Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.
Moderator: gatso76
Forum rules
![]() ![]() |
- n5205e00421
- Scramble Die-Hard
- Posts: 676
- Joined: 08 Nov 2003, 23:45
- Type of spotter: S3 & Mode-S
- Subscriber Scramble: Y
- Location: n5223e00593
- Contact:
Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.
A lightningstrike-inspection takes several hours. The whole fuselage skin has to be checked for damage, hinges, bonding wires etc. Avionics may be affected. Even without any abnormal indications it can make more sense to return to home base than to continue, especially with only limited maintenance available at destination (difers per company & destination).
YR-FZA to HAM just returned to AMS by the way.
YR-FZA to HAM just returned to AMS by the way.
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22345
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.
https://avherald.com/h?article=4bce8142&opt=0n5205e00421 wrote: YR-FZA to HAM just returned to AMS by the way.
Incident: Carpatair F100 at Amsterdam on Aug 27th 2018, navigation computer failure
A Carpatair Fokker 100 on behalf of KLM,
registration YR-FZA performing flight KL-1779 from Amsterdam (Netherlands) to Hamburg (Germany),
was climbing out of Amsterdam's runway 24 when the crew requested
to stop the climb at FL060 due to the failure of a navigation computer.
FokkerNews.nl per February 2025...
Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.
PH-BHF was vandaag vertrokken als KL661 en is na 2.5 uur teruggekeerd op Schiphol.
Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.
OR529 /TFL529 AMS-FUE PH-TFA(B738) is going back to base -> medical.
- n5205e00421
- Scramble Die-Hard
- Posts: 676
- Joined: 08 Nov 2003, 23:45
- Type of spotter: S3 & Mode-S
- Subscriber Scramble: Y
- Location: n5223e00593
- Contact:
Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.
EI-IKL A320 AZA107 AMS-FCO just returned over Germany. Takeoff 12:46 rwy 24, landed 13:28 rwy 27.
- Moos
- Scramble Die-Hard
- Posts: 763
- Joined: 03 Mar 2009, 22:53
- Type of spotter: Civ & Mil
- Location: Eindhoven
Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.
KL575 PHAKB keert zojuist om boven de Middellandse zee
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22345
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.
https://www.upinthesky.nl/2018/09/18/kl ... -schiphol/Moos wrote:KL575 PHAKB keert zojuist om boven de Middellandse zee
Vlucht
Vlucht KL575, die op zondag 16 september om 18:58 uur vanuit Schiphol vertrok,
werd met een Airbus A330-300 met registratie PH-AKB, uitgevoerd.
Na twee uur vliegen besloot de piloot het vliegtuig om te draaien en terug te vliegen naar Schiphol.
De A330 bevond zich toen boven de Middellandse Zee.
Vier uur later, om iets na elven, landde het toestel weer op de Amsterdamse luchthaven.
Reparatie
De reden voor het omkeren naar Schiphol
is volgens de woordvoerder dat de reparaties aan het vliegtuig
makkelijker uit te voeren zijn op Schiphol,
dan op het vliegveld van Luanda in Angola.
FokkerNews.nl per February 2025...
Re: EHAM 21-09-2018
Weet iemand waarom PH-BFL net een go around maakte op de 22? Leek weinig last van de wind te hebben en de baan was vrij.
RVG
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16554
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: EHAM 21-09-2018
Soms zijn zaken anders dan ze lijken.... Windshear is bijvoorbeeld vanaf de grond niet zichtbaar.RudiMD11 wrote:Weet iemand waarom PH-BFL net een go around maakte op de 22? Leek weinig last van de wind te hebben en de baan was vrij.
Hoop er dadelijk een antwoord op te krijgen.
Last edited by Bennie on 21 Sep 2018, 13:42, edited 1 time in total.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16554
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: EHAM 21-09-2018
De baan was NIET vrij.Bennie wrote:Soms zijn zaken anders dan ze lijken.... Windshear is bijvoorbeeld vanaf de grond niet zichtbaar.RudiMD11 wrote:Weet iemand waarom PH-BFL net een go around maakte op de 22? Leek weinig last van de wind te hebben en de baan was vrij.
Hoop er dadelijk een antwoord op te krijgen.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.
TRA43M / HV6259 RTM-SPU komt terug naar AMS -> lightning strike
Re: EHAM 21-09-2018
De oostbaan (22) was vrij. Voor hem was een Getjet 737 geland en die was al van de baan af. En een paar minuten eerder was een andere KLM 747 ook op Oost geland. Ik heb begrepen dat 24 wel bezet was door een Air France. Maar waarom hebben ze hem dan niet gewoon op 22 neergezet?Bennie wrote:De baan was NIET vrij.Bennie wrote:Soms zijn zaken anders dan ze lijken.... Windshear is bijvoorbeeld vanaf de grond niet zichtbaar.RudiMD11 wrote:Weet iemand waarom PH-BFL net een go around maakte op de 22? Leek weinig last van de wind te hebben en de baan was vrij.
Hoop er dadelijk een antwoord op te krijgen.
RVG
- J.v.Heteren
- Scramble Rookie
- Posts: 89
- Joined: 17 Sep 2004, 12:46
- Subscriber Scramble: Jan van Heteren
- Location: Sliedrecht
Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.
OR375 AMS-CUR komt terug naar Schiphol
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: EHAM 21-09-2018
Kan het niet zo zijn dat de 22 niet vrij was om een andere reden dan een vliegtuig (een grondvoertuig of sleper oid?)RudiMD11 wrote:
De oostbaan (22) was vrij. Voor hem was een Getjet 737 geland en die was al van de baan af. En een paar minuten eerder was een andere KLM 747 ook op Oost geland. Ik heb begrepen dat 24 wel bezet was door een Air France. Maar waarom hebben ze hem dan niet gewoon op 22 neergezet?
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- Key
- Site Admin
- Posts: 11289
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: EHAM 21-09-2018
Niet elke vlucht kan 22 accepteren als landingsbaan, ook niet alles van één type bijvoorbeeld. De procedure in deze omstandigheden is dan naderen via de ILS22 en landen op 24. Ik was er niet bij maar krijg de indruk dat dat is wat de bedoeling was, waarbij 24 dan niet op tijd vrij was (daar werd ook gestart neem ik aan).RudiMD11 wrote:De oostbaan (22) was vrij. Voor hem was een Getjet 737 geland en die was al van de baan af. En een paar minuten eerder was een andere KLM 747 ook op Oost geland. Ik heb begrepen dat 24 wel bezet was door een Air France. Maar waarom hebben ze hem dan niet gewoon op 22 neergezet?
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail