Dat vrees ik inderdaad ook. Ik ben, zoals waarschijnlijk inmiddels wel duidelijk, een voorstander van een Europees product. Helaas echter, zal de JSF het dichtst bij de eisen in de buurt komen.SquAdmin wrote:Dat is een discussie die al op politiek niveau gevoerd is en geleid heeft tot de lijst van eisen waaraan de opvolger moet voldoen. Op basis van die eisen heeft de KLu destijds geconcludeerd dat de JSF het beste voldeed en de (oude) Gripen geen kandidaat was.ehusmann wrote:En om te weten wat je nodig hebt, moet je eerst bepalen wat je ambitieniveau is en in je glazenbol kijken voor wat voor conflicten er de komende 30 jaar komen.
Overigens moet je je dan altijd nog afvragen of de kist wordt gekozen omdat het aan de eisen voldoet, of dat de eisen worden gekozen omdat die aan de kist voldoen....
Dat ben ik alleen totaal niet met je eens. Ja je moet eerst je ambitieniveau opstellen, maar als vervolgens blijkt dat de kosten te hoog worden zul je je ambitieniveau moeten aanpassen. Als je het namelijk niet kunt betalen, kun je het ook nooit halen. Zoals ik mijn jaardoelstellingen altijd 'SMART' moet maken, geldt dat hier ook. Waarbij de A staat voor "Achievable".SquAdmin wrote:Een gevechtskist is een middel om het door de politiek gestelde ambitieniveau te verwezenlijken, net zoals overig materieel en het personeel daaraan bijdragen. Het zou niet van goed bestuur getuigen als we nu vanwege het prijskaartje (voor zover dat uberhaupt veel verschilt) ons ambitieniveau aanpassen.
Erwin