Eén beeldscherm, één foto, verschillende kleuren

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3391
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Eén beeldscherm, één foto, verschillende kleuren

Post by EHAM »

Hi all,

Ik heb sinds kort een nieuwe pc (Windows 7) en een nieuw en gecalibreerd beeldscherm (Samsung SyncMaster EX2220). Uiteraard ook weer Photoshop CS4 geïnstalleerd en aan de gang gegaan met het bewerken van mijn vakantiefoto's. Die heb ik inmiddels af, maar het valt mij op dat de foto's er in verschillende programma's heel anders uitzien. Ik heb het dan over de volgende programma's:
1. Photoshop CS4
2. Standaard Windows Photo Viewer
3. De diavoorstelling van de Windows Photo Viewer
4. Internet Explorer 8
1+2 zien er hetzelfde uit, 3+4 ook, maar 1+4 en alle andere combinaties niet! De kleuren in 3+4 zijn veel feller dan in 1+2.
Op mijn oude beeldscherm + pc (met Windows XP) had ik hier nooit last van, of ik heb het nooit opgemerkt (ik zal van 't weekend daar nog eens kijken).
Ik neem aan dat dit iets met de kleurprofielen heeft te maken, maar ik heb geen idee wat. Zover ik weet sla ik mijn foto's als sRGB op en dat zou toch goed moeten zijn...
Kan iemand mij hier misschien helpen met dit zeer vervelende probleem? Of in elk geval aangevan wat de "juiste" kleuren zijn? Bij voorbaat dank!

Groet,
Joost de Wit
Image
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3391
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: Eén beeldscherm, één foto, verschillende kleuren

Post by EHAM »

Ik ben er inmiddels achtergekomen dat ik de foto's wel gelijk krijg als ik het profiel omzet in Spyder 3 Express (wat ook mijn calibratieprogramma is).
Hierbij twee foto's, één in het Spyder 3 Express profiel en één in het sRGB profiel. Graag hoor ik van mensen met IE8 en een gecalibreerd scherm welke het beste is. Als het goed is, is degene met Spyder 3 Express profiel veel feller dan degene met het sRGB profiel.

1. profiel Spyder 3 Express
Image

2. profiel sRGB
Image
Joost de Wit
Image
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3391
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: Eén beeldscherm, één foto, verschillende kleuren

Post by EHAM »

Ik ben erachter gekomen dat de verschillen worden veroorzaakt door het Spyder3Express ICC-profiel. Zodra ik dit de-activeer zijn de kleuren weer overal gelijk. Wel ben ik nu mijn calibratie kwijt, maar ik kan tenminste weer fatsoenlijk met mijn foto's werken en ze zonder problemen ook in IE bekijken.
Joost de Wit
Image
User avatar
PatrickV
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 31
Joined: 03 Apr 2006, 21:25
Location: amstelveen
Contact:

Re: Eén beeldscherm, één foto, verschillende kleuren

Post by PatrickV »

volgens mij ondersteund IE 8 geen kleur profielen.

Check het maar eens op
http://www.color.org/version4html.xalter

ik weet dat firefox 3 en safari het wel ondersteunen
User avatar
Tom Tiger
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 608
Joined: 28 Jul 2006, 08:18
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: tom tiger
Location: Netherlands, NH, Zaandam
Contact:

Re: Eén beeldscherm, één foto, verschillende kleuren

Post by Tom Tiger »

Klopt, de bovenste (dus spyder3) is feller, meer verzadigd, de onderste is wat matter.

Ik draai hier Firefox 3.6.9 (Mozilla Firefox for Ubuntu Canonical 1.0 dus Ubuntu Patch)

Operating System, Ubuntu 10.04 "Lucid Lynx"

2.6.32-24-generic #42-Ubuntu SMP Fri Aug 20 14:24:04 UTC 2010 i686 GNU/Linux

Scherm 23" Dell Ultrasharp ding :-)
" You Live by the Code, You Die by the Code. "

All my Photos on Flickr
Post Reply

Return to “Photography”