Source:Die Bundeswehr will bei Airbus Kampfjets im Milliardenwert bestellen, wie das Bundesverteidiungsministerium entschieden hat. Das erfuhr der BR aus Regierungskreisen. Ein Geschäft von dem die Standorte in Augsburg und Manching profitieren.
Milliardenschwerer Großauftrag für Airbus in Manching: Wie der Bayerische Rundfunk aus Regierungskreisen erfahren hat, bestellt die Bundeswehr bei Airbus 33 Kampfjets. Am Standort Manching würden dadurch rund 5.000 Arbeitsplätze für viele Jahre gesichert, bestätigt Airbus-Betriebsratsvorsitzender Thomas Pretzl.
Der Ingolstädter Bundestagsabgeordnete Reinhard Brandl (CSU), der auch im Verteidigungsausschuss sitzt, begrüßt die Entscheidung des Ministeriums "sehr", die alten Eurofighter durch Flugzeuge der neuesten Generation zu ersetzen. "Das ist insgesamt wirtschaftlicher als eine Nutzungsdauerverlängerung. Die Bundeswehr bekommt dadurch eine Eurofighter-Flotte mit einheitlichen Fähigkeiten. Das vereinfacht auch den Betrieb und die Logistik."
Gesamtauftrag im Wert von 3,3 Milliarden Euro
Die Bestellung des Verteidigungsministeriums wird 33 Eurofighter umfassen. Die neuen Flieger sollen 33 alte Eurofighter der ersten Generation aus der Tranche 1 ersetzen. Insider schätzen den Wert eines neuen Eurofighters auf rund 100 Millionen Euro. Der Gesamtauftrag hat damit einen Wert von rund 3,3 Milliarden Euro.
Ein Teil der Produktion und dann auch der Wartung wird am Airbus-Standort Manching stattfinden. Auch der Airbusstandort Augsburg profitiert. Bauteile für den Eurofighter werden in mehreren europäischen Ländern gefertigt und dann im oberbayerischen Manching fertig montiert. Hier sitzen auch die Entwicklungsabteilungen.
Auftrag kommt gerade zur rechten Zeit
Aktuell ist die Produktion bei Airbus in Manching nicht ausgelastet, weil die Eurofighter aus vorangegangenen Tranchen fertig produziert sind. Die letzten drei Eurofighter aus der sogenannten Tranche 3A wird Airbus in diesem Jahr ausliefern. Folglich kommt der neue Auftrag des Verteidigungsministeriums gerade zur rechten Zeit, um die Anschlussbeschäftigung zu gewährleisten, so Airbus-Betriebsratsvorsitzender Thomas Pretzl. Allein mit der Eurofighter-Produktion sind in Manching rund 2.500 Airbus-Mitarbeiter beschäftigt. Sie waren in den vergangenen Monaten nicht mehr ausgelastet und wurden teils mit der Wartung von Flugzeugen beschäftigt.
Noch größerer Auftrag womöglich in Aussicht
Derzeit hofft Airbus noch auf einen weiteren, noch größeren Auftrag, so Airbus-Betriebsratsvorsitzender Thomas Pretzl. Im Gespräch ist, dass auch die veralteten Tornados der Bundeswehr durch Eurofighter ersetzt werden könnten. Ihre Stückzahl liegt bei 90. "Hier ist sehr viel Ingenieursarbeit gefordert, so dass das dann auch Auslastung für unsere Ingenieure bringt", sagt Pretzl.
Die Entscheidung des Verteidigungsministeriums, ob auch die 90 veralteten Tornados durch neue Eurofighter ausgetauscht werden sollen, ist noch offen.
German Air Force orders 33 Eurofighters for 3,3 million Euro
Forum rules
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 572
- Joined: 18 Feb 2008, 12:56
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: no
- Location: Barneveld
- Contact:
German Air Force orders 33 Eurofighters for 3,3 million Euro
German Air Force orders 33 Eurofighters for 3,3 million Euros
Roelof-Jan Gort
http://www.dutchaviationphoto.com
http://www.dutchaviationphoto.com
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: German Air Force orders 33 Eurofighters for 3,3 million
Has anyone kept track of the total count?
And before starting a search myself: Tranche 1 is 30+01 up to 30+??
And before starting a search myself: Tranche 1 is 30+01 up to 30+??
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
Re: German Air Force orders 33 Eurofighters for 3,3 million
3,3 million, that’s cheap
flown in: Things with wings
- Canberra TT.18
- Scramble Addict
- Posts: 1065
- Joined: 23 Jun 2003, 21:55
- Type of spotter: S4
- Location: Beuningen (Gld)
Re: German Air Force orders 33 Eurofighters for 3,3 million
33 tranche in service/delivered.Bennie wrote:Has anyone kept track of the total count?
And before starting a search myself: Tranche 1 is 30+01 up to 30+??
Exact number they (will) order.
I believe 9 tranche 1's went to Austria.
So 30+01 until 30+42 ?
But there might be an IPA version in between these 42.
Pieter
Re: German Air Force orders 33 Eurofighters for 3,3 million
30+44 was the first Tranche 2, and used as IPA 7 (98+07)Canberra TT.18 wrote:33 tranche in service/delivered.Bennie wrote:Has anyone kept track of the total count?
And before starting a search myself: Tranche 1 is 30+01 up to 30+??
Exact number they (will) order.
I believe 9 tranche 1's went to Austria.
So 30+01 until 30+42 ?
But there might be an IPA version in between these 42.
Pieter
30+01 - 30+43 = Tranche 1.
9 of these to Austrian Air Force (08,13,16,18,19,21,37,41,43)
30+34 and 30+36 never used
No IPA in the Tranche 1
- Canberra TT.18
- Scramble Addict
- Posts: 1065
- Joined: 23 Jun 2003, 21:55
- Type of spotter: S4
- Location: Beuningen (Gld)
Re: German Air Force orders 33 Eurofighters for 3,3 million
Clear.JJ Dam wrote:30+44 was the first Tranche 2, and used as IPA 7 (98+07)Canberra TT.18 wrote:33 tranche in service/delivered.Bennie wrote:Has anyone kept track of the total count?
And before starting a search myself: Tranche 1 is 30+01 up to 30+??
Exact number they (will) order.
I believe 9 tranche 1's went to Austria.
So 30+01 until 30+42 ?
But there might be an IPA version in between these 42.
Pieter
30+01 - 30+43 = Tranche 1.
9 of these to Austrian Air Force (08,13,16,18,19,21,37,41,43)
30+34 and 30+36 never used
No IPA in the Tranche 1
Thanks.
Re: German Air Force orders 33 Eurofighters for 3,3 million
Small correction: there IS a Tranche 1 IPA, serialled 98+03. However unlike IPAs 98+07 (Tranche 2, ex 30+44) and 98+08 (Tranche 3A, ex 31+23) it never had a 'regular' 3.+.. serial allocated.JJ Dam wrote:30+44 was the first Tranche 2, and used as IPA 7 (98+07)
30+01 - 30+43 = Tranche 1.
9 of these to Austrian Air Force (08,13,16,18,19,21,37,41,43)
30+34 and 30+36 never used
No IPA in the Tranche 1
So there are 33 Tranche 1s in Germany: 32 with 30+.. serial plus 98+03.
As to Bennie's question: so far, 143 had been ordered, including 140 for the Luftwaffe plus the 3 IPAs operated by Airbus (former DASA) and WTD61 at Manching for test flights.
Serials of the 140 Luftwaffe jets are 30+01 to 31+53, excluding the before mentioned 9 that went to Austria, 2 that became IPAs and 2 that were never built.
It therefore seems likely that the 33 new jets will be serialled 31+54 to 31+86. Another option - less likely if you asked me - is 32+01 to 32+33.
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: German Air Force orders 33 Eurofighters for 3,3 million
Masterpiece of mathematics! Thanks all!Bunzing wrote:Small correction: there IS a Tranche 1 IPA, serialled 98+03. However unlike IPAs 98+07 (Tranche 2, ex 30+44) and 98+08 (Tranche 3A, ex 31+23) it never had a 'regular' 3.+.. serial allocated.JJ Dam wrote:30+44 was the first Tranche 2, and used as IPA 7 (98+07)
30+01 - 30+43 = Tranche 1.
9 of these to Austrian Air Force (08,13,16,18,19,21,37,41,43)
30+34 and 30+36 never used
No IPA in the Tranche 1
So there are 33 Tranche 1s in Germany: 32 with 30+.. serial plus 98+03.
As to Bennie's question: so far, 143 had been ordered, including 140 for the Luftwaffe plus the 3 IPAs operated by Airbus (former DASA) and WTD61 at Manching for test flights.
Serials of the 140 Luftwaffe jets are 30+01 to 31+53, excluding the before mentioned 9 that went to Austria, 2 that became IPAs and 2 that were never built.
It therefore seems likely that the 33 new jets will be serialled 31+54 to 31+86. Another option - less likely if you asked me - is 32+01 to 32+33.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984