KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Jesse_V wrote:
nemaco wrote:Is AKA voorzien van nieuwe livery?
Nog steeds in "oude" KLM livery, gezien tijdens go-around/touch&go in MST
Als 't goed is heeft ze de baan niet geraakt :wink:
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

PH-BFR vertrekt eind november naar Florida
PH-BFC vertrekt in februari naar Teruel
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 550
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

nemaco wrote:PH-BFR vertrekt eind november naar Florida
PH-BFC vertrekt in februari naar Teruel
En de BFF?
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Hurricane »

nemaco wrote:Bij KLM wordt een ica machine bijna 30 jaar gebruikt. Als je de A330’s niet zou spuiten in 30 jaar dan ziet zo een vliegtuig er niet meer uit na een tijdje. De kleur wordt faal en de verf bladdert af na ongeveer 6 jaar. Hoe verklaar je het dan dat ieder type in de KLM vloot wel om de 6 jaar wordt gespoten en de 330 niet?
De UV straling zorgt inderdaad voor de verkleuring maar dat is enkel een cosmetisch aspect. Voor zover mij bekend is de 747 binnen de KLM het laatste type waar regulier D-checks nodig is (i.v.m. rompplatenbevestiging onderzoek) en hiervoor moeten alle lagen verf van de kist af en zit een volledige deco vast aan deze beurt. Bij o.a. Airbus word hier, door de nieuwe constructie methodes, geen verplichting in gesteld waardoor de kisten op inzicht van een airline opnieuw gespoten kunnen worden.
Groeten,
Ron
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

BFF komt voor zover ik weet niet voor in het uitfaseringsprogramma voor 2017/2018. Voor zover mij bekend staat alleen vast:
BFR nov17
BFC mar17
BFU 30 jun18
BFB 31 oct18


Inkjet wrote:
nemaco wrote:PH-BFR vertrekt eind november naar Florida
PH-BFC vertrekt in februari naar Teruel
En de BFF?
User avatar
poereng
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 401
Joined: 14 Mar 2003, 16:59
Subscriber Scramble: poereng

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by poereng »

BFR komt per 30 oktober uit de vaart. Wordt rond eind november geleverd aan de koper: Florida is nog niet zeker. Kan ook nog elders worden.
BFF gaat rond de kerst dit jaar uit de vaart. Levering aan koper rond eind januari 2018. Nog niet bekend waar de kist naar toe gaat.
BFC gaat begin feb 2018 uit de vaart. Gaat vrijwel zeker naar Teruel.

BFB en BFU gaan begin winterdienstregeling 2018 uit de vaart (nov18).

Groeten, Roel
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

BFR gaat zeker naar Florida, zelfs de bemannig is al bekend die de vlucht gaat maken.

poereng wrote:BFR komt per 30 oktober uit de vaart. Wordt rond eind november geleverd aan de koper: Florida is nog niet zeker. Kan ook nog elders worden.
BFF gaat rond de kerst dit jaar uit de vaart. Levering aan koper rond eind januari 2018. Nog niet bekend waar de kist naar toe gaat.
BFC gaat begin feb 2018 uit de vaart. Gaat vrijwel zeker naar Teruel.

BFB en BFU gaan begin winterdienstregeling 2018 uit de vaart (nov18).

Groeten, Roel
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Wat is dan de reden dat de 777-300’s BVA, BVB en BVC wel zijn gespoten tijdens de D-check? Worden de 777-200’s niet voorzien van een nieuwe verflaag tijdens een D-check?
Hurricane wrote:
nemaco wrote:Bij KLM wordt een ica machine bijna 30 jaar gebruikt. Als je de A330’s niet zou spuiten in 30 jaar dan ziet zo een vliegtuig er niet meer uit na een tijdje. De kleur wordt faal en de verf bladdert af na ongeveer 6 jaar. Hoe verklaar je het dan dat ieder type in de KLM vloot wel om de 6 jaar wordt gespoten en de 330 niet?
De UV straling zorgt inderdaad voor de verkleuring maar dat is enkel een cosmetisch aspect. Voor zover mij bekend is de 747 binnen de KLM het laatste type waar regulier D-checks nodig is (i.v.m. rompplatenbevestiging onderzoek) en hiervoor moeten alle lagen verf van de kist af en zit een volledige deco vast aan deze beurt. Bij o.a. Airbus word hier, door de nieuwe constructie methodes, geen verplichting in gesteld waardoor de kisten op inzicht van een airline opnieuw gespoten kunnen worden.
User avatar
poereng
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 401
Joined: 14 Mar 2003, 16:59
Subscriber Scramble: poereng

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by poereng »

Zolang er geen handtekeningen staan is niets zeker ;-) Er is een crew-reservering gemaakt omdat dat nodig is voor indelingen, daarbij wordt qua bezetting initieel altijd uitgegaan van een VS westkust destintation met (inklarings)tussenstop.
Florida is voor de BFR most likely, maar crew weet ook dat het nog een andere bestemming kan worden. Hopelijk deze week of volgende week definitieve zekerheid.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Heeft het niet spuiten van de 330s niet ook te maken met de relatief korte leases?
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Ok, goed verhaal!
poereng wrote:Zolang er geen handtekeningen staan is niets zeker ;-) Er is een crew-reservering gemaakt omdat dat nodig is voor indelingen, daarbij wordt qua bezetting initieel altijd uitgegaan van een VS westkust destintation met (inklarings)tussenstop.
Florida is voor de BFR most likely, maar crew weet ook dat het nog een andere bestemming kan worden. Hopelijk deze week of volgende week definitieve zekerheid.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 550
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

poereng wrote:BFR komt per 30 oktober uit de vaart. Wordt rond eind november geleverd aan de koper: Florida is nog niet zeker. Kan ook nog elders worden.
BFF gaat rond de kerst dit jaar uit de vaart. Levering aan koper rond eind januari 2018. Nog niet bekend waar de kist naar toe gaat.
BFC gaat begin feb 2018 uit de vaart. Gaat vrijwel zeker naar Teruel.

BFB en BFU gaan begin winterdienstregeling 2018 uit de vaart (nov18).

Groeten, Roel
Eerder dit jaar was er sprake van het uitfaseren van twee A332's. Later werd gezegd: niet dit jaar. Nu zien we dat bij de aankondiging van de inbouw van Wi-Fi 12 Airbussen worden genoemd terwijl er nu 13 zijn. Gaat er dan in 2018 eentje uit of is het aantal 12 een vergissing?
User avatar
poereng
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 401
Joined: 14 Mar 2003, 16:59
Subscriber Scramble: poereng

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by poereng »

In 2018 staan geen A330-uitfaseringen gepland.
Lijkt me dat alle 13 A330's omgebouwd gaan worden, maar ken de details daar verder niet van.
Groeten, Roel
User avatar
Niek
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 563
Joined: 24 Sep 2002, 16:38
Subscriber Scramble: Niek
Location: 52.2552327,6.8020082
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Niek »

poereng wrote:BFR komt per 30 oktober uit de vaart. Wordt rond eind november geleverd aan de koper: Florida is nog niet zeker. Kan ook nog elders worden.
BFF gaat rond de kerst dit jaar uit de vaart. Levering aan koper rond eind januari 2018. Nog niet bekend waar de kist naar toe gaat.
BFC gaat begin feb 2018 uit de vaart. Gaat vrijwel zeker naar Teruel.

BFB en BFU gaan begin winterdienstregeling 2018 uit de vaart (nov18).

Groeten, Roel
Er is ook nog sprake van dat er 1 of 2 toestellen in Nederland gedemonteerd zullen worden, dit is echter nog niet bevestigd.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 283
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Toch een keer leuk 747 nieuws; PH-BFY vertrekt morgen (zondag) naar Jakarta voor D-check.
Wel weer als laatste KLM 747 ooit, dat dan weer wel...
Post Reply

Return to “'t Praethuys”