klein vraagje

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Rossieking
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 100
Joined: 04 Jul 2008, 13:54
Subscriber Scramble: Rossieking
Location: EHVB

klein vraagje

Post by Rossieking »

ik had even 2 kleine vraagjes

weet iemand of je ergens een vliegplan kan downloaden of iets en weet iemand waar je kan vinden hoe een vliegtuig begint met het contact maken met toren, grond, radar hoe dat gaat vanaf het begin

gr. johan
Ron C130
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 74
Joined: 11 Nov 2008, 22:06
Type of spotter: mostly military
Location: La Mata, Spain

Re: klein vraagje

Post by Ron C130 »

downloaden van een vliegplan zou ik niet weten, over radiocontact kan ik je wel e.e.a. vertellen- het hangt van de grootte van het veld af hoe en vooral waar je start met praten.
Op kleine veldjes (b.v. Hilversum) start je direct met de torenfrequentie en vraag je je info. Daar is dus ook geen verkeersleiding. Op grote velden, ben je verplicht eerst het weer uit te luisteren, dan een start clearance te vragen, dan een taxi clearance en pas vlak voor je je runway opdraait kom je uit bij de toren. Dat is dan de 4e frequentie die je aandoet! En die doorloop je allemaal volgens vaste procedures. En op velden als b.v. Schiphol moet je echt bij de les zijn, want als het echt druk verkeer is, moet je wachten tot de ander klaar is en dan zorgen dat je als eerstvolgende je zendknop indrukt.... Kan ik je uit eigen ervaring meldden dat dit nog wel eens frustrerend kan zijn...
Pappa Yankee Sierra is cleared for take off, right turn, Victor Departure
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: klein vraagje

Post by B767-300ER »

kijk eens hierrrrrrr
Kijk in het linkernavigatiemenu op aerodromes en kies de luchthaven van je keuze. Alles staat daarin!
All times are local times!

Regards, N.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”