Camera settings on the D300s help, please

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
User avatar
wild weasel
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1455
Joined: 27 Jul 2010, 02:40
Type of spotter: picked up my old hobby!
Subscriber Scramble: wild weasel

Re: Camera settings on the D300s help, please

Post by wild weasel »

Hoi Eric...

Dank voor je compliment, waardeer ik! Afhankelijk van de kwaliteit van je foto's, hangt daar ook de crop mogelijkheid mee samen. Als ik crop zit ik meestal tussen de 20 en de 30% crop en dan blijft er genoeg kwaliteit overeind staan om er in de nabewerking nog een mooi resultaat uit te halen. Maar nogmaals, dan moet de basis van je foto wel gewoon goed zijn. Richting de 50% crop zou kunnen, maar dat ga je op een gegeven moment wel zien.......boven die 50% vind ik persoonlijk teveel en geeft teveel kwaliteits verlies...

Qua nabewerking doe ik het volgende, alhoewel ook dat heel persoonlijk is. Ik wil het altijd zo naturel als mogelijk houden.

In de RAW converter doe ik enkel wat scherpte en ruis reductie toepassen (soms wat witbalans, maar Nikon zit meestal spot on), daarna naar JPEG omzetten en dan trek ik waar nodig de levels in het histogram, soms een klein beetje curven en daarna nog een klein beetje slim verscherpen als dat nodig is. uiteindelijk nog even op het juiste formaat, in mijn geval 1600 x 900 of 1080 x 1920 en schoon is uw kunstgebit...

Maar nogmaals, iedereen heeft zo zijn eigen manier van nabewerken, tis ook maar net wat jij het prettigst vind....

En de hulp is uiteraard vanzelfsprekend, maar wel graag gedaan :wink:

Groet Menno
Shoot first, edit later! :-)
User avatar
Europarad
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 130
Joined: 27 Jun 2009, 16:03
Type of spotter: F4
Location: Den Haag

Re: Camera settings on the D300s help, please

Post by Europarad »

Ik heb de laatste dagen veel hulp gehad om mijn foto's te verbeteren.
Ik wil iedereen, en met name Peter en Menno, bedanken voor die hulp. :respect:
Ik heb alle foto's van afgelopen zondag opnieuw bewerkt en plaats er hier een selectie van.
Ik hoop dat jullie ze mooi vinden.

Greets Eric.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
My photo's on Airplane-pictures.net

My photo's on Jetphotos.net
User avatar
wild weasel
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1455
Joined: 27 Jul 2010, 02:40
Type of spotter: picked up my old hobby!
Subscriber Scramble: wild weasel

Re: Camera settings on the D300s help, please

Post by wild weasel »

Jeetje Eric, wat een mega verschil zeg! je herkent je foto's bijna niet meer terug man.............ik vind nummer twee (may the force be with you) trouwens heel bijzonder......goed gedaan.

Met die camera en lens van jou zit het wel goed. je hebt grote sprongen gemaakt ineens, m'n complimenten! En leuk ook dat je gelijk zoveel resultaat ziet....

Job wel done!

Gr. Menno
Shoot first, edit later! :-)
User avatar
wild weasel
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1455
Joined: 27 Jul 2010, 02:40
Type of spotter: picked up my old hobby!
Subscriber Scramble: wild weasel

Re: Camera settings on the D300s help, please

Post by wild weasel »

Oh chips, we have to do this in english. sorryyyyyy :mrgreen:
Shoot first, edit later! :-)
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Camera settings on the D300s help, please

Post by Polecat »

indeed massive improvement..that's what a forum is about :-) (next step would be levelling the horizon....?)
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
wild weasel
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1455
Joined: 27 Jul 2010, 02:40
Type of spotter: picked up my old hobby!
Subscriber Scramble: wild weasel

Re: Camera settings on the D300s help, please

Post by wild weasel »

Polecat wrote:indeed massive improvement..that's what a forum is about :-) (next step would be levelling the horizon....?)
Good point polecat! Trouwens, dit is het photography topic, dat hoeft helemaal niet in het Engels, silly me.....

Eric, je horizon levelen/rechttrekken doe je ook in de RAW bewerking (tijdens het croppen/bijsnijden), gewoon even een slinger aangeven tot je horizon recht staat :mrgreen:

See you at the tracks!
Shoot first, edit later! :-)
User avatar
Europarad
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 130
Joined: 27 Jun 2009, 16:03
Type of spotter: F4
Location: Den Haag

Re: Camera settings on the D300s help, please

Post by Europarad »

Polecat wrote:indeed massive improvement..that's what a forum is about :-) (next step would be levelling the horizon....?)
Dank je wel,
Ik dacht dat ik de horizon redelijk recht had staan, ik probeer meestal op de verticale lijnen van een gebouw te levellen want lantaarnpalen staan meestal niet recht en bij een hele rij met bomen aan de horizon twijfel ik ook wel eens of die hele rij ook even hoog is.
maar uiteraard zal ik ze nog even nalopen, bedankt voor de tip.

De foto waar de Qatar helemaal op staat is geaccepteerd op Airplane-Pictures.net.

greets Eric.
My photo's on Airplane-pictures.net

My photo's on Jetphotos.net
User avatar
wild weasel
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1455
Joined: 27 Jul 2010, 02:40
Type of spotter: picked up my old hobby!
Subscriber Scramble: wild weasel

Re: Camera settings on the D300s help, please

Post by wild weasel »

Europarad wrote:
Polecat wrote:indeed massive improvement..that's what a forum is about :-) (next step would be levelling the horizon....?)
Dank je wel,
Ik dacht dat ik de horizon redelijk recht had staan, ik probeer meestal op de verticale lijnen van een gebouw te levellen want lantaarnpalen staan meestal niet recht en bij een hele rij met bomen aan de horizon twijfel ik ook wel eens of die hele rij ook even hoog is.
maar uiteraard zal ik ze nog even nalopen, bedankt voor de tip.

De foto waar de Qatar helemaal op staat is geaccepteerd op Airplane-Pictures.net.

greets Eric.
Als dat je eerste is, gefeliciteerd Eric! heb zelf nog aardig wat rejected pics in de wacht staan, die alleen nog maar van formaat 16:9 naar 4:3 te hoeven worden omgezet, maar dat weiger ik, dus dan maar geen foto's op AL.net :mrgreen:
Shoot first, edit later! :-)
User avatar
Europarad
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 130
Joined: 27 Jun 2009, 16:03
Type of spotter: F4
Location: Den Haag

Re: Camera settings on the D300s help, please

Post by Europarad »

wild weasel wrote:
Europarad wrote:
Polecat wrote:indeed massive improvement..that's what a forum is about :-) (next step would be levelling the horizon....?)
Dank je wel,
Ik dacht dat ik de horizon redelijk recht had staan, ik probeer meestal op de verticale lijnen van een gebouw te levellen want lantaarnpalen staan meestal niet recht en bij een hele rij met bomen aan de horizon twijfel ik ook wel eens of die hele rij ook even hoog is.
maar uiteraard zal ik ze nog even nalopen, bedankt voor de tip.

De foto waar de Qatar helemaal op staat is geaccepteerd op Airplane-Pictures.net.

greets Eric.
Als dat je eerste is, gefeliciteerd Eric! heb zelf nog aardig wat rejected pics in de wacht staan, die alleen nog maar van formaat 16:9 naar 4:3 te hoeven worden omgezet, maar dat weiger ik, dus dan maar geen foto's op AL.net :mrgreen:

De 130ste en ondertuseen is de tweede Qatar de 131ste geworden.
De eerste screener vroeg een second opinion on levelling maar de tweede zei dat na controle van de verticale lijnen van de gebouwen hij toch recht stond.
Hij vond dit dan ook een foto die op het eerste gezicht niet level lijkt maar na controle het toch wel blijkt te zijn.
Hoe dan ook, ik blij met 2 geaccepteerde foto's binnen 24 uur en er staan er nog een paar in de wachtrij

greets Eric.
My photo's on Airplane-pictures.net

My photo's on Jetphotos.net
Post Reply

Return to “Photography”