Onderbelicht / te zwart, of monitor ?

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
Pancake
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 460
Joined: 30 Jan 2008, 16:51
Type of spotter: F 1
Location: Near to HSD

Onderbelicht / te zwart, of monitor ?

Post by Pancake »

Hoi,
Gisteren ben ik op Schiphol geweest, en nu is mij het volgende opgevallen.
Op het schermpje van mijn camera lijkt alles er goed uit te zien, maar op mijn monitor ziet alles er onderbelicht, of qua contrast te donker uit.
Het lijkt zelfs dat in de volgorde, camera - Lightroom - plaatsing op de site, het steeds erger word.
Voor de foto's zie : http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=41&t=70768
Hebben jullie ook een dergelijke ervaring, of moet ik mijn monitor wat minder zwart of donker zetten?
Groeten en b.v.d.,
Johan
MY PERSONEL GALLERY AT PLANESPOTTERS.NET
Nikon D90 + Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2012
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: Onderbelicht / te zwart, of monitor ?

Post by Glidepath »

Subject: Onderbelicht / te zwart, of monitor ?
Pancake wrote:Hoi,
Gisteren ben ik op Schiphol geweest, en nu is mij het volgende opgevallen.
Op het schermpje van mijn camera lijkt alles er goed uit te zien, maar op mijn monitor ziet alles er onderbelicht, of qua contrast te donker uit.
Het lijkt zelfs dat in de volgorde, camera - Lightroom - plaatsing op de site, het steeds erger word.
Voor de foto's zie : http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=41&t=70768
Hebben jullie ook een dergelijke ervaring, of moet ik mijn monitor wat minder zwart of donker zetten?
Groeten en b.v.d.,
Johan
hi,
Baltic en KLM 737 zien er goed uit bij mij... de rest is een tikkie donker. dus niet alles is donker.
kijk je in PS / LR ook naar Niveau's, Belichting (iets overbelichten (b.v. 1,05 en doe een wild, zet gamma naar 1,025 / 1,05) kijk eens of dat dan beter wordt. (en dan even in de topic plaatsen.) kan iedereen het zien wat je er van maakt.
uiteraard kun je ook e opnames iets overbelichten, meten bij het maken...

gr
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2713
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: Onderbelicht / te zwart, of monitor ?

Post by Flyboy »

Kan het zijn dat je de levels automatisch corrigeerd, en dan met name de zwarting. De vliegtuigen die van links naar rechts gaan hebben een sterke schaduw, die mij harder lijkt dan in de werkelijkheid. Dus idd iets te veel contract. Met deze lichtomstandigheden heb je (volgens mij, maar ik was er niet bij) niet zo'n sterke schaduw. Heb je er wat aan?
Hans Rolink
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1568
Joined: 07 Sep 2002, 22:53
Type of spotter: F4.5
Subscriber Scramble: Hans Rolink
Location: The North of the Netherlands
Contact:

Re: Onderbelicht / te zwart, of monitor ?

Post by Hans Rolink »

Pancake wrote:Hoi,
Gisteren ben ik op Schiphol geweest, en nu is mij het volgende opgevallen.
Op het schermpje van mijn camera lijkt alles er goed uit te zien, maar op mijn monitor ziet alles er onderbelicht, of qua contrast te donker uit.
Het lijkt zelfs dat in de volgorde, camera - Lightroom - plaatsing op de site, het steeds erger word.
Voor de foto's zie : http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=41&t=70768
Hebben jullie ook een dergelijke ervaring, of moet ik mijn monitor wat minder zwart of donker zetten?
Groeten en b.v.d.,
Johan
Johan,

ga niet af op wat een scherm te zien geeft. Zowel je camerascherm als je PC scherm kan op meer of minder helderheid worden ingesteld. Beter is het af te gaan op het zg. histogram wat je camera, maar ook je fotosoftware kan tonen.
Verder verdient het misschien aanbeveling als ik dit zo lees om je PC scherm te calibreren met een speciaal hiervoor bestemd apparaatje. Ook je kleuren worden dan goed ingesteld. Het apparaatje (ik heb een Spyder) meet kleur en helderheid van een testbeeld dat de bijbehorende software genereert en vergelijkt dat met wat het moet zijn en stelt vervolgens een correctie in.

Hans.
User avatar
Pancake
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 460
Joined: 30 Jan 2008, 16:51
Type of spotter: F 1
Location: Near to HSD

Re: Onderbelicht / te zwart, of monitor ?

Post by Pancake »

Allereerst bedankt voor jullie reacties.
Het belangrijkste weet ik nu. En dat is, dat het niet aan mijn monitor ligt.
En natuurlijk bedankt voor alle andere ideeën en tips. Het eerst wat ik ga doen, is mijn cameraschermpje ongeveer hetzelfde als mijn monitor zien te krijgen.
Mogelijkheden te over om de volgende keer met juist belichte beelden thuis te komen. (en anders hebben we Lightroom nog)
Groeten,
Johan
MY PERSONEL GALLERY AT PLANESPOTTERS.NET
Nikon D90 + Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD
User avatar
Spooky
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 223
Joined: 03 Jun 2003, 23:49
Subscriber Scramble: Spooky
Location: Close enough

Re: Onderbelicht / te zwart, of monitor ?

Post by Spooky »

Toevallig een Canon met Auto Light Optimizer? Dat kan het verschil verklaren tussen de preview op je schermpje en de versie op de computer.
User avatar
Pancake
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 460
Joined: 30 Jan 2008, 16:51
Type of spotter: F 1
Location: Near to HSD

Re: Onderbelicht / te zwart, of monitor ?

Post by Pancake »

Hoi Spooky,
Nee , ik heb een camera van "het andere" merk. Daar heet het D-Lighting.
Daar ben ik die dag ook mee aan het experimenteren geweest. En omdat ik gelukkig alles wat veranderde heb genoteerd , heb ik gezien dat de foto's met D-Lighting minder hard van contrast zijn. En er dus beter uitzien.
En bedankt voor het meedenken !
Groeten,
Johan
MY PERSONEL GALLERY AT PLANESPOTTERS.NET
Nikon D90 + Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD
Post Reply

Return to “Photography”