Aviodrome: overname door Libema en verdere ontwikkelingen...

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21935
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Aviodrome: FAILLIET. KLM koopt mogelijk DC-2 plus meer updat

Post by Stratofreighter »

Houd http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=113049
en
http://www.nederlandseluchtvaart.nl/for ... ndex7.html in de gaten voor eventueel "insiders-nieuws"... :idea:

Want er is weer wat bekend geworden afgelopen weekeinde :!:

Het KLM DC-2 verhaal:
http://www.telegraaf.nl/reiskrant/11148 ... ON___.html
ma 19 dec 2011, 10:31 | 18 reacties

KLM wil historische DC-2 redden door Paul Eldering

AMSTERDAM - KLM wil samen met Schiphol de historische DC-2 Uiver uit de failliete boedel van luchtvaartmuseum Aviodrome in Lelystad redden.

Dit Nederlands vliegend erfgoed uit de jaren dertig kan daardoor in een aparte stichting behouden blijven.

Liefhebbers reageren opgelucht.

De huidige gezagvoerder van de nog steeds luchtwaardige Uiver, Dick Algra, is verheugd dat KLM-topman Peter Hartman deze moedige stap neemt in tijden van zware bezuinigingen en mogelijke massaontslagen binnen de Air France KLM Group.

„Dat betekent dat de circa 30 vrijwilligers, die de Uiver al dertien jaar met liefde en vakmanschap onderhouden, hun levenswerk kunnen blijven doen”, aldus Algra.

De Aviodrome-curator zou zes ton voor de Uiver willen hebben. Het legendarische KLM-vliegtuig, dat als eerste in Europa werd geïntroduceerd, won in 1934 op handicap de Londen-Melbourne Air Race.

’Rembrandt van de luchtvaart'

De bijna 20.000 kilometer werden overbrugd in een recordtijd van 90 uur.

De Aviodrome-curator is intussen ’heel ver’ met de Libéma Groep (eigenaar van onder andere de Beekse Bergen en Autotron) over een doorstart van het zieltogende luchtvaartmuseum.

Er wordt onderhandeld over de koopsom van drie à vier miljoen. Crediteuren moeten dan wel willen meewerken.

Nog voor de kerst wordt er een definitief besluit genomen.

De Uiver, ook wel de ’Rembrandt van de luchtvaart’ genoemd, is volgens oud-KLM-piloot Algra het pronkstuk uit de collectie.

Er bestaat een concreet plan om als stunt opnieuw naar Melbourne te vliegen

„Maar dat kan alleen als de reddingsoperatie wordt doorgezet”, meent hij.
Monthly updates on FokkerNews.nl....
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Aviodrome: FAILLIET. KLM koopt mogelijk DC-2 plus meer updat

Post by aviodromefriend »

Er bestaat een concreet plan om als stunt opnieuw naar Melbourne te vliegen
Kan me niet voorstellen dat dit gebeurd als de KLM het toestel krijgt. Er was een paar jaar geleden inderdaad sprake van, maar op de dag dat de Telebraak daarover publiceerde had Hartman daar persoonlijk een veto over uitgesproken.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5403
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Aviodrome: FAILLIET. KLM koopt mogelijk DC-2 plus meer updat

Post by Hurricane »

Typisch dat de Conny nergens word genoemd, aangaande de connectie met KLM bijna net zo gelijkwaardig als de DC-2 :?
Groeten,
Ron
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Aviodrome: FAILLIET. KLM koopt mogelijk DC-2 plus meer updat

Post by aviodromefriend »

Hurricane wrote:Typisch dat de Conny nergens word genoemd, aangaande de connectie met KLM bijna net zo gelijkwaardig als de DC-2 :?
In wat voor grote tot de verbeelding sprekende prestaties die ook in niet specifiek luchtvaartgerelateerde geschiedenisboekjes worden genoemd spelen KLM Connies een rol?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5403
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Aviodrome: FAILLIET. KLM koopt mogelijk DC-2 plus meer updat

Post by Hurricane »

aviodromefriend wrote:
Hurricane wrote:Typisch dat de Conny nergens word genoemd, aangaande de connectie met KLM bijna net zo gelijkwaardig als de DC-2 :?
In wat voor grote tot de verbeelding sprekende prestaties die ook in niet specifiek luchtvaartgerelateerde geschiedenisboekjes worden genoemd spelen KLM Connies een rol?
Na de oorlog (1946) stond de Constellation aan de basis van de moderne Nederlandse burgerluchtvaart. De KLM begon in mei 1946 als eerste maatschappij op het Europese vasteland met een luchtdienst op New York. Men vloog deze dienst aanvankelijk met toestellen van het type Douglas DC-4. De lijn werd op 21 mei van dat jaar geopend, met veteraan Evert van Dijk als gezagvoerder. In diezelfde maand werd de eerste Constellation aan de KLM afgeleverd. Dit toestel speelde een grote rol bij het uitbouwen van routes over de Atlantische Oceaan en de wederopbouw van de verbinding met het toenmalig Nederlands-Indië.

Mauritiusvluchten

Tijdens de twee politionele acties respectievelijk in 1947 en 1948 weigerde een aantal landen de KLM toestemming om op hun grondgebied te landen. De alternatieve route in 1947 werd gevlogen via Ceylon (het huidige Sri Lanka) over de Indische Oceaan met de Douglas C-54 Skymaster. Bij de tweede politionele actie in 1948 werd ook de landing op Ceylon niet meer toegestaan. Er werd toen in het eerste halfjaar van 1949 een noodroute via het eiland Mauritius gevolgd. De Constellation was het enige toestel dat de afstand tussen Mauritius en Batavia kon overbruggen — zij het ternauwernood. Als de wind tegen zat kon het zijn dat men op het "point of no return" halverwege de oceaan moest vaststellen dat er onvoldoende brandstof over was. Dan werd teruggekeerd naar Mauritius of Batavia om het de volgende dag nog eens te proberen. Het "point of no return" werd gemarkeerd door een onderzeeboot van de Koninklijke Marine. Om zoveel mogelijk brandstof te kunnen meenemen werden de vleugels tijdens het tanken natgespoten met koel water. De verzekering van het toestel en de inzittenden werd voor dit gedeelte van de vlucht overgenomen door de Nederlandse overheid.

Aldus de wiki-page van de Constellation.
Groeten,
Ron
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21935
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Aviodrome: FAILLIET. KLM koopt mogelijk DC-2 plus meer updat

Post by Stratofreighter »

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de voor-oorlogse Fokkers, de Koolhoven, de twee NHI Kolibries en andere "Nederlandsche Producten".
Want die zijn vaak echt uniek...

De diverse archieven blijken ook niet helemaal "veilig" te zijn geweest de afgelopen maand... :evil:
Monthly updates on FokkerNews.nl....
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Aviodrome: FAILLIET. KLM koopt mogelijk DC-2 plus meer updat

Post by aviodromefriend »

Hurricane wrote:Na de oorlog (1946) stond de Constellation aan de basis van de moderne Nederlandse burgerluchtvaart. De KLM begon in mei 1946 als eerste maatschappij op het Europese vasteland met een luchtdienst op New York. Men vloog deze dienst aanvankelijk met toestellen van het type Douglas DC-4. De lijn werd op 21 mei van dat jaar geopend, met veteraan Evert van Dijk als gezagvoerder. In diezelfde maand werd de eerste Constellation aan de KLM afgeleverd. Dit toestel speelde een grote rol bij het uitbouwen van routes over de Atlantische Oceaan en de wederopbouw van de verbinding met het toenmalig Nederlands-Indië.

Mauritiusvluchten

Tijdens de twee politionele acties respectievelijk in 1947 en 1948 weigerde een aantal landen de KLM toestemming om op hun grondgebied te landen. De alternatieve route in 1947 werd gevlogen via Ceylon (het huidige Sri Lanka) over de Indische Oceaan met de Douglas C-54 Skymaster. Bij de tweede politionele actie in 1948 werd ook de landing op Ceylon niet meer toegestaan. Er werd toen in het eerste halfjaar van 1949 een noodroute via het eiland Mauritius gevolgd. De Constellation was het enige toestel dat de afstand tussen Mauritius en Batavia kon overbruggen — zij het ternauwernood. Als de wind tegen zat kon het zijn dat men op het "point of no return" halverwege de oceaan moest vaststellen dat er onvoldoende brandstof over was. Dan werd teruggekeerd naar Mauritius of Batavia om het de volgende dag nog eens te proberen. Het "point of no return" werd gemarkeerd door een onderzeeboot van de Koninklijke Marine. Om zoveel mogelijk brandstof te kunnen meenemen werden de vleugels tijdens het tanken natgespoten met koel water. De verzekering van het toestel en de inzittenden werd voor dit gedeelte van de vlucht overgenomen door de Nederlandse overheid.

Aldus de wiki-page van de Constellation.
Dit zijn allemaal zaken die in de luchtvaartgeschiedenis een plaats hebben. Mijn statement is juist dat in de "normale" geschiedenisboekjes dit niet voorkomt, in tegenstelling tot de Melbournerace.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Aviodrome: FAILLIET. KLM koopt mogelijk DC-2 plus meer updat

Post by aviodromefriend »

Stratofreighter wrote:de Koolhoven
Die was al eerder dit jaar verkocht aan het Rijksmuseum. Dat die nog in Lelystad staat komt omdat er in Amsterdam nog een verbouwing bezig is. Toestel was overigens van een aparte stichting, geen eigendom van de Aviodrome.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5403
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Aviodrome: FAILLIET. KLM koopt mogelijk DC-2 plus meer updat

Post by Hurricane »

Nieuwe update 1e overname poging van de baan
Overname Aviodrome door Libéma van de baan

De overname van luchtvaartthemapark Aviodrome in Lelystad door de Libéma Groep uit Rosmalen is van de baan. Dat zei een woordvoerster van het bedrijf donderdag.

Libéma, onder meer eigenaar van het Autotron in Rosmalen en Safaripark Beekse Bergen, was lang in gesprek met het failliete Aviodrome, maar huisbankier Rabobank bleek niet bereid een deel van de overname te financieren.

Volgens de zegsvrouw wil Libéma zonder steun van de Rabobank niet verder met het Aviodrome. Het bedrijf was de enige overgebleven overnamekandidaat. Het luchtvaartthemapark zelf wil nog niet reageren, maar komt donderdagmiddag met een verklaring. Ook wordt het personeel donderdag ingelicht.

Het Aviodrome werd eind november failliet verklaard. Het was toen al duidelijk dat het park in zwaar weer verkeerde. Door tegenvallende bezoekersaantallen kampte het luchtvaartthemapark met betalingsachterstanden. Bovendien draaiden sponsors KLM en Schiphol de geldkraan dicht.
Groeten,
Ron
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5443
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Re: Aviodrome: FAILLIET. KLM koopt mogelijk DC-2 plus meer updat

Post by Stefan »

Persbericht Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome

Voorlopig geen overname van de Aviodrome
Lelystad, 22 december 2011 -

De curator maakt bekend dat de onderhandelingen met een belangrijke partij niet hebben geleid tot een overname van de Stichting Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome.
De partij waar al sinds enkele weken mee werd gesproken heeft verklaard dat de noodzakelijke financiering via een bank onhaalbaar is.

De Aviodrome zal met ingang van zaterdag 24 december 2011 voorlopig voor het publiek gesloten zijn.


De curator onderzoekt nu andere mogelijkheden om een doorstart te bewerkstelligen.
Tegelijkertijd worden maatregelen genomen om een veiling van de collectie en de gebouwen voor te bereiden. Zie ook http://www.aviodrome.nl.
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1986
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: Aviodrome: FAILLIET. KLM koopt mogelijk DC-2 plus meer updat

Post by Glidepath »

guys, welke toestellen staan er onderdak bij aviodrome, maar zijn eigendom van 'derden', stichtingen en verenigingen?
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5403
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Aviodrome: FAILLIET. KLM koopt mogelijk DC-2 plus meer updat

Post by Hurricane »

Glidepath wrote:guys, welke toestellen staan er onderdak bij aviodrome, maar zijn eigendom van 'derden', stichtingen en verenigingen?
De DC-3's van de DDA staan volgens mij los, de Fokker Four ook & de Fouga Magister behoord ook tot een stichting ... as ik me nie vergis :wink:
Groeten,
Ron
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21935
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: AVIODROME: failliet. Gaat DICHT per/na Zat 24 december......

Post by Stratofreighter »

Hmmmm... :?

Is de Aviodrome aanstaande zaterdag nog open of dan al dicht :?: Het is mij niet helemaal duidelijk of de toegang sluit per vrijdag 17.00 uur of per zaterdag 17.00 uur...

EDIT: volgens http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Ar ... aatst_open is de Aviodrome na morgen al dicht... :cry:
Monthly updates on FokkerNews.nl....
User avatar
PH-BRAD
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2704
Joined: 03 Feb 2010, 15:46
Type of spotter: S3
Location: RTM

Re: AVIODROME: failliet. Gaat DICHT per/na Zat 24 december......

Post by PH-BRAD »

Misschien niet voor dit topic bedoelt maar alsnog, heeft iemand een "volle log" van aviadrome? Toen ik daar was "schreef" ik nog niet :wink: Zonde dat het dicht gaat :(
Mvg,

:wink:
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1986
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: AVIODROME: failliet. Gaat DICHT na vrijdag 23 dec om 1700 u.

Post by Glidepath »

Stato e.a.

zaterdag dicht.....(iig 'voorlopig').

veiling....? hopen dat de oud-ijzer-boer er met zijn klauwen* afblijft. (klauwgrijpers..)


KUNNEN en MOETEN WE DE RABOBANK ONDER DRUK ZETTEN DOOR VANDAAG MASSAAL TE MAILEN, SMS'en en te BELLEN DAT ZE DE OVERNAME VAN AVIODROME ALSNOG HELPEN MOGELIJK TE MAKEN???


OF DIT HET MEEST JUISTE NUMMER IS WEET IK NIET, MAAR HET IS IIG DE RABO...Rabo Mobiel Klantenservice 0900-9890..........

.
Last edited by Glidepath on 23 Dec 2011, 09:35, edited 1 time in total.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
Post Reply

Return to “'t Praethuys”