KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Iemand enig idee waarom de PH-BCH als KL9867 uit LIS terugkomt? Is gisteren wel als KL1695 naar LIS gevlogen.
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 745
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik denk wegens het weer, Er zijn meerdere vluchten van oa de KLM die eigenlijk gisteren hadden moeten vertrekken voor hun vlucht naar EHAM, maar vandaag pas zijn vertrokken:
BCN-AMS KL9871
OTP-AMS KL9865
DUB-AMS KL9866
KBP-AMS KL9877
MAD-AMS KL9879
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16540
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Schiphol was gisteravond dicht (zogenaamde 'zero rate') in verband met de sneeuw. Ook op dit moment zijn er nauwelijks bruikbare opstelplaatsen beschikbaar.patrick@tediek.com wrote: ↑08 Feb 2021, 14:55Ik denk wegens het weer, Er zijn meerdere vluchten van oa de KLM die eigenlijk gisteren hadden moeten vertrekken voor hun vlucht naar EHAM, maar vandaag pas zijn vertrokken:
BCN-AMS KL9871
OTP-AMS KL9865
DUB-AMS KL9866
KBP-AMS KL9877
MAD-AMS KL9879
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 745
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Bennie wrote: ↑08 Feb 2021, 15:53Schiphol was gisteravond dicht (zogenaamde 'zero rate') in verband met de sneeuw. Ook op dit moment zijn er nauwelijks bruikbare opstelplaatsen beschikbaar.patrick@tediek.com wrote: ↑08 Feb 2021, 14:55Ik denk wegens het weer, Er zijn meerdere vluchten van oa de KLM die eigenlijk gisteren hadden moeten vertrekken voor hun vlucht naar EHAM, maar vandaag pas zijn vertrokken:
BCN-AMS KL9871
OTP-AMS KL9865
DUB-AMS KL9866
KBP-AMS KL9877
MAD-AMS KL9879
CDG - AMS (PH-BXR) vlucht was gisteravond geannuleerd en vertrekt nu als KL1228/KLM9878 naar Amsterdam
- niekkie
- Scramble Master
- Posts: 6430
- Joined: 26 Apr 2018, 21:39
- Type of spotter: Civiel/Regi
- Location: AMS/MST/CGN/LGG
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
http://avherald.com/h?article=4e1382b3&opt=0
now rescheduled for February 11, but see if it will go ahead
now rescheduled for February 11, but see if it will go ahead
On Feb 8th 2021 The Aviation Herald learned, that the left hand engine of PH-BVA was replaced, engine runs of both engines on Feb 4th 2021 were successful. On Feb 7th 2021 a crew was flown in to Beijing via Seoul (South Korea) with B772 PH-BQA on flight KL-855, that continued to Beijing as flight KL-892 arriving in Beijing in the wee hours of Feb 8th 2021. PH-BVA was scheduled to return to Amsterdam as flight KL-898 on Feb 7th 2021 and was delayed to Feb 8th 2021. During push back of PH-BVA the crew received a fault indication on the right hand engine, the aircraft was returned back on stand, the crew boarded PH-BQA again and returned to Amsterdam with PH-BQA as flight KL-892. Flight KL-898 was subsequently cancelled. PH-BVA still remains on the ground in Beijing as per Feb 8th 2021.
Last edited by niekkie on 09 Feb 2021, 11:03, edited 1 time in total.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Bedankt allen, ik zie nu ook meerdere vluchten onder een KL98xx/99xx vluchtnummer zoals de ARN-AMS KL9959patrick@tediek.com wrote: ↑08 Feb 2021, 16:14Bennie wrote: ↑08 Feb 2021, 15:53Schiphol was gisteravond dicht (zogenaamde 'zero rate') in verband met de sneeuw. Ook op dit moment zijn er nauwelijks bruikbare opstelplaatsen beschikbaar.patrick@tediek.com wrote: ↑08 Feb 2021, 14:55
Ik denk wegens het weer, Er zijn meerdere vluchten van oa de KLM die eigenlijk gisteren hadden moeten vertrekken voor hun vlucht naar EHAM, maar vandaag pas zijn vertrokken:
BCN-AMS KL9871
OTP-AMS KL9865
DUB-AMS KL9866
KBP-AMS KL9877
MAD-AMS KL9879
CDG - AMS (PH-BXR) vlucht was gisteravond geannuleerd en vertrekt nu als KL1228/KLM9878 naar Amsterdam
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 381
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Na het avherald report te hebben gelezen, komt bij mij toch de volgende vraag op : meer dan 3 uur doorvliegen met een onbetrouwbare motor, welke na een tijdje is afgezet.niekkie wrote: ↑08 Feb 2021, 16:31 http://avherald.com/h?article=4e1382b3&opt=0
now rescheduled for February 10, but see if it will go aheadOn Feb 8th 2021 The Aviation Herald learned, that the left hand engine of PH-BVA was replaced, engine runs of both engines on Feb 4th 2021 were successful. On Feb 7th 2021 a crew was flown in to Beijing via Seoul (South Korea) with B772 PH-BQA on flight KL-855, that continued to Beijing as flight KL-892 arriving in Beijing in the wee hours of Feb 8th 2021. PH-BVA was scheduled to return to Amsterdam as flight KL-898 on Feb 7th 2021 and was delayed to Feb 8th 2021. During push back of PH-BVA the crew received a fault indication on the right hand engine, the aircraft was returned back on stand, the crew boarded PH-BQA again and returned to Amsterdam with PH-BQA as flight KL-892. Flight KL-898 was subsequently cancelled. PH-BVA still remains on the ground in Beijing as per Feb 8th 2021.
Is de SOP voor een tweemotorig vliegtuig niet, : land at nearest suitable airport" en niet "land at most convient airport" ?
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16540
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ja, maar die SOP geldt uitsluitend in geval van een IFSD....747classic wrote: ↑08 Feb 2021, 17:47Na het avherald report te hebben gelezen, komt bij mij toch de volgende vraag op : meer dan 3 uur doorvliegen met een onbetrouwbare motor, welke na een tijdje is afgezet.niekkie wrote: ↑08 Feb 2021, 16:31 http://avherald.com/h?article=4e1382b3&opt=0
now rescheduled for February 10, but see if it will go aheadOn Feb 8th 2021 The Aviation Herald learned, that the left hand engine of PH-BVA was replaced, engine runs of both engines on Feb 4th 2021 were successful. On Feb 7th 2021 a crew was flown in to Beijing via Seoul (South Korea) with B772 PH-BQA on flight KL-855, that continued to Beijing as flight KL-892 arriving in Beijing in the wee hours of Feb 8th 2021. PH-BVA was scheduled to return to Amsterdam as flight KL-898 on Feb 7th 2021 and was delayed to Feb 8th 2021. During push back of PH-BVA the crew received a fault indication on the right hand engine, the aircraft was returned back on stand, the crew boarded PH-BQA again and returned to Amsterdam with PH-BQA as flight KL-892. Flight KL-898 was subsequently cancelled. PH-BVA still remains on the ground in Beijing as per Feb 8th 2021.
Is de SOP voor een tweemotorig vliegtuig niet, : land at nearest suitable airport" en niet "land at most convient airport" ?
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Na een vraag elders eens gekeken hoe de stand is van de 'nieuwe'' Dolphin livery.
KLM Cityhopper:
ERJ-175: alle 17 dolphin
ERJ-190: alle 32 dolphin
Oude livery:
737-700: -BGQ, -BGR, -BGT, -BGW, -BGX
737-800: -BXG, -BXH, -BXK, -BXL, -BXM, -BXN, -BXV, -BXY, -BCD, -BCE
737-900: geen
A330-200: -AOB, -AOC, -AOD, -AOE, -AOF, -AON
A330-300: -AKD, -AKE, -AKF
777-200: -BQA, -BQB, -BQC, -BQO, -BQP
777-300: -BVI, -BVK
Nieuwe livery:
737-700: -BGF, -BGG, -BGH, -BGI, -BGK, -BGL, -BGN, -BGO, -BGM, -BGP, -BGU
737-800: -BXA, -BXB, BXC, -BXD, -BXE, -BXF, -BXI, -BXU, -BXW, -BXZ, -BGA, -BGB, -BGC, -BCA, -BCB, -HSD, -HSE, -BCG, -BCH, -BCK, -BCL
737-900: -BXP, -BXR, -BXS, BXT
A330-200: -AOA, -AOM,
A330-300: -AKA, -AKB
777-200:-BQD, -BQE, -BQF, -BQG, BQH, -BQI, -BQK, -BQL, -BQN
777-300: -BVB, -BVC, -BVF, -BVG, -BVN, -BVO, -BVP -BVR, -BVS, -BVU
787-9: alle 13
787-10: alle 5
747-400ERF: all (-CKA, -CKB, -CKC)
Speciale liveries:
E190 PH-EZX Skyteam
737-900 PH-BXO Skyteam
777-300 PH-BVA OrangePride
777-300 PH-BVD Skyteam
787-10 PH-BKA KLM 100 years
777-200 PH-BQM staat momenteel op Luqa, Malta, lijkt me voor repaint.
En de laatste pax 747-400 op Schiphol (PH-BFV) heeft de Dolphin livery, en -BFN, -BFT, -BFW en -BFY droegen die ook.
KLM Cityhopper:
ERJ-175: alle 17 dolphin
ERJ-190: alle 32 dolphin
Oude livery:
737-700: -BGQ, -BGR, -BGT, -BGW, -BGX
737-800: -BXG, -BXH, -BXK, -BXL, -BXM, -BXN, -BXV, -BXY, -BCD, -BCE
737-900: geen
A330-200: -AOB, -AOC, -AOD, -AOE, -AOF, -AON
A330-300: -AKD, -AKE, -AKF
777-200: -BQA, -BQB, -BQC, -BQO, -BQP
777-300: -BVI, -BVK
Nieuwe livery:
737-700: -BGF, -BGG, -BGH, -BGI, -BGK, -BGL, -BGN, -BGO, -BGM, -BGP, -BGU
737-800: -BXA, -BXB, BXC, -BXD, -BXE, -BXF, -BXI, -BXU, -BXW, -BXZ, -BGA, -BGB, -BGC, -BCA, -BCB, -HSD, -HSE, -BCG, -BCH, -BCK, -BCL
737-900: -BXP, -BXR, -BXS, BXT
A330-200: -AOA, -AOM,
A330-300: -AKA, -AKB
777-200:-BQD, -BQE, -BQF, -BQG, BQH, -BQI, -BQK, -BQL, -BQN
777-300: -BVB, -BVC, -BVF, -BVG, -BVN, -BVO, -BVP -BVR, -BVS, -BVU
787-9: alle 13
787-10: alle 5
747-400ERF: all (-CKA, -CKB, -CKC)
Speciale liveries:
E190 PH-EZX Skyteam
737-900 PH-BXO Skyteam
777-300 PH-BVA OrangePride
777-300 PH-BVD Skyteam
787-10 PH-BKA KLM 100 years
777-200 PH-BQM staat momenteel op Luqa, Malta, lijkt me voor repaint.
En de laatste pax 747-400 op Schiphol (PH-BFV) heeft de Dolphin livery, en -BFN, -BFT, -BFW en -BFY droegen die ook.
Last edited by Iemand91 on 09 Feb 2021, 13:40, edited 1 time in total.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
En heeft PH-CKA zaterdagavond nou op de kop van de Kaagbaan zitten draaien?
Dat zie je niet zo vaak geloof ik.
https://www.flightradar24.com/data/airc ... a#26c39d9f
Heb wat ATC proberen terug te luisteren, werd me nog niet altijd heel duidelijk (zowel letterlijk niet zo duidelijk en het is natuurlijk een apart taaltje én ik ben nog niet zo heel bedreven in welke frequenties ik wanneer het beste kan beluisteren), maar ik hoor wat terug vanuit MP7761 over onduidelijkheid over de sneeuw.
Dat zie je niet zo vaak geloof ik.
https://www.flightradar24.com/data/airc ... a#26c39d9f
Heb wat ATC proberen terug te luisteren, werd me nog niet altijd heel duidelijk (zowel letterlijk niet zo duidelijk en het is natuurlijk een apart taaltje én ik ben nog niet zo heel bedreven in welke frequenties ik wanneer het beste kan beluisteren), maar ik hoor wat terug vanuit MP7761 over onduidelijkheid over de sneeuw.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik dacht ergens gezien te hebben dat de BXM na een bezoekje Norwich de nieuwe livery had, mogelijk de BXG ook na het bezoekje Norwich vorige week. BGQ staat op dit moment in NWI, geen idee of dit voor repaint is.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik dacht ergens gezien te hebben dat de BXM na een bezoekje Norwich de nieuwe livery had, mogelijk de BXG ook na het bezoekje Norwich vorige week. BGQ staat op dit moment in NWI, geen idee of dit voor repaint is.
Verder is zover ik weet de BGW nog in de oude livery. Begin dit jaar gespot langs de Polderbaan en sindsdien amper een dag stilgestaan voor een deco.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 381
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Typisch geval van "Bending the rules", lijkt mij iets voor een nader onderzoek door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILENT)Bennie wrote: ↑08 Feb 2021, 19:20Ja, maar die SOP geldt uitsluitend in geval van een IFSD....747classic wrote: ↑08 Feb 2021, 17:47Na het avherald report te hebben gelezen, komt bij mij toch de volgende vraag op : meer dan 3 uur doorvliegen met een onbetrouwbare motor, welke na een tijdje is afgezet.niekkie wrote: ↑08 Feb 2021, 16:31 http://avherald.com/h?article=4e1382b3&opt=0
now rescheduled for February 10, but see if it will go ahead
Is de SOP voor een tweemotorig vliegtuig niet, : land at nearest suitable airport" en niet "land at most convient airport" ?
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Geen idee welke route deze vlucht precies volgde maar welke luchthavens waren op die dag dichterbij en ook geschikt als uitwijkhaven? Er liggen natuurlijk een paar heuveltjes, winterse condities hebben wellicht een rol gespeeld etc. Vloog deze vlucht als een ETOPS vlucht? Wellicht kan iemand hier meer info over geven.