Er gaat inderdaad geen alarm o.i.d. af bij een verschil in hoogte op de radalt. De Boeing filosofie is dat alles wat in het directe gezichtsveld zit van de piloot dat daar geen alarmpjes, lichtjes, toeters en/of bellen voor hoeven af te gaan maar dat de piloot dit zelf moet 'ontdekken'. Er kunnen op de schermpjes wel zgn. 'flags' komen als er bepaalde info niet klopt of als die niet overeenkomt tussen de linker- en rechterkant, maar een radalt verschil in hoogte zit daar niet tussen. Misschien dat die er nu wel van gaat komen, zoals altijd in de luchtvaart moet er eerst iets gebeuren voordat een ontwerp aangepast/verbeterd wordt. Daarnaast valt de radalt genoeg op zodat een piloot een eventuele afwijking tijdig zou moeten kunnen zien.MainPower wrote:Kan iemand mij vertellen of het nu juist is dat er dus geen alarm af gaat als de linker en rechter radio-hoogtemeter een enorm verschil aangeven (waaruit je 'mag' afleiden dat iets niet in orde is)? In dit geval een verschil van bijna 2000 voet. Lijkt me dat dit toch wel gedetecteerd wordt door zo'n slimme computer die tegenwoordig in alle morderne vliegtuigen zitten of niet? En dus niet alleen door de piloot c.q. co-piloot visueel gedetecteerd moet worden, door één of andere rare waarden (-7 voet) op z'n instrumenten?
Zoals Key al eerder heeft aangegeven, laten we nu niet de Boeing helemaal opnieuw gaan ontwerpen! Ongeveer eens in onder de 10sec start of landt er ergens op de aarde een B737 en dat gaat vrijwel allemaal goed, op een enkele uitzondering na. Het ontwerp heeft zich door de jaren heen onderhand wel bewezen, dus om nu allemaal vragen te gaan stellen waarom er iets wel en niet in zit heeft niet veel zin. De Boeing engineers zullen er vast wel goed over nagedacht hebben voordat ze hun 'baby' de wijde wereld instuurden. En daarnaast is het onmogelijk om voor elk mogelijk denkbare fout/failure een warning te hebben...
Overigens had deze crash voorkomen kunnen worden door het indrukken van 1 simpel knopje...