalt. Daarbij is baanverharding volgens de partij
onwenselijk vanwege de ligging van het vliegveld in de ecologische hoofdstructuur.

,,De vierde reden is dat het huidige toeristische karakter van het vliegveld zijn charme mede dankt aan de grasbanen",
aldus de partij. De vijfde reden is dat de Stichting vliegveld Hilversum een kostbare investering uitspaart, en dus geen
zekerstelling nodig heeft in de vorm van een contractduur van 30 jaar.
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2719
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: D-66 tegen verharding Vliegveld Hilversum

Post by Flyboy »

Hoewel dit het Preathuys is, lijkt het me niet een plaats voor politiek dus reageer ik alleen even op de vliegtechnische argumenten. Althans, dat had ik me voorgenomen...

Er wordt nu gevlogen op EHHV (helaas niet wanneer het mooi weer is maar de grasbanen te nat zijn) dus dan kan zo (vliegtechnisch!!) ook wel blijven. Het argument van twee parallelle banen. (Rapport van het NLR op verzoek van Groen -Links... wie betaald bepaalt) lijkt zinvol op het eerste oogopslag. Hierbij wordt om de grasmat te sparen om en om vanaf een van twee naast elkaar liggende banen gevlogen. Echter, dat gebeurt nu ook al door de pionnen regelmatig een paar meter links en rechts op te schuiven. Dit alles binnen de in de wet aangegeven marges. Het rapport voegt m.i. niets toe en het lijkt (mede door de achtergrond van de aanvragers) meer een politiek spel.

Ook als je in de historie van deze discussie duikt komt je een vervolg verhaal tegen wat door een Hillywood scriptschrijver had kunnen worden geschreven. Er wordt uitgebreid politiek bedreven wat neerkomt op het feit dat een groep mensen graag in de Goois natuur wil lopen (vaak met de Gooise honden, op zaterdag staat de parkeerplaats van het vliegveld vol met menen die helemaal niet op het vliegveld komen kijken maar naar de naastgelegen Hoorneboegseheide komen). Het gezellige vliegveld vormt een buffer tegen verdere bebouwing op en naast het vliegveld en voorkomt ook nog eens dat er groot verkeer van Schiphol lager overkomt dan nu het geval is.

Om nog dieper in de ecologie te duiken met een quote van de Vrienden van t Gooi : "Het vliegveld en de nieuwbouwlocatie liggen op een kwetsbare landschaps-ecologische gradiënt van de Gooise Heuvelrug naar de lager gelegen veengebieden. Een bijzondere situatie die bijzondere natuurwaarden oplevert. Het Nederlandse natuurbeleid richt zich juist op dit soort situaties. Daarom is er al veel geïnvesteerd in verbeteringen voor natuur en landschap. Vele plannen om de gradiëntsituatie weer tot leven te brengen staan nog op stapel." ' Het groene vliegveld ligt namelijk precies op de grens van de natte plassen en de droge gronden van de heide. Hiermee is het een oase van rust voor vossen, dassen, konijnen, reeen

De situatie is dus dat natuurbeschermers niet willen dat het vliegveld een harde baan krijgt en al helemaal niet wanneer daardoor minder huizen last krijgen van de herrie want dan krijgen de konijnen juist meer last van herrie!!
De natuurbeschermers willen ook niet dat het vliegveld weg gaat, want dan komt er plaats voor nieuwbouw, industrie met de bijbehorende verkeersbewegingen en minder plaats om je hond uit te laten.

Ergo: de status quo is eigenlijk de gewenste situatie, en die dien je het beste door heel lang te blijven overleggen, vergaderen. Nu komt er weer een nieuwe superprovincie en dat kan zomaar een aanleiding zijn om de commissies weer op te heffen en later nieuwe te benoemen die er weer heel lang over kunnen vergaderen. En intussen kunnen de konijnen, vossen, honden, en Gooisch Vrouwen weer hun rondje blijven lopen....

Dit vervolgverhaal zal dus nog wel 30 jaar doorgaan.....
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: D-66 tegen verharding Vliegveld Hilversum

Post by pjotrtje »

Wat een heerlijk nuchtere uiteenzetting van deze soap!
Flyboy wrote:Dit vervolgverhaal zal dus nog wel 30 jaar doorgaan.....
"zij dronken een glas, zij pisten een plas en lieten de zaak zo als zij was"
== All is well, as long as we keep spinning ==
Post Reply

Return to “'t Praethuys”