KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
787-8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 187
Joined: 24 Oct 2016, 18:45

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 787-8 »

pjotrtje wrote:Da's wat anders, die vertrok op 4 motoren en vloog met een inop verder ipv terug te keren...
Klopt. Maar kan en mag je op 3 motoren vertrekken. Dat bedoelde ik meer

Wellicht weet 76-er dit?
Last edited by 787-8 on 22 Jan 2017, 16:09, edited 1 time in total.
787-8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 187
Joined: 24 Oct 2016, 18:45

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 787-8 »

FredvZ wrote:
76-er wrote:7 Nieuwe fanblades voor BFL, maar nog steeds vibratie bij het proefdraaien. Nu dus maar even wachten op een nieuwe motor. Iemand enig idee hoe KL denkt die motor daar af te leveren? Combi sturen? Vrachtbak stukje om laten vliegen?
De PH-BFB vertrekt op dit moment als KL9865 naar Curaçao.
Geen combi, maar zal vast de benodigde onderdelen aan boord hebben.
Er past geen motor van de 744 in de cargo ruimte van een FullPassenger.
Denk zomaar dat de passagiers nu opgehaald gaan worden en dat een motor op een andere manier wordt ingevlogen...
User avatar
Arjenp
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1678
Joined: 01 Jan 2009, 09:58

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Arjenp »

787-8 wrote:
Denk zomaar dat de passagiers nu opgehaald gaan worden en dat een motor op een andere manier wordt ingevlogen...
Klopt, KL9865 met de BFB is leeg die kant op voor de pax.
jet380
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 244
Joined: 09 Apr 2009, 16:18
Type of spotter: f4 civille luchtvaart
Subscriber Scramble: jet380

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by jet380 »

De kist op cur klaar maken voor de woestijjn en san die eruit ipv de eerst volgende is zeker geen optie?
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

jet380 wrote:De kist op cur klaar maken voor de woestijjn en san die eruit ipv de eerst volgende is zeker geen optie?
Nee aangezien er alleen combi's uit gaan in 2017. Tenzij ze een combi ombouwen naar full pax maar dan zit je alsnog met een grote check die gedaan moet worden en de kosten die daarbij komen kijken.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

787-8 wrote:Maar kan en mag je op 3 motoren vertrekken. Dat bedoelde ik meer

Wellicht weet 76-er dit?
Op en quad en tri-jet mag je met een motor inop vertrekken, maar dat betreft alleen een lege ferry vlucht met een speciaal daarvoor gecertificeerde bemanning. Goedkeuring door de autoriteiten is ook een vereiste.

Bij een motorstoring na V1 bij een reguliere lijnvlucht is eventueel doorvliegen naar je bestemming (of een ander vliegveld) wel mogelijk als je aan een aantal voorwaarden voldoet. Ten eerste moet je natuurlijk voldoende brandstof bij je hebben. Met een motor minder kun je niet zo hoog vliegen als wat er oorspronkelijk gepland is en dat resulteert in een hoger verbruik. Dat je aerodynamisch gezien nogal 'krom' vliegt helpt natuurlijk ook niet. Maar wat belangrijker is, is dat je na een motorstoring met een quad/tri-jet een soort van Etops wordt: je moet ten allen tijde binnen 90 minuten vliegen van een geschikte luchthaven blijven en daarnaast genoeg vermogen hebben om voldoende hoogte te kunnen behouden mocht een tweede motor de geest geven. De beroemde BA vlucht voldeed aan deze voorwaarden, van LA naar de UK is er altijd wel een vliegveld binnen 90 minuten te vinden. Op CUR-AMS dus niet, tenzij je een hele noordelijke route gaat vliegen. En daar heb je natuurlijk niet voor getankt.


In other news: MPS to the rescue!

Dinsdag maakt de reguliere MP vlucht een extra tussenstop in CUR om een nieuwe CF6 af te leveren. Oh, de ironie.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 699
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Wat gebeurt er eigenlijk met de 4 full freighters eind 2020, worden deze ook uitgefaseerd net zoals de combi's en de full paxen? Een vloot van 4 vliegtuigen lijkt me niet rendabel.
787-8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 187
Joined: 24 Oct 2016, 18:45

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 787-8 »

Hoezo pas of al eind 2020?

De hele full freight operatie is nu al niet rendabel.
Last edited by 787-8 on 23 Jan 2017, 06:21, edited 1 time in total.
787-8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 187
Joined: 24 Oct 2016, 18:45

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 787-8 »

jet380 wrote:De kist op cur klaar maken voor de woestijjn en san die eruit ipv de eerst volgende is zeker geen optie?
Nee. Waarom zou je?
787-8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 187
Joined: 24 Oct 2016, 18:45

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 787-8 »

Biem wrote:
jet380 wrote:De kist op cur klaar maken voor de woestijjn en san die eruit ipv de eerst volgende is zeker geen optie?
Nee aangezien er alleen combi's uit gaan in 2017. Tenzij ze een combi ombouwen naar full pax maar dan zit je alsnog met een grote check die gedaan moet worden en de kosten die daarbij komen kijken.
Heeft KLM nog combi's die naar Full Pax kunnen dan. Dacht dat dat er maar 2 waren en dat dat bij alle 2 reeds was gebeurd (BFH en BFY)
787-8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 187
Joined: 24 Oct 2016, 18:45

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 787-8 »

76-er wrote:
787-8 wrote:Maar kan en mag je op 3 motoren vertrekken. Dat bedoelde ik meer

Wellicht weet 76-er dit?
Op en quad en tri-jet mag je met een motor inop vertrekken, maar dat betreft alleen een lege ferry vlucht met een speciaal daarvoor gecertificeerde bemanning. Goedkeuring door de autoriteiten is ook een vereiste.

Bij een motorstoring na V1 bij een reguliere lijnvlucht is eventueel doorvliegen naar je bestemming (of een ander vliegveld) wel mogelijk als je aan een aantal voorwaarden voldoet. Ten eerste moet je natuurlijk voldoende brandstof bij je hebben. Met een motor minder kun je niet zo hoog vliegen als wat er oorspronkelijk gepland is en dat resulteert in een hoger verbruik. Dat je aerodynamisch gezien nogal 'krom' vliegt helpt natuurlijk ook niet. Maar wat belangrijker is, is dat je na een motorstoring met een quad/tri-jet een soort van Etops wordt: je moet ten allen tijde binnen 90 minuten vliegen van een geschikte luchthaven blijven en daarnaast genoeg vermogen hebben om voldoende hoogte te kunnen behouden mocht een tweede motor de geest geven. De beroemde BA vlucht voldeed aan deze voorwaarden, van LA naar de UK is er altijd wel een vliegveld binnen 90 minuten te vinden. Op CUR-AMS dus niet, tenzij je een hele noordelijke route gaat vliegen. En daar heb je natuurlijk niet voor getankt.


In other news: MPS to the rescue!

Dinsdag maakt de reguliere MP vlucht een extra tussenstop in CUR om een nieuwe CF6 af te leveren. Oh, de ironie.
Dank je wel 76-er
Dat was dus de reden dat de BA het maar redde tot MAN. Wist dat er iets was. Dank je wel.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

787-8 wrote:Hoezo pas of al eind 2020?

De hele full freight operatie is nu al niet rendabel.
Dat klopt en zal met het huidige business model ook wel zo blijven. Zoals het er nu uit ziet (rond breakeven) blijven de freighters nog wel even vanwege de toegevoegde waarde voor het AFKL vrachtbedrijf als geheel. Boekhoudkundig wordt alles wel wat minder schimmig nu het vrachtbedrijf geen vergoeding aan passage meer hoeft te betalen voor ongebruikte ruimte in pax toestellen. Minder vestzak-broekzak dus.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16539
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

76-er wrote:
787-8 wrote:Maar kan en mag je op 3 motoren vertrekken. Dat bedoelde ik meer

Wellicht weet 76-er dit?
Op en quad en tri-jet mag je met een motor inop vertrekken, maar dat betreft alleen een lege ferry vlucht met een speciaal daarvoor gecertificeerde bemanning. Goedkeuring door de autoriteiten is ook een vereiste.

Bij een motorstoring na V1 bij een reguliere lijnvlucht is eventueel doorvliegen naar je bestemming (of een ander vliegveld) wel mogelijk als je aan een aantal voorwaarden voldoet. Ten eerste moet je natuurlijk voldoende brandstof bij je hebben. Met een motor minder kun je niet zo hoog vliegen als wat er oorspronkelijk gepland is en dat resulteert in een hoger verbruik. Dat je aerodynamisch gezien nogal 'krom' vliegt helpt natuurlijk ook niet. Maar wat belangrijker is, is dat je na een motorstoring met een quad/tri-jet een soort van Etops wordt: je moet ten allen tijde binnen 90 minuten vliegen van een geschikte luchthaven blijven en daarnaast genoeg vermogen hebben om voldoende hoogte te kunnen behouden mocht een tweede motor de geest geven. De beroemde BA vlucht voldeed aan deze voorwaarden, van LA naar de UK is er altijd wel een vliegveld binnen 90 minuten te vinden. Op CUR-AMS dus niet, tenzij je een hele noordelijke route gaat vliegen. En daar heb je natuurlijk niet voor getankt.

Weet je het zeker? Bij mijn weten is de 90 minuten regel uitsluitend van toepassing op 'terrain clearance'. En daar heb je, als de golven niet al te hoog zijn, niet veel last van op een vlucht van CUR naar AMS....

In other news: MPS to the rescue!

Dinsdag maakt de reguliere MP vlucht een extra tussenstop in CUR om een nieuwe CF6 af te leveren. Oh, de ironie.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 699
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Wat is even? Gaan ze er voor of na eind 2020 uit?
76-er wrote:
787-8 wrote:Hoezo pas of al eind 2020?

De hele full freight operatie is nu al niet rendabel.
Dat klopt en zal met het huidige business model ook wel zo blijven. Zoals het er nu uit ziet (rond breakeven) blijven de freighters nog wel even vanwege de toegevoegde waarde voor het AFKL vrachtbedrijf als geheel. Boekhoudkundig wordt alles wel wat minder schimmig nu het vrachtbedrijf geen vergoeding aan passage meer hoeft te betalen voor ongebruikte ruimte in pax toestellen. Minder vestzak-broekzak dus.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Bennie wrote:
Weet je het zeker? Bij mijn weten is de 90 minuten regel uitsluitend van toepassing op 'terrain clearance'. En daar heb je, als de golven niet al te hoog zijn, niet veel last van op een vlucht van CUR naar AMS....
Heb het even opgezocht, maar het is En-En.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”