Schiphol lijdt zwaar onder vliegtaks

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
JS50557
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4126
Joined: 22 May 2003, 13:17
Location: Hoofddorp (Toolenburg)
Contact:

Schiphol lijdt zwaar onder vliegtaks

Post by JS50557 »

Sinds de invoering van de vliegtaks op 1 juli zijn er 525.000 minder mensen vertrokken van Schiphol. Vliegtuigpassagiers wijken massaal uit naar buitenlandse vliegvelden. Zo zag het vliegveld van Düsseldorf 62 procent meer Nederlanders.

Deze voorlopige cijfers maakte de voorzitter van de overkoepelende organisatie van luchtvaartmaatschappijen in Nederland, Barin, vanmorgen bekend in het tv-programma Goedemorgen Nederland. De definitieve cijfers worden eind volgende maand verwacht.

Volgens Barin-voorzitter Frank Allard bezorgt de vliegtaks Schiphol een schadepost van een miljard euro.

Reizigers wijken onder meer uit naar Duitsland en België. Uit eerdere cijfers bleek dat het vliegveld in Düsseldorf 62 procent meer Nederlanders ziet, Brussel 74% en in Weeze in Duitsland groeide het aantal Nederlanders zelfs met driehonderd procent.

Sinds 1 juli moeten Nederlanders een toeslag betalen van 11,25 euro voor vliegreizen tot 2500 kilometer. Op langere vluchten is de toeslag zelfs 45 euro.

Bron: de wakkere krant van Nederland
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 734
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Post by patrick@tediek.com »

Geef ze groot gelijk. ik doe het zelf ook, vlieg dan niet met de goedkope carriers, maar met de airlines, scheelt alleen al in de ticket prijs 40-50%. Effe twee uurtjes rijden, maar het betaald zich van zelf terug.
User avatar
adz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2314
Joined: 01 Dec 2003, 21:23
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: ja
Location: Delft

Post by adz »

Ik ben wel benieuwd over welke aantallen we dan spreken voor DUS, BRU en Weeze. Zo'n hoog percentage klinkt natuurlijk dramatisch, maar als er op bijvoorbeeld DUS eerst 100.000 nederlanders vlogen, en nu 162.000 is dat wel een significante vermeerdering, maar nog lang niet het leeuwendeel van het aantal passagiers dat op Schiphol verdwenen is. Toegegeven, het voorbeeldcijfer is volledig uit de lucht gegrepen, maar je snapt mijn gedachtegang.
Daarnaast gaat het aantal passagiers niet alleen op Schiphol achteruit, maar hebben meer luchthavens last van economische crises en recessie. Om dit aantal van 525.000 enkel toe te schrijven aan de vliegtaks is te makkelijk.
Ook zal een gedeelte voortkomen uit het feit dat een vliegveld als Weeze de laatste jaren flink uitbreid met het aantal verbindingen, waardoor het sowieso al een betere optie is voor mensen uit de regio om daar vandaan te vliegen, wederom is dat dus niet enkel en alleen aan de vliegtaks toe te schrijven.
Ik klink hier nu als een pleitbezorger van de vliegtaks, dat is niet helemaal waar. Het feit dat er een bepaalde milieubelasting (klinkt iets vriendelijker dan vliegtaks, dat doet denken aan een vorm van strafport voor het vliegen) wordt geheven ben ik niet op tegen, de opbrengsten moeten dan echter wel besteed worden aan milieuprojecten. De indruk bestaat, in ieder geval bij mij, dat de opbrengst momenteel (meer) gebruikt wordt voor niet milieu-gerelateerde zaken. Dat is natuurlijk, om het vriendelijk uit te drukken; niet netjes.

Zoals wel vaker gemeld, de media brengt meestal een vrij gekleurd beeld van luchtvaart-gerelateerde zaken. Over het algemeen wordt er meer naar de mond van de burger dan die van de industrie gepraat.
Ik zou het dan ook leuk vinden als je dit soort berichten op het forum plaatst, je er je eigen scepsis op los laat en enige (persoonlijke) nuance bij plaatst. Hoeft natuurlijk niet, maar ik waardeer dat zeer.

Fijne dag nog,

Ard
# But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake #
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 734
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Post by patrick@tediek.com »

Ik kan niet oordelen mbt de aantallen. Ik geef enkel aan dat ik zelf ook vaker over de grens ga, zowel privé als zakelijk. Zeker wanneer het zo veel geld bespaart, en dan praat ik niet over een belasting maatregel, want ik ga niet voor een paar euro uren rijden. Maar het vliegen is in ieder geval veel goedkoper in het buitenland en dat maakt het aantrekkelijker het over de grens te gaan zoeken.
User avatar
adz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2314
Joined: 01 Dec 2003, 21:23
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: ja
Location: Delft

Post by adz »

Kijk, jij zoekt dus je heil over de grens om redenen die voornamelijk buiten de milieubelasting liggen. Het is dus te simpel en onjuist om te stellen dat alle 525.000 passagiers die er minder dan vorig jaar op Schiphol vliegen weg blijven vanwege deze belastingmaatregel.
Niet dat dat op die manier expliciet in het bericht gemeld staat, maar het wordt wel degelijk geïmpliceerd. Enige nuance van onze kant kan dus geen kwaad.
# But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake #
Boeing crew!
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 64
Joined: 07 Dec 2006, 13:48
Location: EHAM/AMS

Post by Boeing crew! »

Schiphol is gewoon veel te duur maar door dit soort berichten in de media te sturen proberen ze (lees schiphol groep) de regering te kietelen om het beleid te veranderen.
Je moet dit niet serius gaan nemen en gewoon doen waar we als Nederlanders goed in zijn, en dat is koopjes zoeken.
Of je moet aandelen hebben in de Schiphol groep,...of waren die nog niet op de beurs.
User avatar
Wildpicture
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 800
Joined: 06 Apr 2008, 13:57
Type of spotter: F5 Military
Location: Flevoland
Contact:

Post by Wildpicture »

Volgens mij is het ook niet zo'n probleem. Dat ben ik helemaal met Ard eens. Zoals gewoonlijk wordt dit soort problematiek schromelijk overdreven, vaak met de bedoeling om vervolgens bij de overheid om geld of compensatie te bedelen.

Er zullen weinig mensen zijn die voor 11 euro vanuit de Randstad helemaal naar Düsseldorf reizen. Dan zijn ze aan de trein- of auto al veel meer kwijt. Vertrekken vanaf andere vliegvelden heeft waarschijnlijk meer te maken met beter vertrektijden, vluchtschema's etc. Of makkelijker en goedkoper parkeren. Dingen waarop Schiphol zelf zou kunnen concurreren als ze daar voor kiezen.

Eigenlijk denk ik dat Schiphol best blij is als ze de wat goedkopere charters kwijt is. Ze kunnen niet onbeperkt groeien vanwege milieu eisen. Dus als de goedkope maatschappijen vertrekken, blijven de dure lijndiensten over waar ze veel meer aan verdienen en zich eigenlijk toch al op willen richten. Het was immers hun eigen plan om al die budget maatschappijen af te stoten naar andere vliegvelden zoals Lelystad. Waarschijnlijk komt die terugloop hun dus niet eens zo slecht uit. maar ja, flink mekkeren levert misschien nog wat extra compensatie of subsidie op van de overheid.
User avatar
jfaltena
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3005
Joined: 09 Dec 2003, 17:08
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: jfaltena
Location: Home or @ any Airfield

Post by jfaltena »

adz wrote:De indruk bestaat, in ieder geval bij mij, dat de opbrengst momenteel (meer) gebruikt wordt voor niet milieu-gerelateerde zaken. Dat is natuurlijk, om het vriendelijk uit te drukken; niet netjes.
Het volledige bedrag van de vliegtaks vloeit rechtstreeks in de staatskas... hebben ze in ieder geval alvast een "potje" voor de WW-uitkeringen voor de nog te schrappen cq. geschrapte banen op Schiphol :twisted:

Grtz, John
Flown from / to; AMS ATH BCN CDG EFL EWR FRA GMP INV LAX LGW LHR LPL MAN RTM SFO VIE YVR YYZ ZRH
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
IL76TD
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 945
Joined: 28 Mar 2006, 19:46

Post by IL76TD »

ik heb zelf ook een meerdere vluchten vanuit Brussel gemaakt.. ben er zeer tevreden over. Ik hoop dat Easyjet wat meer vluchten gaat openen o.a naar London zou super zijn.
User avatar
jeroenvn
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 774
Joined: 20 Feb 2007, 22:32
Type of spotter: Civil spotter
Subscriber Scramble: Nee
Location: Papendrecht (EHPD/PPD)
Contact:

Re: Schiphol lijdt zwaar onder vliegtaks

Post by jeroenvn »

zal niet lang meer duren vliegtaks gaat er af :!: :!:
einderlijk weer wat leuks te spotten
en vaker vliegen :lol:

Gr. Jeroen v. Norden (Bonzo)
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11221
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Schiphol lijdt zwaar onder vliegtaks

Post by Key »

bonzo wrote:einderlijk weer wat leuks te spotten
en vaker vliegen
Jij hebt toch wat info hierboven gemist... :ontopic:
What four words, Jimmy!?!
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”