Kennelijk wel ja, anders kan het toestel er niet vanaf gegleden zijnfan31 wrote:werd er geland op de oostbaan vanavond dan ?
ik zag 18R/C....
CAI603 rwy excursion - achtergronden
Forum rules
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
CAI603 rwy excursion - achtergronden
Edit: vervolg op dit topic.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: EHAM 02-10-2010
Mannen.... Waar blijven die lichtbeelden? Wie zorgt eigenlijk in dit geval voor het uit de modder trekken? Line maintenance, de luchthaven of een speciale berger?
[size=80][b][i][ Post made via Mobile Device ][/i][/b][/size]
[size=80][b][i][ Post made via Mobile Device ][/i][/b][/size]
- Boudewijn van Oirschot
- Scramble Master
- Posts: 2746
- Joined: 16 Feb 2007, 18:16
- Type of spotter: Wat niet?
- Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
- Location: Tilburg, NB
Re: EHAM 02-10-2010
Hmm, wel een mooie statementDerice wrote:'t is trouwens deze:
Boeing 737-400 Corendon Airlines TC-TJF G06 CAI 0603 Dalaman 18:50 19:10 Geland
- jfaltena
- Scramble Master
- Posts: 3005
- Joined: 09 Dec 2003, 17:08
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: jfaltena
- Location: Home or @ any Airfield
Re: EHAM 02-10-2010
Geland is in ieder geval de waarheid... stond met 3 pootjes op de baan en gleed er daarna pas af
Grtz, John
Grtz, John
Flown from / to; AMS ATH BCN CDG EFL EWR FRA GMP INV LAX LGW LHR LPL MAN RTM SFO VIE YVR YYZ ZRH
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
- Alpha4Delta
- Scramble Junior
- Posts: 236
- Joined: 01 Dec 2009, 00:53
- Type of spotter: Filmer, photographer
- Subscriber Scramble: Alpha4Delta
- Location: Amstelveen
Re: EHAM 02-10-2010
Het slechte weer is niet nieuw in Nederland als je 't mij vraagt. Ik bedoel, het is geen ijs ofzo. Het is vast iets met de remmen geweest die misschien defect zijn gegaan.
Re: EHAM 02-10-2010
Kan zoveel zijn vwb de oorzaak van dit incident.
Op het bewuste tijdstip was het in ieder geval als een gek aan het regenen en dat zal ongetwijfeld mee hebben gespeeld bij het doorglijden van de machine.
Mike
Op het bewuste tijdstip was het in ieder geval als een gek aan het regenen en dat zal ongetwijfeld mee hebben gespeeld bij het doorglijden van de machine.
Mike
Flown with: KL/MP/LX/SR/LH/HV/AF/RG/BD/VP/LS/FR/TG/RX
Flown on: A312/A319/A320/A321/A332/A388/B732/B733/B734/B73G/B738/B752/B763/B743/M83/RJ85/RJ1H/F70/F100/MD11/E110/CNC/PA28
Flown on: A312/A319/A320/A321/A332/A388/B732/B733/B734/B73G/B738/B752/B763/B743/M83/RJ85/RJ1H/F70/F100/MD11/E110/CNC/PA28
Re: EHAM 02-10-2010
Ik stond op dat moment buiten een EZY kist af te handelen. Het regende inderdaad, maar "dat het als een gek regende", was ook niet echt het geval. Misschien dat de afvoer van regenwater te wensen over liet op 04/22. Who knows. We wachten af.MTOW wrote:Kan zoveel zijn vwb de oorzaak van dit incident.
Op het bewuste tijdstip was het in ieder geval als een gek aan het regenen en dat zal ongetwijfeld mee hebben gespeeld bij het doorglijden van de machine.
Brgds, Hans
- frank kramer
- Scramble Master
- Posts: 4658
- Joined: 28 Jun 2003, 21:58
- Subscriber Scramble: frank kramer
- Location: het kan in Almere
Re: EHAM 02-10-2010
..en verder komt het ook niet HEEL vaak voor dat buitenlandse airliners (dus: geen bizjets) op de 04/22 landen; een approach op 27 en "swing off" naar de 24 komt (ietsje) vaker voor. Er zal vast onderzocht worden of dat (ook) nog een rol heeft gespeeld.
Frank Kramer
Always going forward... still can't find reverse!
Always going forward... still can't find reverse!
Re: EHAM 02-10-2010
Ik stond een grote mannen kist af te handelen(BR) en het regende maar niet echt denderend hardInterAvia wrote:Ik stond op dat moment buiten een EZY kist af te handelen. Het regende inderdaad, maar "dat het als een gek regende", was ook niet echt het geval. Misschien dat de afvoer van regenwater te wensen over liet op 04/22. Who knows. We wachten af.MTOW wrote:Kan zoveel zijn vwb de oorzaak van dit incident.
Op het bewuste tijdstip was het in ieder geval als een gek aan het regenen en dat zal ongetwijfeld mee hebben gespeeld bij het doorglijden van de machine.
Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: EHAM 02-10-2010
De Oostbaan heb ik afgelopen jaren, ongeveer 1 á 2x per maand, ingebruik gezien voor landing RWY voor toestellen t/m A321. Testvluchten vanaf de hangars gaan (uitgezonderd de widebodies) ook gewoon van de 04/22 maar je moet wel scherper zijn dan normaal omdat de baan gewoonweg korter is dan de rest.frank kramer wrote:..en verder komt het ook niet HEEL vaak voor dat buitenlandse airliners (dus: geen bizjets) op de 04/22 landen; een approach op 27 en "swing off" naar de 24 komt (ietsje) vaker voor. Er zal vast onderzocht worden of dat (ook) nog een rol heeft gespeeld.
Regen heeft wel invloed op de remweg maar door trust-reversing vereffen je dit probleem ook weer want de luchtverplaatsing verplaatst ook de regen rondom het toestel van de baan. Voor 'aquaplanning' moet er een aardige hoeveelheid water op de baan liggen en dat lijkt niet het geval te zijn geweest.
Groeten,
Ron
Ron
- Piet Luijken
- Moderator
- Posts: 3954
- Joined: 27 Dec 2003, 14:19
- Subscriber Scramble: Piet Luijken
- Location: Amstelveen
Re: CAI603 rwy excursion - achtergronden
Landen op de Oostbaan, RWY 22, is geen enkel probleem voor een B737, welke versie dan ook.
Ik heb het regelmatig zelf gedaan, ook/juist met lage bewolking, harde wind en regen.
Met de juiste flapsettingen brake setting sta je halverwege de baan stil, echt geen probleem.
Rotterdam heeft een baan met een soortgelijke lengte en die wordt altijd gebruikt als uitwijk, ook met dit weer.
Menig veld in UK heeft een kortere baan, met soortgelijk weer.
Als je ziet dat je niet goed vertraagd, gebruik je gewoon meer remkracht en meer thrustreverser, zoals Hurricane al zegt.
De reden horen we wel over een paar maanden maar dat Corendon nu vraagt om sluiting van deze baan is geheel onterecht.
Ik heb het regelmatig zelf gedaan, ook/juist met lage bewolking, harde wind en regen.
Met de juiste flapsettingen brake setting sta je halverwege de baan stil, echt geen probleem.
Rotterdam heeft een baan met een soortgelijke lengte en die wordt altijd gebruikt als uitwijk, ook met dit weer.
Menig veld in UK heeft een kortere baan, met soortgelijk weer.
Als je ziet dat je niet goed vertraagd, gebruik je gewoon meer remkracht en meer thrustreverser, zoals Hurricane al zegt.
De reden horen we wel over een paar maanden maar dat Corendon nu vraagt om sluiting van deze baan is geheel onterecht.
Greetings,
Piet Luijken
Scramble Editor
Piet Luijken
Scramble Editor
- frank kramer
- Scramble Master
- Posts: 4658
- Joined: 28 Jun 2003, 21:58
- Subscriber Scramble: frank kramer
- Location: het kan in Almere
Re: CAI603 rwy excursion - achtergronden
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het aan de baan zou liggen (dat weet ik namelijk niet want daar heb ik geen verstand van en ik was er ook niet bij; daarnaast geeft Piet vanuit zijn ervaring en achtergrond al duidelijk aan dat de lengte op zich geen probleem is; lijkt me meer dan helder genoeg); wat ik bedoelde was te zeggen dat de betreffende crew vermoedelijk niet gewend zal zijn geweest om op Schiphol op deze kortere (maar zeker niet te korte) baan te landen. Dat aspect ("unfamiliarity") zal, naast alle technische, procedurele en weersaspecten, dan wel onderdeel van het onderzoek worden schat ik. En daarmee wilde ik helemaal niks suggereren!
Frank Kramer
Always going forward... still can't find reverse!
Always going forward... still can't find reverse!
- Piet Luijken
- Moderator
- Posts: 3954
- Joined: 27 Dec 2003, 14:19
- Subscriber Scramble: Piet Luijken
- Location: Amstelveen
Re: CAI603 rwy excursion - achtergronden
Frank, helemaal duidelijk, maarrehh...
Ik vind dit wel een punt vluchtvoorbereiding. Als je op een onbekend veld landt, dan bereid je dat goed voor, inclusief baanlengte, baanconditie en het weer.
Als je je voorbereidt voor een landing op de Polderbaan en je krijgt dan de Oostbaan, dan behoor je een afweging te maken of je dat accepteert als gezagvoerder.
Je kan het altijd weigeren en toch om de polderbaan vragen.
Natuurlijk kan onbekendheid een reden zijn, maar zeg dat dan als maatschappij en ga niet zeuren dat de baan te glad/kort/slecht weer kan t niet.
Ik vind dit wel een punt vluchtvoorbereiding. Als je op een onbekend veld landt, dan bereid je dat goed voor, inclusief baanlengte, baanconditie en het weer.
Als je je voorbereidt voor een landing op de Polderbaan en je krijgt dan de Oostbaan, dan behoor je een afweging te maken of je dat accepteert als gezagvoerder.
Je kan het altijd weigeren en toch om de polderbaan vragen.
Natuurlijk kan onbekendheid een reden zijn, maar zeg dat dan als maatschappij en ga niet zeuren dat de baan te glad/kort/slecht weer kan t niet.
Greetings,
Piet Luijken
Scramble Editor
Piet Luijken
Scramble Editor
- frank kramer
- Scramble Master
- Posts: 4658
- Joined: 28 Jun 2003, 21:58
- Subscriber Scramble: frank kramer
- Location: het kan in Almere
Re: CAI603 rwy excursion - achtergronden
helemaal mee eens; ik denk niet dat ik er ver naast zit als ik denk dat het punt "vluchtvoorbereiding" dan OOK onderdeel van 't onderzoek uit zal maken...
Frank Kramer
Always going forward... still can't find reverse!
Always going forward... still can't find reverse!