EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by ehusmann »

En uiteindelijk heeft de rechter het laatste woord :-D

Erwin
Image
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by polderbaan »

B767-300ER wrote:
polderbaan wrote:
Marcelb wrote:
Of deze overmacht ook betekent dat bij vertragingen passagiers geen vergoeding krijgen weet ik niet. Ik vermoed van wel.

.

Volgens de Europese wetgeving hebben passagiers in principe recht op vergoeding bij een vertraging van meer dan 3 uur, tenzij er sprake was van overmacht. Tot nog toe is door de rechter alleen beroep op overmacht geaccepteerd in geval van door de natuur ingegeven beperkingen, zoals bij voorbeeld de aswolk. Om een massale stroom claims voor te zijn is nu het advies uitgebracht dat de top voor de luchtvaartmaatschappijen overmacht is en in het algemeen zal de rechtspraak dit advies volgens mij wel volgen.
Ik heb het waarschijnlijk in een juridische publicatie op internet gelezen maar ik heb het nog niet terug kunnen vinden.

Groeten van Ab Gobets.
Ab, er zijn zat andere omstandigheden geweest waarin de airline zich met succes heeft kunnen beroepen op overmacht, ook buiten de natuur om.
Graag een linkje naar één of meer van die uitspraken. Ik ben jaren voor iemand met een terechte claim bezig geweest. Gewoon bijna vier uur vertraging van Schiphol naar Malaga door een kapotte kist. Tevergeefs overigens, twee jaar lang getraineerd door de maatschappij tot de vervaltermijn om was. Als de passagiers voor die vlucht overigens toen op Schiphol netjes waren behandeld, hadden we niet eens over een claim gedacht. Maar dit terzijde. Ik heb tientallen uitspraken gevolgd en geen enkele kunnen vinden waarbij overmacht iets anders was dan een natuurlijke oorzaak. Alleen een negatief reisadvies voor het land van bestemming zou misschien ook als overmacht kunnen worden aangemerkt.
In het algemeen is in de jurisprudentie gesteld dat de rechter van mening is dat luchtvaartmaatschappijen kisten en bemanningen in reserve moeten hebben.
We gaan trouwens nou wel heel ver off topic :lol: .

Groeten van Ab Gobets.
User avatar
Einstein
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 141
Joined: 11 Jul 2007, 17:19
Type of spotter: Military
Subscriber Scramble: Einstein
Location: Somewhere between Volkel & Gilze-Rijen

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by Einstein »

Sorry Ab, het gaat om niet-gepubliceerde uitspraken. Die kan ik je dus niet geven. Privacy van de procespartijen en zo...
Jochem Manders
editor Scramble Magazine
jochem.manders@scramble.nl
User avatar
Einstein
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 141
Joined: 11 Jul 2007, 17:19
Type of spotter: Military
Subscriber Scramble: Einstein
Location: Somewhere between Volkel & Gilze-Rijen

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by Einstein »

Ik heb nog wel wat andere info voor je, zie PM.

Groet,
Jochem
Jochem Manders
editor Scramble Magazine
jochem.manders@scramble.nl
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by B767-300ER »

polderbaan wrote:
B767-300ER wrote:
Ab, er zijn zat andere omstandigheden geweest waarin de airline zich met succes heeft kunnen beroepen op overmacht, ook buiten de natuur om.
Graag een linkje naar één of meer van die uitspraken. Ik ben jaren voor iemand met een terechte claim bezig geweest. Gewoon bijna vier uur vertraging van Schiphol naar Malaga door een kapotte kist. Tevergeefs overigens, twee jaar lang getraineerd door de maatschappij tot de vervaltermijn om was. Als de passagiers voor die vlucht overigens toen op Schiphol netjes waren behandeld, hadden we niet eens over een claim gedacht. Maar dit terzijde. Ik heb tientallen uitspraken gevolgd en geen enkele kunnen vinden waarbij overmacht iets anders was dan een natuurlijke oorzaak. Alleen een negatief reisadvies voor het land van bestemming zou misschien ook als overmacht kunnen worden aangemerkt.
In het algemeen is in de jurisprudentie gesteld dat de rechter van mening is dat luchtvaartmaatschappijen kisten en bemanningen in reserve moeten hebben.
We gaan trouwens nou wel heel ver off topic :lol: .

Groeten van Ab Gobets.
Voorheen kon je op de website van het IL en T zien welke vluchten zich "succesvol" konden beroepen op overmacht en dat een claim zinloos was.
Helaas gebruikt die pagina nu een omgekeerde zoekvolgorde, je moet een datum en nummer hebben om te kijken of de vlucht "overmacht"was. Voorheen kon je alle overmacht vluchten onder elkaar zien, met datum en nummer erachter.

http://www.ilent.nl/onderwerpen/transpo ... ndigheden/

En voer die vervaltermijn, op het moment dat je begint met bezwaar maken binnen de bezwaarperiode, dan maakt het niet uit hoe lang het duurt.
All times are local times!

Regards, N.
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by polderbaan »

B767-300ER wrote:
polderbaan wrote:
B767-300ER wrote:
Ab, er zijn zat andere omstandigheden geweest waarin de airline zich met succes heeft kunnen beroepen op overmacht, ook buiten de natuur om.
Graag een linkje naar één of meer van die uitspraken. Ik ben jaren voor iemand met een terechte claim bezig geweest. Gewoon bijna vier uur vertraging van Schiphol naar Malaga door een kapotte kist. Tevergeefs overigens, twee jaar lang getraineerd door de maatschappij tot de vervaltermijn om was. Als de passagiers voor die vlucht overigens toen op Schiphol netjes waren behandeld, hadden we niet eens over een claim gedacht. Maar dit terzijde. Ik heb tientallen uitspraken gevolgd en geen enkele kunnen vinden waarbij overmacht iets anders was dan een natuurlijke oorzaak. Alleen een negatief reisadvies voor het land van bestemming zou misschien ook als overmacht kunnen worden aangemerkt.
In het algemeen is in de jurisprudentie gesteld dat de rechter van mening is dat luchtvaartmaatschappijen kisten en bemanningen in reserve moeten hebben.
We gaan trouwens nou wel heel ver off topic :lol: .

Groeten van Ab Gobets.
Voorheen kon je op de website van het IL en T zien welke vluchten zich "succesvol" konden beroepen op overmacht en dat een claim zinloos was.
Helaas gebruikt die pagina nu een omgekeerde zoekvolgorde, je moet een datum en nummer hebben om te kijken of de vlucht "overmacht"was. Voorheen kon je alle overmacht vluchten onder elkaar zien, met datum en nummer erachter.

http://www.ilent.nl/onderwerpen/transpo ... ndigheden/

En voer die vervaltermijn, op het moment dat je begint met bezwaar maken binnen de bezwaarperiode, dan maakt het niet uit hoe lang het duurt.
Dat is niet juist, de vervaltermijn uit het Burgerlijk Wetboek is hier van kracht en eist dat je binnen 2 jaar na de datum van het gebeuren de zaak voor de rechter gebracht moet hebben.
Daarom zou het een verjaringstermijn moeten zijn, die kun je stoppen met een klacht aan de luchtvaartmaatschappij. Verval en verjaring zijn twee totaal verschillende begrippen in de wet.
Groeten van Ab.
User avatar
Einstein
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 141
Joined: 11 Jul 2007, 17:19
Type of spotter: Military
Subscriber Scramble: Einstein
Location: Somewhere between Volkel & Gilze-Rijen

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by Einstein »

Steeds verder off topic :lol:
Jochem Manders
editor Scramble Magazine
jochem.manders@scramble.nl
User avatar
PilotoRico
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 288
Joined: 19 Mar 2011, 08:19
Type of spotter: 100% pure military
Subscriber Scramble: yes

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by PilotoRico »

SquAdmin wrote:Anderhalve maand voordat het zover is krijgen clubs te horen dat voetbalduels geschrapt worden en passagiers blijkbaar dat hun vlucht geannuleerd wordt. Je vraagt je af of dat niet eerder had gekund...
Vind het eerlijk gezegd schandalig dat heel Nederland tijdens deze flop top op z'n gat komt te liggen omdat er van alles en nog wat op Schiphol komt. Het ergste is dat het bakken met geld kost om alles in goed te laten verlopen..... en het ons uiteindelijk niets opleverd! Hoe triest kan het zijn hier in NL.

Rico
"Rejoice O young man in thy youth..."
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by B767-300ER »

Waaruit concludeer jij dat het NL niets oplevert?
Of is dat een aanname van jouw zijde?
All times are local times!

Regards, N.
Marcelb
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 925
Joined: 05 Apr 2004, 21:22
Subscriber Scramble: Marcelb

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by Marcelb »

Eens kijken wat het oplevert:
ATC kosten, landingsgeld en parkeergeld Schiphol, afhandelaars op Schiphol, hotels (delegaties betalen zelf), cateringbedrijven, World Forum Den Haag, Connexion voor transport gasten, organisatie bureau, bedrijven welke beveiliging doen, tolkbureau , uitzendbureau voor de gastvrouwen, IT bedrijf voor voorzieningen pers etc.

De voordelen zitten in de onmeetbare zaken: journalisten die over Nederland schrijven waardoor toeristen naar NL komen, opdrachten voor Nederlandse bedrijven als Urenco.

De directe kosten:
-24 miljoen organisatie.
-onbekend bedrag voor beveiliging. Vele miljoenen gezien inzet politie en defensie.

schade voor bedrijven, particulieren loopt in de miljoenen door files, annuleringen, aanpassingen, bedrijven die dicht moeten etc etc etc etc etc

Ik denk dat dit de zoveelste onbezonnen actie van de Nederlandse overheid is. We willen zo graag met de grote landen meedoen (missies met defensie, NSA helpen, etc)
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3743
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit

Post by SquAdmin »

Wow, de Polderbaan is 3800m lang en 60m breed. Als ze daar twee-hoog 40 voet containers rondom heen gaan zetten, wordt dat een bouwwerkje van 1273 containers :respect:
Greetz,

Patrick
User avatar
PH-HEE
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 120
Joined: 18 Dec 2006, 20:09
Subscriber Scramble: PH-HEE
Contact:

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit

Post by PH-HEE »

mogen ze morgen wel beginnen met stapelen....

Peter
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by SPL »

Goeie conclusie Marcel! Spot on...


Groeten Martijn
*just doing my thing*
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3415
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by EHAM »

Marcelb wrote:Eens kijken wat het oplevert: ATC kosten, landingsgeld en parkeergeld Schiphol, afhandelaars op Schiphol
Als ik me niet vergis zijn regeringskisten (state aircraft) hier (deels?) van uitgezonderd.
Joost de Wit
Image
User avatar
Ilyushin76
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 81
Joined: 19 Oct 2005, 21:52
Location: Kerkrade, The Netherlands
Contact:

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by Ilyushin76 »

Wat een ophef maken we Nederland, misschien kunnen we deze foto even laten zien aan de Nederlandse overheid? Vooral erbij vermelden wat er zich in de struiken onder de linker horizontal stabilizer afspeelt. Zo kan het dus ook. :-)

Link

[ Post made via Mobile Device ]
Last edited by Ilyushin76 on 05 Feb 2014, 21:07, edited 1 time in total.
Kind regards,
Dennis Müller

WWW.AVIAGRAPHY.COM
Post Reply

Return to “'t Praethuys”