Spottersmogelijkheden

ImageImageA special Forum for Gilze-Rijen and Gilze Rijen Aviation Society (GRAS) with news, facts and social talk from the south.

Moderator: SWAT 11

Forum rules
Image
Image
This forum is supervised by GRAS, Scramble only hosts this forum. The basic rules of the Scramble Message Board also apply to this forum, but GRAS may have additional regulations. Dutch is the main language here but English is allowed too.
Post Reply
User avatar
Roy
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 56
Joined: 21 Jan 2004, 17:02

Spottersmogelijkheden

Post by Roy »

Hoi,

Ik ben al een hele tijd niet op Gilze geweest en wil binnenkort met mijn zoontje gaan kijken. Nu wil ik wel een grote kans hebben dat er gevlogen wordt zodat hij iets te zien krijgt.

Zijn er bepaalde dagen of tijden dat de kans het grootst is (veel) helicopters te zien? Ik wil waarschijnlijk een keer op vrijdag gaan maar als dat een slechte dag is, dan wellicht een andere dag.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,

Roy
Hornet69
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 621
Joined: 18 Mar 2003, 17:01
Location: Rijen

Re: Spottersmogelijkheden

Post by Hornet69 »

Hoi Roy,

Gilze is de grootste helicopterbasis binnen Nederland. Er staan maar liefst drie squadrons met heli's:
- 298 sqn met Chinook
- 300 sqn met Cougar en Alouette III
- 301 sqn met Apache

Nu woon ik dicht bij de helikopterbasis; hemelsbreed misschien 5 kilometer. Momenteel wordt er op maandag tot en met donderdag in de avond gevlogen. Dit duurt tot volgend jaar april. Vaak betekend dit dat het in de ochtend rustig is. Vanaf 12.00 uur zie je vaak de basis actief worden met helikopters. Op vrijdag beginnen ze zo vanaf 09.00 uur tot zo ongeveer 16.00 uur.

Het aantal helikopters kan per dag verschillen. Tussen 4 en 7 stuks. Dezelfde helikopters kunnen op een dag meerdere vluchten maken. Soms blijven ze in de buurt van de basis maar vaak stijgen ze op en vliegen ze weg om daarna na enkele uren weer terug te komen.

Helikopter spotten is een hobby waarbij veel geduld is vereist. Dit in tegenstelling tot jachtvliegtuigen waarbij je weet dat ze in de ochtend een missie vliegen en in de middag. Meestal zo rond de 90 minuten. In ieder geval in Nederland.

.... kortom het is geen exacte wetenschap. Maar ik geef je op een vrijdag de meeste kans.

Kijk trouwens ook eens op de website van Gilze-Rijen Aviation Society. Veel goede informatie. Klik hier

Ik hoop dat jij en je zoontje een fijne dag gaan beleven bij de grootste helikopterbasis van Nederland. Zwaai maar rustig naar de vliegers. Vinden ze vast en zeker leuk.

.... En schroom niet om je ervaringen hier te delen.

Groet en succes,

Edward.
Post Reply

Return to “Gilze-Rijen & GRAS”