Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM: onscherp aan de randen?

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
ToVeR
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 35
Joined: 04 May 2007, 20:41
Location: near Mechelen, Belgium

Re: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM: onscherp aan de randen?

Post by ToVeR »

Voor wat het waard is zal ik wat afbeeldingen posten.
Het onderwerp: Boeing 737, Jetairfly, landing RWY25L, EBBR, van rechterkant gefotografeerd. Foto is niet gecropt, is zo ingezoomd op moment zelf.

Image

En nu wat onderdelen. Hoe gemaakt? Uitsneden uit de 100% foto. Geen croppen of niets.

Image

Image

Image

Image

De foto is misschien niet helemaal je dat op 100%, maar volgens mij is het toch duidelijk dat het aan de staart (links dus) minder is dan op de rest van de foto. De neus kan ook beter, maar ik vind er minder scherpteafval terug dan op de staart.
Andere gegevens van de foto: ISO 100, 1/500, f/8.0, focal length 110 mm. Ik vind dit persoonlijk wel mooie waarden voor diafragma en sluitertijd.

Op de link die Herbertvh opgaf, lijkt de eerste foto wel een beetje mijn probleem weer te geven. Al weet ik niet of die nu gecropt is of niet. Al lijkt het weer niet iets extremer daar.
altenae
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 172
Joined: 15 Apr 2008, 21:15
Type of spotter: Civil
Contact:

Re: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM: onscherp aan de randen?

Post by altenae »

Kijk daar hebben we wat aan. Wat opvalt is dat de registratie
scherp is en de staart boven niet.

Ik geloof er dus niets van dat de staart onscherp is
door bewegings onscherpte en de regi daaronder niet.

Het feit dat de neus scherp is en de achterkant niet , met een kist
die min of meer op je af komt is dus echt geen bewegings
onscherpte aan de linkerkant.

Gewoon lens issue.

Kan je nog een foto (Crop) plaatsen van de achter vleugels.
Zijn deze wel weer scherp ?
http://www.wildlife-photos.net, planepix.nl and aviationpix.nl
User avatar
Herbertvh
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 385
Joined: 06 Sep 2002, 00:02
Contact:

Re: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM: onscherp aan de randen?

Post by Herbertvh »

ToVeR,

Ik zie nu wat je bedoelt. Overigens vind ik het nog wel meevallen. Vanwege je verhaal dacht ik dat het erger zou zijn.

Maar zou je eens het volgende kunnen testen. Probeer eens een vergelijkbare foto te maken, maar dan met hetzelfde diafragma en de sluitertijd op 1/1000e seconde of nog korter. Waarschijnlijk moet je daarvoor een hoger ISO instellen. Ik ben benieuwd of op die nieuwe foto dezelfde onscherpte op dezelfde plaatsen te zien is of niet. Mocht die nieuwe foto op dezelfde plaats onscherp zijn dan gaat het waarschijnlijk om een lensprobleem, maar als de foto scherper is dan gaat het waarschijnlijk om een te lage sluitertijd. En een paar foto's extra nemen met dezelfde instellingen kan natuurlijk nooit kwaad.

Ik ben benieuwd wat er uit komt. Zou je die foto ter vergelijking ook hier in het forum willen plaatsen?

Succes,
Herbert
Enjoy!
ToVeR
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 35
Joined: 04 May 2007, 20:41
Location: near Mechelen, Belgium

Re: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM: onscherp aan de randen?

Post by ToVeR »

Met enige vertraging ... het stabilo.

Image

Ik heb (nog) niet de kans gezien foto's van gelijkaardige onderwerpen te maken bij andere instellingen.
In principe zou een sluitertijd van 1/500 toch voldoende moeten zijn, bij 110 mm brandpuntsafstand? Ik heb wel stellig de indruk dat de scherpte beter is bij 200 dan bij 100 ISO.
ToVeR
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 35
Joined: 04 May 2007, 20:41
Location: near Mechelen, Belgium

Re: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM: onscherp aan de randen?

Post by ToVeR »

Afgelopen zomer heb ik ook een upgrade in camera gedaan. De EOS 400D begon wat te haperen, en ik heb mij laten verleiden door een EOS 50D. In wezen heb ik geen klagen van deze camera. Echter...

... ik heb de kans gehad dit toestel te gebruiken met een EF 70-300 lens. Een testje met een andere lens dan mijn oorspronkelijke. Resultaat: hetzelfde. Nieuw fototoestel. Zelfde, door velen toch onverkort als goed beschouwde, lens. En het resultaat is een (haar)scherpe rechterkant van de foto. En een onvoorstelbaar onscherpe linkerkant. Ik ben eigenlijk van die afval in scherpte echt wel onder de indruk. Ik realiseer mij nu dat ik mij tot voor kort niet kon voorstellen dat zulk een resultaat mogelijk was met éénzelfde lens.

Ik hoop nu toch dat de resultaten op de ene of de andere manier verbeteren, maar anders komt deze lens toch in aanmerking voor de titel: "Miskoop van het jaar", of "Meest overschatte objectief" (dat ik in mijn bezit heb, tenminste).
ToVeR
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 35
Joined: 04 May 2007, 20:41
Location: near Mechelen, Belgium

Re: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM: onscherp aan de randen?

Post by ToVeR »

En weer wat nieuws ...

Ik heb nu dus een EOS 50D die ik in combinatie met de 70-300 gebruik. Enige malen gebruikt. Geen problemen vastgesteld.
Nu, afgelopen maandag het hele eind naar Eindhoven gegaan om een plaat te maken van de Il-76 RA-78846 in de landing.

Ook hier scheelt toch iets met de foto's. En dit keer is het de rechterkant :shock: die het niet helemaal goed doet.
Nu begin ik te denken dat

1. Ofwel ik geen verstand heb van deze foto's te maken.
2. De hoek tot de lichtinval van groot belang is. Ik kan nu niet alles beschrijven, maar de foto's van voren genomen hebben het probleem van minder scherpte aan de rechterzijde, terwijl foto's die meer knal op de zijkant of langs achteren zijn genomen beter zijn. Ik ga wel eens de instellingen van beide foto's naast mekaar leggen om te vergelijken. Misschien zie ik ergens een verschil wat dit verschil kan verklaren.

En ik begon net te denken dat m'n problemen van de baan waren... :cry:
User avatar
topgun1984
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2007, 06:45
Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
Location: Gorinchem
Contact:

Re: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM: onscherp aan de randen?

Post by topgun1984 »

FF misschien logische vraag van mijn kant.

Heeft deze lens interne AF? (of andere woorden draait er iets in de binnenkant mee als je scherp stelt?) Misschien een stomme redenering, maar het kan zo zijn dat er iets op de binnenste elementen zit van een waasje, waardoor het onscherp wordt aan de ene kant.


Grtz,

TG1984
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
Image
ToVeR
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 35
Joined: 04 May 2007, 20:41
Location: near Mechelen, Belgium

Re: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM: onscherp aan de randen?

Post by ToVeR »

Draaien doet er zeker iets. Maar de scherpstelring zit aan de buitenzijde, en de voorkant van de lens draait dan mee.
Het lijkt mij sterk dat er een probleem is met een waasje of zo. Ik heb de lens al een tijdje. Het probleem treedt niet consistent op, en is eigenlijk niet merkbaar bij statische beelden.
Daarbovenop: ik heb een dag op Düsseldorf foto's staan schieten met deze camera en lens eind november, en dit probleem is dus niet te zien! Wat mij wel doet vermoeden dat de omstandigheden een rol spelen. Of misschien de IS?

Ik heb nog een tweede dergelijke lens en deze heeft deze problemen ook. Op een bepaald moment zo erg dat ik ze binnendeed voor nazicht. In de winkel bij afleveren werd het probleem duidelijk vastgesteld. Na reparatie (er was iets mis, weet niet onmiddellijk meer wat) leek het minder, maar toch nog altijd aanwezig. Hoewel het volgens Canon dus perfect in orde zou zijn.
Post Reply

Return to “Photography”