EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?
Forum rules
- The Traveller
- Scramble Die-Hard
- Posts: 538
- Joined: 18 Feb 2006, 13:19
Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?
Ik voel me niet echt serieus genomen. Eigenlijk is het onbegrip er nog steeds, want een eerlijk antwoord blijft uit.
De "smart talk" van de personen (die waarschijnlijk zelf ATC-ers zijn) geven maar weer even aan dat ik er geen verstand van heb.
Mond houden! Maar volgens mij weten jullie drommels goed waar ik het over heb! Maar mag daar geen rugbaarheid aan gegeven worden?
De "smart talk" van de personen (die waarschijnlijk zelf ATC-ers zijn) geven maar weer even aan dat ik er geen verstand van heb.
Mond houden! Maar volgens mij weten jullie drommels goed waar ik het over heb! Maar mag daar geen rugbaarheid aan gegeven worden?
Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?
Oh jee, er wordt een doofpot gesuggereerd. Terwijl dat helemaal niet nodig is. ATC heeft te maken met politieke afspraken over het gebruik van banen. Eén ervan is dat de 36L/18R absoluut voorkeur heeft boven al het andere (mits wind, operatie, etc).
Aan de andere kant, als bijv. 18C niet bruikbaar is (door omstandigheden) dan wil je - weer als het weer het toelaat - 27 gebruiken voor je inboundpiek.
Punt is: de genoemde incidenten laten lijken dat er een spelletje gespeeld wordt, echter de 99,9% reguliere situaties vallen gewoon in het rijtje 'normale benutting'. Dat die niet in dit topic genoemd worden maakt dat er een suggestieve mening over LVNL wordt neergezet en dat is, als buurman van Schiphol en als geinteresseere, niet terecht.
[ Post made via Mobile Device ]
Aan de andere kant, als bijv. 18C niet bruikbaar is (door omstandigheden) dan wil je - weer als het weer het toelaat - 27 gebruiken voor je inboundpiek.
Punt is: de genoemde incidenten laten lijken dat er een spelletje gespeeld wordt, echter de 99,9% reguliere situaties vallen gewoon in het rijtje 'normale benutting'. Dat die niet in dit topic genoemd worden maakt dat er een suggestieve mening over LVNL wordt neergezet en dat is, als buurman van Schiphol en als geinteresseere, niet terecht.
[ Post made via Mobile Device ]
== All is well, as long as we keep spinning ==
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?
Voordat deze nuttige discussie ontspoort: Laten we met zij allen elkaar wel proberen met respect te behandelen. Dat levert veel meer op.
Er liggen bij ATC veel meer punten ten grondslag als wat jij en ik kunnen bedenken of zien. Wij zien alleen de bestemming of herkomst, voelen de windrichting en kunnen zien of het inboundpiek of outbound piek is. Op basis van die factoren lukt het mij om voor 99% goed in te schatten op welke baan een kist aankomt of vertrekt. (Sluit meteen aan bij je voorbeeld van 36L/36C en de enkele DL of BA die dan naar de polderbaan moet. Logisch. Die vertrekken allemaal westwaarts, waar 36C vertrekken allemaal oost en zuidwaarts
zijn bij dubbel baangebruik. Das nou eenmaal zo vastgelegd. Waarom? Dont ask me)
Echter hebben wij geen zicht op weeronstandigheden en wind en lichtdrukverschillen een paar 100 meter (of nog meer) voor de baan wat er bijvoorbeeld ik kan resulteren dat er toch een amdere baan wordt gekozen dan verwacht. (De 1% die overblijft)
Vergelijken met andere havens welke maar 2 of 3 banen hebben heeft geen zin. Die hebben niet van die achterlijke mileu en geluidsregels zoals wij die kennen. Dat schiphol 5 (of eigenlijk 6) banen heeft, is niet omdat ze nodog zijn voor een goede en coorecte vluchtuitvoering en capaciteit van de banen, maar voortgevloeid over de regeltjes vanuit de overheid omtrent geluidsverdeling en milieubelasting. De 7e baan waarover wordt gesproken is nodig voor het uitbreiden van de capaciteit binnen de geldende geluidsnormen. Capaciteit op de andere banen is er overigens meer dan genoeg qua verkeersruimte, maar niet qua geluidsruimte. Ook daarmee weer typisch NL in vergelijking met LHR of FRA. Heeft ATC niks mee van doen , LVNL ook niet, puur politiek.
Garuda? Simpel. Bij 24 en 18L in gebruik bij vetrek zonder extreme weersomstadigheden gaat verkeer naar zuid en oost via 18L en verkeer naar West en Noord via 24. Een andere kist met een andere richting er tussendoor gooien op de 24 resulteert dat er diverse vluchtrichtingen door elkaar gaan lopen en dat is niet wenselijk, want zorgt voor extra belasting voor de verkeersleiding op iets grotere hoogte.
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
Er liggen bij ATC veel meer punten ten grondslag als wat jij en ik kunnen bedenken of zien. Wij zien alleen de bestemming of herkomst, voelen de windrichting en kunnen zien of het inboundpiek of outbound piek is. Op basis van die factoren lukt het mij om voor 99% goed in te schatten op welke baan een kist aankomt of vertrekt. (Sluit meteen aan bij je voorbeeld van 36L/36C en de enkele DL of BA die dan naar de polderbaan moet. Logisch. Die vertrekken allemaal westwaarts, waar 36C vertrekken allemaal oost en zuidwaarts
zijn bij dubbel baangebruik. Das nou eenmaal zo vastgelegd. Waarom? Dont ask me)
Echter hebben wij geen zicht op weeronstandigheden en wind en lichtdrukverschillen een paar 100 meter (of nog meer) voor de baan wat er bijvoorbeeld ik kan resulteren dat er toch een amdere baan wordt gekozen dan verwacht. (De 1% die overblijft)
Vergelijken met andere havens welke maar 2 of 3 banen hebben heeft geen zin. Die hebben niet van die achterlijke mileu en geluidsregels zoals wij die kennen. Dat schiphol 5 (of eigenlijk 6) banen heeft, is niet omdat ze nodog zijn voor een goede en coorecte vluchtuitvoering en capaciteit van de banen, maar voortgevloeid over de regeltjes vanuit de overheid omtrent geluidsverdeling en milieubelasting. De 7e baan waarover wordt gesproken is nodig voor het uitbreiden van de capaciteit binnen de geldende geluidsnormen. Capaciteit op de andere banen is er overigens meer dan genoeg qua verkeersruimte, maar niet qua geluidsruimte. Ook daarmee weer typisch NL in vergelijking met LHR of FRA. Heeft ATC niks mee van doen , LVNL ook niet, puur politiek.
Garuda? Simpel. Bij 24 en 18L in gebruik bij vetrek zonder extreme weersomstadigheden gaat verkeer naar zuid en oost via 18L en verkeer naar West en Noord via 24. Een andere kist met een andere richting er tussendoor gooien op de 24 resulteert dat er diverse vluchtrichtingen door elkaar gaan lopen en dat is niet wenselijk, want zorgt voor extra belasting voor de verkeersleiding op iets grotere hoogte.
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?
Het antwoord van ATCSpooky was een hele serieuze reactie met de juiste feiten.....maar misschien niet wat je wilt horen of kunt begrijpen....The Traveller wrote:Ik voel me niet echt serieus genomen. Eigenlijk is het onbegrip er nog steeds, want een eerlijk antwoord blijft uit.
De "smart talk" van de personen (die waarschijnlijk zelf ATC-ers zijn) geven maar weer even aan dat ik er geen verstand van heb.
Mond houden! Maar volgens mij weten jullie drommels goed waar ik het over heb! Maar mag daar geen rugbaarheid aan gegeven worden?
LVNL zou het liefst de hele dag 2+2 willen gebruiken maar dat is in ons (ik zeik overal over) landje helaas niet mogelijk....
Neem het gewoon aan van mensen die er dagelijks echt mee te maken hebben.....
En een discussie uitlokken? Vraag het gewoon en er zijn zat mensen die je een antwoord geven...want het is namelijk geen discussie maar dagelijkse werkelijkheid.
Ciao,
- Aircolours
- Scramble Master
- Posts: 2946
- Joined: 04 Mar 2004, 13:39
- Subscriber Scramble: Aircolours
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?
Een paar ATC-ers zijn hier duidelijk op hun teentjes getrapt
Het blijft een feit dat de banenwissels de laatste jaren enorm zijn toegenomen. Nu lijkt het meer op een grabbelton i.p.v. dat er een beleid achter zit waarover is nagedacht. Ja, je kan gaan schermen hoe moeilijk het is met al die vele aspecten die invloed hebben op het baangebruik, maar als je –tig parameters hebt om dat baangebruik vast te stellen dan is het duidelijk dat hierin is doorgeschoten. En dat mag wellicht niet aan ATC liggen (maar meer aan de politiek), maar zo is het wel. Je mag hopen dat er niet nog een baan bijkomt…
Een Leek.
Het blijft een feit dat de banenwissels de laatste jaren enorm zijn toegenomen. Nu lijkt het meer op een grabbelton i.p.v. dat er een beleid achter zit waarover is nagedacht. Ja, je kan gaan schermen hoe moeilijk het is met al die vele aspecten die invloed hebben op het baangebruik, maar als je –tig parameters hebt om dat baangebruik vast te stellen dan is het duidelijk dat hierin is doorgeschoten. En dat mag wellicht niet aan ATC liggen (maar meer aan de politiek), maar zo is het wel. Je mag hopen dat er niet nog een baan bijkomt…
Een Leek.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?
Dat we op dit gebied in Nederland zijn doorgeschoten ben ik het helemaal mee eens!
Zon 7e baan kost klauwen met geld, om ook maar niet te praten over de kosten van lelystad, maar geluid is kennelijk belangrijker dan geld.
Zon 7e baan kost klauwen met geld, om ook maar niet te praten over de kosten van lelystad, maar geluid is kennelijk belangrijker dan geld.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?
Volgens mij gebruiken de omleggende velden ook heel wat banen tegelijk. Ben je weleens op Frankfurt geweest bijvoorbeeld. Die gebruiken wel 4 tegelijk. Uitzondering is Heathrow. Deze luchthaven kun je ook niet vergelijken met SPL. SPL is een overstap luchthaven waar vele vluchten in korte tijd afgehandeld worden. Een A380 stuur je niet naar Frankfurt of Copenhagen, als je winst wilt maken tenminste.
Ik ben zelf al ATC fan sinds 30 jaar en heb dagelijks mijn scanners aan. Ik heb niet het idee dat er vaker gewisseld wordt dan vroeger. Ik werk onder de landing 27 maar kan SPL er zelden op betrappen dat deze baan gebruikt als de wind niet fors westelijk is of lage bewolking is. Wel is het zo dat toestellen regelmatig 18C krijgen ipv de 18R.
Verder vind ik de baankeuzes vaak wel logisch. Als je scanner luistert hoor je ook nog al eens dat wind maar een stukje van de grond soms heel anders staat dan op de grond. Of dat er buien in de buurt zitten die wel is waar niet op SPL vallen maar de wind wel heel anders doet waaien. Zo kan het het bij mist aan de andere kant van SPL ook veel beter zicht zijn etc.
Misschien mogen wij eens een keertje bij ATC komen kijken. Ik zou weleens heel graag van dichtbij willen zien hoe het werkt
Vroeger zat je naast de baan met een radio met draaiknoppen en die verliep nog al eens zodat de frequentie niet meer opgepikt werd. In die tijd moest je vaak ook best een tijd wachten voor een vlucht kwam en was je blij als er eindelijk een vliegtuig lande. Maar dan soms wel op de verkeerde baan want je hoorde de kist niet en als je pech had merkte je het nog niet eens op dat de kisten op de andere banen landen. Zat je zo een uur bij de verkeerde baan. Moest je wachten tot er nog een kist op de andere baan kwam landen om zeker te weten dat ze wel van baan veranderd waren was je weer een tijd verder. Was je net omgefietst kon je weer terug Weer baan veranderd. Maw het is nooit anders geweest en zal ook nooit anders worden.
Overigens heeft SPL nog wel een uitdaging bij westerstorm. Je kan niet de 27 en 24 en 22 tegelijk gebruiken voor landen. Dus hier ligt zeker nog een behoefte voor SPL. Al heb ik vroeger nog wel eens gezien dat alle fokker 50's / 27's op de 24 landen met korte indraai en overig op de 27. Dus de 22 is niet een echte toevoeging behalve dan bij extreme wind dat toestellen niet hoeven te landen en stijgen op 24 op hetzelfde moment.
Misschien leuk om een beetje gevoel te krijgen. Speel: www.atc-sim.com. Heel simpel maar snap je vast een beetje waarom alles zo gedisciplineerd moet en gaat.
Ik ben zelf al ATC fan sinds 30 jaar en heb dagelijks mijn scanners aan. Ik heb niet het idee dat er vaker gewisseld wordt dan vroeger. Ik werk onder de landing 27 maar kan SPL er zelden op betrappen dat deze baan gebruikt als de wind niet fors westelijk is of lage bewolking is. Wel is het zo dat toestellen regelmatig 18C krijgen ipv de 18R.
Verder vind ik de baankeuzes vaak wel logisch. Als je scanner luistert hoor je ook nog al eens dat wind maar een stukje van de grond soms heel anders staat dan op de grond. Of dat er buien in de buurt zitten die wel is waar niet op SPL vallen maar de wind wel heel anders doet waaien. Zo kan het het bij mist aan de andere kant van SPL ook veel beter zicht zijn etc.
Misschien mogen wij eens een keertje bij ATC komen kijken. Ik zou weleens heel graag van dichtbij willen zien hoe het werkt
Vroeger zat je naast de baan met een radio met draaiknoppen en die verliep nog al eens zodat de frequentie niet meer opgepikt werd. In die tijd moest je vaak ook best een tijd wachten voor een vlucht kwam en was je blij als er eindelijk een vliegtuig lande. Maar dan soms wel op de verkeerde baan want je hoorde de kist niet en als je pech had merkte je het nog niet eens op dat de kisten op de andere banen landen. Zat je zo een uur bij de verkeerde baan. Moest je wachten tot er nog een kist op de andere baan kwam landen om zeker te weten dat ze wel van baan veranderd waren was je weer een tijd verder. Was je net omgefietst kon je weer terug Weer baan veranderd. Maw het is nooit anders geweest en zal ook nooit anders worden.
Overigens heeft SPL nog wel een uitdaging bij westerstorm. Je kan niet de 27 en 24 en 22 tegelijk gebruiken voor landen. Dus hier ligt zeker nog een behoefte voor SPL. Al heb ik vroeger nog wel eens gezien dat alle fokker 50's / 27's op de 24 landen met korte indraai en overig op de 27. Dus de 22 is niet een echte toevoeging behalve dan bij extreme wind dat toestellen niet hoeven te landen en stijgen op 24 op hetzelfde moment.
Misschien leuk om een beetje gevoel te krijgen. Speel: www.atc-sim.com. Heel simpel maar snap je vast een beetje waarom alles zo gedisciplineerd moet en gaat.
- EHAM
- Scramble Master
- Posts: 3415
- Joined: 30 Apr 2005, 21:32
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: Joost de Wit
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?
Eén ervan is dat de 36L/18R absoluut voorkeur heeft boven al het andere (mits wind, operatie, etc).
En zie hier één van de (voor leken) onbegrijpelijke tegenstellingen. Waarom kan al het verkeer naar het zuiden (WOODY en verder) ook niet 36L pakken zodat de verdeling tussen 36L en 36C beter wordt en er dus geen queues voor 36C ontstaan (zie openingspost)?Sluit meteen aan bij je voorbeeld van 36L/36C en de enkele DL of BA die dan naar de polderbaan moet. Logisch. Die vertrekken allemaal westwaarts, waar 36C vertrekken allemaal oost en zuidwaarts zijn bij dubbel baangebruik.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?
Ik denk (let op, denk) dat de hoeveelheid verkeer voor west en Noord net zoveel is als oost en Zuid. Zie ook regelmatig rijen bij de 36L. Ook als 36C open is (outbound piek) en daar geen wachtrijen zijn.
Denk zomaar dat het voor LVNL erg lastig is als er verkeer van 2 banen dezelfde richting op moet. Vandaar de harde splitsing.
Let op. Puur speculatie
[ Post made via Mobile Device ]
Denk zomaar dat het voor LVNL erg lastig is als er verkeer van 2 banen dezelfde richting op moet. Vandaar de harde splitsing.
Let op. Puur speculatie
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?
Je bent me net even voor...Hopla wrote:Misschien leuk om een beetje gevoel te krijgen. Speel: http://www.atc-sim.com. Heel simpel maar snap je vast een beetje waarom alles zo gedisciplineerd moet en gaat.
Speel ook eens en op waarheid gebaseerd ATC spel, dan merk je dat het niet zo makkelijk is als men denkt.
Is dit niet gewoon een topic om frustraties te spuien, omdat een vliegtuig niet op de baan land die jij graag wilt hebben ?
Chris.
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?
Uit persoonlijke ervaring vind ik ATC in Nederland eigenlijk wel ruim voldoende tot goed. Op Frankfurt maak je ook regelmatig mee dat de LH voorrang krijgt. Van alle kisten die ik toe nu toe op de 25C heb zien landen is van de LH. Dus dat KLM op SPL wordt voorgetrokken is iets wat ik persoonlijk niet ervaar en al is het zo dan zie je met bovenstaand voorbeeld dat dat dan niet alleen op SPL gebeurd.
Verder zijn de procedures op SPL vrij standaard waar weinig vanaf wordt geweken. Dat het soms zou kunnen ben ik met je eens maar aan de andere kant zorgt het strikt handhaven ervan wel dat er een veiligheidsmarge ingebouwd is die soms nodig is.
Vliegers zullen altijd proberen te landen op de baan die dichtbij de gate ligt en willen het liefst verticaal omhoog. Scheelt een hoop tijd en brandstof en dus geld. Zeker als je wat laat binnenkomt is elke minuut meegenomen om passagiers hun connectie te laten halen.
Dat voorbeeld van die Garuda kan ik begrijpen. Dat hij de 18L niets kan accepteren vanwege welke reden dan ook. Dat hij dan de 24 aanvraagt is ook logisch. Echter staan de starts ingepland vanaf de banen. En moet er dus op de 24 een gaatje zijn en als hij dan naar het oosten gaat (Arnem, Ivlut, Andik, weet ik veel wat nog meer) betekent dat ook dat dan op de 18L geen kist weg kan omdat ze elkaar tegen kunnen gaan komen. Komt er dus op neer dat je 1 slot mist. Zeker tijdens de piektijden zal je dan op de beertje moeten wachten, ook omdat de meeste kisten een slot krijgen.
Overigens bestaan alle SID's van de 36C naar het westen en misschien ook die naar het noorden sinds de aanleg van de polderbaan niet meer. Dus die gaan lekker weg van de 36L.
Verder zijn de procedures op SPL vrij standaard waar weinig vanaf wordt geweken. Dat het soms zou kunnen ben ik met je eens maar aan de andere kant zorgt het strikt handhaven ervan wel dat er een veiligheidsmarge ingebouwd is die soms nodig is.
Vliegers zullen altijd proberen te landen op de baan die dichtbij de gate ligt en willen het liefst verticaal omhoog. Scheelt een hoop tijd en brandstof en dus geld. Zeker als je wat laat binnenkomt is elke minuut meegenomen om passagiers hun connectie te laten halen.
Dat voorbeeld van die Garuda kan ik begrijpen. Dat hij de 18L niets kan accepteren vanwege welke reden dan ook. Dat hij dan de 24 aanvraagt is ook logisch. Echter staan de starts ingepland vanaf de banen. En moet er dus op de 24 een gaatje zijn en als hij dan naar het oosten gaat (Arnem, Ivlut, Andik, weet ik veel wat nog meer) betekent dat ook dat dan op de 18L geen kist weg kan omdat ze elkaar tegen kunnen gaan komen. Komt er dus op neer dat je 1 slot mist. Zeker tijdens de piektijden zal je dan op de beertje moeten wachten, ook omdat de meeste kisten een slot krijgen.
Overigens bestaan alle SID's van de 36C naar het westen en misschien ook die naar het noorden sinds de aanleg van de polderbaan niet meer. Dus die gaan lekker weg van de 36L.
- Alpha Kilo One
- Scramble Master
- Posts: 4496
- Joined: 25 Apr 2005, 16:17
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: Jein 😉
Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?
Even een domme vraag van mijn kant (en zeker niet om de discussie te laten ontsporen ...!!!!)
Zit er een beloningssysteem achter (voor snelle afhandeling, correcte afhandeling, minste files enzovoorts),
of krijgt elke ATC-er gewoon een salaris en that's it?
Dus denk erom, ik weet NIET hoe het werkt, en beschuldig NIEMAND van ook maar iets....
Ronald
Zit er een beloningssysteem achter (voor snelle afhandeling, correcte afhandeling, minste files enzovoorts),
of krijgt elke ATC-er gewoon een salaris en that's it?
Dus denk erom, ik weet NIET hoe het werkt, en beschuldig NIEMAND van ook maar iets....
Ronald
"Nix bliev wie it es"
- Einstein
- Scramble Junior
- Posts: 141
- Joined: 11 Jul 2007, 17:19
- Type of spotter: Military
- Subscriber Scramble: Einstein
- Location: Somewhere between Volkel & Gilze-Rijen
Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?
Dat kan ik me haast niet voorstellen. Maar als het wel zo zou zijn, zou dat wel interessante taferelen op kunnen leveren: ATC'ers die elkaar de toren uitvechten om tijdens de piekuren te mogen werken
Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?
Prioriteit 1 is natuurlijk de veiligheid. Als er bonussen te krijgen zijn dan kan dat wel eens ten koste gaan van die veiligheid.
Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?
Ja dat zou mooi zijn...nee hoor vkl'ers zijn gewoon in loondienst.
En er wordt op Schiphol niemand voor getrokken daar is het gewoon te druk voor...er wordt wel vaak geprobeerd om medewerking te verlenen indien mogelijk....en ja het gros van de kisten heeft een blauw kleurtje dus je zou kunnen denken dat als er iemand wordt voor getrokken het de KLM is maar dat is zeker niet het geval.
En er wordt op Schiphol niemand voor getrokken daar is het gewoon te druk voor...er wordt wel vaak geprobeerd om medewerking te verlenen indien mogelijk....en ja het gros van de kisten heeft een blauw kleurtje dus je zou kunnen denken dat als er iemand wordt voor getrokken het de KLM is maar dat is zeker niet het geval.