Re: EHGR (Gilze-Rijen) 09-06-2010

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
User avatar
Hans
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4047
Joined: 24 Aug 2002, 11:07
Type of spotter: S5 - Military & Civil
Subscriber Scramble: Yep
Location: The Net
Contact:

Re: EHGR (Gilze-Rijen) 09-06-2010

Post by Hans »

Hi,
marcel32us wrote:If my comments seem a little harsch sometimes, you should get to know me, this is the moderately friendly mode.
I can vouch on that last remark!

But I must agree on the consensus which seems to prevail here; OK, there may be a certain news value to posting those images. You may or may not agree on that, but it is not really the issue here. But even when this news value is there, there is no point in posting those almost identical images, as they are clearly not absolutely fantastic shots!
Sure, it is great to see a Jordanian Hercules, but in my view this still is not a good reason to post those near identical "below average" images - No pun intended here! Lets keep it at that conditions were below average ;-)
Redskin wrote:First of all, the first two almost identical shots were posted only 2 minutes after each other.
Which means that the second poster was well aware the first post with those images already existed... (unless somebody merged the posts, but that is not the case here according to the loggings)


My 2P.

Regards,

Hans
User avatar
vuurwerkreeshof
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 378
Joined: 16 Feb 2009, 15:46
Type of spotter: F5
Location: Tilburg

Re: EHGR (Gilze-Rijen) 09-06-2010

Post by vuurwerkreeshof »

@Marcel

Ik vind het erg jammer dat je zo moet reageren op de foto's van anderen, terwijl je eigen foto's ook zeker niet in de top horen :mrgreen: En het zijn misschien wel 3 erg op elkaar lijkende foto's maar dat is tegenwoordig bij bijna alles wel. Precies hetzelfde bij de foto's van de Frisian Flag, dat zijn ook allemaal straaljagers die 9 van de 10 keer in dezelfde hoek zijn genomen, en hier dump je zelf ook gewoon je foto's tussen...
En ik wil ook nog even kwijt dat het nergens op slaat dat je nog eens zo reageert op de reacties van anderen, het gaat hier over een hobby niet over een moord of iets dergelijks 8)
User avatar
Arjan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2730
Joined: 20 Sep 2002, 22:51
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: Arjan
Location: Den Haag

Re: EHGR (Gilze-Rijen) 09-06-2010

Post by Arjan »

Het gaat er niet zozeer om dat je foto van top kwaliteit moet zijn, maar dat wil wat mij betreft niet zeggen dat je zomaar alles op het internet hoeft te gooien. Ik begrijp best dat je blij bent dat je een leuke kist hebt gezien en dat je dol enthousiast om het veld heen bent gescheurd (heb ik ook vaak zat gedaan), maar dan nog...........nieuwswaarde is ook gewoon een berichtje van; Hey, er staat een Jordaanse Herk nummertje zoveel en hij is best lastig te fotograferen! Dan heb ik genoeg beeldvorming hoor!
Scramble member since 1990
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Re: EHGR (Gilze-Rijen) 09-06-2010

Post by Iwan Bogels »

Hi guys,

Als ik alle verhalen zo lees dan heb ik wel een bepaald beeld bij wat er is gebeurd. Twee (verhoudingsgewijs) jonge en onervaren spotters vangen hun eerste Jordaanse Hercules en zijn daarover laaiend enthousiast. Als je dat als ouwe rot in de hobby voor je ziet dan moet je wel glimlachen, en misschien ben je ook wel jaloers dat je tegenwoordig zelf veel meer nodig hebt om zo enthousiast te worden.

Het enthousiasme van de twee mannen maakt dat ze trots zijn op hun buit en dit graag willen delen met hun vrienden en bekenden uit de hobby. Terecht, want in de jaren 80 stond menigeen ook trots te vertellen en foto's / dia's te laten zien van bijzondere kisten die ze hadden gescoord. Wat dat betreft is dit verhaal over de Jordaanse Herk niets anders dan wat we allemaal vroeger wel eens deden, alleen gebeurt het nu via de PC op een forum in plaats van op de vrije woensdagmiddag langs het hek. Een beetje begrip is dus wel op z'n plaats.

Toch heeft Marcel ook wel een goed punt...... Als je vroeger zulke platen langs het hek liet zien dan kreeg je ter plekke waardering voor je vangst, maar ook commentaar op de kwaliteit van je plaatje. En als je dan met z'n tweeen achter elkaar dezelfde foto probeerde te showen dan kon je gerust rekenen op een beetje tegenwind. Vroeger had dat niet gelijk zo'n grote impact, want dan kon je aan het hek wel een beetje inschatten wat je moest verwachten, maar tegenwoordig is een posting meteen een voldongen feit. Dus geen zichtbare fronsende wenkbrauwen, geen afkeurende schouderophalingen en geen individuele kritische opmerking voordat je de foto aan een volgende persoon laat zien, maar in één keer de presentatie aan een "miljoenenpubliek". En da's niet altijd makkelijk !

En Marcel heeft ook gelijk als hij zich ergert aan de vele oohhh's en aahhh's die worden geuit bij foto's die kritisch bezien tot de categorie prutsfoto's behoren. Wellicht is bij dat soort reacties een nuance wel op z'n plaats. In het bewurste onderwerp van de Jordaanse Herc zou ik me kunnen voorstellen dat ik zou zeggen: "Leuke vangst mannen, maar ik hoop dat jullie er bij het vertrek nog een fatsoenlijke plaat van kunnen maken". Wat dat betreft is kritiek op overmatig lovende woorden in mijn ogen zeker op z'n plaats, want vroeger was je langs het hek ook niet veilig geweest voor commentaar als je je zo had opgesteld.

Yorick, je verhaal over de scooter bracht een paar mooie herinneringen bij me boven. Ik hoop dat jullie een hoop lol hebben gehad, en je had eerder je eerste Jordaanse Herc te pakken dan ik vroeger. Hopelijk krijg je hem bij vertrek nog een keertje goed voor je lens. Wat al het commentaar betreft, neem het ter harte. Het is geen veroordeling, maar een mooi moment van relativering. Hopelijk kun je de oudjes binnenkort nog eens het nakijken geven met een andere mooie verrassing.

Veel plezier tijdens de open dagen !

Cheers,
Iwan (die nabij hetzelfde plekkie in begin jaren 80 super enthousiast door de bomen en met tegenlicht zijn eerste Griekse Herc stond te platen)
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!

Image
User avatar
Arjan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2730
Joined: 20 Sep 2002, 22:51
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: Arjan
Location: Den Haag

Re: EHGR (Gilze-Rijen) 09-06-2010

Post by Arjan »

Bah Iwan, wat heb je weer gelijk :shock:

Aan de andere kant, heb jij toen die foto van die Griek meegenomen en aan iedereen aan het hek laten zien? :wink:
Scramble member since 1990
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Re: EHGR (Gilze-Rijen) 09-06-2010

Post by Iwan Bogels »

Haha Arjan......goeie vraag !

Als ik eraan terug denk dan herinner ik me dat ik als 14 of 15 jarige tijdens de winter en het voorjaar keihard spaarde voor een tienertoer en een flinke hoeveelheid diarolletjes. Uiteraard was de tijd te kort / de inkomsten te laag voor een sluitend budget, en dus spaarde ik toen alle volgeschoten rolletjes op tot na het seizoen, om vervolgens keihard te gaan sparen voor het ontwikkelen van de films. Met een beetje pech hield ik de resultaten van de tienertoer pas twee of drie maanden later tegen het licht, en tegen die tijd was het enthousiasme wel een beetje bekoeld.

Als ik daar over nadenk is er wel een hoop veranderd.........

Je zou nu mijn glimlach eens moeten zien,
Iwan
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!

Image
User avatar
Arjan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2730
Joined: 20 Sep 2002, 22:51
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: Arjan
Location: Den Haag

Re: EHGR (Gilze-Rijen) 09-06-2010

Post by Arjan »

Hmmm ja goede oude tijd. Sowieso nog dat je dagen/weken/maanden moest wachten tot je uberhaupt het resultaat terug zag. En ja, er is een hoop verandert, bestaat Tienertoer uberhaupt nog?

Misschien is het anders wel interessant om een "dump-je-troep" foto topic te openen. Misschien ook handig met een uit de oude doos versie. Kan jezelf bepalen of je die foto's wel of niet wilt zien.
Scramble member since 1990
User avatar
marcel32us
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 999
Joined: 10 Feb 2005, 11:50
Type of spotter: Alles wat vliegt, als er maar een motor aan zit.
Subscriber Scramble: marcel32us
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: EHGR (Gilze-Rijen) 09-06-2010

Post by marcel32us »

vuurwerkreeshof wrote:@Marcel Ik vind het erg jammer dat je zo moet reageren op de foto's van anderen, terwijl je eigen foto's ook zeker niet in de top horen :mrgreen:
Dus ik mag geen mening hebben over foto's omdat ik niet tot de top behoor? Wat is dat voor een onzin. Ik klaag ook niet over jou als je opmerkt dat ik een foto plaats die niet 100% scherp is. De enige twee zaken waar ik op dit board ooit over heb geklaagd zijn:
1. mensen die naar mijn mening teveel van hetzelfde plaatsen.
2. mensen die overdreven complimenteus zijn over foto's die dat gewoon niet waard zijn.
vuurwerkreeshof wrote:En het zijn misschien wel 3 erg op elkaar lijkende foto's maar dat is tegenwoordig bij bijna alles wel. Precies hetzelfde bij de foto's van de Frisian Flag, dat zijn ook allemaal straaljagers die 9 van de 10 keer in dezelfde hoek zijn genomen, en hier dump je zelf ook gewoon je foto's tussen...
Klopt, onder vermelding van een soort van excuses dat ze lijken op de rest, en in ieder geval niet met bosjes ervoor en ook niet onscherp of anderszins mislukt. Naar mijn bescheiden mening waren dat gewoon prima platen, mischien zelfs onder die hoek op dat moment beter dan wat er al stond. Precies hetzelfde is het dus bepaald niet.
(voor de liefhebbers die willen weten over welke foto's dit gaat: http://www.scramble.nl/forum/viewtopic. ... 3&start=54" onclick="window.open(this.href);return false;)
vuurwerkreeshof wrote:En ik wil ook nog even kwijt dat het nergens op slaat dat je nog eens zo reageert op de reacties van anderen, het gaat hier over een hobby niet over een moord of iets dergelijks 8)
De jeugd van tegenwoordig kan ook niet meer tegen een beetje sarcasme. Op het gevaar af dat ik weer ruzie krijg met een moderator: If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Dit is de manier waarop ik mij doorgaans uitdruk, en ik ben van mening dat meer mensen zichzelf (en mij) niet zo serieus zouden moeten nemen. Als ik negatief reageer op een foto, heb ik bezwaar tegen die foto, niet noodzakelijkerwijs tegen de fotograaf.
vuurwerkreeshof wrote:Wa denkte gij jonge, denkte da ge sterk bent in een judopak ofso
Ja, dat trek ik ook altijd aan als ik een naar berichtje typ, anders durf ik niet.

@Iwan en Arjan:
Duidelijke punten, op SSB werd je voor zulke foto's met een kettingslot aan het hek gezet :lol:
User avatar
Gerard
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3940
Joined: 25 Feb 2007, 20:00
Subscriber Scramble: Jawohl
Location: 9.9NM NE of Büdingen AAF (closed)

Re: EHGR (Gilze-Rijen) 09-06-2010

Post by Gerard »

marcel32us wrote:op SSB werd je voor zulke foto's met een kettingslot aan het hek gezet :lol:
Daarvan ontbreken overigens nog foto's in het Soesterberg Archief Topic :twisted:

Groeten,
Gerard
"marcel32us-supporter"
.          |
          /O\
\_______[|(.)|]_______/
  o   ++   O   ++   o
User avatar
warthog64
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2118
Joined: 16 Feb 2003, 09:23
Subscriber Scramble: Nope
Location: Woudenberg. the Netherlands. 52O 05'02,5"N 5O 24'40,4"O
Contact:

Re: EHGR (Gilze-Rijen) 09-06-2010

Post by warthog64 »

Gerard wrote:
marcel32us wrote:op SSB werd je voor zulke foto's met een kettingslot aan het hek gezet :lol:
Daarvan ontbreken overigens nog foto's in het Soesterberg Archief Topic :twisted:

Groeten,
Gerard
"marcel32us-supporter"

ff zoeken, heb ik mischien nog wel :D
WH64
___│ØoØ│___
Some things up!
User avatar
marcel32us
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 999
Joined: 10 Feb 2005, 11:50
Type of spotter: Alles wat vliegt, als er maar een motor aan zit.
Subscriber Scramble: marcel32us
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Re: EHGR (Gilze-Rijen) 09-06-2010

Post by marcel32us »

[judopak aan]Op die dia's in het archief is het volgens mij Chris Schmidt die vastzit, maar ik meen me te herinneren dat het wel vaker gebeurde, als je fiets tenminste niet boven in de boom hing of je zadel op de vuurstapel was beland.

Overigens misschien beter om dit ouwe-l*llen-gesprek in het Praethuis te vervolgen, beetje off-topic.[/judopak uit]

Marcel
User avatar
brno
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 224
Joined: 07 Mar 2009, 20:14
Type of spotter: Shipspotter & Aircraft
Subscriber Scramble: brno
Location: 50% aan boord, 50% thuis
Contact:

Re: Re: EHGR (Gilze-Rijen) 09-06-2010

Post by brno »

Het idee dat ik de 8ste in rij ben met vrijwel dezelfde foto`s weerhoudt mij er ook van om foto`s te plaatsen, zoals boven al
gemeld. Dit geldt in het bijzonder voor opendagen. Ik kijk wel met veel plezier naar de geposte foto`s van anderen.


Heb trouwens wel de laatste vertrekkende Chinook van EHSB geplaat, en nooit gepost...;)

Groet,
Post Reply

Return to “Photography”