Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009

ImageImageForum for all helicopter related news, background and research.

Moderators: Jack, Copter

Forum rules
Image
Image
This forum is the successor of the former Dutch-copters mailgroup. It is run jointly by Dutch-copters and Scramble.
User avatar
mirage 69
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1623
Joined: 09 Sep 2002, 22:10
Type of spotter: F3
Subscriber Scramble: mirage 69
Location: Enschede

Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009

Post by mirage 69 »

Erg vriendelijk van je Paul!!
Esveldt
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 142
Joined: 23 Oct 2008, 09:57
Contact:

Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009

Post by Esveldt »

Vandaag om ong. 15.00 uit Munster, via Tubbergen;

Image
Image
Image

Duurde erg lang voordat hij kwam, uiteindelijk bijna 2 uur mee bezig geweest.

En dit was de reden
Esveldt
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 142
Joined: 23 Oct 2008, 09:57
Contact:

Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009

Post by Esveldt »

Vanuit Nijverdal om 14.32 uur.

Image
Image
Image
Esveldt
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 142
Joined: 23 Oct 2008, 09:57
Contact:

Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009

Post by Esveldt »

En daar was hij weer vanuit Ahaus, 16.30 uur.

Image
Image
Image

En na even gepraat te hebben met de piloot kwam ik er achter dat de ADAC, volgend jaar, een eigen professionele RC heli gaat verkopen. :happy:

Hij zou me op de hoogte houden.
Esveldt
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 142
Joined: 23 Oct 2008, 09:57
Contact:

Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009

Post by Esveldt »

11.27 De HHTS.

Image
Image
Image
Image
Esveldt
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 142
Joined: 23 Oct 2008, 09:57
Contact:

Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009

Post by Esveldt »

Misschien niet de juiste plek, maar bij deze toch een paar foto's van een brandoefening inzake blussen helibrand.

Image
Image
Image
Image
User avatar
Copter
Moderator
Moderator
Posts: 2251
Joined: 09 Nov 2002, 17:10
Subscriber Scramble: yes !
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009

Post by Copter »

Ik heb gehoord dat diverse ziekenhuis hun heliports gesloten hebben omdat ze moeten voldoen aan diverse eisen (opgeleide mensen voor eventueel brandbestrijding op de heliport, de opleiding en uitrusting hiervan, brandblusinstallaties enz.).

Deze eisen kosten een ziekenhuis kennelijk enorm veel geld. Ik heb gehoord dat er ziekenhuizen zijn waar de heliport officieel gesloten is maar door traumaheli's incidenteel nog gewoon gebruikt wordt. Een traumaheli mag immers overal landen, dus ook op een gesloten heliport. :)

Heeft er iemand meer info over deze ontwikkelingen ?
Esveldt
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 142
Joined: 23 Oct 2008, 09:57
Contact:

Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009

Post by Esveldt »

Wat ik van de instructeur heb gehoord, zijn er maar 4 ziekenhuizen die zo lopen als wij. Compleet met ademlucht etc.

Wat jij aangeeft zijn volgens mij de minimale eisen die volgens mij altijd al verplicht waren.

Maar de uitvoering, daar is men vrij in voor zo ver ik begreep. Dat valt onder het kopje ARBO.
Copter wrote:Een traumaheli mag immers overal landen, dus ook op een gesloten heliport.
En dit is dus niet waar, hij mag op een luchthaven niet zonder toestemming landen.

Wel 75 meter buiten de haven.

Doet hij dat wel is het volledig onder zijn eigen verantwoordelijkheid en zouden daar ernstige consequenties aan verbonden kunnen worden.
User avatar
Copter
Moderator
Moderator
Posts: 2251
Joined: 09 Nov 2002, 17:10
Subscriber Scramble: yes !
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009

Post by Copter »

En dit is dus niet waar, hij mag op een luchthaven niet zonder toestemming landen.

Wel 75 meter buiten de haven.
Ik denk dat dat de reden is waarom ziekenhuizen soms de "heliport" sluiten zodat deze niet meer aangemerkt kan worden als een luchtvaartterrein.
Doet hij dat wel is het volledig onder zijn eigen verantwoordelijkheid en zouden daar ernstige consequenties aan verbonden kunnen worden.
.... maar dit geld eigenlijk voor elke landing van een traumahelikopter buiten de aangewezen luchtvaartterrein (zoals op wegen, in weilanden enz.)
Esveldt
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 142
Joined: 23 Oct 2008, 09:57
Contact:

Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009

Post by Esveldt »

Ik denk dat dat de reden is waarom ziekenhuizen soms de "heliport" sluiten zodat deze niet meer aangemerkt kan worden als een luchtvaartterrein.
Dat zou typisch nederlands zijn, oei het kost geld, een, twee hupsakee, overboord met de veiligheid. En als er wat mis gaat jammer dan, dan maar een gesprekje met Pieter. (Volgens mij ging het ook zo met de Herculesramp.)

Citaat: De luchtverkeersleider vertelde de brandweercommandant na het neerstorten niet hoeveel passagiers er in het vliegtuig zaten. Hierdoor ging de brandweercommandant er vanuit dat er alleen bemanning in het vliegtuig zat, waardoor ze eerst begonnen met bluswerk in plaats van reddingswerk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Herculesramp" onclick="window.open(this.href);return false;
.... maar dit geld eigenlijk voor elke landing van een traumahelikopter buiten de aangewezen luchtvaartterrein (zoals op wegen, in weilanden enz.)
Dat klopt, maar een luchthaven is nog een tikje erger omdat je tegen een nee ingaat. Met name een landingszone op een ziekenhuis.

En om on-topic te blijven: een landing van de D-HHTS om 17.00 uur vanuit Ochtrup. Ging om 17.38 weer weg.

Image
Image
Image
User avatar
Copter
Moderator
Moderator
Posts: 2251
Joined: 09 Nov 2002, 17:10
Subscriber Scramble: yes !
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009

Post by Copter »

Ik denk ook dat de traumacentra, die veel vaker een helikopter ontvangen dan een gemiddeld streekziekenhuis (soms maar enkele malen per jaar), er goed aan doen om een goed uitgeruste heliport te hebben met proffesioneel personeel. Als ik de foto's van de oefening zie dan zit dat in Enschede wel goed :wink: Ik kan me voorstellen dat een streekziekenhuis geen tienduizenden Euro's gaat investeren in een heliport die maar zo'n drie keer per jaar gebruikt wordt.

Weet iemand of dit principe (goed opgeleid heliport personeel, blusinstallaties enz.) echt iets Nederlands is of wordt deze werkwijze ook in het buitenland wordt toegepast ?

Ik ben vaker in Duitsland en Frankrijk bij ziekenhuizen met een heliport geweest en heb eigenlijk nog nooit zo'n professionele en goed uitgeruste heliport (met personeel e.d.) gezien zoals bijvoorbeeld op de foto's uit Enschede te zien is.

Sterker nog, in Duitsland heb ik een keer meegemaakt dat er een traumaheli bij een ziekenhuis landde. Dit, overigens enorm grote, ziekenhuis had vier of vijf :!: kleine heliports welke direct aan een wandelpad lagen (zonder hekwerk o.i.d.). Tijdens een landing of take-off werden de aanwezige wandelaars niet eens tegen gehouden ..... Ging overigens allemaal goed, misschien mede gezien het feit dat het publiek in Duitsland al jaren gewent is aan traumahelikopters.

Ik geloof zelfs dat Duitsland op nummer 1 staat in de wereld m.b.t. dekking van traumaheli's.
Esveldt
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 142
Joined: 23 Oct 2008, 09:57
Contact:

Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009

Post by Esveldt »

Copter wrote:Ik denk ook dat de traumacentra, die veel vaker een helikopter ontvangen dan een gemiddeld streekziekenhuis (soms maar enkele malen per jaar), er goed aan doen om een goed uitgeruste heliport te hebben met proffesioneel personeel. Als ik de foto's van de oefening zie dan zit dat in Enschede wel goed :wink: Ik kan me voorstellen dat een streekziekenhuis geen tienduizenden Euro's gaat investeren in een heliport die maar zo'n drie keer per jaar gebruikt wordt.
Zeg maar 100.00 euro.
Copter wrote:Weet iemand of dit principe (goed opgeleid heliport personeel, blusinstallaties enz.) echt iets Nederlands is of wordt deze werkwijze ook in het buitenland wordt toegepast ?
Wat ik van de Duitse piloten hoor is dat soms een huismeester, in Duitsland, een poort open doet :mrgreen:
Verder in Nederland is geloof ik Nijmegen ook goed bezig, al hoewel hier niks van op hun site staat.

Vind de MST site nog het meeste vertellen over het traumacentrum gebeuren. Het onderdeel BHV is dan weer moeilijker te vinden. :roll: http://www.mst.nl/bhv/" onclick="window.open(this.href);return false; :lol:
Copter wrote:Ik ben vaker in Duitsland en Frankrijk bij ziekenhuizen met een heliport geweest en heb eigenlijk nog nooit zo'n professionele en goed uitgeruste heliport (met personeel e.d.) gezien zoals bijvoorbeeld op de foto's uit Enschede te zien is.
We doen er ook veel aan, al hoewel dat voor sommige managers een een raar onderdeel is (BHV), maar zoals ik al zei, praat niet over geld met managers, die gaan meteen in de risico calculatie-mode. (lees ongeluk met heli komt toch niet voor en zeker niet bij ons :twisted: ).
Copter wrote:Ik geloof zelfs dat Duitsland op nummer 1 staat in de wereld m.b.t. dekking van traumaheli's.
Dat zou zo maar kunnen daar vliegen er echt veel.
---> :worship: http://www.rth.info/stationen.db/stationen.php" onclick="window.open(this.href);return false;

En bij deze nog maar ff de link naar de oefening van de BHV van Medisch Spectrum Twente;
http://picasaweb.google.com/pesveldt/20 ... ndoefening#" onclick="window.open(this.href);return false;
Esveldt
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 142
Joined: 23 Oct 2008, 09:57
Contact:

Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009

Post by Esveldt »

En vanochtend weer een, ik hoefde er geen wekker voor te zetten. 07.05 uur.

Kwam uiteindelijk om 07.50 binnen vanuit Heek (D).

Helaas geen foto van de D-HLTB, wel een filmpje :P

Toch een foto.

Image
Esveldt
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 142
Joined: 23 Oct 2008, 09:57
Contact:

Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009

Post by Esveldt »

En we zijn weer 11 dagen verder.

Vanuit Wierden. 15.40;

Image

Op het moment dat hij weer weg wilde kreeg de piloot weer een oproep over een ongeluk bij Nijverdal.
Konden we meteen blijven staan. :roll:

Maar helaas liep dat niet goed af voor het slachtoffer, piloot kreeg een melding dat ze was overleden.
Esveldt
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 142
Joined: 23 Oct 2008, 09:57
Contact:

Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009

Post by Esveldt »

Weer eens eentje in het donker, vanuit Vreden, een BK-117 om 17.49 uur.

En wel een vaste bezoeker, de D-HSFB.

En een beroerde foto,

Image
Post Reply