SAFE 2012

ImageImageHere you will find messages from the Scramble Administration and Editorial Team. Please read them! You can also leave any comments or suggestions about this Message Board, the Scramble website or the magazine.

Forum rules
ImageImage
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: SAFE 2012

Post by Polecat »

Gents,
heb hem ook gisteren al ontvangen, hartelijk dank daarvoor, het boekje ziet er absoluut netjes uit!

Ik heb de eerste modificaties voor gebruik "in het wild" al doorgevoerd (front en backcover met spuitlijm aan het harde plastic gelijmd) en ben al begonnen met de ''emigratie'' van de euroJP..

Ik vind kritiek geven op zoiets als de SAFE 2012 altijd erg lastig, omdat ik weet dat er erg veel -ook nog eens zeer goedbedoelde- tijd en energie in zit om zo'n product uiteindelijk op de mat van ''de klanten'' te krijgen. Ik vind het super dat in elk geval geprobeerd wordt het gat dat de EuroJP achterlaat op te vullen. Hoewel ik snap dat je natuurlijk een vreselijk lange discussie kunt voeren over wat er precies wel en niet in moet vallen me nu na een paar uur strepen al een paar dingen op. (Op voorhand geef ik al toe dat een aantal zaken gewoon te maken heeft met wat ik gewend was van de euroJP, trouwe reisgenoot op elke trip)

-Wat ik bij de EuroJP ook mistte, is het handig om in de kantlijn van boven naar beneden een alfabetje te maken (net als in Scramble), dat bladert sneller en makkelijker, helemaal als veel airlines kisten niet meer in eigen land registreren. Je ziet VP- maar je zit bij RA, je ziet EI maar het is Alitalia, je ziet bij SAS SE, LN en OY enz.. (heb het zelf ook al met marker gedaan, net als altijd in de euroJP)

-Er is al wat gezegd over de regi-volgorde, op zich ga ik daar in mee dat ik alfabetisch ook handiger vind, al went het ook wel weer merk ik nu met overschrijven. Maar Ik kijk primair ook altijd eerst naar regi, dan pas naar type.

- Dat niet elk luchttaxibedrijf en bizjet-operator er in staat is een keuze, evenals governmentkisten. Zelf zou ik ze er graag wél bij hebben, zeker de gvt, maar ook de grotere operators van meerdere kisten. De laatste jaren vond ik dat in de EuroJP juist wel handig , vooral omdat je die kisten ook op veel grote airports wel regelmatig tegenkomt. Dat nu dan bijvoorbeeld zelfs Comlux en Privatair (die toch met hele echte airliners vliegen als je het mij vraagt) als apart kopje sneuvelen en eindigen in een verzamellijst (zonder operator en details) achterin vind ik wel zonde en rommelig.

-De remarks bij kisten (colorscheme, doopnamen, SA/One World etc) kunnen soms erg behulpzaam zijn bij het aflezen van kisten. Bij twijfel, als je bijvoorbeeld alleen de neus van een kist ziet, kun je met bijvoorbeeld neuswieldeur ( soms lastig te lezen) en een naam toch de juiste regi achterhalen.

Ik zal vast nog wel meer dingen tegenkomen, maar nogmaals, vooralsnog is het veel boekje voor het geld, en ik denk dat jullie de ''fijne taak'' krijgen om te zien of je er evenveel effort in gaat stoppen om voor een duidelijk hogere prijs (EuroJP was iets rond de 18 euri meen ik?) een completer boekje te maken, of dat het een makkelijk, goedkoop, maar minder compleet boekje blijft. De komende weken ben ik benieuwd welk boekje mee op pad blijft gaan, de SAFE of de (ver)oude(rde) afgeragde EuroJP...

Grtz
Last edited by Polecat on 19 Apr 2012, 08:12, edited 1 time in total.
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Bergie
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 49
Joined: 11 Dec 2005, 15:44
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: Arjan
Location: Leiden

Re: SAFE 2012

Post by Bergie »

Hallo,

Donderdag 19 april zal de volgende reeks bestellingen op de post gaan van de SAFE 2012. Voor diegene die hem gaan ontvangen, alle feedback is welkom zowel negatief als positief. Hierdoor kunnen wij een volgende uitgave verbeteren.

Hello,

Thursday, April 19, the next set of orders will be posted of the SAFE 2012. For those who are to receive, any feedback is welcome both negative and positive. This allows us to improve the next edition.
Met vriendelijke groet/ Best regards,

Arjan (Bergie)
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: SAFE 2012

Post by ErikFB »

Heb nog geen verdere tijd gehad om het boekje door te lopen, maar opmerkingen zal ik jullie zeker doen toekomen.

Grtz
Erik
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3391
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: SAFE 2012

Post by EHAM »

Ik ben inmiddels ook lekker aan het aankruisen en wat mij opvalt is dat er in dit boekje, na het sorteren op type, niet altijd verder wordt gesorteerd op regi. Bij de United Airlines 757 staan de kisten bijvoorbeeld kris-kras door elkaar en ook bij de KLM 747s klopt het niet helemaal. Is dit bewust gedaan of is het een (schoonheids)foutje?
Joost de Wit
Image
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4582
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Re: SAFE 2012

Post by frank kramer »

De Uniteds staan wel op volgorde, maar van het fleetnummer per type (de laatste drie van de registratie... die lopen wel netjes op!) Wat ik mis zijn de Dreamlifters van Boeing en de Beluga's van Airbus; geen van beide types zie je in het echt gemakkelijk over het hoofd en ze vliegen allebei in/op Europa. En heb ik iets gemist als het gaat om de A340's van Singapore Airlines? Die kom ik ook niet tegen terwijl ik er wel af en toe eentje hoog over zie komen van/naar LHR. Verder, maar van een geheel andere orde, is het triest om te zien dat er alweer een paar traditierijke namen zijn weggevallen (zoals Malev) omdat de maatschappijen niet langer bestaan :cry:

Voor de rest ben ik het met veel van het hiervoor gemelde eens. Ik ben er blij mee :worship: :respect: ! Het is goed dat hij er is (in de AFQR van Air Britain staat nog steeds erg veel wat ik hier in Europa nooit ga zien), maar ik zou een lans willen breken voor het opnemen van de in Europa gebaseerde luchttaxis/bizcharters... net zoals "vroegah" in de EuroJP; daar zou ik best enkele euri meer voor willen betalen. En, zoals eerder gemeld, het liefst op alfabetische volgorde, maar ja, da's een kwestie van smaak.
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: SAFE 2012

Post by ehusmann »

frank kramer wrote:En heb ik iets gemist als het gaat om de A340's van Singapore Airlines? Die kom ik ook niet tegen terwijl ik er wel af en toe eentje hoog over zie komen van/naar LHR.
Hoog overkomen zie je ze wel, maar dan zijn ze op weg naar Newark. Raar maar waar, maar de route SIN-EWR loopt over Europa. op Heathrow komen ze echter nooit (uitzonderingen daargelaten), dat die er dus niet in staan is terecht.

Erwin
Image
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4582
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Re: SAFE 2012

Post by frank kramer »

Ah. Wizziknie. Dan heb je gelijk! Maar als er nog ruimte over is in de editie van 2013..
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
User avatar
rené
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2194
Joined: 26 Dec 2004, 09:49
Subscriber Scramble: yes
Location: Amsterdam

Re: SAFE 2012

Post by rené »

als we de titel Scramble Airline Fleets Europe volgen, komen er geen Dreamlifters
en Beluga's in voor...
ondanks dat er verschillende randgevallen qua maatschappij dan wel type in staan.

René
User avatar
Burry
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 923
Joined: 17 Feb 2004, 20:39
Location: Sittard
Contact:

Re: SAFE 2012

Post by Burry »

Weet iemand hoe lang het nu duurt voordat het boekje geleverd word? Heb deze vorige week vrijdag besteld.
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5075
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Re: SAFE 2012

Post by Thijs »

Dat verschilt, ligt aan het aantal orders dat we krijgen en de beschikbaarheid van vrijwilligers. Zoals vermeld in de shop kan dit wel vier weken duren.

[ Post made via Mobile Device ]
Assume makes an ASS of U and ME.
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4582
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Re: SAFE 2012

Post by frank kramer »

rené wrote:als we de titel Scramble Airline Fleets Europe volgen, komen er geen Dreamlifters
en Beluga's in voor...
ondanks dat er verschillende randgevallen qua maatschappij dan wel type in staan.

René
Lang niet naar dit topic gekeken, maar hierbij nog een opmerking:
Airbus Industries is vast ook een randgevalletje dat opname rechtvaardigt: ze hebben hun eigen 3-letter airlinecode (BGA)
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: SAFE 2012

Post by Polecat »

Inderdaad, dit topic bestond ook nog... :-)
Ik gebruik het boekje nu een paar maanden, en heel eerlijk gezegd blijf ik wel een beetje bij mijn eerder gemailde mening, een goed bruikbaar boekje, maar ik mis idd ook wel de fabrikanten/gvt/doopnamen/colorschemes en ook de bizzers/gvt/luchttaxi's gewoon wel, ik blijf dus ook nog steeds wel de EJP parallel dichtkalken..
Ik moet wel toegeven dat het niet alfabetisch maar op type/versie staan nog steeds niet mijn voorkeur zou hebben, maar dat er op zich wel redelijk snel aan te wennen valt. Verder staan kisten die tijden de productie van het boekje net ff op winterlease zijn er soms niet in, kán het fout hebben maar dat deed de EuroJP meen ik wel.
Neemt niet weg dat ik waarschijnlijk de new and improved versie heus wel weer zal kopen als die uitkomt.
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4582
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Re: SAFE 2012

Post by frank kramer »

Nog zo wat van die kleine dingen:

-de 9H-AEN van Air Malta staat er niet in; komt vermoedelijk omdat 'ie ooit is uitgeleased, maar hij is alweer een tijdje terug en dat had de database nog niet opgemerkt (kunnen we zelf ook wat aan doen natuurlijk)
- en als ik mij niet vergis (heb hem nu effe niet bij de hand en ik kan het ook niet nakijken in de db - "verbinding mislukt" - alweer!) staan de JAT 737's te boek als -3H6. Dat klopt niet, het zijn -3H9's. De suffix *H6 wordt gebruikt voor Boeings van Malaysian.

Voor het overige denk ik er net zo over als polecat. Ga zo door!
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
Post Reply

Return to “Messages from & to Scramble”