Eens. Ik heb ooit vernomen een aantal A330’s afgenomen zijn omdat de dollar zo laag stond en daarom lekker goedkoop was.LJ wrote: ↑31 Aug 2022, 19:16Sinds wanneer rekent Airbus af in Euro? Airbussen worden volgens mij nog steeds bijna altijd in USD afgerekend (of als basisprijs wordt gebruikt), net als dat de kerosineprijs toch echt in USD wordt gequote. Voor Airbus is dit geen probleem omdat rond de 50% ook weer in USD wordt betaald aan haar leveranciers.Avgeek wrote: ↑31 Aug 2022, 14:54Politieke druk zou bijvoorbeeld kunnen dat Brussel wil dat Europese airlines liever hun vliegtuigen bij Airbus bestellen om zo het geld binnen de EU te houden en Airbus rekent af in Euros.
Boeing rekent af in Dollars en als we kijken naar de koers is de Euro flink omlaag gegaan afgelopen maanden tov de Dollar(sommige momenten was de Euro minder waard) je kan dus stellen dat door inflatie en dergelijke het wellicht aantrekkelijker is om bestellingen in Euros af te rekenen om niet nog duurder uit te komen.
Die A350s schijnen al voor een nieuwe (of beter oude bekende) klant gebruikt te worden, als dat doorgaat.
KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 747
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 747
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Goedemorgen. Toestel is vannacht naar amsterdam gevlogen en staat inmiddels op SchipholYS11 wrote: ↑31 Aug 2022, 09:37Nu geplanned voor 1/9, 0830ltpatrick@tediek.com wrote: ↑30 Aug 2022, 23:48 Volgens Flightradar24 is de vlucht van de BKH (30 aug/KL9872) cancelled.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
LJ wrote: ↑31 Aug 2022, 19:16Sinds wanneer rekent Airbus af in Euro? Airbussen worden volgens mij nog steeds bijna altijd in USD afgerekend (of als basisprijs wordt gebruikt), net als dat de kerosineprijs toch echt in USD wordt gequote. Voor Airbus is dit geen probleem omdat rond de 50% ook weer in USD wordt betaald aan haar leveranciers.Avgeek wrote: ↑31 Aug 2022, 14:54Politieke druk zou bijvoorbeeld kunnen dat Brussel wil dat Europese airlines liever hun vliegtuigen bij Airbus bestellen om zo het geld binnen de EU te houden en Airbus rekent af in Euros.
Boeing rekent af in Dollars en als we kijken naar de koers is de Euro flink omlaag gegaan afgelopen maanden tov de Dollar(sommige momenten was de Euro minder waard) je kan dus stellen dat door inflatie en dergelijke het wellicht aantrekkelijker is om bestellingen in Euros af te rekenen om niet nog duurder uit te komen.
Mij is verteld dat Airbus wel degelijk euros accepteert voor bestellingen, maar zal dat nog eens navragen hoe dat precies zit.
Klopt, maar ik bedoelde hetgeen ik ervoor schreef over omruilen.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Toestel zal wel meteen in de ombouw premium economy worden meegenomen?patrick@tediek.com wrote: ↑01 Sep 2022, 09:16 Goedemorgen. Toestel is vannacht naar amsterdam gevlogen en staat inmiddels op Schiphol
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
patrick@tediek.com wrote: ↑31 Aug 2022, 19:35Eens. Ik heb ooit vernomen een aantal A330’s afgenomen zijn omdat de dollar zo laag stond en daarom lekker goedkoop was.LJ wrote: ↑31 Aug 2022, 19:16Sinds wanneer rekent Airbus af in Euro? Airbussen worden volgens mij nog steeds bijna altijd in USD afgerekend (of als basisprijs wordt gebruikt), net als dat de kerosineprijs toch echt in USD wordt gequote. Voor Airbus is dit geen probleem omdat rond de 50% ook weer in USD wordt betaald aan haar leveranciers.Avgeek wrote: ↑31 Aug 2022, 14:54Politieke druk zou bijvoorbeeld kunnen dat Brussel wil dat Europese airlines liever hun vliegtuigen bij Airbus bestellen om zo het geld binnen de EU te houden en Airbus rekent af in Euros.
Boeing rekent af in Dollars en als we kijken naar de koers is de Euro flink omlaag gegaan afgelopen maanden tov de Dollar(sommige momenten was de Euro minder waard) je kan dus stellen dat door inflatie en dergelijke het wellicht aantrekkelijker is om bestellingen in Euros af te rekenen om niet nog duurder uit te komen.
Nou ze gaan toch echt in euros afgerekend worden is mij verteld, mede door de schommelingen in de koers tov Dollar. Iets wat ze ook in Brussel heel graag willen vanwege de inflatie. Heb ook nog een artikel meegekregen voor de liefhebber(wel in het Frans).
https://www.latribune.fr/entreprises-fi ... 18615.html
En als de politieke 'lobby' wint is het in lijn der verwachting dat KLM de widebody vloot vernieuwt met A350s en mogelijk ook de A330Neo.
Last edited by Avgeek on 02 Sep 2022, 09:05, edited 1 time in total.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
BKH ondergaat nu een post delivery maintenance en vliegt 5 september naar LAX of SFO. Op 7 september gaat deze de route alweer af voor de Premium Comfort inbouw.
BKI zal in oktober worden geleverd.
BKI zal in oktober worden geleverd.
Inkjet wrote: ↑01 Sep 2022, 19:23Toestel zal wel meteen in de ombouw premium economy worden meegenomen?patrick@tediek.com wrote: ↑01 Sep 2022, 09:16 Goedemorgen. Toestel is vannacht naar amsterdam gevlogen en staat inmiddels op Schiphol
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Welke toestellen hebben naast BKA nog meer de PE ombouw gehad of zijn onderhanden? DE BKC heeft een tijd binnen gestaan maar dat kan ook planned maintenance zijn geweest. De BKD/F/G staan nu binnen.
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 747
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik las dat de vlucht naar New York met de BKA de primeur had, ik ga er vanuit dat alleen de BKA vliegklaar was met de PE cabine.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Bedankt voor de info.
Wat er ook in het artikel staat is dat het hier om een uitzondering gaat. Overigens, Airbus accepteert al langer Euro voor vliegtuigen. Echter, in die gevallen moet de EUR tegenwaarde worden betaald van het contract in USD. Blijkbaar hebben ze nu een uitzondering voor AF/KL gemaakt en dragen dus nu zelf het valutarisico. Blijkbaar wilde Airbus dit contract erg graag hebben. De vraag is of ze dit ook willen doen voor een A350.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
PH-BKL vliegt nu van Charleston naar Grreenvill-Spartanburg (GSP). Wordt voor werkzaamheden worden er doorgaans verricht op GSP?
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 747
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Dat lijkt misschien zo, maar naar het schijnt had het met crew resources te maken.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 747
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Morgen gaat de BKG als KL601 naar LAX