Het uitbouwen van General Aviation luchthaven Lelystad Airport tot luchthaven voor commercieel vakantievervoer is minder urgent geworden. Dat schrijft het Financieel Dagblad woensdag. De reden is de minder snelle groei van Schiphol.
Een aantal luchtvaartmaatschappijen, waaronder ArkeFly, EasyJet en de vereniging van de luchtvaartmaatschappijen in Nederland, de Barin, vinden daarom dat er voorlopig moet worden afgezien van het uitwijken van maatschappijen naar Lelystad.
In het in 2008 geformuleerde Alders-akkoord werd geadviseerd om Lelystad Airport uit te bouwen tot overloop luchthaven voor Schiphol, zodra Schiphol boven de 510.000 vliegbewegingen per jaar zou komen.
Air France-KLM bestuurder Peter Hartman zei twee weken geleden dit aantal "niet realistisch" is, gezien de huidige concurrentieverhoudingen in de wereldwijde luchtvaart. De uitspraak van Hartman was koren op de molen van ArkeFly die eerder, bij monde van voormalig Topman Steven van der Heijden, tegen over vakblad Luchtvaartnieuws lieten weten niet te willen vetrekken met zijn maatschappij naar Lelystad.
De Barin stelt dat het tijd is voor realiteitszin. "We moeten niet steeds naar 2008 blijven wijzen, terwijl we dit jaar al ruim 12% meer geluidsbeperking hebben gerealiseerd ten opzichte van vorig jaar", zegt voorzitter Frank Allard.
Van onze redactie: http://www.zakenreisnieuws.nl/nl-NL/art ... der_urgent
Lelystad als 2e luchthaven minder urgent
Moderator: ebauer
Forum rules
- Henk Voortwijs
- Scramble Master
- Posts: 3590
- Joined: 13 Jan 2004, 20:56
- Type of spotter: Radio monitoring
- Subscriber Scramble: Henk
- Location: Vogelwaarde, The Netherlands
- Contact:
Lelystad als 2e luchthaven minder urgent
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Lelystad als 2e luchthaven minder urgent
Gelukkig komt deze "realiteitszin" voordat ze miljarden gaan investeren. Positie van Schiphol word al enige tijd overgewaardeerd, internationaal gezien want de concurrentie is groot. Daarnaast zal de wankele positie van o.a. Eindhoven, Eelde en Maastricht ook wat oogjes hebben geopend
Goed nieuws voor de General Aviation op Lelystad lijkt mij in ieder geval!
Goed nieuws voor de General Aviation op Lelystad lijkt mij in ieder geval!
Groeten,
Ron
Ron
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: Lelystad als 2e luchthaven minder urgent
Rijk en regio maken afspraken over betere bereikbaarheid Lelystad Airport
De A6 tussen Almere en Lelystad wordt verbreed naar een snelweg met 2x3 rijstroken. Er komen een nieuwe aansluiting op de A6 en maatregelen om de bestaande infrastructuur beter te benutten en het openbaar vervoer naar de luchthaven Lelystad te verbeteren.
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014 ... rport.html
De A6 tussen Almere en Lelystad wordt verbreed naar een snelweg met 2x3 rijstroken. Er komen een nieuwe aansluiting op de A6 en maatregelen om de bestaande infrastructuur beter te benutten en het openbaar vervoer naar de luchthaven Lelystad te verbeteren.
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014 ... rport.html
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !