Fototassen mee in het vliegtuig?

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
Spacedust
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 622
Joined: 06 Jul 2003, 12:07
Type of spotter: F5M
Subscriber Scramble: Spacedust
Location: 's-Hertogenbosch
Contact:

Post by Spacedust »

Hallo Iwan,

Alhoewel ik positieve verhalen over Think Tank producten hoor is mijn bezwaar tegen hun tassen dat de ritssluiting (zoals bij de meeste tassen) aan de buitenkant zit. Iemand die achter je staat kan mogelijk ongemerkt met je tas rommelen. Ik heb zelf een tas van Crumpler waarbij de ritssluiting achter de draagbanden zit, waardoor ze niet bereikbaar zijn zonder de tas van je rug af te halen (dat kan ook een nadeel zijn).

Gegroet,

Robert
User avatar
Eric van Lisdonk
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2565
Joined: 19 Mar 2004, 23:33
Subscriber Scramble: Eric van Lisdonk
Location: Ramstein and Gilze-Rijen Air Base

Photo tas

Post by Eric van Lisdonk »

Hoi Iwan,

Leuke tas zeg. Ik heb er nog even een vraag over. Wat is de lengte van de bovenkant 400mm lens tot aan de bovenkant van de 24-105mm lens???

Of met andere woorden ik wil in deze tas nog een spottingscope meenemen met een lengte van 47cm. Zou dat lukken??

Ik hoor graag van je.

Groeten,
Eric
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Post by Iwan Bogels »

Jeetje, wat een hoop berichten. Maar wel leuk dat het weer wat discussie doet opwaaien. Hieronder mijn antwoorden op enkele reacties.

Groetjes,
Iwan

Key wrote: @ Iwan: slechts één body mee? Verder erg cool!
Hi Erik. Yep, ik sleep slechts één body mee, al is het bij mij in het verleden wel anders geweest. Digitaal heb ik echter altijd maar één body gehad.

wright flyer wrote: Flinke inhoud van de tas, misschien gekke vraag, maar is een 2e body geen betere investering dan de 300 en de 400 combinatie? Bijvoorbeeld een 2e 1D i.p.v de 300. Het aantal mm's kun je overbruggen met je convertor, en voor de actie platen zul je toch meestal de de 400 gebruiken? Zo heb je ook meer zekerheid voor als de body het ooit op een trip zal begeven, ben benieuwd hoe je in praktijk hier mee omgaat, blijft de 300 niet vaak in de tas zitten?
Hi Frank, Ik ben laatst een weekje op trip geweest en heb ieder stukje apparatuur uit mijn tas gebruikt. Uiteraard was het ook mogelijk geweest om de 300mm of de 400mm thuis te laten, maar daar ben ik zelf geen fan van. Het gebruik van de 1.4x extender is voor mij écht een tweede keus, maar toegegeven, hij kan wel eens handig zijn. Zonder back-up body op stap gaan is inderdaad een risico, daar kan ik niets op afdingen. Maar voorlopig vind ik het belangrijker om m'n geld te investeren in het glaswerk. Indien noodzakelijk zou ik kunnen terugvallen op de EOS-400D van m'n vriendin, maar van die optie heb ik nog nooit gebruik gemaakt.
Spacedust wrote: Alhoewel ik positieve verhalen over Think Tank producten hoor is mijn bezwaar tegen hun tassen dat de ritssluiting (zoals bij de meeste tassen) aan de buitenkant zit. Iemand die achter je staat kan mogelijk ongemerkt met je tas rommelen.
Hi Robert, Ik zie je bezwaar en onderken het risico. Het prettige van de nieuwe tas is dat hij een ingebouwd slot heeft waar de lipjes van je ritssluiting in vast klikken. Je kunt dus je ritssluiting op slot doen. Ik heb even snel een plaatje van hun website gepikt om te laten zien hoe dat werkt.

Image

Eric van Lisdonk wrote: Wat is de lengte van de bovenkant 400mm lens tot aan de bovenkant van de 24-105mm lens???

Of met andere woorden ik wil in deze tas nog een spottingscope meenemen met een lengte van 47cm. Zou dat lukken??
Hi Eric, De maximale maten aan de binnenzijde (zonder te proppen) zijn 36 x 51 cm. Zoals je kunt zien is de bovenkant ietsje smaller door de afronding, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn. Alle binnenwandjes en tussenstukken zijn verplaatsbaar zodat je desnoods drie kolommen in de lengterichting kunt maken. Je scope past er in iedergeval in, zonder enig probleem.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11226
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Dank voor de duidelijke antwoorden. Redelijk off-topic maar voor mij zijn meerdere bodies er niet alleen als veiligheid. Ik wissel nogal veel van objectief als ik ergens bezig ben, en niets zo handig als gewoon de camera ernaast pakken uiteraard ;)
Snap wel jouw prio's.

Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
nilsko
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1403
Joined: 06 Sep 2002, 14:53
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: No
Location: Doorn

Post by nilsko »

Voor wat betreft het beveilgingsaspect, er zijn ook bepaalde (lichtgewicht metalen) beveiligingsnetten te koop die je om je tas heen kan doen om zo te voorkomen dat onverlaten met messen/scherpe objecten aan de haal gaan met de inhoud van je tas. Ik heb ze gezien bij de Bever Sport in ieder geval.
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4484
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Post by Alpha Kilo One »

Netjes zijn prima spul, moeilijk stuk te krijgen.
Ik heb er een poosje mee gewerkt, maar als ik iets nodig had kon ik er moeilijk bij.

En nog erger, mijn tassen zitten altijd vol, en dan wist ik dus niet waar mijn netje moest blijven.
Eind van het liedje, niet mijn camera's kwijt geraakt, maar wel mijn netje....:wink:

Ronald
"Nix bliev wie it es"
User avatar
nilsko
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1403
Joined: 06 Sep 2002, 14:53
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: No
Location: Doorn

Post by nilsko »

Haha, ieder voordel hep zijn nadeel! ;-) Moet er ook bij zeggen dat deze netjes met name bedoeld zijn voor die plekken op dees aardbol waar men nogal agressieve zakkenrolmethodes erop nahoudt. Inderdaad voor spotten in het veld wat minder noodzakelijk.

Iwan, toch nog een vraag. Ik zie dat deze tas geen rugbanden heeft en je deze dus niet als rugzak kan gebruiken?
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Post by Iwan Bogels »

nilsko wrote:Iwan, toch nog een vraag. Ik zie dat deze tas geen rugbanden heeft en je deze dus niet als rugzak kan gebruiken?
Hi Nilsko,

Verrassing, deze tas heeft namelijk wél rugzakbanden, maar die kun je netjes wegsteken als je hem als trolley wilt gebruiken. Op die manier slepen ze niet steeds over de grond.

Ik ben er tot nu toe erg tevreden mee, met deze tas.

Groetjes,
Iwan
nustyR
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3368
Joined: 26 Oct 2005, 20:31
Contact:

Post by nustyR »

Iwan Bogels wrote:Ik ben er tot nu toe erg tevreden mee, met deze tas.
Ik heb 'm afgelopen donderdag gekocht en heb alles er in kunnen persen; 500mm, 100-400mm, 3 kleinere lenzen , 2 bodies, imagetank, flitser, accu's, enz. Van de zomer ga ik met de tent op pad en vind het wel een lekker gevoel dat ik deze tas in mijn bus op slot kan leggen als ik een rondje ga fietsen.
Ik moet alleen nog uittesten hoe hard die wieltjes nou kunnen, ik ben bang dat de bagagedrager van mijn ligfiets te klein is :lol: :?
Kleintje Pils
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3072
Joined: 20 May 2003, 18:46
Subscriber Scramble: Kleintje Pils
Location: Leusden
Contact:

Post by Kleintje Pils »

Iwan, nog even een vraag over jouw 'koffer'. Is er een apart vak aanwezig waar je een laptop kwijt kan?
Remco Donselaar
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Post by Iwan Bogels »

Kleintje Pils wrote:Iwan, nog even een vraag over jouw 'koffer'. Is er een apart vak aanwezig waar je een laptop kwijt kan?
Nee, dat niet, maar er zijn varianten op deze tas die dat wel hebben.

Wél zijn er tussenschotten te koop waardoor mijn tas wél een laptop mee kan nemen. Je zet hem dan in het cameravak van de tas, en het gaat dus ten koste van de binnenruimte.

In het vliegtuig neem ik mijn laptoptas gewoon bovenop de cameratas mee, vastgebonden aan mijn trekstang. Zo neem twee losse tassen mee aan boord en heb daar nog nooit last mee gehad.

Maar in het veld zijn laptop en cameratas altijd gescheiden.

Heb je daar wat aan ?

Ciao,
Iwan
Kleintje Pils
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3072
Joined: 20 May 2003, 18:46
Subscriber Scramble: Kleintje Pils
Location: Leusden
Contact:

Post by Kleintje Pils »

Zeker, dankjewel.

Ik denk dat ik toch voor een maatje kleiner ga:

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... small.html

Nadeel van deze is dat er geen slot op de rits zit. Hij is echter wel aanmerkelijk goedkoper.
Remco Donselaar
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Post by Iwan Bogels »

Yep, het is duidelijk een hele andere tas. En als deze voldoet aan je wensen, waarom zou je dan een duurdere kopen ?

Voor mij was het belangrijk dat er ook draagbanden aan de tas zitten zodat ik als rugzak kan sjouwen. Het is al gebleken dat dit een belangrijk issue was, want ik heb al diverse malen terrein betreden waarop rollen niet mogelijk / wenselijk was (strand, trappenhuis, rotsachtige ondergrond)

Mijn tas weegt tegenwoordig 21,7 kilo, en dan is sjouwen een optie voor een kort stukje. Maar op langere stukken moet dat ding toch echt rollen / op de rug.

Succes met je keuze, en kijk ook even in de States. Daar kosten ze al snel 40% minder....
User avatar
Tom Tiger
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 608
Joined: 28 Jul 2006, 08:18
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: tom tiger
Location: Netherlands, NH, Zaandam
Contact:

Post by Tom Tiger »

Spacedust wrote:Hallo Iwan,

Alhoewel ik positieve verhalen over Think Tank producten hoor is mijn bezwaar tegen hun tassen dat de ritssluiting (zoals bij de meeste tassen) aan de buitenkant zit. Iemand die achter je staat kan mogelijk ongemerkt met je tas rommelen. Ik heb zelf een tas van Crumpler waarbij de ritssluiting achter de draagbanden zit, waardoor ze niet bereikbaar zijn zonder de tas van je rug af te halen (dat kan ook een nadeel zijn).

Gegroet,

Robert
Klopt, ik heb dat zelf ook liever niet dus ik heb deze besteld,

http://www.naneupro.com/products/mo-a/#" onclick="window.open(this.href);return false;

Het camera compartiment zit hier tegen je rug, dus ze kunnen niet even je camera uit je tas halen. Ik heb hem helaas nog niet, levertijd is heeeeel lang..... bij mijn Canon 200EG gaat het helaas erg makkelijk, ik kan er wel een slotje opzetten en ik heb er een extra band op zitten, maar toch....
" You Live by the Code, You Die by the Code. "

All my Photos on Flickr
User avatar
DrDree
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 88
Joined: 30 Oct 2007, 14:49
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Andre van Eersel

Post by DrDree »

Alleen werkt een los slotje vaak niet afdoende.
Kijk hier maar eens naar.

De tas van Iwan heeft een 'vast' slot, en dan gaat het filmpje echter niet op.

En als je deze bekijkt, dan vraag je je af of een slotje überhaupt wel afdoende is.
Post Reply

Return to “Photography”