Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by ehusmann »

Wat ze betalen is niet zo van belang, waar de winstmarge wordt genomen wel. Ergens in de keten zal er een winstmarge worden genomen, zij het door de maatschappij, zij het door de verkoper.
Zelfde geldt voor de tickets die je via Corendon boekt. Alleen neem jij aan dat in het ene geval dat eenmalig wordt gedaan en in het andere geval dubbel. Dat is mogelijk, maar is zeker geen vanzelfsprekendheid. In veel gevallen wordt er op zo'n moment een soort 'pass-thru' gebruikt. De uiteindelijk verkoper verkoopt het totale pakket, maar neemt alleen een winstmarge op zijn aandeel, de rest wordt gewoon direct doorverkocht, zonder marge. Dit is zeker bij producten waarbij een groot deel wordt ingekocht niet ongebruikelijk, omdat anders de totale winstmarge veel te groot wordt en je niet meer concurrerend kunt zijn. En voor de verkoper is het geen punt, want als die een marge maakt op zijn echte (zelf gemaakte) kosten dan is de winst opzich goed genoeg.

Alleen als Corendon zijn winstmarge neemt over het totaal dan heb je gelijk. Maar ik betwijfel of jij dat als feit kan benoemen.

Erwin
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by B767-300ER »

wingview wrote:Je zegt dat de Airline kostendekkend is dus zal er per stoel geen winst gemaakt worden, die zit in het verblijf aldaar. Corendon zal waarschijnlijk een bepaalde marge hebben op het ticket én op het verblijf.

Het zou me niets verbaze dat de marge bij Corendon lager is dan dat van TUI maar dat hoeft niet te betekenen dat ze boven de prijs van TUI zitten. Om voet aan de grond te krijgen neem je genoegen met een lagere winst, of misschien zelfs break even, om je klanten binnen te halen. Wanneer dat doel is bereikt gaat de winst normaliter weer omhoog door betere deals etc. Gebeurt dat niet, dan zullen ze waarschijnlijk weer net zo snel afhaken.
Hoe kan Corendon een bepaalde marge op een ticket hebben (dus niet het verblijf)als ze deze onderbrengen bij de KLM en dus niet zelf vervoeren? In het geval van zelf vervoeren kan ik je geheel volgen, maar in dit geval van de antillen, waar de KLM gaat vervoeren, dus niet. Of begrijp ik jou verkeerd of snap ik het zelf niet meer hahah 8)

Rest van het verhaal kan ik geheel in meekomen. Jezelf inkopen in de markt om daar later de winst uit proberen te halen..
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by B767-300ER »

ehusmann wrote:Wat ze betalen is niet zo van belang, waar de winstmarge wordt genomen wel. Ergens in de keten zal er een winstmarge worden genomen, zij het door de maatschappij, zij het door de verkoper.
Zelfde geldt voor de tickets die je via Corendon boekt. Alleen neem jij aan dat in het ene geval dat eenmalig wordt gedaan en in het andere geval dubbel. Dat is mogelijk, maar is zeker geen vanzelfsprekendheid. In veel gevallen wordt er op zo'n moment een soort 'pass-thru' gebruikt. De uiteindelijk verkoper verkoopt het totale pakket, maar neemt alleen een winstmarge op zijn aandeel, de rest wordt gewoon direct doorverkocht, zonder marge. Dit is zeker bij producten waarbij een groot deel wordt ingekocht niet ongebruikelijk, omdat anders de totale winstmarge veel te groot wordt en je niet meer concurrerend kunt zijn. En voor de verkoper is het geen punt, want als die een marge maakt op zijn echte (zelf gemaakte) kosten dan is de winst opzich goed genoeg.

Alleen als Corendon zijn winstmarge neemt over het totaal dan heb je gelijk. Maar ik betwijfel of jij dat als feit kan benoemen.

Erwin
Hmz. Zeker interessant. Al is het me nog niet helemaal duidelijk.
Met name het stukje eenmalig/dubbel.

Zou je dit wat nader toe kunnen lichten? Want ik kan je qua doorverkopen wel volgens, maar wil de KLM dan ook niet haar marge op haar deel? Of begrijp ik je totaal verkeerd?

BTW, in geval van TUI wordt de winstmarge genomen door de aanbieder van de pakketten.
TUI airlines mag zelfs verlies draaien, als het totale verlies maar niet groter is als de kosten die ze hadden moeten maken als ze de stoelen elders ondergebracht zouden hebben.
(Als er per vervoerde passagier 1 euro verlies werd gemaakt, maar een stoel kostte elders 5 euro meer per passagier, dan is heteerste voor het netto bedrijfsresultaat van de totale holding beter)
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by ehusmann »

KLM neem een marge, zoals gebruikelijk. De ticketprijs zal wellicht iets lager liggen (bulk verkoop), maar KLM verkoopt iets aan een andere partij en neemt dus een marge erop.
Corendon koopt het in, plakt er een extra iets op (hotel, transfers, administratie) en bepaalt de eindprijs voor de klant.
In die eindprijs naar de klant zit een marge voor Corendon, maar de vraag is hoeveel.

Voorbeeld met fictieve prijzen:
Vlucht: 500 euro (485 kost, 15 winst voor KLM)
hotel: 300 euro
admin corendon: 50 euro
Totaal: 850

Op die (kost)prijs van 850 euro berekent Corendon een marge. Als hun standaard marge 5% is, dan zal dat dus ofwel (5% * 850=)42,50 zijn ofwel (5% * 350=)17,50 zijn.
In het eerste geval wordt er dus dubbel marge gedraaid over het ticket (KLM en Corendon), in het tweede geval niet.

Erwin

P.S. in het tweede geval kan je ook zeggen dat de marge van 17,50 ongeveer 2% over het geheel is natuurlijk, in dat geval verlaagd Corendon dus hun standaard marge om competitief te blijven. Noem het hoe je het wil.
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by B767-300ER »

Oke Erwin,

Helemaal helder, bedankt voor je heldere toelichting (als altijd).
Maar waar ga ik ervan uit dan dat er bij de een wel dubbel marge wordt gedraaid en bij de ander een enkel marge? (zoals jij stelde in je post)
Volgens mij ben ik namelijk bij beiden (TUI en Corendon) uitgegaan van enkele marge?

Of niet, want dan heb ik me verkeerd uitgedrukt denk ik?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by ehusmann »

Heel strikt genomen zeg je inderdaad niet dat er in de optie van Corendon dubbele winstmarge wordt genomen. Maar het ging me hierom:
B767-300ER wrote:Logisch, maar feit blijft, KLM gaat de stoelen niet onder kostprijs verkopen aan Corendon, ook niet met volumekorting.
KLM zal er, links of rechtsom, ook winst op willen maken.
En dan betaalt Corendon als touroperator aan de KLM kostprijs stoel plus winstmarge KLM. Waar TUI Holidays alleen maar kostprijs betaald....
Wat je hier zegt is in feite dat KLM winst berekend over het ticket, maar TUI Holidays de stoelen inkoopt zonder winst. Dat klopt waarschijnlijk wel, maar TUI holidays zal dan wel een winstmarge over het totale bedrag berekenen aan de klant. De winstmarge daar wordt dus niet door de luchtvaartmaatschappij genomen, maar door de verkoper. Dat is precies hetzelfde als in het geval waar Corendon geen winstmarge neemt, maar KLM wel, alleen wordt de marge op een ander moment berekend.

Erwin
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by B767-300ER »

Erwin,

Wederom helder en dank voor je uiteenzetting 8)

Ik blijf wel van mening dat als beide organisaties (Corendon en TUI) DEZELFDE marges zouden hanteren (qua percentage op de prijs zeg maar) dat Corendon dan duurder zal zijn dan TUI.

Omdat:
Kostprijs voor hotel is waarschijnlijk voor beide hetzelfde.
Kostprijs per stoelkilometer is voor TUI waarschijnlijk goedkoper.
Dit omdat het business/bedrijfs model van TUI Airlines , waar TUI haar stoelen onderbrengt, veel meer "low cost" is, als het business/bedrijfs model van de KLM, waar Corendon haar stoelen onder zou brengen. De prijs die TUI Holidays aan TUI Airlines betaalt per stoelkilometer zal daarom lager liggen als de prijs die Corendon per stoelkilometer aan de KLM betaalt.

Corendon zal dus, zoals wingview al terecht opmerkt, zeker in het begin concessies moeten doen aan haar marge (miss zelfs wel break even) om concurrerend te zijn en zichzelf in te kopen.
Voor ons als consument is dit uiteindelijk alleen maar beter. Prijzen zullen hoe dan ook dalen. Hopen dat Corendon wel een lange adem heeft in deze.

Mij zou het juist mooi lijken als Corendon het zelf voor elkaar krijgt een kist te vullen en deze zelf te vliegen naar de Antillen en Suriname, dan wordt het wellicht echt interessant, ook qua concurrentie.

Ik weet nog wel een aantal 76-jes te koop ;-)
All times are local times!

Regards, N.
LJ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 150
Joined: 29 Oct 2003, 19:22
Location: Heiloo, The Netherlands

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by LJ »

B767-300ER wrote:Logisch, maar feit blijft, KLM gaat de stoelen niet onder kostprijs verkopen aan Corendon, ook niet met volumekorting.
Ik denk dat dat een veronderstelling is die zeer gemakkelijk is te weerleggen. Luchtvaartmaatschappijen verkopen zeker tickets onder de "kostprijs" (express tussen aanhalingstekens gezet omdat je kan afvragen wat de kostprijs van een stoel is). Zelfs als je de alleen de variabele kosten zou nemen dan zie ik nog prijzen die dit nooit kunnen dekken (en dan heb ik het nog geeneens over de netto prijzen die sommige reisbureau's kunnen krijgen voor bepaalde tickets). Ik ga er wel vanuit dat KLM haar variabele kosten zal dekken. Echter de variabele kosten zijn relatief niet zo hoog (en dan is het nog de vraag of je de volledige variabele kosten of de variabele kosten per X passagiers neemt).

Overigens, volgens mij zijn touroperators die KLM gebruiken niet per definitie duurder dan degene die ArkeFly gebruiken (wel vergelijkbaar hotel en vergelijkbare periode genomen. Ik geef toe, bij Kras kost de KLM vlucht EUR 30 meer, maar er zijn er ook die goedkoper zijn. De stelling dat TUI goedkoper is dan concurrenten die KLM gebruiken omdat TUI een eigen maatschappij heeft lijkt mij hierdoor niet bewezen. Natuurlijk kan je hier als tegenargument gebruiken dat sommige touroperators misschien betere prijzen van hotels kunnen bedingen, of een ander imago hebben waardoor zij goedkoper zijn, maar dan is de stelling nog steeds niet bewezen. Jammer dat wij niet weten wat de netto tarieven zijn die KLM hanteert voor Corendon en hoeveel een stoel bij Arkefly kost. Het zou discussies een stuk gemakkelijker maken.

BTW netto tarief = tarief dat de maatschappij netto ontvangt, dus tarief excluisef belastingen, heffingen en toeslagen.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by B767-300ER »

LJ wrote: De stelling dat TUI goedkoper is dan concurrenten die KLM gebruiken omdat TUI een eigen maatschappij heeft lijkt mij hierdoor niet bewezen. .
Dit beweer ik dan (volgens mij)ook nergens. Mocht dat wel zo zijn, dat bedoelde ik in ieder geval niet aan te geven.

Ik beweer enkelt dat de kosten per stoelkilometer bij TUI Airlines lager liggen dat de kosten per stoelkilometer bij de KLM.
En dat is puur gebaseerd op het feit dat TUI Airlines een veel meer low-cost organisatiestructuur heeft dan de KLM. (lees: lagere kosten)

Wat jij hierboven zegt kan daar een eventueel gevolg van zijn, maar hoeft , zoals je zelf terecht als kanttekening plaatst, niet per se zo te zijn.. 8)

Laten we eerst maar eens afwachten wat er gaat gebeuren. Zoals gezegd, voor de consument is dit alleen maar goed.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by Rockville »

Helaas is het nog niet mogelijk een prijsvergelijk te doen. Correndon biedt vwb de West reizen aan naar slechts 1 complex, Sunscape (v/h Breezes) vanaf medio januari 2014. Helaas zijn de prijzen van de andere touroperators voor die periode nog niet bekendgesteld op internet. Navraag bij reisbureau's levert een voorlopige prijs op die wel iets goedkoper is, maar geeft geen garantie. Voor de consument, die een bepaald product wil afnemen, zou het dus raadzaam zijn om af te wachten totdat de prijzen nader bekend gesteld gaan worden.
jet380
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 244
Joined: 09 Apr 2009, 16:18
Type of spotter: f4 civille luchtvaart
Subscriber Scramble: jet380

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by jet380 »

Wat is iets goedkoper??? Als ik met kl vlieg hoef ik niks meer bij te betalen. Bij or betaal ik voor eten en drinken aan boord stoelreservering en soms huur van dvd speler ga dan uit van de goedkoopste classe . Dus een kleine 100 euro pp komt nog wel bij.

[ Post made via Mobile Device ]
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by B767-300ER »

jet380 wrote:Wat is iets goedkoper??? Als ik met kl vlieg hoef ik niks meer bij te betalen. Bij or betaal ik voor eten en drinken aan boord stoelreservering en soms huur van dvd speler ga dan uit van de goedkoopste classe . Dus een kleine 100 euro pp komt nog wel bij.

[ Post made via Mobile Device ]
Jet380,

Ik (en anderen) heb(ben) het over de kostprijs per stoelkilometer van de Airlines.
Niet over de verkoopprijs van tickets en bijkomende kosten die je als pax betaald zoals jij hierboven stelt. Daar zit de winstmarge van de Airlines tenslotte al bij in en deze zullen per Airline verschillen. Verder zijn er nog veel meer aspecten waardoor een verkoopprijs die jij als consument tot stand komt... (yieldmanagment) De stoelprijs per kilometer van de Airlines zijn voor de pax uiteraard niet inzichtelijk. Maar dat vormt wel de basis voor de verkoopprijs naar passagiers en TO's. Bij pakketreizen zie je als consument echter niet welk deel voor de Airline en welk deel voor de TO is.
(TO=Touroperator)

/off topic modus on....
Overigens eet en drink je dan wel erg veel hoor voor 100 euro:
Even een rekensommetje:
Stoelreservering 22 Euro per persoon per retour
Digiplayer 15 euro per persoon per retour
Tezamen 37 euro
Als jij het redt om heen en terug tezamen voor 63 euro per persoon aan eten en drinken weg te stouwen aan tosti's, broodjes en blikjes frisdrank (bovenop het gratis startsapje, de gratis maaltijd met het drankje en de gratis koffie en thee na de maaltijd die je al krijgt, zal ik erg knap vinden (sterke drank uitgezonderd) :roll: :roll: Maar goed, dan gaan we wel erg off topic...
/off topic modus off...

Edit: Term TO even toegelicht
Last edited by B767-300ER on 16 Sep 2013, 08:13, edited 1 time in total.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by B767-300ER »

Rockville wrote:Helaas is het nog niet mogelijk een prijsvergelijk te doen. Correndon biedt vwb de West reizen aan naar slechts 1 complex, Sunscape (v/h Breezes) vanaf medio januari 2014. Helaas zijn de prijzen van de andere touroperators voor die periode nog niet bekendgesteld op internet. Navraag bij reisbureau's levert een voorlopige prijs op die wel iets goedkoper is, maar geeft geen garantie. Voor de consument, die een bepaald product wil afnemen, zou het dus raadzaam zijn om af te wachten totdat de prijzen nader bekend gesteld gaan worden.
Arke.nl bied voor januari 2014 dit complex reeds boekbaar op internet aan sinds maart 2013.
Even een prijsvergelijk voor de maand januari 2014 gedaan. Uitgaande van de goedkoopste kamer en de goedkoopste reisklassen.
Daarin blijkt Corendon inderdaad fractioneel goedkoper te zijn dan Arke.nl. Kleine kanttekening is dat Corendon op dit moment 50 euro korting geeft op alle reizen geboekt op internet en Arke deze week geen acties heeft. Vorige week had Arke een actie van een korting van 100 euro pp op verre reizen. Dan had Arke weer een behoorlijk stukje goedkoper geweest.

Nu is het vergelijken van 1 hotel op 1 eiland natuurlijk totaal niet maatgevend voor de gehele lijn, daarvoor zal je bij veel meer hotels en veel meer vertrekdata onderzoek moeten doen. In dit geval en bij dit resort is Corendon op de door de weekse dagen goedkoper dan Arke, in de weekenden duurder dan Arke.

Ach. Let's wait and see, voor ons als consument zal het er alleen maar beter op worden qua prijs en service als er meer concurrentie is.
All times are local times!

Regards, N.
LJ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 150
Joined: 29 Oct 2003, 19:22
Location: Heiloo, The Netherlands

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by LJ »

B767-300ER wrote:
LJ wrote: De stelling dat TUI goedkoper is dan concurrenten die KLM gebruiken omdat TUI een eigen maatschappij heeft lijkt mij hierdoor niet bewezen. .
Dit beweer ik dan (volgens mij)ook nergens. Mocht dat wel zo zijn, dat bedoelde ik in ieder geval niet aan te geven.
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Mijn veronderstelling was dat je aangaf dat Corendon nooit goedkoper kan verkopen dan touroperators van TUI.
B767-300ER wrote:Ik beweer enkelt dat de kosten per stoelkilometer bij TUI Airlines lager liggen dat de kosten per stoelkilometer bij de KLM. En dat is puur gebaseerd op het feit dat TUI Airlines een veel meer low-cost organisatiestructuur heeft dan de KLM. (lees: lagere kosten)
Als je de prijs neemt inclusief alle kosten dan denk ik dit waarschijnlijk is alhoewel het voor een maatschappij als KLM bijna ondoenlijk is om kosten per stoelkilometer te berekenen (zeker als je rekening houdt met het kosten die voor zowel AF als KL gemaakt worden).
B767-300ER wrote:Laten we eerst maar eens afwachten wat er gaat gebeuren. Zoals gezegd, voor de consument is dit alleen maar goed.
En de hotels op CUR. Daarnaast is dit natuurlijk weer een stap van Corendon om een serieuze concurrent te worden van Thomas Cook en TUI.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by B767-300ER »

LJ wrote:Dan heb ik je verkeerd begrepen. Mijn veronderstelling was dat je aangaf dat Corendon nooit goedkoper kan verkopen dan touroperators van TUI.
Dat kan wel degelijk....
LJ wrote:Als je de prijs neemt inclusief alle kosten dan denk ik dit waarschijnlijk is alhoewel het voor een maatschappij als KLM bijna ondoenlijk is om kosten per stoelkilometer te berekenen (zeker als je rekening houdt met het kosten die voor zowel AF als KL gemaakt worden).
Denk dat dat voor TUI Airlines ook hetzelfde geldt daar TUI Airlines ook uit meerdere holdings (ArkeFly, JetAirFly, Thomson, etc. etc.) bestaat.
Alleen de organisatiestructuur is bij beide bedrijven heel anders.
LJ wrote: En de hotels op CUR. Daarnaast is dit natuurlijk weer een stap van Corendon om een serieuze concurrent te worden van Thomas Cook en TUI.
Thomas Cook is sinds het wegvallen van Martinair voor de Nederlandse markt al bijna geen concurrent meer..
All times are local times!

Regards, N.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”